handdator

Visa fullständig version : Får en lärare säga såhär ang. prov?


Andy.da.wohoo
2010-05-16, 12:40
En lärare till mig sa i veckan att vi skulle vara beredda på ett prov nästa lektion som kommer, han sa att vi kanske skulle ha provet då, och de som inte var förberedda fick skylla sig själva och de som inte kommer dit får ett IG.

Nu när sommarlovet närmar sig och det står flertalet nationella prov och inlämningar och vanliga prov på schemat så känns det sådär att vara tvungen att plugga på ett prov jag kanske ska ha.

Så, får man som lärare säga att det kanske är provtillfälle nästa lektionstillfälle?

mela
2010-05-16, 12:42
En lärare har väl rätt till att ha oförberedda prov? Det är väl i princip samma sak.

krellik
2010-05-16, 12:44
Nej. Han har heller inte rätt att sätta IG på dig för att du missar ett tillfälle. Har ni inget provschema på din skola där lärarna får skriva upp i god tid när de ska ha prov?

Pejij
2010-05-16, 12:44
SJälva grejen är väl att han/hon vill att ni ska vara pålästa på ämnet, sen om ni slipper provet ändå är väl inget att klaga på?

krellik
2010-05-16, 12:44
Vilket ämne är det det gäller och vilken kurs?

Andy.da.wohoo
2010-05-16, 12:45
mela: jovisst, det har du rätt i. Tycker ändå det känns så fel.

Nej. Han har heller inte rätt att sätta IG på dig för att du missar ett tillfälle. Har ni inget provschema på din skola där lärarna får skriva upp i god tid när de ska ha prov?

Nej, på min skola råder ingen kommunikation mellan lärarna när det gäller provdatum/inlämningstillfälle för uppsats.

Degpekka
2010-05-16, 12:47
Går det inte att prata med honom då?

Andy.da.wohoo
2010-05-16, 12:47
SJälva grejen är väl att han/hon vill att ni ska vara pålästa på ämnet, sen om ni slipper provet ändå är väl inget att klaga på?
Vi ska ha prov någon gång, han sa bara att vi kanske skulle ha det nästa provtillfälle.
Vilket ämne är det det gäller och vilken kurs?

Akutsjukvård, A kursen antar jag.

Degpekka: klart det borde gå, jag väljer bara det alternativ som är enklast och gnäller på kolozzeum.

HulkH
2010-05-16, 12:47
En lärare har väl rätt till att ha oförberedda prov? Det är väl i princip samma sak.

hmm tror jag med, dock så ska det ju vara mera som en repetition på vad man bör kunna. Som ett mindre nationella typ.

Brukar ju inte vara på det senaste kapitlet typ^^

krellik
2010-05-16, 12:53
Möjligt att jag har fel och att det är okej att köra så här, som nästan färdigutbildad lärare så känns det dock spontant jävligt fel.

Påståendet att ni får IG för att ni missat "provet" kan jag dock nästan säga med 100% säkerhet är fel. Skum lärare tycker jag med. Rimligtvis ska man ha chans att förbereda sig, alla kan ha haft en dålig termin och inte hängt med så mycket som man skulle viljat, då ska man rimligtvis ha möjlighet att strukturera upp kunskaperna innan ett provtillfälle också. Sen kan man naturligtvis ha mer ostruktuerade kunskapsutvärderingar också men då bör det ju vara balans i det och att man inte får IG för att man tabbar sig om man har en dålig dag och läraren beslutar sig för att ha oförberett "prov"...

Skumt men hade behövt rota lite i böckerna för att säga något mer definitvt och då hinner säkert någon annan komma in med ett definitivt svar innan...:P

HulkH
2010-05-16, 13:28
Dessutom så brukar lärare inte vilja att eleverna får IG, dem ska försöka få dem godkända och lära sig så mycket som möjligt. Sen om alla följer det vet jag inte^^

jakob
2010-05-16, 13:34
Förmodligen menar läraren IG på provet och inte hela kursen.

Ni som påstår att läraren inte får ha oförberedda kan börja posta utdrag ur lagboken samt liknande fall där läraren har dömts.

n1tro
2010-05-16, 13:37
jo visst får de säga så varför inte.. vi hade en lärare som sa så, sen så dagen innan skolavslutningen i första ring sa han att han skulle hämta glass, men kommer tillbaka med ett kursprov på samhällskunskap A . resultat: 2 vg i klassen, resten G/IG, fler IG än G , denna årskull hade ett snitt på 279p nv/nv, i en skola med 2000 elever och fri intagning på natur och sam pga för många platser.


mvh

krellik
2010-05-16, 13:38
Jag ska se Kick ass nu med tjejen och äta godis så jag har inte tid att sitta och slå upp vad som gäller 100%, jag har själv aldrig varit utsatt för ett oförberett prov under de här premiserna under någon skolform jag själv gått i eller diskuterat det med nån annan lärare/lärarstudent så jag har faktiskt inte reflekterat över det här tidigare, vidare har jag bara varit på högstadiet än så länge (där jag har svårt att tro att man skulle kunna köra så här). Men spontant så undrar jag hur det skulle fungerar praktiskt om nu trådskaparen har skött sig på övriga moment så måste man ju fortfarande ha möjlighet att få bli sjuk, missa en buss eller alla andra saker som faktiskt kan hända utan att man automatiskt får IG..? Borde man inte ha rätt till ett omprov i ett sådant läge. Jag är helt enkelt jävligt skeptisk till att man har rätt att sätta IG på de premiserna men jag tänker inte säga 100% att det är så utan att dubbelkolla det. -Jag- skulle inte göra så här...;)

krellik
2010-05-16, 13:40
Förmodligen menar läraren IG på provet och inte hela kursen.


Är det IG på momentet och inte på kursen så är det ju förstås en helt annan sak. Man får naturligtvis utvärdera kunskap på en mängd olika sätt, ska man kalla något för prov så är det ju normal praxis att man har lite mer organiserade rutiner kring det tycker jag nog...

Andy.da.wohoo
2010-05-16, 13:51
Kan tillägga att IG får man om man helt enkelt inte sticker till lektionstillfället då provet infaller. Det rör sig alltså om ogiltig frånvaro.

krellik
2010-05-16, 13:58
Kan tillägga att IG får man om man helt enkelt inte sticker till lektionstillfället då provet infaller. Det rör sig alltså om ogiltig frånvaro.

Jag måste säga att jag känner annorlunda nu när jag förstår att jag tolkar dig fel, hur tungt vägande blir det här momentet kan man fråga sig, är det på hela terminen eller på en viss del? Har ni haft bra med andra moment där ni haft möjlighet att utvärdera era kunskaper?
Problemet blir om man kallar det för "prov" så låter det som en jävligt tungt vägande del, varje moment kan i sig utvärderas så otillåten frånvaro är ju alltid ett problem. Sen ska ju betyg ges på kunskap och inte allmän närvaro men man måste ju ha varit på centrala moment för att kunna uppvisa den kunskap som krävs för ett visst betyg.

Andy.da.wohoo
2010-05-16, 14:01
Jag måste säga att jag känner annorlunda nu när jag förstår att jag tolkar dig fel, hur tungt vägande blir det här momentet kan man fråga sig, är det på hela terminen eller på en viss del? Har ni haft bra med andra moment där ni haft möjlighet att utvärdera era kunskaper?
Problemet blir om man kallar det för "prov" så låter det som en jävligt tungt vägande del, varje moment kan i sig utvärderas så otillåten frånvaro är ju alltid ett problem. Sen ska ju betyg ges på kunskap och inte allmän närvaro men man måste ju ha varit på centrala moment för att kunna uppvisa den kunskap som krävs för ett visst betyg.

Nja, svårt att säga eftersom det är en väldigt praktisk kurs, vi utför olika moment på dockor, HLR exempelvis och får använda oss utav diverse utrustning. Vi har hållt i en 20 min lång muntlig uppsats(föredrag?) där vi fördjupat oss inom något ämne i kursen, vet inte hur mycket det väger. Vi har däremot inte haft prov tidigare.

krellik
2010-05-16, 14:09
Nja, svårt att säga eftersom det är en väldigt praktisk kurs, vi utför olika moment på dockor, HLR exempelvis och får använda oss utav diverse utrustning. Vi har hållt i en 20 min lång muntlig uppsats(föredrag?) där vi fördjupat oss inom något ämne i kursen, vet inte hur mycket det väger. Vi har däremot inte haft prov tidigare.

Se det som ett tungt läxförhör och plugga till det..;) Han kunde förövrigt ha kallat det för det om han velat och utvärderat det på exakt samma sätt om han velat. Precis som han kan utvärdera hur du arbetar i grupp, momenten på lektionenen, etc. Problemet blir ju att man kallar det "prov" men så länge det inte är ett insta fail för kursen om du failar så är det lungt...;)

TehSaxo
2010-05-16, 14:50
Nej. Han har heller inte rätt att sätta IG på dig för att du missar ett tillfälle. Har ni inget provschema på din skola där lärarna får skriva upp i god tid när de ska ha prov?

True story ^.

På min skola får man ha högst 2prov/vecka som man ska PLUGGA TILL, dvs förberedande prov eller vad som kallar det =p, men nationella som man inte kan plugga till, t.ex uppsatsdelen (Eng A) får man trycka in var som helst.

emi23j
2010-05-16, 14:52
Kan tillägga att IG får man om man helt enkelt inte sticker till lektionstillfället då provet infaller. Det rör sig alltså om ogiltig frånvaro.


Det är däremot väldigt felaktigt. Visst man får IG på det momenten, men det måste alltid finnas chans till omprov.

Kek
2010-05-16, 15:34
Är väl bara att läsa lite. Av egen erfarenhet brukar lärare oftast göra "oförberedda" prov ganska lätta just för att de är oförberedda. Dock så ser jag inte hur det är oförberett om han sagt att ni någon gång snart ska ha ett oförberett prov.

Scorpionida
2010-05-16, 16:27
Min spontana reaktion var att-

A) Läraren har blivit bitter av att eleverna lär sig bara till själva provet, för att sedan direkt glömma alla kunskaper. Därav ett "kanske-prov" så att eleverna ska kunna sin kunskap på riktigt, och inte endast till själva provet.

B) Läraren kan också vara jävligt lat, och orkar inte hålla på med att rätta prov, utan hoppas att eleverna lär sig allt det behöver veta iaf i och med de inte vet om det kommer ett prov eller ej.

Vilken av de två alternativen som är närmast sanningen vet jag ej. Sedan är det väl inte precis lagstadgat hur man får hantera prov samt oförberedda prov om man säger så.

Flykt
2010-05-16, 17:05
Låter väl egentligen helt rimligt tycker jag. Han säger att ni ska ha prov på tisdag, men det kanske inte blir av. Så givetvis ska man plugga till det ev. provet. Dyker man inte upp så har man ju inte kunnat få betyg på just det provet = IG på det provet.

Smart knep av läraren för att kontrollera om man verkligen gör det man ska!

krellik
2010-05-16, 17:19
Jag tycker det är att skjuta sig själv i foten samtidigt som man skapar onödig stress för eleverna. Han skulle ju kunna hålla på så där varenda vecka, bättre att vara tydlig från början med att det kan komma oförberedda prov, samt även ha prov där eleverna får en chans att förbereda sig. Det är ganska basic att olika elever behöver olika sätt att få visa upp vad de kan, visa presterar bättre utan hypen av ett prov, andra behöver den sparken i röven.

Det är negativt att "prov" ska vara det enda som kan få eleverna att vakna till medan de sitter och sover igenom andra moment som man också bedömer som viktiga, tror inte att hota med prov som eventuellt inte kommer gör den saken bättre, smartare att vara väldigt tydlig med att även andra moment än proven är viktiga betygsgrundande faktorer.