handdator

Visa fullständig version : Nackskada


Numse
2010-05-16, 13:12
Behöver lite vettig feedback angående min nackskada.

Den började för tre veckor sedan. Kom smygandes, men förmodligen var det överansträngning som skapade problemet i form av övningar för baksida axlar dagen efter rygg, var väldigt sliten i de områdena innan skadan kom. Jag tränade i 1.5 vecka som vanligt trots smärta i nacken och ordentliga strålningar upp i huvudet. Insåg att det inte gick att träna mig förbi skadan genom att bara skippa ryggträning, så jag tog tre vilodagar. Under de vilodagarna försvann strålningen upp i huvudet, så jag började träna igen, men nacken blev inte bättre.

Tränade 2-3 pass följande vecka och fick sen behandling av en sjukgymnast. Hon knäckte och knådade ordentligt, och sa att problemet var en muskelbristning på vänster sida och en överansträngning på höger sida som uppkom pga att högra sidan måste kompensera. Hon sa dessutom att träning var ok efter behandlingen, men ingen överbelastning.

Jag satte igång och tränade redan andra dagen efter behandlingen. Körde bencurl, benspark och benpress bara. Men bencurl var ett misstag då det drog till i nacken när jag körde övningen. Körde ett ganska tufft överkroppspass utan rygg för några dagar sen, och efter det blev det värre och jag har insett att jag måste vila. Jag har inte så mycket smärta i nacken, nästan inget. Lite i fästena längst uppe mot huvudet. Däremot är jag ruskigt trött i nacken hela tiden och vill bara ligga ner. Dessutom har jag mått illa och varit matt i kroppen, samt lite yr när jag tränat.

Känner mig ansträngd i hela det här området:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Trapezius.png


Frågan är om någon har erfarenhet av den här typen av skada? Hur länge bör jag vila? När jag vilat tills nacken känns bra, hur ska jag gå till väga angående träningen? Jag vill ju inte dra upp skiten igen efter att ha vilat bort den.
Äter just nu 2 voltaren och dagen. Finns det bättre alternativ? Är det vettigt att ta det alls? Tänkte käka det i 5 dagar och sedan lägga ner helt med antiinflammatoriska läkemedel under vilan.

Martin Löwgren
2010-05-16, 13:32
Du har fått en muskelbristning. Skillnaden är att du fått den i nacken istället för det vanligaste stället - baksida lår.

Detta är inget som läker på en vecka eller går bort genom att "knäcka" lederna i nacken utan de krävs idrottsmedicinsk expertis där rehab genom enkla rörelser ska börja utföras som sedan stegras så att musklen får en ärlig chans till läkning.

Numse
2010-05-16, 14:19
Hur mycket vila och hur lång rehab pratar vi om?
Jag har ingen aning om vart jag ska vända mig :/

Jag antar att tung benträning inte är några problem om jag inte spänner nacken? (typ bara benpress då alltså).

Martin Löwgren
2010-05-16, 14:23
Hur mycket vila och hur lång rehab pratar vi om?
Jag har ingen aning om vart jag ska vända mig :/

Jag antar att tung benträning inte är några problem om jag inte spänner nacken? (typ bara benpress då alltså).

Vänd dig till en idrottsmedicinsk utbildad sjukgymnast med vårdavtal i göteborg eller om du har råd, välj en privat då du snabbare kommer komma igång med rehaben som kan ta tid beroende på hur stor bristning du har.