handdator

Visa fullständig version : skita i knäböj?


Supermicke
2010-05-16, 21:06
Hejsan jag skulle behöva tips på hur jag ska förbättra knäböjen. Mina knäböj nu är total fail och det känns nästan bättre att strunta i övningen eftersom jag inte kan utföra den ordentligt.

När jag gör dem blir det en blandning av goodmorning och knäböj. Det tar mest på ryggen och jag kommer inte långt ner alls.. Vid detta utförande står jag axelbrett och fötterna vinklade fem i ett. Kommer ungefär en fjärdel ner med rak rygg men då är ryggen vinklad typ 45grader från rakt, stående. *gah!* När jag gör knäböj känner jag heller inte att det tar på quadriceps direkt.. som jag vill träna. Går jag hela vägen ner får jag bakåtvikt och trillar bakåt.. *grr*

Däremot går det bra om jag står 0,8-1m brett med fötterna vinklade tio i två. Vid det utförandet kommer jag parallelt med låren och backen. Men jag vet inte om detta är ett bra utförande för att utveckla quadsen bra?

Både min mor och jag har dålig rörlighet vid vaderna som jag antar är problemet. Men det vore kul att kunna göra ordentliga knäböj, sittvändningar bla.

ska jag skita i övningen och sikta på andra övningar för lår? Eller borde jag träna rörlighet och isåfall hur?

mycket tacksam för svar!!!

CoolBoy
2010-05-16, 21:08
Kör benpress istället då

Supermicke
2010-05-16, 21:10
Kör benpress istället då

finns ej på mitt gym :(

Rags
2010-05-16, 21:12
Fortsätt att stå 1m brett och fötterna tio i två, det är ändå quadsen som jobbar.

Men om du oxå vill bli rörligare så äre bara att nöta som gäller :) Börja med den uppställning du klarar bra och sedan kör du smalare ibland. man blir ju inte rörligare bara sådär över en natt, utan de är träning som gäller!

Saikyou
2010-05-16, 21:45
Tänkte lite som dig innan jag insåg att jag faktiskt klarar det med endast kroppsvikt. Fick mig att förstå att ge upp att försöka köra på 100kg bara för att jag klarar 160kg partiella knäböj. Svalde stoltheten och började på 20kg med så rätt utförande jag kunde, har ökat 5-10kg mellan varje pass utan problem. Så det är mitt tips till dig =)

clinteastwood
2010-05-16, 21:49
Stretch!

HulkH
2010-05-16, 22:04
Tänkte lite som dig innan jag insåg att jag faktiskt klarar det med endast kroppsvikt. Fick mig att förstå att ge upp att försöka köra på 100kg bara för att jag klarar 160kg partiella knäböj. Svalde stoltheten och började på 20kg med så rätt utförande jag kunde, har ökat 5-10kg mellan varje pass utan problem. Så det är mitt tips till dig =)

Ska jag tipsa en polare om :) Thx^^

Hans problem är att han inte kan då djupt alls då hans ben ger vika då.

Supermicke
2010-05-16, 22:08
Tänkte lite som dig innan jag insåg att jag faktiskt klarar det med endast kroppsvikt. Fick mig att förstå att ge upp att försöka köra på 100kg bara för att jag klarar 160kg partiella knäböj. Svalde stoltheten och började på 20kg med så rätt utförande jag kunde, har ökat 5-10kg mellan varje pass utan problem. Så det är mitt tips till dig =)


det är med bara kroppsvikten jag kommer som jag sa i första posten :/ :(

Fortsätt att stå 1m brett och fötterna tio i två, det är ändå quadsen som jobbar.

Men om du oxå vill bli rörligare så äre bara att nöta som gäller Börja med den uppställning du klarar bra och sedan kör du smalare ibland. man blir ju inte rörligare bara sådär över en natt, utan de är träning som gäller!

Stretch!

vad för sorts stretching övningar ska jag göra? bara stretcha vader? det är en lång bit som behöver bli rörlig kan jag ju säga. Sitter jag ATG i axelbred ställning med fem i ett fotställning så är det ungefär 4-6cm att töja gaah

mini
2010-05-16, 22:12
Stretcha och fortsätt böja med tom stång eller lätt vikt tills du har rörelsen. Även om det är frestande att skippa de övningar som känns svårast är det oftast de man ska lägga än mer fokus på. Böj kommer åt dina svagheter (stelhet, troligen lite dålig balans, svag bål). Böj och du skola bli starkare.

Fredrik_S
2010-05-16, 22:21
Kör med den fotställningen som du klara av att köra med. Fortsätt köra med tunga vikter och testa att flytta fötterna någon cm närmare med jämna mellanrum testa vinkla fötterna någon cm närmare.
Jag tror att den strech du får av att hela tiden försöka komma lite lite närmare en smalare fotställning kommer ge mer än att sitta på strechmattan och försöka strecha musklerna.
Låt det ta den tid det tar(månader/år). Det är ändå sjukt bra att böja med bred fotställnings så inte hela världen om du inte kommer inåt...

Saikyou
2010-05-16, 23:55
det är med bara kroppsvikten jag kommer som jag sa i första posten :/ :(

vad för sorts stretching övningar ska jag göra? bara stretcha vader? det är en lång bit som behöver bli rörlig kan jag ju säga. Sitter jag ATG i axelbred ställning med fem i ett fotställning så är det ungefär 4-6cm att töja gaah

Nej, du skrev aldrig något om vikten på dina knäböjar. Som sagt, kommer du ner med kroppsvikten så kommer du nästan garanterat ner med en väldigt lätt stång. Så vitt jag vet spelar magen, specifikt höftböjaren, en stor roll när det gäller balansen i knäböjen.

Mitt tips är att du ser till att få upp en stång över axlarna, även om den är jävligt lätt och att du vågar gå ner djupt. Hade som sagt samma problem, och det löste det för mig.

Supermicke
2010-05-17, 15:08
Nej, du skrev aldrig något om vikten på dina knäböjar. Som sagt, kommer du ner med kroppsvikten så kommer du nästan garanterat ner med en väldigt lätt stång. Så vitt jag vet spelar magen, specifikt höftböjaren, en stor roll när det gäller balansen i knäböjen.


förklarade det dåligt men jag menar att jag kan gå ner lika långt som jag beskrev i första posten med bara min kroppsvikt :P