handdator

Visa fullständig version : Viktökning i bänkpress från pass till pass?


fenzyn
2010-05-16, 15:43
Hur mycket ökar ni i bänkpress från pass till pass? Berätta gärna även hur länge ni har tränat och hur mycket ni tar för tillfället och hur ofta ni kör bröst.

Upptaget
2010-05-16, 16:03
från pass till pass? i princip ingenting, ibland så tappar jag till och med.. Men för mig så kan det ena passet gå skitdåligt sedan helt plötsligt när man känner sig som mest sliten innan man kommer till gymmet så kan jag fixa fler reps än vad jag gjort någonsin innan.. Så det går upp och ned..

Jag tränar bröst 1 gång i veckan, senaste halvåret har jag bara ökat 7.5 kg i bänken.. Innan dess gick det fortare, så det har börjat lugna ned sig tyvärr, är uppe på 117.5 kg nu.. Men när jag låg på ca max 80 i bänken så gick det ganska fort upp till 105 kg, sen dess har det gått sakta tycker jag..

HulkH
2010-05-16, 16:19
Brukar inte räkna pass till pass, kör bara på så tungt jag orkar och pressar mig själv som vanligt :)

Hur mycket ökar du själv fenzyn?

panzerpig
2010-05-16, 17:48
jag kör med 2,5 kgs ökningar varje pass, MEN det innebär inte att jag blir 2.5 kg starkare varje pass, menar såhär tex:
6 veckors period:
gammalt max 140x5
v1: 132,5
v2 135
v3 137,5
v4 140
v5 142,5
v6:145

varierar alltså intensiteten. 132,5 är "lätt" +140 tungt.
lyckas jag slå 140 så kör jag en ny cykel när jag börjar på 135.
OBS inga exakta siffror men hur jag tänker och jag tror dom flesta som "ökar varje pass" egentligen menar..

King Grub
2010-05-16, 18:21
Den som tror att man kan öka sina vikter i övningar från pass till pass har inte tränat länge. Det handlar om platåer som kan vara riktigt långa, även gå nedåt vid periodiseringar där man inte befinner sig i styrkefas.

fenzyn
2010-05-16, 20:25
Jag har själv tränat i 2-3 år men i perioder .. så har inte varit jätteseriös. men nu har jag börjat träna ganska seriöst och jag bänkar 55kg x 6 reps.. jag ökar med 1kg-1.5kg från bröstpass till bröstpass och kör nu även bänkpress 2 dar i veckan för att öka snabbt. Jag är alltså normalbyggd (varken över eller underviktig) "snygg" kropp om man kan förklara de så och när jag började träna seriöst igen för kanske 8 veckor sen så bänkade jag 45kg.

Det jag är ute efter att veta är alltså vad som är rimligt att öka då jag inte har koll på min diet så jättebra och vet inte om jag ökar maximalt.

Mineur
2010-05-16, 21:46
Den som tror att man kan öka sina vikter i övningar från pass till pass har inte tränat länge. Det handlar om platåer som kan vara riktigt långa, även gå nedåt vid periodiseringar där man inte befinner sig i styrkefas.

Exakt

Om man nu inte är väldigt ny på gymmet och att det går fort i början, dock höja i ex varje övning per pass blir lite väl overkill

Fredrik_S
2010-05-16, 22:26
steget från att vara nybörjare och kunna öka varje pass till att träna och inse att man gjort ett mycket bra träningspass fast man tränat med mycket lättare vikter än ens max är stort men viktigt.

Mineur
2010-05-16, 22:55
steget från att vara nybörjare och kunna öka varje pass till att träna och inse att man gjort ett mycket bra träningspass fast man tränat med mycket lättare vikter än ens max är stort men viktigt.

aa, den lilla ökningen som sker ständigt när man är "nybörjare" är nog bla tekniken som förbättras och bär mer sig mer vikt, blandat med det psykiska att man snabbt blir starkare och då "orkar" dem dära 2kilorna extra

JoeyP
2010-05-16, 23:07
Klart man kan öka varje pass?

Men då spelar ju såklart allting in.

Man kanske inte ökar reps, men man kanske förkortar tiden då repen utförs osv.

Robban
2010-05-17, 08:44
Teori och praktik är inte samma sak. Att bygga muskler är ingen matte-formel. Det är nog det bästa tipset jag kan ge till alla nybörjare.