handdator

Visa fullständig version : Tips på energirika ingredienser eftersökes


Ethi
2010-05-16, 20:32
Jag är en kille på 21 år som är 185cm lång och väger bara 60kg. Nu hade jag tänkt göra ett ryck för att gå upp i vikt, och tänkte börja med en rejäl förändring i min kost.

Trots blandade metoder för att gå upp i vikt. Testat följande tips:
Gainer + Träning
Fet mat
Mycket mat
Ingen mat en stund sen chocka kroppen med att börja äta mycket, vilket nog skada mig mer än något annat.

(Började med dessa tips för flera år sedan)

Efter att ha läst ett inlägg från en av moderatorna här (Eddie Vedder)
Så ser min kost ut på följande sätt:

Frukost:
Smoothie gjord av:
1 Banan
3 dl filmjölk (tänkte eftersom den är fetare än mjölk)
Havregryn
1 dl Gainer
2 Ägg
150g Frusna bär (för smak)

Och sedan 2 dubbel mackor med smör och fet skinka på jobbet. (brödet jag brukar välja är någonstans mellan grovt och fint)

Lunch:
Som just nu består vanligast utav dessa produkter:
Kyckling
Pasta (fullkorn - då jag vill få i mig lite fiber)
Cream Fraiche (eller hur det stavas)
Med någon grönsak till (Paprika är flitigt använt)

Kvällsmat:
Pannkakor gjorda med fet mjölk

Som ni kanske ser är min lunch inte direkt något att hänga i granen.

En stor nackdel är dock att jag bor i Norge. Vilket alla förmodligen vet är ett land man inte borde vara i ifall man vill ha bra mat. ALLT är dyrt och råvarorna är ju inte så bra dom heller, lägenheten saknar ugn och kylskåpet/frysen är mindre än en skolåda.

Allt jag vill veta är vilka ingredienser som jag borde ha i min mat.
har hört att jordnötter/avokado/grädde och sådana saker är bra för att gå upp i vikt. Men jag förstår mig inte på allt som står bak på förpackningarna.

Antar att jag borde lära mig att göra lite jordnötssås till kycklingen.
Men blir ju lite enformigt med bara kyckling.

Jag vet att det finns många där ute som har samma problem även om MÅNGA tror att det bara är folk med ätstörningar som är smala.
Tänkte därför göra en liten receptbok så andra med liknande problem som mig kan få lite tips.

Så tips på ingredienser, och då menar jag inte:
"OLJA OCH FETT ÄR BRA"
Utan saker med smak och färg, då jag även har ganska dålig aptit.

Tack på förhand!

siimon89
2010-05-16, 20:36
2dl Vispgrädde
1dl Röd Mjölk
O'boy för smaken

Sen kan jag rekommendera Fredrik_S recept på Havrebollssmet :D Mums, riktigt gott!

Ristretto
2010-05-16, 20:37
Proteindrinkar borde du ju kunna fixa från Sverige om du vill ha i dig mer protein till en billig penning.

Annars är ju grädde gott till pannkakor. Ärtsoppa är ju grymt gott, bara att trycka i lite extra smör i soppan så blir den både godare och fetare.
Chokladbollssmet är som nämnts väldigt gott och energitätt.

Sjoba
2010-05-16, 20:37
Va, vad är det egentligen du frågar efter?
Om du har problem med att gå upp i vikt, räkna hur mycket kalorier du får i dig och hur mycket du behöver för att gå upp i vikt, tryck i dig mer om det inte är tillräckligt. Spelar ingen roll om det är chips eller sallad, kalori som kalori.

Vad menar du med "energirika ingredienser"? Menar du som i mycket kalorier?
Vad som helst med mycket fett egentligen, som redan nämnt så är någon form av chokladbollssmet grymt bra.
Trycker i mig en liten sats om dagen nu när jag är sjuk för att få i mig lite kalorier.
Smör är din bästa vän här, och i min mening även den bästa kryddan som finns.

Ristretto
2010-05-16, 20:40
Vad menar du med "energirika ingredienser"? Menar du som i mycket kalorier?

Vad skulle han annars mena?

Sjoba
2010-05-16, 20:43
Vad skulle han annars mena?

Mat som dom flesta skulle anse som "nyttig" mat som du "får mycket energi av".

Grovt bröd och fullkornspasta är det enda som gäller, håll dig undan från fett och snabba kolhydrater! *Tjattrar med tantig röst och hötter med näven*

Ethi
2010-05-16, 20:58
Vad menar du med "energirika ingredienser"? Menar du som i mycket kalorier?
.

Mycket kalorier ja, och jag vet att smör är bra, jag tänkte mer:
Nötter
Avokado
Lax

Ersätt ordet ingredienser med ordet Råvaror.

Ethi
2010-05-16, 21:03
Annars är ju grädde gott till pannkakor. Ärtsoppa är ju grymt gott, bara att trycka i lite extra smör i soppan så blir den både godare och fetare.
Chokladbollssmet är som nämnts väldigt gott och energitätt.

Ärtor låter som en bra idé! Är ju faktiskt bland det godaste som finns! :)

Ethi
2010-05-16, 21:03
Mat som dom flesta skulle anse som "nyttig" mat som du "får mycket energi av".

Grovt bröd och fullkornspasta är det enda som gäller, håll dig undan från fett och snabba kolhydrater! *Tjattrar med tantig röst och hötter med näven*

Ja fasst det är ju inte nyttig mat jag behöver då jag ska gå upp i vikt :)

Ethi
2010-05-16, 21:04
2dl Vispgrädde
1dl Röd Mjölk
O'boy för smaken


Som mellanmål då antar jag?

Rakanichy
2010-05-16, 21:16
Lägg till ett mellanmål mellan lunchen och middagen.
150gram havregryn
50gram smör
30gram kakao
1 dl socker

rör ihop till en smet
servera med en smörklick och en näve nötter ( Jordnötter är min favorit, dock så rekommenderar jag typ valnötter eller paranötter då de har bäst fettsammansättning(?)

Ristretto
2010-05-16, 21:17
Som mellanmål då antar jag?

Eller när du vill. Det spelar egentligen en ganska liten roll vad man äter när egentligen. Det är dock antagligen fördelaktigt att äta hyfsat med protein i samband med träning.

machine gun
2010-05-16, 21:20
Byt ut kycklingen mot lax några dagar i veckan, det innehåller mer energi än kyckling. Lax är ju dessutom relativt billigt i Norge.

Ät gärna nötter som snacks mellan måltiderna.

Avocado är en väldigt energirik grönsak och kan vara ett bra alternativ till andra grönsaker emellanåt (tyvärr ganska dyrt).

Ta gärna ost på smörgåsen (ost är mer energitätt än skinka).

Extra olja/smör i matlagning eller på pastan/potatisen ökar energitätheten i måltiden.

Drick gärna någon energirik måltidsdryck, t.ex. mjölk eller juice. Ofta är det lättare att dricka extra kcal jämfört med att äta samma energimängd i fast form.

Ethi
2010-05-16, 21:26
Byt ut kycklingen mot lax några dagar i veckan, det innehåller mer energi än kyckling. Lax är ju dessutom relativt billigt i Norge.

Ät gärna nötter som snacks mellan måltiderna.

Avocado är en väldigt energirik grönsak och kan vara ett bra alternativ till andra grönsaker emellanåt (tyvärr ganska dyrt).

Ta gärna ost på smörgåsen (ost är mer energitätt än skinka).

Extra olja/smör i matlagning eller på pastan/potatisen ökar energitätheten i måltiden.

Drick gärna någon energirik måltidsdryck, t.ex. mjölk eller juice. Ofta är det lättare att dricka extra kcal jämfört med att äta samma energimängd i fast form.

Tack så mycket :) gillar inte fisk men antar att det kan vara värt att testa!

ArtArtan
2010-05-16, 21:39
3 dl filmjölk (tänkte eftersom den är fetare än mjölk)



Huh? fetare än mjölk, i konsistens då?
Annars ser jag ingen skillnad

WHITEFOLKS
2010-05-16, 21:41
Köttfärs är ju ofta billigare än kyckling så det kan du ju använda. Göra nån sorts "köttfärssås" med olja/grädde/whatever i så att du får i dig mer kalorier.

I dina pannkakor så kan du ju lätt lägga till mer smör/olja i smeten eller se till att du använder mycket fett när du steker de.

Fredrik_S
2010-05-16, 22:03
Om jag skulle vilja gå upp i vikt skulle jag äta jättemycket chokladbollssmet. Det innehåller havregryn smör kakao och socker, socker är den enda ingrediensen som är dålig, men det är knappast någon fara om man är väldigt mager.
Ät det som efterrätt eller tillsammans med pannkakor på kvällen eller när du blir sugen.Chokladbollsmtesrecept (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137505)