handdator

Visa fullständig version : Proteinets snabbhet


al3xander
2010-05-15, 17:01
Jag har några frågor om hur snabbt det tar för proteinet. Jag är medveten om att Anabol och Katabol är två processer som ständigt är igång i kroppen och ingen kan utgöra 100%. Jag är också medveten om hur mkt protein min kropp behöver, och att allt protein man äter inte tas upp utan oxideras lite också.
Jag kan också tänka mig att siffrorna är olika för alla individer och att det inte finns exakta siffror, men ge mig gärna ungefärliga siffror.

Vad min första fråga är: Hur lång tid tar det innan första vassleprotein molekyl saken kommer ut i systemet och börjar göra kroppen anabol? Alltså hur lång tid det tar innan kroppen börjar använda proteinet? Samma fråga för kaseinprotein också.

Sen till den andra delen, så undrar jag hur länge man består övervägande anabol på 25g vassleprotein respektive 25g kaseinprotein? Alltså tiden från att första proteinet kommit ut i systemet tills det sista har blivit använt?

Tredje frågan är: hur stor mängd, eller om det ens finns en gränsmängd, för kaseinprotein som kroppen kan ta upp? Vassle vet jag att det är ca 21g för en ny kille på gymmet sen ökar det i propotion med muskelmassans storlek, finns det liknande mängd för kasein?

Tackar :P

King Grub
2010-05-15, 19:19
allt protein man äter inte tas upp utan oxideras lite också.

Proteinet oxiderar efter det att det tagits upp.

Nu talar du bara om vassle och kasein - det är mjölkproteinerna. Det finns hur många proteiner till som helst. Det är tonfiskprotein i tonfisk , äggprotein i ägg, kycklingprotein i kyckling, osv. Vassle och kasein finns bara i mjölk och mjölkprodukter.

Hur snabbt proteinet tas upp beror på om du äter det för sig eller som en del av en komplett måltid. Tillsammans med fett, kolhydrat och kostfiber sker magsäckstömningen och upptaget mycket långsammare.

Här finns diagram över aminsyrekoncentrationerna i blodet efter intag av vassle och kasein:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC25140/?tool=pubmed

Vassle vet jag att det är ca 21g för en ny kille på gymmet sen ökar det i propotion med muskelmassans storlek,

Var har du fått det från?

al3xander
2010-05-15, 21:23
Jag får börja med att be om ursäkt lite, för jag inser nu att jag kunde formulerat mig lite bättre.
Vad jag va ute efter va hur enbart dem mjölkproteinerna. T.ex. så ville jag veta hur länge efter en träning och jag tagit vassleprotein och sen när jag måste äta mat. Och typ som om jag tar lite kaseinpulver som mellanmål för att veta när nästa måltid bör komma, och liknande.
Anledningen till att jag snacka massa om att jag känner till vissa saker, om dem även inte va sanna, men det va för att det alltid kommer sånt tråkigt folk som vill spela besservisser och pekar på sånt irrelevant och besvarar inte min fråga. Ville eliminera dessa kommentarer och jag lyckades än så länge bra :P

Tackar för länken, ska bita tag i den imorgon tror jag. Du har inga enklare siffror i huvudet just nu?

Eddie Vedder
2010-05-15, 21:27
Vad jag va ute efter va hur enbart dem mjölkproteinerna. T.ex. så ville jag veta hur länge efter en träning och jag tagit vassleprotein och sen när jag måste äta mat. Och typ som om jag tar lite kaseinpulver som mellanmål för att veta när nästa måltid bör komma, och liknande.

Har skrivit lite om det här:

http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

Referens #5 i texten är en studie du kan leta upp och läsa som kanske kan vara av intresse.:)

King Grub
2010-05-16, 09:17
Du har inga enklare siffror i huvudet just nu?

Diagrammen är inte direkt svåra att förstå även om du inte läser texten.

al3xander
2010-05-16, 17:51
Tackar Tackar Gubbar :P :P :D