handdator

Visa fullständig version : Anpassa träningen då man blir äldre?


Slartibartfast
2010-05-15, 10:57
Jag fyller 31 om ett par månader. Jag har det senaste året märkt att det som funkat ok hittills inte funkar lika bra längre. Fett fastnar på problemområden och jag blir generellt svagare hela tiden på gymmet.

Bör man anpassa sin träning när man blir äldre i förhållande till hur man tränade tidigare? Bör man träna mera eller mindre? Jag antar att återhämtningen blir sämre med åren.

Tolkia
2010-05-15, 11:00
Det jag märker mest är att jag inte längre kan misshandla kroppen hur som helst utan att det straffar sig (och att det tar längre tid att reparera konsekvenserna av ev. misshandel), jag måste tänka lite mer på hur jag gör. Det märks också mer om jag inte sover tillräckligt, d.v.s. återhämtningen är väl sämre, alt. gränsen för hur vad som räcker/inte räcker har flyttats.

Slartibartfast
2018-06-03, 12:52
Bump på denna. Jag fyller 40 nästa år. Vad är det senaste gällande träning vid 40+ kontra 20årsåldern?

Klein
2018-06-03, 13:48
Det finns väl ingen anledning att träna annorlunda bara för att man är 40 så länge det inte har dykt upp skadeproblematik. Man är väl dock antagligen smartare än när man var 20 och undviker därför idiotier som att köra gristungt och/eller slarva med utförandet.

Anders The Peak
2018-06-03, 13:51
Det finns väl ingen anledning att träna annorlunda bara för att man är 40 eller 60 så länge det inte har dykt upp skadeproblematik. Man är väl dock antagligen smartare än när man var 20 och undviker därför idiotier som att köra gristungt och/eller slarva med utförandet.

Så sant !!

trädgårdsmöbel
2018-06-03, 14:15
Om något så bör man ju faktiskt köra på hårdare ju äldre man blir. Med hårdare menar jag iofs mest "träna mer" och vara "mer seriös" inte att man skall panga på med tunga vikter eller ha ihjäl sig på gymmet. Men mer tid, och mindre slarv i övrigt.

När man är 20 kan man strunta i att träna, leva på snacks och dricka sprit i en vecka i sträck, och ändå vara helt normal igen om ytterligare en vecka, eller få vinterkräksjuka och spy i en vecka utan större problem, man studsar tillbaks fort. Med åldern så drabbas man hårdare och hårdare av dylikt slarvande eller sjukdom. Det tar längre och längre tid att komma tillbaks så man måste vara mer seriös annars rasar styrkan fort.

chadd
2018-06-03, 15:11
Om något så bör man ju faktiskt köra på hårdare ju äldre man blir. Med hårdare menar jag iofs mest "träna mer" och vara "mer seriös" inte att man skall panga på med tunga vikter eller ha ihjäl sig på gymmet. Men mer tid, och mindre slarv i övrigt.

När man är 20 kan man strunta i att träna, leva på snacks och dricka sprit i en vecka i sträck, och ändå vara helt normal igen om ytterligare en vecka, eller få vinterkräksjuka och spy i en vecka utan större problem, man studsar tillbaks fort. Med åldern så drabbas man hårdare och hårdare av dylikt slarvande eller sjukdom. Det tar längre och längre tid att komma tillbaks så man måste vara mer seriös annars rasar styrkan fort.

Hårdare och mer vettifan. Åldern 12-30-något så tränade jag hårt, mycket och seriöst. Alltid någon tävling runt hörnet så man ville hålla sig antingen på topp eller iaf träna mot något mål. Nu 40+ känns det där inte så intressant för min del längre. Går ju att träna på i lagom dos (15 timmar i veckan kanske) nu och hålla fokus på hälsa och nöje.

Ett Orm
2018-06-03, 15:27
Vad man bör och vad man vill går sällan hand i hand. Håller nog på möbel, mer och smartare.
Backar snabbare nu än för bara tio år sen samt går fräammåt saktare, och lite småslitningar här o där blir tydligare. Inte särskilt mycket än dock.

Anders The Peak
2018-06-03, 15:46
Huvudsaken när man åldras är att man ser stark och vältränad ut. Då handlar det mer om lagom med träningsintensitet och mycket kosthållning för att lyckas med konststycket.

trädgårdsmöbel
2018-06-03, 16:45
Huvudsaken när man åldras är att man ser stark och vältränad ut. Då handlar det mer om lagom med träningsintensitet och mycket kosthållning för att lyckas med konststycket.

Varför är det huvudsaken att se stark och vältränad ut? Är det inte faktiskt viktigare att vara stark? Man kan ju se hyfsat stark ut med någotsånär muskelmassa i god form på 80kg och se svagare och mindre vältränad ut än på tex. 100kg, men man är betydligt svagare. Huvudsaken är vad man själv anser vara huvudsaken. Att träna för utseende och/eller hälsa är inte mer rätt eller mer fel än att träna för något annat syfte.

oldman
2018-06-03, 16:50
För mig har 3 dagar i veckan fungerat bra. Tränar jag 5-6 gånger i veckan som jag gjorde när jag var ung får jag bara utmattade muskler och kan inte träna på flera dagar.
Min kropp behöver minst 48 timmars återhämtande efter träning.

MEN, jag lyfter tyngre nu än vad jag gjort tidigare. Så jag är starkare, men också lite fetare, långsammare och har fullständigt skippat all konditionsträning.
Stretching och hopprep är bara pinsamt i min ålder.

Sverker
2018-06-03, 17:35
Bump på denna. Jag fyller 40 nästa år. Vad är det senaste gällande träning vid 40+ kontra 20årsåldern?

Du kommer nog att vara som bäst när du blir 40. Lite sämre återhämtning men erfarenheten gör att du kan träna smartare och lyssna på kroppen.

ceejay
2018-06-03, 17:37
Om något så bör man ju faktiskt köra på hårdare ju äldre man blir. Med hårdare menar jag iofs mest "träna mer" och vara "mer seriös" inte att man skall panga på med tunga vikter eller ha ihjäl sig på gymmet. Men mer tid, och mindre slarv i övrigt.

När man är 20 kan man strunta i att träna, leva på snacks och dricka sprit i en vecka i sträck, och ändå vara helt normal igen om ytterligare en vecka, eller få vinterkräksjuka och spy i en vecka utan större problem, man studsar tillbaks fort. Med åldern så drabbas man hårdare och hårdare av dylikt slarvande eller sjukdom. Det tar längre och längre tid att komma tillbaks så man måste vara mer seriös annars rasar styrkan fort.

De flesta ungdomar som håller på sådär ser ju faktiskt ut som att deras leverne är sådär.

DerImperator
2018-06-03, 17:59
De flesta ungdomar som håller på sådär ser ju faktiskt ut som att deras leverne är sådär.

1+ haha håller med.

Går inte att fly verkligheten. De flesta 20-något ungdomar som festar ofta och äter dåligt är oftast också blekfeta med väldigt lite muskler, andra skinnyfat.

Jag skulle satsa på relativ lågvolym men tunga vikter varannandagsträning med fokus på basövningar. Lägg resten av energin och fokus på sömn och att äta lagomt och bra.

http://grofv.blogspot.com/p/traningsmetod.html

Slartibartfast
2018-06-03, 18:52
Detta skrev Grub i min journal en gång i tiden. Så det krävs mera träning, men samtidigt blir man sämre på att återhämta sig. Ingen lätt ekvation.

Man är som mest träningsbar i 25-årsåldern. Efter det krävs det mer och mer träning för att få samma effekt. Inte nödvändigtvis just muskeltillväxt, men rent generellt. Den träning som höll en i toppform när man var 20 gör en långsamt lönnfet efter 30-årsåldern, förutsatt att allt annat är identiskt. Det, tillsammans med en begynnande gubb-profil på hormonbalansen i stället för en pojk-profil, gör att midjan mjuknar och blir större.

Anders The Peak
2018-06-03, 19:39
Varför är det huvudsaken att se stark och vältränad ut? Är det inte faktiskt viktigare att vara stark? Man kan ju se hyfsat stark ut med någotsånär muskelmassa i god form på 80kg och se svagare och mindre vältränad ut än på tex. 100kg, men man är betydligt svagare. Huvudsaken är vad man själv anser vara huvudsaken. Att träna för utseende och/eller hälsa är inte mer rätt eller mer fel än att träna för något annat syfte.

Maxstyrka innebär stor risk för skador. Vältränad och se stark ut går bra ihop och styrka är relativt.

VINGTOR
2018-06-03, 21:00
Maxstyrka innebär stor risk för skador. Vältränad och se stark ut går bra ihop och styrka är relativt.

Fel. Styrka är absolut.

Anders The Peak
2018-06-03, 21:06
Fel. Styrka är absolut.

Ponera att min maxstyrka en gång i tiden var + 250 i knäböj och idag något äldre 170 kg. Min styrka idag jämfört med dåtid är relativt uruselt men mina buggar ser hyggligt starka och vältränade ut ut på den den vikten :)

trädgårdsmöbel
2018-06-03, 21:45
Maxstyrka innebär stor risk för skador. Vältränad och se stark ut går bra ihop och styrka är relativt.

Ja på skaderisk, men vadfan vi är ju ändå gamla och kommer dö snart så är det då något att oroa sig för? Visst man skall ju inte skada sig på flit, men att undvika att satsa på något man vill göra, särskilt för oss upp i åldern är bara dumt. Om vi inte gör det nu, så när skall vi då göra det?

Relativ styrka är för svaga människor.

Anders The Peak
2018-06-03, 22:05
Ja på skaderisk, men vadfan vi är ju ändå gamla och kommer dö snart så är det då något att oroa sig för? Visst man skall ju inte skada sig på flit, men att undvika att satsa på något man vill göra, särskilt för oss upp i åldern är bara dumt. Om vi inte gör det nu, så när skall vi då göra det?
Relativ styrka är för svaga människor.

Skador är det som förstör möjligheten att träna kontinuerligt och om oturen är framme kan skadan bli av den karaktären att viss träning är utesluten för all framtid.

Klein
2018-06-03, 22:11
Detta skrev Grub i min journal en gång i tiden. Så det krävs mera träning, men samtidigt blir man sämre på att återhämta sig. Ingen lätt ekvation.

Jag är skeptisk till att det här skulle spela in så pass tidigt i livet. Det är nog mest att man blir bekvämare med åldern samt att familjeliv för en del negativt med sig.


Mer bilkörning och mindre vardagsmotion.
Sämre sömn på grund av barn med sämre insulinkänslighet som följd.
Brakmåltid varje kväll med familjen då insulinkänsligheten är som sämst.
Lägre testo på grund av mycket tid spenderad med små barn.
Mer stress med högre kortisolnivåer som följd.

VINGTOR
2018-06-04, 08:44
Ponera att min maxstyrka en gång i tiden var + 250 i knäböj och idag något äldre 170 kg. Min styrka idag jämfört med dåtid är relativt uruselt men mina buggar ser hyggligt starka och vältränade ut ut på den den vikten :)

Ja det är bara att gratulera till att du ser stark ut. Men fakta kvarstår, du var starkare förr.

Mats J
2018-06-04, 08:58
Jag är 45 år nu och har tränat seriöst sedan jag var 16 år. Den största skillnaden är skador för mig, men det är faktiskt först senaste 1-2 åren jag börjat märka någon skillnad alls motför I 20-25 års åldern. Körde ganska identiskt från 25-43 års åldern, utan att märka någon store skillnad. Men efter det var det som kroppen sa stopp, skada efter skada började komma så fort jag körde tungt. Fick de märkligaste skadorna på slutet, ryggskott efter ryggskott efter ryggskott, en kraftig muskelbristning I nacken I en böj, en bristning I framsida axel I raka mark, artros I knän, axlar osv..

Tillslut var jag tvungen att kapitulera och inse att det kostade för mycket. Kastade träningsdagboken och slutade jaga vikter. Satsade mer på kontakt och utförande och lättare vikter, efter det håller jag mig ganska skadefri, lite streckningar etc kommer mellanåt men Inga större skador. Styrkemässigt har jag tappat mycket av viktvanan och exlosiviteten jag hade, men även massor med ren styrka. Tycker jag har samma muskelmassa men har tappat ca 1-2 kg minst I samma form. Så antingen har jag tappat muskler eller så har de tappat kompaktheten lite till följd av den lättare träningen. Tycker själv jag ser det, att jag ser lika stor ut men musklerna ser mjukare ut på något sätt. Mer sk "luftmuskler".

Jocke67
2018-06-04, 09:12
31 år är väl ingen ålder när det gäller styrketräning, det är väl knappt så att man peakat ens!

Själv började jag styrketräna vid 47 års ålder så jag kan inte jämföra med hur det är att träna styrketräning när man är yngre. Men jag jag är 50 nu och tycker jag tränar ganska hårda pass upp till sju dagar i veckan ibland. Får bra resultat tycker jag och jag känner mig inte hämmad av min ålder. Känner mig lite sliten ibland i perioder när jag kör mycket tunga lågreps men då anpassar jag träningen och kör lite lättare ett par pass och sen brukar kroppen kännas fräsch igen.

Mats J
2018-06-04, 09:37
31 år är väl ingen ålder när det gäller styrketräning, det är väl knappt så att man peakat ens!

Själv började jag styrketräna vid 47 års ålder så jag kan inte jämföra med hur det är att träna styrketräning när man är yngre. Men jag jag är 50 nu och tycker jag tränar ganska hårda pass upp till sju dagar i veckan ibland. Får bra resultat tycker jag och jag känner mig inte hämmad av min ålder. Känner mig lite sliten ibland i perioder när jag kör mycket tunga lågreps men då anpassar jag träningen och kör lite lättare ett par pass och sen brukar kroppen kännas fräsch igen.

Tror du tjänar mycket på att börja sent, vi som kört hårt och seriöst i 20-30 år börjar känna av det.

Slartibartfast
2018-06-04, 11:17
Ja det är bara att gratulera till att du ser stark ut. Men fakta kvarstår, du var starkare förr.

+1

Att tappa 80kg på sitt böjmax är inte speciellt imponerande.

King Grub
2018-06-04, 11:18
Lycka till att inte göra det själv vid 50, om du böjde ett kvarts ton i 30-årsåldern.

Thornblom
2018-06-04, 11:29
+1

Att tappa 80kg på sitt böjmax är inte speciellt imponerande.

Haha. Intressant resonemang.

bertbert
2018-06-04, 11:31
Lycka till att inte göra det själv vid 50, om du böjde ett kvarts ton i 30-årsåldern.

Exakt! Det är väl bättre att ha böjt 250 och tappa 80 än att ha böj 80 och tappa 20?

VINGTOR
2018-06-04, 11:43
Lycka till att inte göra det själv vid 50, om du böjde ett kvarts ton i 30-årsåldern.

Det var inte frågan i detta sidospår, utan vilket som det krävs mest styrka för. 250 eller 170?

Thornblom
2018-06-04, 12:02
Det var inte frågan i detta sidospår, utan vilket som det krävs mest styrka för. 250 eller 170?

Jag tror inte att Grubs kommentar var riktad mot dina inlägg, specifikt.

Mats J
2018-06-04, 12:37
+1

Att tappa 80kg på sitt böjmax är inte speciellt imponerande.

Jag tycker det är imponerande att inte tappa mer. Mitt rekord är också 250 kg, gjort när jag var 32 år och tränade låga reps och styrkeinriktat. Nu varken vill eller kan jag köra böj pga skador, kör lätta vikter med fokus på kontakt och muskelarbete. Skulle tvivla att jag tar mer än 120-130 kg numer trots att jag inte har nämnvärt sämre benvolym (rent hypotetiskt, skulle jag verkligen testa skulle det väl sluta I gipsvagga).

Anders The Peak
2018-06-04, 16:48
Det var inte frågan i detta sidospår, utan vilket som det krävs mest styrka för. 250 eller 170?

Nu är inte maxstyrka i knäböj inte ett måste för att se stark ut och ha snygga ben precis som bänkpress skulle behöva vara ett måste för att få en bra bröstmuskulatur alternativt marklyft måste för att få en bra rygg :)

exevision
2018-06-04, 18:18
Jaha! Ska jag fet glömma mitt mål om 200kg i marklyft nu? :(
Mitt PB är 160 och är nu 41 år.

Melker2
2018-06-04, 20:02
Jaha! Ska jag fet glömma mitt mål om 200kg i marklyft nu? :(
Mitt PB är 160 och är nu 41 år.

Beror väl på hur länge och väl du jobbat för att komma dit.

Det tar ju en stund att nå sitt max.

exevision
2018-06-04, 20:13
Beror väl på hur länge och väl du jobbat för att komma dit.

Det tar ju en stund att nå sitt max.

Just marklyft och knäböj har tränats i cirka 6 år. Har gjort alla möjliga misstag och kan inte riktigt säga att det alltid tränats väl. Börjat ta lite RPB nu igen på senare tid.

Anders The Peak
2018-06-04, 20:31
Jaha! Ska jag fet glömma mitt mål om 200kg i marklyft nu? :(
Mitt PB är 160 och är nu 41 år.

Då är du om jag får säga det i din bästa tid för att få de resultat som du har som mål. Problemet är oftast att resultaten galopperar när de nås kommer nya mål om och om igen.
Tro på dig själv och marklyfta tungt endast varannan vecka :)

Hemi
2018-06-05, 00:51
Efter 40 års träning har jag lärt mig att skala bort allt dökött från träningen, allt resultatlöst fokus, för att i stället kunna ligga hårdare och längre på det kvalitativa motståndet. Men det betyder inte att det går bättre nu, för trots det var jag mer dynamisk när jag var 25, pga åldern.

oldman
2018-06-05, 00:58
Jaha! Ska jag fet glömma mitt mål om 200kg i marklyft nu? :(
Mitt PB är 160 och är nu 41 år.

Nä, du ska satsa.

https://www.youtube.com/watch?v=NtrYkIqxgr4

Slartibartfast
2018-06-05, 08:06
Söker man runt lite får man vanligen två diametralt motsatta råd för träning i medelåldern:

1. Sänk volymen och frekvensen, skala bort allt onödigt och satsa på att behålla styrkan och fokusera på återhämtningen.

2. Öka volymen och frekvensen. Satsa på kontakt och pump och glöm allt vad tunga vikter heter.

Kommentera.

Scratch89
2018-06-05, 08:20
Söker man runt lite får man vanligen två diametralt motsatta råd för träning i medelåldern:

1. Sänk volymen och frekvensen, skala bort allt onödigt och satsa på att behålla styrkan och fokusera på återhämtningen.

2. Öka volymen och frekvensen. Satsa på kontakt och pump och glöm allt vad tunga vikter heter.

Kommentera.

Det handlar väl om du vill träna för hälsan, för volymen, eller för styrkan.

King Grub
2018-06-05, 08:22
Och om man vill vara hyfsat hel vid 55.

Slartibartfast
2018-06-05, 09:02
Givetvis mass ganiz och lågt kroppsfett. Trodde det var underförstått ;)

Och att hållas hel förståss.

exevision
2018-06-05, 10:06
Då är du om jag får säga det i din bästa tid för att få de resultat som du har som mål. Problemet är oftast att resultaten galopperar när de nås kommer nya mål om och om igen.
Tro på dig själv och marklyfta tungt endast varannan vecka :)

Nä, du ska satsa.

https://www.youtube.com/watch?v=NtrYkIqxgr4

Då kör jag! Men tänker hålla ryggen bättre än vad 73 åringen gör!

Dk1ng
2018-06-05, 10:10
Nu ser jag mig själv endast som tidig medelålder men har ändå samlat på mig en del av det som hör medelåldern till - 36 år, fru, två barn, villa samt närmare 20 år på gym.

Har inte riktigt reflekterat över att det skulle vara nödvändigt att anpassa träningen på grund av just ålder. Däremot sker ju, utöver att man bli äldre och visare, även en viss oundviklig anpassning utifrån omvärldsfaktorer såsom familj, karriär etc. Sedan tillkommer insikten att det troligtvis inte finns några stora "gainz" kvar att göra utan att det handlar om att bibehålla det man har eller att över tid försöka ackumulera marginella förbättringar. Personligen upplever jag fortfarande det som ganska oproblematiskt att bibehålla form och styrka så länge protein- och kaloriintaget är balanserat och jag får in 2 helkroppspass i veckan med mark, böj och bänk samt komplementövningar. Att däremot lyfta allting ytterligare en nivå eller två kräver dock en ordentlig ansträngning.

Vad gäller kosten så ska det ju dock nämnas att om man inte haft extrem tur i det genetiska lotteriet så måste man hålla igen om man vill vara i riktigt bra form och kan inte springa runt med en YOLO-attityd där man konstant unnar sig saker. Jag kan i vart fall inte grisa i mig fikabröd 3 dagar i veckan, unna mig glass så fort solen skiner, äta dagens lunchrätt på restaurang 5 dagar i veckan och sedan grilla hamburgare med pommes och 4 öl på helgen utan att antingen lägga på mig eller behöva kompensera det med perioder av riktigt lågt kaloriintag. Personligen upplever jag också trenden med IIFYM som ganska värdelös över tid, i synnerhet med tilltagande ålder, och det enda som funkar för mig personligen är att basera 90 procent av min kost på kött, fisk, fågel, frukt, grönsaker, smala mejeriprodukter, nötter och en begränsad mängd spannmålsprodukter.

Hemi
2018-06-05, 11:22
Och om man vill vara hyfsat hel vid 55.

Det är detta jag menar med att skala bort dököttet, man gör mycket i träningen som blir mer slit än resultat. Lyckas man ligga bra på musklerna i övningarna utan att grinda ned så blir träningen mer kvalitativ. Oavsett ålder förresten.

Illustrerade mannen
2018-06-05, 11:36
Jaha! Ska jag fet glömma mitt mål om 200kg i marklyft nu? :(
Mitt PB är 160 och är nu 41 år.

Självklart ska du inte fetglömma det! Testa ERSR! Jag körde det med ungefär samma ingångsmax i mark som du - slumålet var 190. Det gick upp "lätt" så jag testade på 200 också. Det gick bra. Körde några veckor till och landade på 212,5 kg vägandes 73 kg. Jag var 45 år. Försökte nå 3Xkv men det gick inte. Slutade med den typen av träning sen. Jag blev så attans sovtrött av att träna aptungt hela tiden... Piggare nu!:)

exevision
2018-06-05, 13:23
Självklart ska du inte fetglömma det! Testa ERSR! Jag körde det med ungefär samma ingångsmax i mark som du - slumålet var 190. Det gick upp "lätt" så jag testade på 200 också. Det gick bra. Körde några veckor till och landade på 212,5 kg vägandes 73 kg. Jag var 45 år. Försökte nå 3Xkv men det gick inte. Slutade med den typen av träning sen. Jag blev så attans sovtrött av att träna aptungt hela tiden... Piggare nu!:)

Roligt och inspirerande att höra!