handdator

Visa fullständig version : Överklaga försäkringsärende (fotskada)


ChrisDEFC
2010-05-15, 16:12
Hej alla sköna koloiter, tänkte kolla om det är någon som jobbar på försäkringsbolag eller som har mycket erfarenhet av att överklaga ett ärende. Har ruskigt mycket problem med min fot och det är 1½år efter operationen (2½år efter skadan). Jag fick i dagarna resultatet av min invaliditetsgradering som försäkringsbolaget bedömer som under 5% vilket automatiskt blir en engångsersättning på 1% av försäkringsbeloppet. Jag tycker inte att detta stämmer, så har därför tänkt överklaga.

Jag vet väldigt lite om hur processen på försäkringsbolaget går till och vad som "funkar" att säga så dom ska lyssna och vad man ska undvika, så inför min kontakt med hanläggaren tänkte jag fråga om lite tips.

Det som jag fått göra (som dom baserar hela sitt beslut på) är en enligt mig inte så omfattande enkät där jag fått fylla i lite saker. Jag förstår inte hur dom, enligt enbart en "dagsformskoll", ska kunna bedömma min invaliditetsgrad. Ska jag va ärlig så trodde jag detta bara var något som de använde som underlag och att jag senare skulle få träffa en läkare för bedömning. En annan sak som är riktigt tragisk i sammanhanget var att när jag fick denna enkät så hade jag haft en liten uppåtgående trend i nån vecka så foten va lite bättre än den brukar och jag fyllde i utifrån det och nu efter så har det minst sagt gått åt fel hål och jag har haft jättestora problem med foten sista månaderna.

Utan att gå in allt för djup kan jag nämna att jag skulle få 10k i ett engångsbelopp och detta känns väldigt lite med tanke på att jag bara sista månaderna har fått betala egenavgift för resor till läkaren(några hundra), 150+150 i läkarkostnader, 200kr i sjukgymnast avgift, 1260 har gått till kiropraktorn (fått problem med ryggen pga den ständiga snedbelastningen som blir när man har en så pass dåligt fot, mediciner 2-300kr inflamationshämmande och smärtstillande. Och dessa kostnader är bara sammantaget från dom senaste månaderna så det har gått en hel del pengar sista åren till följd av detta.

Sen antar jag väl att försäkringsbeloppet inte enbart ska täcka sådana här kostnader utan även vara som en ersättning för att man har en fot med nedsatt funktion? En annan sak jag tycker är mycket märklig är att dom nu kan bedömma ärendet fast jag inte är i närheten av bra och har ingen aning om hur många år det kommer ta att komma tillbaka (om jag nu någonsin kommer tillbaka, det vet jag ju inte). Kan absolut inte springa, skulle inte kunna ha ett jobb där jag står och går mycket, skulle nu kunnat få tillbaka mitt gamla jobb som montör men det skulle jag absolut inte klarat av, fått laggt många av mina fritidsintressen på is(orientering, begsklättring osv), får problem om jag promenerar mer än 30-40min, har svårt att göra belastande övningar i gymmet men kanske viktigast av allt, jag har bara 25-35%rörlighet kvar i fotleden jämfört med andra foten. 8-9grader har sjukgymnasten uppmätt att jag kan vinkla fotleden jämfört med minst 32grader och kanske mer på den friska foten.

Alla tips, tankar och åsikter om ärendet är välkomna. Kolo brukar ha svar :thumbup:

ChrisDEFC
2010-05-15, 16:16
Fritidsolycksfall är försäkringstypen om nu det spelar någon roll i sammanhanget.

ChrisDEFC
2010-05-19, 11:59
Ska ringa till försäkringsbolaget imorgon har jag tänkt så har ni några tips så vore det grymt trevligt!

prOtotype
2010-05-19, 12:17
Ring och fråga när det blir läkarundersökning. När dom säger att det inte är någon så spela förvånad och förklara att frågorna du fyllde i absolut inte motsvarar det som du har problem med.
När man har med en kundtjänst att göra så ska man aldrig bli arg. Berätta att det här är ett stort problem och be om hjälp. Det kommer man mycket längre med.

Kary
2010-05-19, 19:56
Du kan även vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå, din kommuns konsumentvägledare och eventuellt även till Allmänna reklamationsnämnden för att få information och råd m.m.

ChrisDEFC
2010-05-19, 23:35
Ring och fråga när det blir läkarundersökning. När dom säger att det inte är någon så spela förvånad och förklara att frågorna du fyllde i absolut inte motsvarar det som du har problem med.
När man har med en kundtjänst att göra så ska man aldrig bli arg. Berätta att det här är ett stort problem och be om hjälp. Det kommer man mycket längre med.

Du kan även vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå, din kommuns konsumentvägledare och eventuellt även till Allmänna reklamationsnämnden för att få information och råd m.m.

Tack för svar, tänkte köra på nån variant med att spela lite dum och försöka va lugn och sansad. Som du säger så tror inte jag heller att det lönar sig att bli arg. Att be om hjälp kan åxå va smart. Funkar inte det så ska jag kontakta kommunens konsumentvägledare, har fått hjälp där en gång tidigare och hon va jäkligt hjälpsam.

O_Wao
2010-05-20, 06:22
Jag tycker att de åtminstone bör avvakta en läkarundersökning för att ta ett beslut. Du är ju inte heller medicinskt kvalificerad att bedöma din skada, mer än att du vet att du har ont. Försök driva den vinkeln, att du inte är nöjd med deras beslut eftersom du vill ha ett läkarutlåtande. Är det så att din fot är permanent skadad så är det ju jätteviktigt att du åtminstone får en korrekt bedömning av skadans art och omfattning!

ChrisDEFC
2010-05-20, 11:20
Jag tycker att de åtminstone bör avvakta en läkarundersökning för att ta ett beslut. Du är ju inte heller medicinskt kvalificerad att bedöma din skada, mer än att du vet att du har ont. Försök driva den vinkeln, att du inte är nöjd med deras beslut eftersom du vill ha ett läkarutlåtande. Är det så att din fot är permanent skadad så är det ju jätteviktigt att du åtminstone får en korrekt bedömning av skadans art och omfattning!

Spela lite dum och gjorde som jag skrev i inlägget ovanför. Tanten på försäkringsbolaget va dock väldigt hjälpsam så hon skulle begära in nya journaler från mitt senaste läkarbesök samt ta kontakt med min sjukgymnast för ny bedömning. Problemet nu som jag ser det är att jag måste komma upp i minst 5% invaliditet för att få höjt försäkringsbelopp och som "tanten" sa så krävs det endel. 6% är stelopererad fot exempelvis och amputerad fot är endast 9% så det kan bli trixigt. Dock hade jag 3% nu och då står ju ändå inte sjukgymnastens ord med mindre än 1/3dels rörlighet med så borde kunna få upp det lite.

Något jag dock tycker är extremt sniket av försäkringsbolaget är att 1-4% beräknas som samma ersättning. 1% är ju ingenting medan 4% är en fot som tappat halva sin förmåga. Ändå resulterar det bara i 1% ersättning, så att skada foten är ingen vinstaffär direkt, snarare en extrem förlustaffär både ekonomiskt och funktionsmässigt. Hoppas iaf att hon ska komma upp till 5% i sin nya bedömning för då ökar försäkringsbeloppet till 50k och det borde iaf täcka kostnaderna som fotskadan medför, det gör INTE 10k kan jag nog redan nu säga med säkerhet.

Asdf
2010-05-20, 12:11
Vilket bolag gäller det? Jag arbetar förvisso åt en förmedlare, men det är välkänt att t.ex FK är dåliga på att göra korrekta medicinska bedömningar ( de har endast allmänläkare till alla fall) medan privata försäkringsbolag ofta har specialister till de olika områden