handdator

Visa fullständig version : Smärta ovansida biceps/nedanför axel


Berg88
2010-05-15, 12:29
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt. 180cm | 100kg

Smärtbeskrivning: Känns i ovanför biceps/under axeln utsida på vänster sida. körde ez-curlstång med händerna på de yttersta räfflade delarna. Tog sedan tag i de inre räfflade delarna och det börja smärta, men kunde fortfarande köra vidare. Efter det körde jag triceps och underarmar utan problem.

Tränar 5-6dagar i veckan. Detta kom efter att jag prövade decline bänk i smithen för undersidan av bröstet. Stången hamnade för långt ner med stången på bröstet och det började Kännas konstigt i närheten av axlen, ovansida biceps men kunde köra vidare på ytterligare två pass.

Började ta voltaren 50mg och orudis igår kväll den 14 maj. Kör även arnika, liniment för sporthästar. Har inte kännt någon skillnad än.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
- Har ej fått rehab eller diagnos

Så fråga lyder:
Vad kan vara problemet. Sträckning, bristning? Dags för vila eller/och ska jag rehaba?

mvh
Berg

Berg88
2010-05-16, 13:45
nobody? känns i biceps yttersta huvud i nära anslutning till axeln.

Martin Löwgren
2010-05-16, 13:48
Mest troligt en mindre muskelbristning men berätta gärna vad (vilka rörelser med mera) som gör ont.

Berg88
2010-05-16, 13:54
ez-curlstång, räfflade innersta greppet, smärta mest i den positionen. Kunde köra stående hantelcurls med 30kg utan smärta. Även när jag sträcker armen klockan 11 fullt utsträckt bakåt.

Berg88
2010-05-16, 22:09
M.Biceps brachi caput longum. Är nog den delen jag har problem med, efter att jag jämfört med andra trådar. Tror, eller rättare sagt, hoppas på att jag bara sträckt mig. Kan tillägga att jag kände det idag på högreps i bänk och flyes. Kändes dock bättre efter att jag stretchat ut biceps och framsida axlar.

Berg88
2010-05-17, 08:47
Det gör inte ont i vila, och jag kan köra biceps utan att det gör ont. tror ni det är en bristning eller sträckning. Kändes bara som en sträckning. Var rekommenderar ni för rehab av detta område? Bicepscurls högreps? rotatorcuff? stretchning?

Berg88
2010-05-17, 12:44
Skada mig i nedåtlutande bänkpress i smithmaskin. Tog stången för lång upp på bröstet, närmare nyckelbenet. Var en polare som visade övningen och det var första och sista gången jag gjorde den övningen. Det är biceps yttre huvud på vänster arm som smärtar vid provokation, exempelvis bänkpress och ez-curls med det innersta greppet. Ingen som vet vad detta handlar om? Hur långt tid tar en sträckning att bli frisk om det rör sig om en mindre?

Martin Löwgren
2010-05-17, 13:19
Ingen som vet vad detta handlar om? Hur långt tid tar en sträckning att bli frisk om det rör sig om en mindre?

Går inte att svara på över internet. 8-12v säger man att en muskelbristning tar att läka (om det är en normalstor).

Berg88
2010-05-18, 13:41
Hur känns en sträckning kontra en bristning i detta område?

Martin Löwgren
2010-05-18, 13:57
Hur känns en sträckning kontra en bristning i detta område?

Det är bara synonymer av det latinska ordet "ruptur" och det gör oftast ont när man aktiverar muskeln (spänner den).