Visa fullständig version : Giftigt vatten(?)
kalaskonrad
2010-05-16, 11:52
Jag hade precis en livlig diskussion med en polare som tydligen är en allvetare. Han var hemma hos mig och la märke till att jag kokar min gröt med varmt vatten från kranen (alltså att jag tar hett vatten från kranen i kastrullen för att påskynda tillagningstiden med några minuter) Han brister ut att jag minsann skulle bli ruggigt sjuk om jag fortsatte såhär eftersom i varmvattnet innehåller miljontals giftiga/farliga bakterier för oss människor. Han hade hört det av sin rörmokare-polare och då är det minsann sant!
Har någon av er hört samma sak förut? Jag personligen tycker det låter jävligt konstigt att Sverige väljer att skicka ut hälsofarligt vatten till oss, så jag har svårt att tro på detta. Rent BS, det vill säga...
Mer koppar från ledningarna i varmvattnet. Men om det är nog för att förgifta någon vet jag inte. Hur det är med bakterier vet jag inte, men dom trivs ju bättre i varmvatten iaf.
Edit: Kanske ska tillägga att det är främst i äldre fastigheter som kopparrör används som jag förstått det.
Varmvattenet skickas inte ut till dig. Det bereds i huset du bor i.
Kallvatten räknas som livsmedel, varmvatten gör inte det så det ställs inte samma krav på det.
Varmvattnet kan vara dugligt som livsmedel, men det finns inga garantier för det.
Så om du har bråttom, använd vattenkokaren.
King Grub
2010-05-16, 11:57
Vattnet ur varmvattenkranen är inte kontrollerat och skall inte användas som dryck eller till matlagning.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Kan-man-dricka-vattnet-direkt-fran-varmvattenkranen/
kalaskonrad
2010-05-16, 12:00
Jag har för mig att någon kock på tv har sagt att nästan alla restauranger nästan alltid kokar sin pasta på samma sätt för att snabba på det :confused: kanske missuppfattade det då :smash: Tack för snabba svar i alla fall!
Jag har för mig att någon kock på tv har sagt att nästan alla restauranger nästan alltid kokar sin pasta på samma sätt för att snabba på det :confused: kanske missuppfattade det då :smash: Tack för snabba svar i alla fall!
Gordon Ramsay lackade rätt rejält när en kock på Hells kitchen inte hällde i varmt vatten när han skulle koka spagge eller vad det var
Hoppas du omedelbart ringer din vän och ödmjukt ber om ursäkt. :)
Gordon Ramsay lackade rätt rejält när en kock på Hells kitchen inte hällde i varmt vatten när han skulle koka spagge eller vad det var
Det var väl snarast förklaringen hon gav, att det skulle gå snabbare att koka med kallt vatten, som han blev arg på ;)
Det var väl snarast förklaringen hon gav, att det skulle gå snabbare att koka med kallt vatten, som han blev arg på ;)
Tror/vet du det? Kommer inte ihåg, gick på teve nyligen. Men så dum kan väl hon inte varit? :)
Tror/vet du det? Kommer inte ihåg, gick på teve nyligen. Men så dum kan väl hon inte varit? :)
Såg förvisso det avsnittet för några år sedan men det har satt sig på minnet, om det nu är samma avsnitt vi tänker på :)
Eddie Vedder
2010-05-16, 12:27
Inget farligt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118131&highlight=gr%F6nt
kalaskonrad
2010-05-16, 12:32
Hoppas du omedelbart ringer din vän och ödmjukt ber om ursäkt. :)
Nä jag får hålla svansen emellan benen och hoppas att han inte nämner det någon gång i framtiden bara :D Jag har inställningen till sådant här att jag måste se en rapport eller någon jag vet har koll på saker och ting säger något innan jag tror på vad som sägs. Det finns så många myter som lever kvar här i landet angeånde hur man ska äta och hela faderuttan. T.ex. att man inte får äta mer än 2 i veckan pga kolestrol, att man måste äta havregrynsgröt för att bli stark och att man inte går upp i vikt utav kokosfett.. (WTF?)
På tal om det där med kokosfettet. Igår såg jag att en "Högskole-utbildad personlig kostrådgivare" skrev ett recept på en kaka i en tidning. Kakorna innehöll ganska så stora mängder kokosfett och förklaringen till detta var att kroppen inte tar upp kokosfett, man använder det endast som energi minsann!
På tal om det där med kokosfettet. Igår såg jag att en "Högskole-utbildad personlig kostrådgivare" skrev ett recept på en kaka i en tidning. Kakorna innehöll ganska så stora mängder kokosfett och förklaringen till detta var att kroppen inte tar upp kokosfett, man använder det endast som energi minsann!
Finns säkert en hel del sanning i det. Men bara nästan.
Kokosfett innehåller ca 45 % laurinsyra. Laurinsyran ligger där i gränslandet för att vara vattenlöslig och omsätts säkert väldigt fort som energi.
Men kokos innehåller ca 20 % palmitinsyra, stearinsyra och oljesyra. Fettsyror som lätt lagras som underhudsfett.
Äter vi ett kaloriöverskott kommer säkert laurinsyran att förbrännas medan de andra fettsyrorna lagras som underhudsfett.
OneManArmy
2010-05-16, 16:09
Det kan väl inte vara mycket skit kvar i vattnet efter man kokat upp det / micro bombat det?
Det kan väl inte vara mycket skit kvar i vattnet efter man kokat upp det / micro bombat det?
T. ex. utfällning utav koppar kommer du inte bort ifrån genom att koka/micra.
Sjukt onödigt att laborera med varmvatten för en mini-minimal tidsvinst. Om minuterna är viktiga finns det garanterat något annat att kapa tid på (tre minuter mindre Kolo?). Annars kan man investera i en vattenkokare; den ger dessutom högre temperatur än varmvattenkranen och därför större tidsvinst när man kokar större vattenmängder (t.ex. till pasta, te).
SjuktOm minuterna är viktiga finns det garanterat något annat att kapa tid på (tre minuter mindre Kolo?).
Man tar ju kallast möjliga vatten, för att ha en ursäkt att surfa kollo någon minut extra medans man väntar på att vattnet ska koka upp!
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.