handdator

Visa fullständig version : axelträning samt marklyft gör för ont


robztr14
2010-05-17, 09:02
Hej hej! Tänkte höra om det finns någon här som har någon aning om vad mitt problem är..

Det började när jag testade frontböj, förmodligen höll jag fel. Det var iaf här smärtan började eskalera, och jag la av med övningen, fast smärtan är kvar.

Det är baksida axel vid skulderbladet som gör fruktansvärt ont, speciellt när det kommer vikten som 'trycker ner axlarna' eller vad man ska säga.

Marklyften går bra tills jag är helt utsträckt, då gör det så ont att jag måste böja på hela kroppen och släppa ner ryggen och vikterna till startposition, här gör det också fruktansvärt ont, när det sker snabbt.

Militärpressarna gör ont hela tiden, direkt jag tar tag i stången och ska pressa upp, så måste jag avbryta. Kan också ske om jag lägger armbågen på något i jämnhöjd med axlarna och sen slappnar av då kommer smärtan direkt. Eller bara böja mig ned och ta upp mina nycklar med vänstra armen.

Något som vet vad felet kan vara?

PRound
2010-05-17, 09:36
Lederna, eller kanske muskelfästena?

HulkH
2010-05-17, 09:44
Hur länge har du haft smärtan?

Om du har haft den en längre tid så kan du alltid kolla upp axeln. Jag hade ont i axeln lite i början, men jag ansåg att jag bara var för klen där och tränade på. Och smärtan försvann.

Dock så vill jag nog inte rekommedera det här då du kanske pajjar din axel helt^^

robztr14
2010-05-17, 11:03
Har gjort ont i några veckor nu. Jag tänkte först att det vara var något litet fel som behövde vila så jag tränade väldigt lätt i några veckor men det tränade marklyft nu i veckan och det gjorde galet ont.

Jag kan inte träna axlarna, det gör för ont.

Svag i axlarna skulle jag inte vilja säga att jag är, tränade med 60kg i militärpress, det är väl helt okej? 179cm 75kg.

HulkH
2010-05-17, 11:35
Har gjort ont i några veckor nu. Jag tänkte först att det vara var något litet fel som behövde vila så jag tränade väldigt lätt i några veckor men det tränade marklyft nu i veckan och det gjorde galet ont.

Jag kan inte träna axlarna, det gör för ont.

Svag i axlarna skulle jag inte vilja säga att jag är, tränade med 60kg i militärpress, det är väl helt okej? 179cm 75kg.

Beror ganska mycket på hur länge man har tränat.

Men gå till sjukhuset och kolla axeln, kan du inte träna axlarna alls så borde det vara något fel.

hertzman
2010-05-17, 14:58
Har gjort ont i några veckor nu. Jag tänkte först att det vara var något litet fel som behövde vila så jag tränade väldigt lätt i några veckor men det tränade marklyft nu i veckan och det gjorde galet ont.

Jag kan inte träna axlarna, det gör för ont.

Svag i axlarna skulle jag inte vilja säga att jag är, tränade med 60kg i militärpress, det är väl helt okej? 179cm 75kg.

Absolut inte svag, tvärtom är det en riktigt bra vikt med din längd och vikt. Vila från all träning som belastar axlarna under någon vecka och smörj på med lite voltaren-gel två gånger per dag. Är det inget som släpper av sig själv så kanske du bör uppsöka en läkare/sjukgymnast.

robztr14
2010-05-17, 19:03
Beror ganska mycket på hur länge man har tränat.

Men gå till sjukhuset och kolla axeln, kan du inte träna axlarna alls så borde det vara något fel.

Varför skulle det bero på hur länge jag har tränat? Jag är väl lika stark i axlarna om vi nu säger att det är 3 år eller 1 år? Inte så att tyngden ändrar sig?

robztr14
2010-05-17, 19:05
Absolut inte svag, tvärtom är det en riktigt bra vikt med din längd och vikt. Vila från all träning som belastar axlarna under någon vecka och smörj på med lite voltaren-gel två gånger per dag. Är det inget som släpper av sig själv så kanske du bör uppsöka en läkare/sjukgymnast.

Ja jag får införskaffa voltaren och ta det lilla lugna ett tag helt enkelt. Tack för svaret

Juggernaut78
2010-05-17, 20:14
Jag hade ont i ena axeln i ca 1 månad efter något odefinerat "felsteg" i gymmet.
I början gjorde det så ont så jag inte kunde lyfta på armen (utan vikter), smärtan avtog eftersom dock men det tog som sagt ett ganska bra tag innan det kändes bra igen.
(Och efter detta tillfälle har jag lite problem med axlarna när jag drar bakåt armarna, typ som när man blir handklovad av polisen. Knäpper till och gör tillfälligt ont...).