handdator

Visa fullständig version : Optimala vilan?


GreenDragon
2010-05-16, 09:15
Om man vill träna en muskel maximalt, vad är då den optimala vilan mellan träningspassen. Om vi skippar alla idéer om att man måste hinna med resten av kroppen också osv, hur ofta ska jag träna en muskel för att den ska bli så stor/vältränad som möjligt? Om jag tex vill ha stora... hm.. triceps, med vilka intervaller lägger jag upp triceps träningen för maximerad tillväxt?

Har hört att man inte ska träna samma muskel med mindre än 24 timmar i mellan. Är 25 timmar då den optimala vilan? Men å andra sidan håller sig en bra träningsvärk kvar i 3-4 dagar...? Många verkar dessutom köra samma muskel en gång i veckan då de rullar sitt schema på 7 eller 8 dagar. Är en vecka då den optimala vilan för att få ut max av träningen? Hur är det egentligen? :confused:

TheGhr
2010-05-16, 09:21
En bra fråga jag också undrar över. Vi har å ena sidan bodybuildernas knappa veckolånga vila, å andra Traningslara.se:s betydligt kortare intervaller. De tidigare tränar med med stor volym, se senare menar att mindre volym oftare är bättre åtminstone så länge man inte är extremt muskulös. Det kan ju då iof gå ihop. :)

mikaelj
2010-05-16, 09:23
Ju större muskelgrupp & intensitet, desto längre vila. Det varierar beroende på var i din utveckling du är. För mig är en vecka lagom (med visst överlapp i mitten).

sp123ltd1
2010-05-16, 09:39
Om man precis har börjat träna hur länge tycker ni man ska vila i så fall?

TheGhr
2010-05-16, 10:05
Jag har sett att Jay Cutler rekommenderar att i början köra som honom fast med några mindre set. Han går ju iof på olagliga grejer så han kan väl köra på som fan när han kör och uppenbarligen återhämta sig bättre, mer tveksamt om det då är ultimat att köra som honom utan dessa preparat. En tanke bara, är sugen på att höra biffarnas åsikter i frågan. Lead us right oh beefy bros. :P

Fultjack
2010-05-16, 10:48
Forskningen säger väl 48-72h vila efter styrkepass ?

Beror såklart på kost,vila, intensitet på träningen osv..

MrPowa
2010-05-16, 11:01
Klart du kan träna en muskelgrupp flera gånger i veckan bara planering som gäller.