handdator

Visa fullständig version : Angående greppvidd på stångcurl


danozen
2010-05-15, 20:33
Hej, jag har alltid tränat stångcurl med axelbrett grepp. Jag har tyckt att det känns bra, men när jag spänner biceps blir det en "kula" på insidan men inte mkt på utsidan. Jag har alltid tänkt att jag har haft otur med generna.

http://www.youtube.com/watch?v=cvSKMp6Uapk&feature=related

När jag kollade på filmen, som jag har länkat ovan, började jag tänka att om jag har händerna närmare varandra när jag kör stångcurl kommer jag träna mer utsidan av bicepsen. Är den sant eller är det bara skitsnack det som Milos säger i videon?

Zkewl
2010-05-15, 20:35
jag har också sett videon och undrar om det är skitsnack eller sanning, någon som kan konstatera att det är sanning/lögn?

Malmberg
2010-05-15, 20:44
Har alltid antagit att det i slutändan är generna som styr hur bicepsen kommer växa/forma sig. Att man endast kan få den större/mindre o att man inte kan påverka hur den växer på insidan/utsidan.

Rätt, fel?

Har inte sett videon.

Azt3k3n
2010-05-15, 21:42
Har alltid antagit att det i slutändan är generna som styr hur bicepsen kommer växa/forma sig. Att man endast kan få den större/mindre o att man inte kan påverka hur den växer på insidan/utsidan.


+1. Men varför inte prova köra vartannat set brett och vartannat set smalt? Lär väl inte vara nåt negativt med att byta bredd på greppet :/

mixedskills
2010-05-15, 22:05
Varför inte bara nöja sig med den bredd på grepp där man lyfter mest vikt?! Känns ju som att det andra är mest bara överflödigt då.

Klart det går att träna in och utsida på biceps, men kanske inte blir så mycket mer än mariginella skillnader?!

Martin Löwgren
2010-05-16, 01:28
Hej, jag har alltid tränat stångcurl med axelbrett grepp. Jag har tyckt att det känns bra, men när jag spänner biceps blir det en "kula" på insidan men inte mkt på utsidan. Jag har alltid tänkt att jag har haft otur med generna.

http://www.youtube.com/watch?v=cvSKMp6Uapk&feature=related

När jag kollade på filmen, som jag har länkat ovan, började jag tänka att om jag har händerna närmare varandra när jag kör stångcurl kommer jag träna mer utsidan av bicepsen. Är den sant eller är det bara skitsnack det som Milos säger i videon?

Bullshit, precis som majoriteten av det Milo pratar om är (anatomiskt). Skillnaden är ytterst marginell om ens det.

Richthofen
2010-05-16, 01:32
han vill bara låta revolutionerande, vilket jag inte tror på.

Yes
2010-05-16, 08:36
Hej, jag har alltid tränat stångcurl med axelbrett grepp. Jag har tyckt att det känns bra, men när jag spänner biceps blir det en "kula" på insidan men inte mkt på utsidan. Jag har alltid tänkt att jag har haft otur med generna.
Biceps sitter alltid en aning åt insidan av armen(kolla på muskelns ursprung och fäste så borde det vara uppenbart varför). Dvs. även om du har axlarna utåtroterade och armarna(längs med kroppen) roterade så tummarna pekar rakt fram, kommer inte ovansidan av biceps peka rakt fram utan istället vara en aning vinklad inåt kroppen.

han vill bara låta revolutionerande, vilket jag inte tror på.
Knappast. Idén om att fokusera på olika delar av biceps är gammal som gatan. Vince Gironda brukade t.ex. förespråka det.

Robban
2010-05-16, 08:48
Något jag kan tycka är intressant i dessa diskussioner är ju att de som talar om dessa fenomen är ju inte de med kassa 40cms-armar direkt.

Yes
2010-05-16, 08:58
Något jag kan tycka är intressant i dessa diskussioner är ju att de som talar om dessa fenomen är ju inte de med kassa 40cms-armar direkt.
Frågan är om det är tack vare finlir i bicepscurlen som de fått så stora armar, eller om det är mer kött 'n potatis(plus andra gynsamma faktorer)?

Robban
2010-05-16, 09:11
Frågan är om det är tack vare finlir i bicepscurlen som de fått så stora armar, eller om det är mer kött 'n potatis(plus andra gynsamma faktorer)?

Jag vet, jag är inte naiv. Jag är dock allergisk mot alla "experter" utan egna resultat som hävdar "sanningar" som inte heller är just det...


Typ:

Arnold Schwarzenegger

- Jag kan forma mina biceps med koncentrationscurls till formen av en alptopp!


Sven Svensson(typisk gymmare)

- Jag kan inte forma mina biceps med koncentrationscurls till formen av en alptopp!

Jag vet att jag är lite överdriven nu men det blir larvigt att hela tiden klaga på de som lyckats bli grövst i världen och hylla "Kalle" som gått pt-kursen och läst och läst, och läst, och läst och faktiskt tränat till sig en ådra också...


Kom ihåg! Det viktigaste är att tro på det man gör. Ger man upp innan man ens försökt så... Mitt förslag är som tidigare skrivits, PROVA!

Yes
2010-05-16, 09:30
Jag förstår vad du menar, och jag håller med.

Något att tänka på är också att även om teorin kan vara uppåt väggarna fel så betyder det inte nödvändigtvis att ett specifikt utförande är dåligt. Jag menar t.ex. att Arnolds alptopp må bero på bra genetiska förutsättningar mer än hur han curlar, men det betyder inte att Arnold-curlar nödvändigtvis är dåliga - det kan rentav vara fantastiskt bra, även om det inte får ens armar att se ut som Arnolds.

Jag läste t.ex. att Sergio Oliva gillade att köra sina bicepscurlar hållandes så långt ut han kunde på en olympisk stång. Ett utförande som ger ordentligt sträck i muskeln. Jag gillar själv att köra så ibland, trots att utförandet lär sågas av många och trots att jag inte har några illusioner om att mina armar plötsligt kommer bli gigantiska. Jag kör mest så för jag vill se om det kan vara gynnsamt att sträcka ut muskeln ordentligt, plus att det ger lite variation... och med tanke på att det hjälpt bygga ett par sinnesjuka armar kan det ju tänkas finnas positiva effekter till utförandet.

Martin Löwgren
2010-05-16, 10:49
Jag vet, jag är inte naiv. Jag är dock allergisk mot alla "experter" utan egna resultat som hävdar "sanningar" som inte heller är just det...


Typ:

Arnold Schwarzenegger

- Jag kan forma mina biceps med koncentrationscurls till formen av en alptopp!


Sven Svensson(typisk gymmare)

- Jag kan inte forma mina biceps med koncentrationscurls till formen av en alptopp!

Jag vet att jag är lite överdriven nu men det blir larvigt att hela tiden klaga på de som lyckats bli grövst i världen och hylla "Kalle" som gått pt-kursen och läst och läst, och läst, och läst och faktiskt tränat till sig en ådra också...


Kom ihåg! Det viktigaste är att tro på det man gör. Ger man upp innan man ens försökt så... Mitt förslag är som tidigare skrivits, PROVA!
Håller helt med dig i detta men att tro på bisarra anatomiska påstående bara för att någon stor kroppsbyggare från österrike påstår det är ju inte så bra varken för nybörjare eller erfarna tränande.

Man kan alltid ta emot tips och tricks från proffsen, det gör även jag då jag anser de ha bra variationstips, men att köpa deras anatomiska utläggningar som allt som oftast är helt tagna ur luften kommer inte göra att ens biceps växer.

Richthofen
2010-05-16, 23:12
Håller helt med dig i detta men att tro på bisarra anatomiska påstående bara för att någon stor kroppsbyggare från österrike påstår det är ju inte så bra varken för nybörjare eller erfarna tränande.

Man kan alltid ta emot tips och tricks från proffsen, det gör även jag då jag anser de ha bra variationstips, men att köpa deras anatomiska utläggningar som allt som oftast är helt tagna ur luften kommer inte göra att ens biceps växer.

kan bara hålla med, det gäller att sålla informationen och ge det en ärlig chans, vilket inte resulterade speciellt nödvändigt

Martin Löwgren
2010-05-17, 07:51
kan bara hålla med, det gäller att sålla informationen och ge det en ärlig chans, vilket inte resulterade speciellt nödvändigt

Exakt.

Bara för att en person inte har något utbildning ska det han säger inte tas emot och granskas och tvärtom ska man inte köpa allt rakt av som en person med utbildning har.

TheGhr
2010-05-17, 07:58
Jag tänker på att man väl ska variera övningarna för att få en allsidig träning. Borde inte det innebära att olika grepp osv tar olika?

Martin Löwgren
2010-05-17, 08:20
Jag tänker på att man väl ska variera övningarna för att få en allsidig träning. Borde inte det innebära att olika grepp osv tar olika?

Tar och tar visst men hur mycket gör det i praktiken är svårare att säga. En person med genetiska förutsättningar för att utveckla övre fibrerna av bröstmuskeln kommer göra det alldeles utmärkt med hjälp av vanlig plan bänkpress. Hur mycket mer han kommer utveckla sin bröstmuskel genom sned bänkpress är svårt att svara på-

Generellt vinner den stora massan mycket på att inte snöa in sig för mycket på vinklar, greppvidd med mera utan att bara träna hårt, korrekt och frekvent.

TheGhr
2010-05-17, 08:24
Härligt!