handdator

Visa fullständig version : Hjäälp


Snubben_92
2010-05-16, 21:16
Tja tja

jag för född 92 och är extremt liten för min ålder.
jag är ungefär 160cm och väger ca 50kg. Men nu har jag i alla fall fått låna en skivstång från en kompis och jag har köpt en pull up bar som man sätter i dörren.

Problemet är att skivstången bara hade två 10kg skivor.. och jag orkar endast köra t.ex. knäböj.
Jag är ganska nöjd med min mage men finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med ett litet program där jag fokuserar armar bröst och rygg?

skulle hjälpa otroligt mycket då jag inte kan så mycket själv.
tack på förhand!

Zkewl
2010-05-16, 21:25
Bättre att börja på gym och köra genom hela kroppen tungt,
Mitt schema:
Måndag:Rygg/mage
Tisdag:Vila
Onsdag:Bröst/triceps
Torsdag:Ben/mage
Fredag:Axlar/Biceps/underarmar

Brickhead
2010-05-16, 21:27
Skulle också rekommendera att börja på gym där du har tillgång till alla vikter.

Dom övningar du kan köra med skivstången tex, stångrodd, bänkpress, marklyft och knäböj.

Sjoba
2010-05-17, 00:37
Med skivstång kan du göra det mesta, men jag rekomederar att du börjar på ett gym.

Exempel på övningar du kan göra med skivstång där du får med troligtvis hela kroppen:
Knäböj, vadpress, marklyft, bänkpress, stångrodd, bicepscurl, triceps extension, militärpress, drag till hakan, shrugs, underarmscurl.
Sen kan du fylla på med t.ex. chins och pullups och någon form av magövning.

Methone
2010-05-17, 10:38
Påminner om vikten av att sköta kosten när man vill öka i vikt! :) Även jag började som smal, klen och underviktigt, vilket förändrades först när jag började käka ordentligt. Trots att jag tränat hårt innan, fick jag i stort sätt uteblivna resultat p.g.a. jag inte åt ordentligt.
Lycka till!

HulkH
2010-05-17, 11:37
börja på gym fifan :)

Ett schema borde inte vara något svårt att pilla ihop om man vet vilka dagar du kan träna, hur många dagar i veckan o.s.v

r1kkie
2010-05-17, 11:39
Påminner om vikten av att sköta kosten när man vill öka i vikt! :) Även jag började som smal, klen och underviktigt, vilket förändrades först när jag började käka ordentligt. Trots att jag tränat hårt innan, fick jag i stort sätt uteblivna resultat p.g.a. jag inte åt ordentligt.
Lycka till!

Är i precis den sisten själv just nu. Märker direkt när jag äter ordentligt under en period jämfört med en då man äter sämre.

Snubben_92
2010-05-17, 14:55
Med skivstång kan du göra det mesta, men jag rekomederar att du börjar på ett gym.

Exempel på övningar du kan göra med skivstång där du får med troligtvis hela kroppen:
Knäböj, vadpress, marklyft, bänkpress, stångrodd, bicepscurl, triceps extension, militärpress, drag till hakan, shrugs, underarmscurl.
Sen kan du fylla på med t.ex. chins och pullups och någon form av magövning.

Okej men saken är att alla gym i närheten är proppfulla hela tiden och jag har inte mycket tid över ..
väldigt tacksam om någon kan tipsa om var jag kan köpa billiga viktskivor? ..

HulkH
2010-05-17, 15:40
Okej men saken är att alla gym i närheten är proppfulla hela tiden och jag har inte mycket tid över ..
väldigt tacksam om någon kan tipsa om var jag kan köpa billiga viktskivor? ..

Jula, Rusta eller Biltema borde ha rätt så billiga. (har inte kollat om alla har, men någon av dom borde ha)

Tror ändå det är mer värt att gå på gym i början, men your choice :)

owned4sure
2010-05-19, 20:24
Jag anser inte att det är så dödsviktigt att träna på gym. Har man pengarna till att köpa hem träningsutrustning så funkar det väl minst lika bra eller bättre + att man inte behöver bli störd av andra (om det nu är mycket folk alltså) sen om man är nybörjare så kan det väl kanske också vara skönt o få träna hemma i lugn där ingen ser hur mycket man lyfter eller hur många reps man orkar göra.


billiga vikter kan du nog med all säkerhet hitta på blocket om du nu kan tänka dig att köpa begagnade prylar dvs. Annars kan jag rekommendera Rusta för just vikter dom är billiga o duger bra för nybörjare (köp dock inte deras resistance bands mitt gick av på mitten vid den 7nde användningen :P). Och sen får du inte glömma din kroppsvikt den kan man också träna mycket med =)

Pjotor
2010-05-20, 07:00
På Blocket finns det ofta gott om stänger och hantlar för skolvikter.