handdator

Visa fullständig version : Vad heter detta på svenska och vart finns dom att köpa?


jizzinmypants
2010-05-16, 09:56
Vill jättegärna veta vad den här typen av "flingor" heter på svenska och vart dom finns att köpa? http://en.wikipedia.org/wiki/Shredded_wheat

svennebanan
2010-05-16, 10:00
Varför vill du köpa sådana?

jizzinmypants
2010-05-16, 10:03
för att dom var nyttiga och goda (åt dom när jag var i USA)

King Grub
2010-05-16, 10:15
Nestlé Shredded Wheat finns i Sverige också, och heter samma sak. Åtminstone fanns det för ett par år sedan; har inte tittar efter det sedan dess.

jizzinmypants
2010-05-16, 10:23
Nestlé Shredded Wheat finns i Sverige också, och heter samma sak. Åtminstone fanns det för ett par år sedan; har inte tittar efter det sedan dess.

Okej, tack så mycket! :) Men du har ingen aning om vad det kallas på svenska? alltså om man översätter shredded wheat?

PRound
2010-05-16, 10:25
Okej, tack så mycket! :) Men du har ingen aning om vad det kallas på svenska? alltså om man översätter shredded wheat?

strimlad vete

Multidebba
2010-05-16, 10:30
Kellogs all-bran har en sort som är mycket lik den där

z_bumbi
2010-05-16, 10:30
Om man läser länken så verkar en version vara vetekuddar gjorda på fullkorn. Det är däremot inget särskilt ur nyttighetssynpunkt om jag inte missar något?

jizzinmypants
2010-05-16, 10:33
Om man läser länken så verkar en version vara vetekuddar gjorda på fullkorn. Det är däremot inget särskilt ur nyttighetssynpunkt om jag inte missar något?

nja, inte direkt, men väldigt gott och ganska nyttigt :)

Eddie Vedder
2010-05-16, 12:24
Okej, tack så mycket! :) Men du har ingen aning om vad det kallas på svenska? alltså om man översätter shredded wheat?

Varför ska du ha en översättning när namnet är detsamma. Det HETER Shredded Wheat.

Precis som "sourcream chips" heter det både här och i USA.

klofast
2010-05-16, 13:07
Det ser ut som havrefras.

Eddie Vedder
2010-05-16, 13:12
Det ser ut som havrefras.

nej det ÄR Shredded Wheat!:D

Kuddar av vete, finns även likadana rågkuddar. Av någon anledning heter det Rågkuddar men samma företags motsvarighet i vete kallas Shredded Wheat. Antagligen är det namnet tillräckligt etablerat för att vara kvar. Vissa etablerade namn känns ju dumt att ändra om man tror sig sälja bättre på orginalspråk.

cero
2010-05-16, 15:12
nej det ÄR Shredded Wheat!:D

Kuddar av vete, finns även likadana rågkuddar. Av någon anledning heter det Rågkuddar men samma företags motsvarighet i vete kallas Shredded Wheat. Antagligen är det namnet tillräckligt etablerat för att vara kvar. Vissa etablerade namn känns ju dumt att ändra om man tror sig sälja bättre på orginalspråk.

Han letar nog inte efter en specifikt märke på en produkt utan just själva produkten, då kan det ju vara bra att veta vad namnet kan vara på svenska. Han frågar ju vad den typen av flingor heter. I detta fallet är det nog havre/rågkuddar och kellogs har en sån produkt.

King Grub
2010-05-16, 15:25
Som sagt, det heter/hette Shredded Wheat på svenska också.

http://www.cisionwire.se/nestle/halsosamma-fullkornsflingor-fran-nestle---shredded-wheat

Eddie Vedder
2010-05-16, 19:23
Han frågar ju vad den typen av flingor heter.

Och jag och Grub har svarat två gånger var på den frågan nu. Om någon har varit i Italien och ätit ravioli och frågar mig vad det heter här i Sverige så säger jag att det heter ravioli här också.