handdator

Visa fullständig version : När är det ok att gå till läkaren?


Slartibartfast
2010-05-16, 12:53
Jag har varit snorig i ca 1,5 vecka nu. Har inte tränat under den tiden. Började som snuva, yrsel, feberkänsla, men dom symptomen gick över på några dagar. Nu har jag istället ont i halsen varje morgon. Stora mängder gröngult snor och rethosta. Misstänker nån form av inflammation. Är det berättigat att ringa arbetshälsovården å be dem boka läkartid för detta? Eller ska jag stfu?

shut teh face
2010-05-16, 12:57
Du får gå till läkaren för vad du vill, det finns ingen som kan säga att du är fjollig. Det är inte så att du direkt går till akutmottagningen och orsakar förseningar för folk som är mer sjuka.

oTure
2010-05-16, 12:58
Det är bara att gå...

Jag har kassa luftrör så jag hostar i 2 månader efter att jag är frisk.
Lika bra att få medicin direkt eller hur?
Infektionen är väl över om du får gult slem i halsen men kan ju lika gärna skynda på det lite

Pudzianovski
2010-05-16, 12:58
Jag har varit snorig i ca 1,5 vecka nu. Har inte tränat under den tiden. Började som snuva, yrsel, feberkänsla, men dom symptomen gick över på några dagar. Nu har jag istället ont i halsen varje morgon. Stora mängder gröngult snor och rethosta. Misstänker nån form av inflammation. Är det berättigat att ringa arbetshälsovården å be dem boka läkartid för detta? Eller ska jag stfu?

Bättre att gå en gång för mycket än en gång för lite. :thumbup:

Slartibartfast
2010-05-16, 13:00
Infektionen är väl över om du får gult slem i halsen men kan ju lika gärna skynda på det lite

Är det så? Jag hostar lite slem, men jag har inte kollat färgen :)

xodd
2010-05-16, 13:00
Vårdcentral eller arbetshälsovård absolut, men inte akuten.

Ignatius72
2010-05-16, 13:06
1,5 vecka av förkylning är 100% normalt. Vänta några dagar till för att se om det går på rätt håll. Förkylningar medicinerar man inte bort.

Frantic
2010-05-16, 13:06
Jag hade nyligen feber i över en vecka och munnen och halsen full med blåsor. Jag kunde inte tugga något öht och knappt svälja det som var flytande. Den 7e dagen gick jag till läkare och allt hon sa var "Det är virus. Det är bara att gå hem för det är inget vi kan göra." Besöket tog under 2 minuter.

Ring sjukvårdsupplysningen eller närmaste vårdcentral och beskriv dina symptom och fråga om det är något de kan göra innan du bokar in din tid.

Slartibartfast
2010-05-16, 13:07
1,5 vecka av förkylning är 100% normalt. Vänta några dagar till för att se om det går på rätt håll. Förkylningar medicinerar man inte bort.

Nej, jag vill helst inte ta mera mediciner. Tänkte mest om det var en infektion som man inte får bort utan antibiotika. Men jag avvaktar nån dag ännu.

Akuten har jag självklart aldrig haft en tanke på :D

Sgart
2010-05-16, 13:17
så länge man inte har någon aning om vad som händer med ens kropp, eller vet vad som händer och känner till att det inte är bra är det väl inga problem att kolla upp sig om man har möjlighet.

Vem vet du kanske har lunginflamation?

Jarod
2010-05-16, 13:46
Svininfluensa, Slarti.

Lyset
2010-05-16, 14:08
Jag förstår inte folk som tycker att man skall gå till läkaren för säkerhets skull etc. Det är ju just sådant beteende som skapar väntetider och irritation för alla. Är man ung och frisk i övrigt kan man gott vänta några dagar extra innan man uppsöker vården för förkylningsliknande symptom.

Nu är det ju förstås svårt att veta något om just Slartis tillstånd, men utifrån vad som står i tråden låter det mest som en normal förkylning.

krellik
2010-05-16, 14:13
STFU

....;)

Man blir -sjuk- av sjukhus... Speciellt med nedsatt immunförsvar...:P
Inte heller bra om man delar ut för mycket antibiotika, jänkarna är duktiga på det och så har de också en hel del nasty resistent skit som florerar. Jag är dock lite hycklare för får jag svinkoppor när man grapplas så går jag in och skriker om antibiotika högre än någon annan...:P