handdator

Visa fullständig version : En massa äggvitor!


Saikyou
2010-05-17, 00:16
Gjorde nyss en deal som ger mig 80 stora ägg var fjortonde dag. Bruna ägg, äggvitorna väger cirka 37-38gram i genomsnitt, fråga mig inte varför men äggvite-äggule proportionerna är till mycket större fördel för äggvitorna med dessa äggen jämfört med vanliga ägg. Detta betyder givetvis en massa äggulor som kastas bort och en väldigt massa äggvita. Frågan är om det finns någon nackdel med så stort proteinintag ifrån ägg? Stekt äggvita hör till bland det bästa jag vet att stoppa i munnen så om det inte finns några nackdelar med ett så ensidigt proteinintag så kommer jag köra stenhårt på det. I övrigt blir det EAA före och EAA/Vassle efter träning. Ett halvt kilo kvarg brukar slinka ner framåt läggdags med.

Och jag vet att äggulorna är attraktiva dom med, men hellre 1 äggula per 10 ägg och resten av mitt fettbehov ifrån nötter/fett att steka äggvitorna med *drool*

Saikyou
2010-05-18, 11:53
Sökert fortf svar på om att lägga 80% av sitt proteinintag på äggvitor/delvis gulor är en bra ide.

stevebc
2010-05-18, 12:08
80% av ditt proteinintag? Det blir ju ungefär 6 äggvitor om dagen - 210 gram äggvita. Detta ger i sin tur 21 gram protein om dagen från ägg. Om du slänger äggulorna då. Äter du alla äggulor blir det väl något i stil med 40 gram - kanske 30 gram om du slänger några gulor.

Antar att andelen av ditt dagliga proteinintag som baseras på ägg mer är i området 10-20%. Själv äter jag 4 hela ägg om dagen, vilket ger ungefär samma mängd som för dig, helt utan problem.

WHITEFOLKS
2010-05-18, 12:11
Är nog inga större problem med det, proteinet är ju fullvärdigt.

Som du säger är det ju slöseri att slänga bort gulan, mycket näring, protein och bra fett som du slänger där.

Dock vet jag inte hur du ska kunna få 80% av ditt proteinintag från ägg? Även om du bara behöver 100g om dagen så innebär det ju runt 25 äggvitor om dagen?

HulkH
2010-05-18, 13:01
Borde väl funka bra. Läste någonstans att man inte skulle få i sig mer än två äggulor om dagen p.g.a av höjt kolesterol värde. Ingen aning om det här e sant dock. :)

WHITEFOLKS
2010-05-18, 13:06
HulkH: Jag tycker du ska söka på ägg och kolesterol på forumet så lär du dig något intressant :)

eiri
2010-05-18, 13:10
tror hulk hogan sade att han åt 25äggvitor om dagen på cribs :D

Saikyou
2010-05-18, 13:20
80% av ditt proteinintag? Det blir ju ungefär 6 äggvitor om dagen - 210 gram äggvita. Detta ger i sin tur 21 gram protein om dagen från ägg. Om du slänger äggulorna då. Äter du alla äggulor blir det väl något i stil med 40 gram - kanske 30 gram om du slänger några gulor.

Antar att andelen av ditt dagliga proteinintag som baseras på ägg mer är i området 10-20%. Själv äter jag 4 hela ägg om dagen, vilket ger ungefär samma mängd som för dig, helt utan problem.

Så som dom senaste dagarna har sett ut:

Frukost: 17äggvitor, 2 äggulor
Målet innan träning: 17äggvitor, 2 äggulor
Innan träning: EAA 10g, malto 20g
Efter träning: EAA 10g, malto 50g, vassle 30g
Kvarg 250/500kg beroende på aptit
Säng.

Kanske inte helt ut 80%, men allt bra nära! =) Betalar under kronan för mina ägg, som dessutom är stora. Ekonomiskt, välsmakande, mättande. Lite mandlar/avokado går ner det med.

Är nog inga större problem med det, proteinet är ju fullvärdigt.

Som du säger är det ju slöseri att slänga bort gulan, mycket näring, protein och bra fett som du slänger där.

Dock vet jag inte hur du ska kunna få 80% av ditt proteinintag från ägg? Även om du bara behöver 100g om dagen så innebär det ju runt 25 äggvitor om dagen?

Okay, tackar =) Mja, men fyller hellre upp den delen på ett annat håll. 17 ägg två gånger om dagen just nu, 2 äggulor. Ligger o puttrar i stekpannan i skrivande stund;) Blir ett storkok ikväll för kokta ägg imorgon!:)

Borde väl funka bra. Läste någonstans att man inte skulle få i sig mer än två äggulor om dagen p.g.a av höjt kolesterol värde. Ingen aning om det här e sant dock. :)

Är inget jag oroar mig över.

Numse
2010-05-18, 13:23
34 ägg per dag :D brutalt. Men visst lär det funka. Dessutom innehåller de stora mängder mineraler och vitaminer

WHITEFOLKS
2010-05-18, 14:38
Oj vad enformig kost.

Hoppas inte det där är allt du äter.

Moonmaart
2010-05-18, 15:15
Inga dåliga mängder kvarg där ;)

Apos78
2010-05-18, 15:16
Borde väl funka bra. Läste någonstans att man inte skulle få i sig mer än två äggulor om dagen p.g.a av höjt kolesterol värde. Ingen aning om det här e sant dock. :)

Kanske. Men osäkert. Vid diabetes, eller för risken att utveckla diabetes, ännu mer osäkert. Det man sett är att för friska personer ökar inte ett intag av ett flertal ägg om dagen risken för hjärt-kärl problem.

Dock vet jag inte om detta automatiskt kan appliceras på en kost innehållande flera tiotals ägg per dag. Studier på de mängderna saknas med säkerhet och med tanke på att den kosten i sig är högst ovanlig så lär inte forskningspengar läggas på detta i första taget.

En personlig gissning är att +25 ägg per dag har en viss påverkan. Vilken vågar jag inte gissa på. Nu menar jag då hela ägg och är det bara vitan som äts så blir det en annan sak. Gulan i det här fallet motsvarar bara 4 ägg, vilket jag tror är lugnt.

Apos78
2010-05-18, 15:19
Så som dom senaste dagarna har sett ut:

Frukost: 17äggvitor, 2 äggulor
Målet innan träning: 17äggvitor, 2 äggulor
Innan träning: EAA 10g, malto 20g
Efter träning: EAA 10g, malto 50g, vassle 30g
Kvarg 250/500kg beroende på aptit
Säng.



Ger lite över 200 g protein.

Pepz
2010-05-18, 15:25
Ger lite över 200 g protein.

nja ger nog bra mycket mer än så



Frukost: 17äggvitor, 2 äggulor
Målet innan träning: 17äggvitor, 2 äggulor
Innan träning: EAA 10g, malto 20g
Efter träning: EAA 10g, malto 50g, vassle 30g
Kvarg 250/500kg beroende på aptit
.

Bwall
2010-05-18, 16:09
500kg kvarg :D Killen har stor matsäck!

rbs
2010-05-18, 16:18
Kör på om du trivs med det. En multivitamineral-tablett kanske kan vara på sin plats

Saikyou
2010-05-18, 19:32
Ska stå gram såklart =)

200g protein och 90g fett är mitt mål/dag ja. Givetvis slängs lite variation in då och då, men som det ser ut nu kommer det nog bli en jädrans massa äggvitor tills önskad viktminskning uppnåtts;)

stevebc
2010-05-18, 22:32
34 ägg(vitor) per dag? Jag trodde det handlade om 80 ägg varannan vecka.

34 ägg(vitor) är en hel del. Ser dock inget problem direkt. Blir väl ett ungefär 50% av RDI-intag av Fosfor (om det mesta inte sitter i gulan), sen kolesterol beroende på antalet gulor. Men det är bra proteinkvalitet, vilket gör att du kan skära ner på ditt alternativa proteinintag. Äter du 180 gram protein per dag utan ägg kanske det innebär att du kan skära ner det till 130-140 gram om du skulle basera 80% av ditt proteinintag på ägg.

Morty
2010-05-19, 10:00
Strax över 5 ägg per dag. Här ska inga gulor slängas!!