handdator

Visa fullständig version : Hård/jobbig i magen av lågkolhydratdiet?


Danne2k
2010-05-16, 11:50
Har deffat sen slutet på Januari i år, visserligen inte stenhårt men har iaf legat på underskott hela tiden och gått ner en 10-11 kg.

Ålder: 22
Längd: 181 cm
Vikt: ~71,6 kg

Jag har inte haft något superstrikt kostschema eller räknat kalorier men ätit mindre av det mesta förutom proteinrika och fettsnåla livsmedel.
Största skillnaden är väl dock att jag ätit mycket mindre kolhydrater och nästan bara fullkorn.

Nu är jag inne på de sista veckorna men magen har sen någon vecka tillbaka börjat bråka ordentligt. Hård som tusan och händer att jag inte varit på toa på några dagar, gaser förekommer också en del. Jag tog några "förlösande" tabletter förra veckan som fungerade bra men problemen försvinner inte för det..

Jag undrar om detta är vanligt när man äter rätt så lite kolhydrater?
Någon som känner igen sig?

Jag vet inte hur mycket gram kolh. jag äter / dag men en dag kan se ut ungefär såhär:


Frukost:
- 0,5-1dl fiberhavrgrynsgröt + lite lättmjölk och 1 kokt ägg
- Lättfil med allbran, solroskärnor och en halv banan

Mellanmål: 1 kokt ägg eller en macka

Lunch:
- 250g minikeso + avokado och lite grönsaker
- 200-300g kycklingfilé med lite fullkornspasta
- Kyckling/skaldjurssallad med lite pasta

Mellanmål: Proteinshake eller 1 ägg + några cashewnötter

Middag: Rostbiff/fläskfilé/kyckling + lite sås och minimalt med pasta

Kvällsmål: Lättkesella med lite hallon

Notera att när det står flera punkter så gäller bara ETT av alternativen.


Problemet kanske kan vara att jag äter för lite grönsaker också?
Tips på vad jag kan göra för att slippa problemen?

BobaFett
2010-05-16, 11:54
Du äter inte lite kolhydrater :smash:

Annars så brukar för lite fibrer vara problemet när man kör low carb men som sagt, det där ser jag inte som low-carb.

tsp
2010-05-16, 11:56
För egen del funkar det inte för mig att käka 500g kvarg i stöten när jag är på diet.

Danne2k
2010-05-16, 11:59
Du äter inte lite kolhydrater :smash:

Annars så brukar för lite fibrer vara problemet när man kör low carb men som sagt, det där ser jag inte som low-carb.

Näe iofs, allt är väl relativt.. Men det enda jag får i mig kolhydrater ifrån är ju gröten och den minimala mängden pasta jag har till köttet, nötter äter jag inte mycket av alls, brukar bli typ 5 st nötter åt gången.

Vad räknas som low carb då? <50g kolh. om dagen?

Kan ju nämna kosttillskott jag kör med.

Rönnbär
Omega 3
ALA
Proteinpulver
Diet-Pro Advanced

tsp: Jaså, vadårå?
500g käkar jag aldrig åt gången, max 250g men oftast blir det bara 150g max.
Bara för att det står "lättkesella" betyder det inte en hel burk (vilket jag kanske borde ha skrivit).

Tolkia
2010-05-16, 14:31
Jag tror som skribenter ovan att det där inte kan kallas lågkolhydratkost, även om det är mindre kolhydrater än just du brukar äta annars.

Nu kanske du helt enkelt missar att skriva ut det, men det ser ut som väldigt lite fett. Det kan nog göra dig hårdare i magen än vanligt. Sedan kan det nog spela in att du helt enkelt äter en mindre volym än vanligt.

Insulinus
2010-05-16, 14:45
Prova att inta lite mer vätska!

Fredrik_S
2010-05-16, 16:13
Du verkar satsa stenhårt på fullkorn och fiber i alla måltider=förstoppning för många

Pröva byta ut fiberhavregryn mot havregryn allbran mot flingor, fullkornsbröd mot lågfiberbröd(vitt eller brunt) och byt ut fullkornspasta mot ljus pasta ... ta bort solrosfrön.
Det kan mycket väl lösa(:D) ditt problem

Danne2k
2010-05-16, 16:13
Jag tror som skribenter ovan att det där inte kan kallas lågkolhydratkost, även om det är mindre kolhydrater än just du brukar äta annars.

Nu kanske du helt enkelt missar att skriva ut det, men det ser ut som väldigt lite fett. Det kan nog göra dig hårdare i magen än vanligt. Sedan kan det nog spela in att du helt enkelt äter en mindre volym än vanligt.

Näe du har nog rätt. Lågkolhydratkost kanske var att ta i, även om jag äter mycket mindre kolh. än vanligt. Hade dock svårt att hitta någon annan passande rubrik till tråden ;o

Jo jag tänkte faktiskt själv att det var lite väl lite fett när jag radade upp allting sådär, fast vissa grejer har jag ju inte skrivit ut. Kan det verkligen vara det som är boven i dramat, eller gissar du bara? (no offense).
Ja alltså, magsäcken har ju krymt vilket man märker när man blir mätt fortare men att jag äter mindre volym borde väl inte göra mig hård, eller?

Ingen som köper "fiberbrist" argumenten?


Insulinus: Ska absolut prova det!

Rör f.ö. ganska mycket på mig i jobbet också men det verkar knappast hjälpa.

Danne2k
2010-05-16, 16:17
Verkar satsa stenhårt på fullkorn och fiber i alla måltider=förstoppning för många
Pröva byta ut fiberhavregryn mot havregryn allbran mot flingor, fullkornsbröd mot lågfiberbröd(vitt eller brunt) och byt ut fullkornspasta mot ljus pasta ... ta bort solrosfrön.
Det kan mycket väl lösa(:D) ditt problem

Heh, fyndig ordvits får :thumbup:

Du tänker på det som kan inträffa om man äter FÖR mycket fibrer?
Att det kan få motsatt effekt?

Kommer inte ihåg vad det hette men dom har skrivit om det och "fiberhysterin" på traningslara.se minns jag.

Kanske provar att göra lite så, men vill inte byta ut allt :/

Tolkia
2010-05-16, 16:30
Jo jag tänkte faktiskt själv att det var lite väl lite fett när jag radade upp allting sådär, fast vissa grejer har jag ju inte skrivit ut. Kan det verkligen vara det som är boven i dramat, eller gissar du bara? (no offense).
Jag gissar inte. Dricka ett par deciliter olja är ett effektivt laxeringsmedel (nog vanligare att man använder det på kor än på människor dock). :D
Ja alltså, magsäcken har ju krymt vilket man märker när man blir mätt fortare men att jag äter mindre volym borde väl inte göra mig hård, eller?
Kan göra; det ligger kvar längre i tarmen och mer vatten sugs ur det. Insulinus förslag att dricka mer är bra, särskilt om du käkar mycket fibrer.
Ingen som köper "fiberbrist" argumenten?
Nja, inte med fiberhavregryn etc. Du kan iofs prova att äta lite mer frukt, särskilt päron.

Fredrik_S
2010-05-16, 16:46
Heh, fyndig ordvits får :thumbup:

Du tänker på det som kan inträffa om man äter FÖR mycket fibrer?
Att det kan få motsatt effekt?

Kommer inte ihåg vad det hette men dom har skrivit om det och "fiberhysterin" på traningslara.se minns jag.

Kanske provar att göra lite så, men vill inte byta ut allt :/

Ja det är nog alldeles för mycket fiber i den där maten 3g per 250 kcal är rekomendadionen och det kan inte bli mycket mer än 12-20g för den svältkosten.
Sen är det främst fiber från grönsaker man vill ha inte de värdelösa tillsatta som finns i fiberhavregryn.

mikaelj
2010-05-16, 17:22
Håller med Tolkia om fettinnehållet. Så funkar åtminstone jag.

Eddie Vedder
2010-05-16, 18:44
Väldigt mycket mjölkprotein. Det kan ge förstoppning.