Visa fullständig version : Äter & äter men tappar ändå vikt.
Jag har tränat hårt nu i cirka 1-2 månader. Är 1.89cm lång och väger nu 82.9 kg. Började med en vikt på ~87 kg.
Tanken med träningen var att bygga muskler, alltså bulka. Jag började ganska lugnt med maten och märkte snabbt att jag tappade några hekton så jag började då äta mer. Nu äter jag som en häst känns det men jag tappar ändå vikt, fått lite med defination av muskelaturen men ingen direkt muskelbyggnad.
Så här ser maten ut ungefär:
- Frukost: 1 portion havregryns gröt med en banan och ett glas mjölk samt whey 80 protein shake.
- Lunch 3 timmar senare: 1.5 port basmati ris och en kycklingfile på ~0.5 kg och ett glas mjölk.
- Tränar en timme efter det. Tränar ungefär en 45min till en timme.
- Direkt efter träning äter jag ca 60gram riskakor + en proteinshake
- En timme efter träningen är det middag, samma som lunch fast lite mer ris.
- Äter några frukter mellanåt också. Sen innan jag går och lägger mig äter jag en tonfiskburk.
Tilläger och att jag tränar fotboll 2 ggr i veckan samt match 1 gång.
Det känns som att jag inte kan äta något mer, vad ska jag hitta på för att komma igång med muskelökningen?
Det ser väldigt fettsnålt ut, om du inte glömt att skriva in något. Om du inte glömt att skriva in något är en enkel väg att börja äta mer fett. Tappar du i vikt kommer för lite energi in i systemet, i förhållande till hur mycket som går ut.
du äte rmindre än mig :D
Jag e tjej, 170lång och 59kg. jag bulkar med, de går om man äter.
Käka flera gånger per dag, lägg till ett eller 2 mellanmål till så kommer du säkert lägga på dig lite.
Det ser väldigt fettsnålt ut, om du inte glömt att skriva in något. Om du inte glömt att skriva in något är en enkel väg att börja äta mer fett. Tappar du i vikt kommer för lite energi in i systemet, i förhållande till hur mycket som går ut.
Skriv gärna några exempel på bra fetter. Jag är så dålig på sånt här. Har försökt att lära mig mer men det tar sin tid.
häll i 1 dl rapsolja i proteinshakarna så ska du se att de blir fart påt.
Avokado, nötter, omega 3 ( fet fisk , makrill, sill, lax, strömming exempelvis ), pumpakärnor, solroskärnor, rapsolja, sen kan man ju äta lite fetare prdokuter, röd standarrd mjölk, lite grädde emellanåt, creme fracihe mm
Kanske ska nämna att jag lever ungefär på existensminimum så gärna inte allt för dyr mat.
Scratch89
2010-05-16, 17:04
Kanske ska nämna att jag lever ungefär på existensminimum så gärna inte allt för dyr mat.
Havregryn, blandfärs och pasta/ris är inte direkt dyrt, och det är lätt att få i sig mycket av. Ägg är jäkligt bra också.
Havregryn, blandfärs och pasta/ris är inte direkt dyrt, och det är lätt att få i sig mycket av. Ägg är jäkligt bra också.
Det är just vad jag äter. Skall försöka trycka i mig mer av det då.. *popcorn*
Trashcan
2010-05-16, 17:11
Det största problemet är inte att du äter för lite, utan att du äter som någon som vill gå ner i vikt. Ingen har blivit tjock på torrt ris med kyckling liksom. Gör en sås av grädde/ost/olja till så kan du nog dubbla kaloriinnehållet och dessutom blir det godare. Chili con carne, spaghetti med köttfärssås, lasagne, ärtsoppa med fläsk(! Det är här riktigt najs bulkmat om du gillar det) och andra "röror" och grytor är riktigt bra eftersom du kan "gömma" mycket fett i det i form av smör och grädde etc. Ang. vilket fett som är bra så tror jag att det man främst bör undvika är fetter med för mycket omega-6, vilket är bland annat solrosolja. Det ska tydligen inte vara någon höjdare. Smör, kokosfett, grädde, avokado, olivolja och rapsolja är tydligen bra skit och knappast dyrt.
En mycket viktig grej när du bulkar är att du käkar mat som du faktiskt tycker är god också, då går det ner bra mycket mer innan aptiten säger ifrån.
Lycka till!
Edit: Och skippa gröten på morgonen, för jävla dåligt med kalorier i havregrynsgröt. Byt ut mot risgrynsgröt eller mannagrynsgröt om du tvunget ska ha gröt. Annars kan jag rekommendera musli med fil eller yoghurt, tror du får i dig dubbelt så mycket kalorier med det. Jag käkar havregryn med mjölk och russin (i stoor skål), vilket jag anser är en helt optimal frukost som landar på ca 1000 kcal. Dock måste man ju tycka att det är gott också, vilket inte alla gör.
Fredrik_S
2010-05-16, 17:12
Jag har tränat hårt nu i cirka 1-2 månader. men ingen direkt muskelbyggnad.
Tidsaspektet! Är man helt nybörjare med extremt bra förutsättningar och perfekt mat och perfekt träningsupplägg kanske man kan öka 10 kg muskler på 1 år
Men en mer realistisk är 1-3 kg per ÅR
Det är knappast något man ser med ögat i spegeln på en så kort period som 1-2 månader.
Linser och torkade bönor är bra och billig mat med.
Annars som redan sagts ägg,havregryn,rotfrukter,vitkål osv.
Vet hur det känns, levde tills helt nyligen på rätt kass standard själv.
Tänk på att planera dina inköp,handla sällan och stort.
Handla gärna i "turkaffärer" de brukar ha billiga bönor och rotfrukter, och ofta även billigt ris osv.
Fredrik_S
2010-05-16, 17:20
Vetemjöl är en extremt billigt proteinkälla, den billigaste proteinkällan som finns tillockmed! Komplettera med lite ägg så får du fullvärdigt protein samt du kan göra pankakor.
Eftersom du då får i dig en hel del kolhydrater på köpet får man helt enkelt röra på sig massa extra :)
internethjälten
2010-05-16, 17:22
Som någon annan skrev, häll lite olja i gröt och proteindrinkarna (nej det är inte äckligt, det förstärker smaken!).
1dl är ca 100g vilket är 900kcal så överdosera inte, börja med matskedar, en här och en där etc. Växla mellan raps och solrosolja =)
Verkligen bra information. Ska Börja äta mer fett, göra mer såser osv. Tack för infon ang frukosten, tycker yougurt och musli låter lockande. Är less på gröten nu ändå, hehe. Jag ska ändra mina matvanor och fortsätta träna.
Chokladbollar är ju billigt och ganska(sjukt) energitätt. Med mindre socker och mer natriumcyklamat blir det inte heller en helt onyttig energikälla.
WHITEFOLKS
2010-05-16, 18:06
Du äter konstiga matvaror för någon som vill gå upp i vikt och dyrt för någon som har "ont om pengar".
Dags att bygga om kosten :)
Skriv gärna några exempel på bra fetter. Jag är så dålig på sånt här. Har försökt att lära mig mer men det tar sin tid.
I det här fallet, när du äter typ inga fetter alls, så är nog allt vanligt livsmedelsfett att räkna som "bra", du behöver inte starta med att göra avancerade uträkningar kring hur mycket av ditten relativt datten du behöver.
Gör egen majonnäs på äggula rapsolja vinäger och senap och ha till lunch och middag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.