handdator

Visa fullständig version : Tappat motivationen, se hit


tdaman
2010-05-15, 11:51
Har styrketränat i snart 1 ½ år nu och gjorde för ca 3-4 månader en förändring som jag kanske inte borde ha gjort. Hade alltid kört:

Måndag: Bröst, axlar
Onsdag: biceps, triceps
Fre: Rygg, ben

och var jätte nöjd med det. Men efter att personer påpekat mitt upplägg så blev jag mer och mer osäker och började köra som "alla andra"

Bröst, triceps
Rygg, biceps
Axlar, ben

Det var iallafall så alla andra tränade för att få bästa resultat, jag började med likadant upplägg och kände på en gång hur jag ogillade det upplägget men ändå emot min vilja körde på det sättet.

Så nu är min fråga: är mitt upplägg så pass dåligt, förlorar jag något på att köra på mitt gamla vanliga, folk pratade om att triceps och bröst passar så bra ihop och blablabla, så snälla hjälp mig. Blir så påverkad av vad folk säger.

Multidebba
2010-05-15, 11:54
Jag tror helt säkert att det är bättre att du kör ditt gamla upplägg som du trivs med så att träning blir av än om du kör på ett upplägg som inte känns bra och kanske därför inte vill/orkar köra lika mycket.
Den bästa träning är den som blir av liksom

BobaFett
2010-05-15, 16:18
Har styrketränat i snart 1 ½ år nu och gjorde för ca 3-4 månader en förändring som jag kanske inte borde ha gjort. Hade alltid kört:

Måndag: Bröst, axlar
Onsdag: biceps, triceps
Fre: Rygg, ben

och var jätte nöjd med det. Men efter att personer påpekat mitt upplägg så blev jag mer och mer osäker och började köra som "alla andra"

Bröst, triceps
Rygg, biceps
Axlar, ben

Det var iallafall så alla andra tränade för att få bästa resultat, jag började med likadant upplägg och kände på en gång hur jag ogillade det upplägget men ändå emot min vilja körde på det sättet.

Så nu är min fråga: är mitt upplägg så pass dåligt, förlorar jag något på att köra på mitt gamla vanliga, folk pratade om att triceps och bröst passar så bra ihop och blablabla, så snälla hjälp mig. Blir så påverkad av vad folk säger.

Ditt första upplägg fungerar skitbra också, nackdelen är att du tränar armar varje gång... om dina armar släpar kan det vara en fördel.

om du bara ska köra 3 gånger i veckan hade det nog varit bättre att köra en halvkroppssplit men kör på som du gjorde innan om du tyckte att det var roligare, det är inte "fel" på något sätt som dina kompisar påstår.

Genin
2010-05-15, 16:25
jag kör

Mån: Bröst & Axlar
Tisdag: Ben&Mage
Onsdag: Rygg
Torsdag: Armar&Bröst (igen)

Jag har också funderat på upplägget gällande bröst & axlar under samma pass. Jag gillar det absolut, men har funderat på om det kanske inte är optimalt? Jag påverkas själv inte negativt och behöver inte "ta det lugnt" någon dag med någon muskelgrupp. Så vad är det negativa med det? *gah!*

Kan också lägga till att jag delat upp bröst av den anledningen att jag kör lite "lättare" under måndagen, med i princip enbart hantlar som redskap. Medans torsdagen kör jag mer tungt och stång istället.

r3mpuh
2010-05-15, 16:37
Jag rekommenderar helkropps pass, det är kul. :)

emi23j
2010-05-15, 16:42
man kan träna hur man vill. jag skulle aldrig börja/fortsätta med något upplägg som jag inte tyckte var kul.

ett annat sätt att lägga upp programmet kan ju vara att du helt enkelt skriver ned vilka övningar du vill köra under en vecka och sedan delar upp på dina träningstillfällen. Jag tycker som bobafett att det absolut inte är något fel med halvkroppspass. Jag själv kör också halvkroppspass.