handdator

Visa fullständig version : Benpress-maskin - bra eller dålig?


b1gdude
2010-05-16, 20:50
Tja

Är denna benpress-maskin bra för utveckling på benen eller är den värdelös? Någon som testat liknande maskin?

Den är ju ganska liten och tar inte så mycket plats som en vanlig benpress brukar ta.


Bild:

http://a.imagehost.org/0838/2655459144.jpg (http://a.imagehost.org/view/0838/2655459144)


Mvh
b1gdude

Sjoba
2010-05-16, 20:55
Jag vet iaf vad Allan tycker om saken. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11993)
Böj tills du spyr!:hbang:

b1gdude
2010-05-16, 21:00
...

ryssen
2010-05-16, 22:00
för oss som är trötta på och spy och ha ett helvete resten av dagen funkar den säkert kanon så länge man känner att den tar på benen.

Dissector
2010-05-16, 22:04
Ser i alla fall ut som att man skulle behöva en sjuhelvetes massa plattor för att nå samma motstånd som en klassisk benpress :D

EDIT: Inte tar väl en vanlig benpress mer plats?

MrBulk
2010-05-17, 07:14
Jag tycker det är riktigt bra med benpressmaskin, man får visserligen kortare ROM men man kan lasta på mycket vikt och hjälpa till med armarna i det koncentriska. Börja passet med riktiga knäböj, snyggt utförda, efter det piskar du ur det sista i benen med sådan här maskin.

TheGhr
2010-05-17, 07:47
Jo viktskivorna kan vara ett aber om man delar den med andra som på ett gym, fast å andra sidan brukade det på mitt gamla gym sitta två 50-kiloare på hela tiden så man bara behövde langa på några fler lättare skivor om man nu inte är relativt stark då det lär krävas åtminstone 200 kg för att få motstånd. Tog i vilket fall som helst bra och man hade bra stöd i ryggen.

Martin Löwgren
2010-05-17, 07:48
Så länge du sträcker i knäleden kommer du stimulera framsida lår alldeles utmärkt (och sträcker du även i höften kommer säte och baksida lår att stimuleras).

Benpress bygger precis lika bra lårmuskler som knäböj (om inte bättre då man orkar mer vikt)

Robban
2010-05-17, 08:40
Så länge du sträcker i knäleden kommer du stimulera framsida lår alldeles utmärkt (och sträcker du även i höften kommer säte och baksida lår att stimuleras).

Benpress bygger precis lika bra lårmuskler som knäböj (om inte bättre då man orkar mer vikt)

Med utförandet som används av den breda massan i knäböj är jag beredd att hålla med. Gör man dock knäböjen rätt, för volym, är den rågrym!

Men varför välja, kör båda så blir det bäst!

Pecto
2010-05-17, 08:45
den där är grym... kan du lasta på lite vikter samt polare sen köra dropset...

Martin Löwgren
2010-05-17, 09:33
Gör man dock knäböjen rätt, för volym, är den rågrym!

Men varför välja, kör båda så blir det bäst!

Precis lika rågrym som benpress. Ingen skillnad i rörelser som sker över lederna och man kan ofta hantera mer vikt i benpress vilket är ett ytterligare plus.

Japp, bäst är att köra båda men benpress räcker alldeles utmärkt för att bygga en grym lårmuskulatur.

pragmatist
2010-05-17, 09:45
I de EMG-studier jag har sett har det inte varit någon större skillnad på aktiveringen av lårens framsida när man jämfört knäböj och benpress. Skillnaden ligger framför allt i hur knäböj belastar rumpa, korsrygg och hamstrings i betydligt högre utsträckning (vilket kan vara både bra och dåligt). Å andra sidan är marklyft en ännu bättre övning för rumpa, korsrygg och hamstrings. Kör man både marklyft och benpress skulle man kunna svära i kyrkan och säga att knäböj är en smula överflödig ur muskelbyggarsynpunkt, men det törs man väl inte på detta forum. ;)

Robban
2010-05-17, 10:48
Shut up and squat! :D

Martin Löwgren
2010-05-17, 13:24
Kör man både marklyft och benpress skulle man kunna svära i kyrkan och säga att knäböj är en smula överflödig ur muskelbyggarsynpunkt, men det törs man väl inte på detta forum. ;)

Nej här är tron att den är ett måste :Virro

b1gdude
2010-05-17, 13:45
Funderar annars på att köpa en benspark tar dessutom inte så mycket plats men den är nog inte lika effektiv.