handdator

Visa fullständig version : Fördelning prot 37% / fett 14 % / kolh 49 % = OK?

Lovisa
2010-05-15, 10:51
Jag räknade ut mitt kostintag igår. Fitness Magazine har en utmärkt räknefunktion under rubriken "Kost" - "Kaloritabell"

Jag kom fram till att jag ätit ungefär 2200 kcal, vilket troligen är OK för en liten tjej i min ålder (47 år, ca 56-58 kilo), måttlig aktivitet.

Dock; fördelningen proteiner - fett - kolhydrater gör mig osäker.

Tabellen gav följande resultat

Protein 201 gram = 37 %
Fett 34 gram = 14 %
Kolhydrater 264 = 49 %

Antar att det är på tok för mycket kolhydrater ????
Dax att byta ut mitt älskade grovbröd mot något mer protein / fett-rikt om jag vill ha optimala träningsresultat ???

Kan tillägga att jag lägger merparten av mitt kostintag direkt efter träning, då jag räknar med att näringen gör mest nytta...

Mr.Sarkastisk
2010-05-15, 10:54
Ser bra ut, men lite mer fett skulle inte skada. 30gram anser jag som för lite.

Sverker
2010-05-15, 11:05
Frågar du mig är det på tok för mycket protein. Det är lite drygt 3 g protein / kg kroppsvikt.
Minska proteinet och öka fettet helt enkelt.

young_george
2010-05-15, 11:07
För mycket kolhydrater för vad?

Äter du redan nästan 4g protein/kg så tror jag inte du kan räkna med någon signifikant förändring i kroppssammansättningen p.g.a ökat proteinintag.

malfunction
2010-05-15, 11:08
Varför skulle 264 gram eller 49E% kolhydrater vara "på tok för mycket"? 50-60E% är rekommenderat av dom flesta.

Lovisa
2010-05-15, 11:27
Jag kollade på Livsmedelsverkets hemsida och såg att min kostfördelning är OK, även om det är mycket protein och lite fett för min del. Men det kan knappast vara skadligt? Möjligen behövs lite mer fett för vissa funktioner i kroppen.

Å andra sidan är det ju många som ifrågasätter LMV:s råd, rekommendationer som vänder sig till "vanliga" människor och inte till tränande.

Som jag förstått saken är kolhydrater inget annat än ren energi. Proteiner behövs för muskeluppbyggnad, fett för upptag av vissa vitaminer, hormonbildning etcetera. Men kolhydrater är väl bara "tomma kalorier"? Gäller alltså inte bara socker och alkohol, utan även andra kolhydrater som t ex i grovt bröd.

Eller är jag totalt ute och vimsar ?

tsp
2010-05-15, 11:37
Oavsett om du är en "vanlig människa" eller tränande så behöver kroppen lika mycket fett..

Dra ner på proteinet och öka fettet

eriksvensson
2010-05-15, 11:39
Skulle nog dra upp lite på fettet och ner på kolhydraterna, fett är inte så dåligt som många tror (inkl. livsmedelsverket.) 25-30% fett och 30-35% kolisar borde fungera finfint, 14% är definitivt i underkant.

Erik

young_george
2010-05-15, 11:39
Men det kan knappast vara skadligt?

Nej, det finns ingen anledning att tro att ett högt proteinintag är skadligt om du har friska organ.

Som jag förstått saken är kolhydrater inget annat än ren energi. Proteiner behövs för muskeluppbyggnad, fett för upptag av vissa vitaminer, hormonbildning etcetera. Men kolhydrater är väl bara "tomma kalorier"? Gäller alltså inte bara socker och alkohol, utan även andra kolhydrater som t ex i grovt bröd.

Kolhydrater används om energi för kroppen, det stämmer, men äter du inte ren stärkelse eller vitt socker med en skopa så kommer du få dig näring även från dessa.
Kroppen behöver energi, och har du rent fyllt ditt behov av mikronutrienter så finns det ingen anledning att fylla på mer.

BobaFett
2010-05-15, 11:44
Jag kollade på Livsmedelsverkets hemsida och såg att min kostfördelning är OK, även om det är mycket protein och lite fett för min del. Men det kan knappast vara skadligt? Möjligen behövs lite mer fett för vissa funktioner i kroppen.

Å andra sidan är det ju många som ifrågasätter LMV:s råd, rekommendationer som vänder sig till "vanliga" människor och inte till tränande.

Eller är jag totalt ute och vimsar ?

Det är bra att du äter mycket protein, anledningen till att dieter såsom atkins funkar är för att proteinintaget är högt. Protein mättar och leder till att man äter mindre. Fettintaget ska tydligen vara 1g/kg kroppsvikt men jag tror inte att det gör nåt om man ligger lite lägre, jag har då inte märkt några negativa effekter av det, har gjort hälsoundersökningar och hade jättebra värden :thumbup:

...fast du är i för sig kvinna och äldre än mig.

mikaelj
2010-05-15, 12:05
Det är bra att du äter mycket protein, anledningen till att dieter såsom atkins funkar är för att proteinintaget är högt.

Nä.

Fettintaget ska tydligen vara 1g/kg kroppsvikt men jag tror inte att det gör nåt om man ligger lite lägre

Det skall snarare betraktas som en miniminivå. Varför skulle man vilja äta mindre? Allt kommer smaka MDF.

phrack
2010-05-15, 12:14
Det skall snarare betraktas som en miniminivå. Varför skulle man vilja äta mindre? Allt kommer smaka MDF.

Vad är MDF? Själv ligger jag på 10-20 g fett varannan dag och ungefär kv g den andra. Jag mår utmärkt och lägger inte på mig särskilt mycket fett trots ett stort överskott från kolhydrater på lågfettsdagarna.

Scratch89
2010-05-15, 12:18
Mer fett, mindre protein.

mikaelj
2010-05-15, 12:21
Vad är MDF?

http://bellsouthpwp.net/l/j/ljfrank/MDF_PB_HB4.JPG

phrack
2010-05-15, 12:22
[img]http://bellsouthpwp.net/l/j/ljfrank/MDF_PB_HB4.JPG[/ img]

:D Det problemet har jag inte. Vad finns det för eventuella risker med att ligga så lågt i fett som jag gör? Vad baseras rekommendationen kring kv g fett / dygn på ?

King Grub
2010-05-15, 12:24
Jag räknade ut mitt kostintag igår. Fitness Magazine har en utmärkt räknefunktion under rubriken "Kost" - "Kaloritabell"

Jag kom fram till att jag ätit ungefär 2200 kcal, vilket troligen är OK för en liten tjej i min ålder (47 år, ca 56-58 kilo), måttlig aktivitet.

Dock; fördelningen proteiner - fett - kolhydrater gör mig osäker.

Tabellen gav följande resultat

Protein 201 gram = 37 %
Fett 34 gram = 14 %
Kolhydrater 264 = 49 %

Antar att det är på tok för mycket kolhydrater ????
Dax att byta ut mitt älskade grovbröd mot något mer protein / fett-rikt om jag vill ha optimala träningsresultat ???

Kan tillägga att jag lägger merparten av mitt kostintag direkt efter träning, då jag räknar med att näringen gör mest nytta...

Det ser helt okej ut.

Ett högt proteinintag "kräver" ett högt kolhydratintag, annars kommer proteinet i högre utsträckning att användas som energi under träning.

Eddie Vedder
2010-05-15, 12:24
Vad baseras rekommendationen kring kv g fett / dygn på ?

Adekvat intag av EFA, adekvat intag av fettlösliga vitaminer, hormonbalans etc.

För kvinnor kan det vara fördelaktigt att hålla en högre procentuell andel fett i kosten än för män. Kvinnors fettoxidation är generellt sett effektivare än mäns men med mindre effektiv glukosmetabolism.

En lågfettdiet kan alltså tänkas vara sämre för kvinnor än för män.

Läkemedelsverkets råd?:D Och jag tror inte SLV har särskilt annorlunda råd åt de som "tränar" förrän det är tal om träning på hög nivå.

Om man sedan tar de råden på allvar eller ej är ju ens egna val.

BobaFett
2010-05-15, 16:37
Nä.

Jo.

MtQIqf2WiYM

Vi hade en diskussion om det här med tycke och smak när det gäller kolhydrater vs fett i en annan tråd, det leder ingenvart, lägg ner.

Lovisa
2010-05-15, 19:19
Läkemedelsverkets råd?:D Och jag tror inte SLV har särskilt annorlunda råd åt de som "tränar" förrän det är tal om träning på hög nivå.

Om man sedan tar de råden på allvar eller ej är ju ens egna val.

"fniss" tja Läkemedelsverket kanske har synpunkter på kosten oxå, vägen till hälsa går via kost och motion...

Det blev en hemsnickrad akronym / förkortning (LivsMedelsVerket) - och lite freudianskt syftningsfel ?

Har idag införskaffat Low Carb-brödet. Eftersom jag inte kan hålla tassarna borta från brödburken, skall jag prova om det känns bra. Tycker att jag får en jäkla blodsockerskjuts av kolhydrater, så det kanske blir lite bättre med mer fett / protein och färre kollisar.

Men ur innehållsförteckningen; äppelfibrer, fibrex... låter lagom skumt.

machine gun
2010-05-15, 19:44
Men ur innehållsförteckningen; äppelfibrer, fibrex... låter lagom skumt.

Fibrex är sockerbetsfibrer. Inte speciellt skumt. Man måste ju fylla ut med någonting om man tar bort den främsta beståndsdelen från bröd.

mikaelj brukar rekommendera något mandelbröd som han bakar själv. Har inte själv testat det, men jag har sett att han länkar receptet i sin signatur. Kanske kan vara värt att testa? Då kommer även fettintaget att gå upp per automatik, eftersom mandel är fettrikt.

30 g fett/dag är väldigt lågt. Det är ungefär där man brukar försöka lägga fettintaget när man planerar fettreducerad kost till patienter med fettmalabsorption.

mikaelj
2010-05-15, 19:46
Tack för påminnelsen! Jag har tagit bort det från min signatur, så här kommer det: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3686608&postcount=147
Mandelbröd och riktig glass.

Ser nog inte riktigt poängen egentligen, för det brödet är extremt energitätt.

Wcfluff
2010-05-15, 19:54
http://bellsouthpwp.net/l/j/ljfrank/MDF_PB_HB4.JPG

Jävligt offtopic
Men det där är spånskiva ;)
Lite mera lätt tuggat än mdf :P

machine gun
2010-05-15, 20:06
Ser nog inte riktigt poängen egentligen, för det brödet är extremt energitätt.

Sant, men det var ju low carb hon var ute efter. Sen får man väl anpassa volymen efter energimängd.

EDIT: Borde vara betydligt mäktigare än vanligt bröd också?

mikaelj
2010-05-15, 20:08
Jävligt offtopic
Men det där är spånskiva ;)
Lite mera lätt tuggat än mdf :P

*skratt*

Är inte den i förgrunden MDF, då?

Sant, men det var ju low carb hon var ute efter. Sen får man väl anpassa volymen efter energimängd.

Just vad gäller bröd känns det lite poänglöst tycker jag. Fast ptja, det är praktiskt att hålla hamburgare med.

Jag tycker faktiskt inte att det är är särskilt mer mättsamt än vanligt bröd. Allt som liknar bröd är omättsamt för mig. Varierar säkert.

machine gun
2010-05-15, 20:15
Just vad gäller bröd känns det lite poänglöst tycker jag. Fast ptja, det är praktiskt att hålla hamburgare med.

Jag tycker faktiskt inte att det är är särskilt mer mättsamt än vanligt bröd. Allt som liknar bröd är omättsamt för mig. Varierar säkert.

Tja, om man absolut vill äta bröd och av någon anledning vill minska på kolhydratintaget genom att äta lågkolhydratbröd får man nog stå ut med att det inte finns några jättebra alternativ.

BobaFett
2010-05-16, 10:49

Det är ganska poänglöst med ett low-carb bröd om det innehåller en massa kalorier, det är proteininnehållet som räknas.

mikaelj
2010-05-16, 11:06
Ett högt proteinintag "kräver" ett högt kolhydratintag, annars kommer proteinet i högre utsträckning att användas som energi under träning.

Vad betyder det där "kräver"? Har du en text liggandes någonstans som jag kan läsa? Jag vet inte vad jag skall söka efter.

Vi hade en diskussion om det här med tycke och smak när det gäller kolhydrater vs fett i en annan tråd, det leder ingenvart, lägg ner.

Det är ganska poänglöst med ett low-carb bröd om det innehåller en massa kalorier, det är proteininnehållet som räknas.

Ät mig.

BobaFett
2010-05-16, 11:33
.

Ät mig.

En vanlig reaktion när nån blir ägd :D

Lovisa
2010-05-16, 11:57

Varför skulle det vara poänglöst med ett Low Carb-bröd? Om man vill hålla uppe proteinet och reducera kollisarna men inte kan avstå från mackor (i mitt fall oftast bröd utan pålägg) är det väl en utmärkt idé.

Jag vill ha Low Carb-brödet för att jag tycker att jag mår bättre av mer protein och mindre kollisar. Håller mig mätt längre, och slipper de blodsockertoppar som jag upplever av kolh, även om det är kolhydrater med lågt GI.

Nu har jag i alla fall testat brödet, och jag kan rekommendera det! Det smakar bra, är lite segare i konsistensen är vanligt bröd (yummy), mättar bättre.

Och jag kanske lurar mig själv, men nog sjutton tycker jag att jag slapp den där "skjuts"-effekten som jag får av vanligt bröd, alltså även av bröd med hela korn etc.

Jag skulle ALDRIG klara att hålla LCHF generellt. Är alldeles för förtjust i spannmålsprodukter och mjölk (som innehåller en hel del kolhydrater). Men man kan ju anpassa sig så gott det går, eftersom de som håller LCHF uppenbarligen verkar må bra av det!

Antar att Low Carb-brödet även ger ett visst fett-tillskott. Eftersom jag tycker att fett allmänt sett smakar äckel-päckel, har jag svårt att motivera mig att äta det fett jag antagligen behöver för vitaminupptag, hormoner etc.

Eddie Vedder
2010-05-16, 12:31

Du tror som vanligt att alla är kaloristyrda maskiner. Olika saker påverkar olika individers aptitreglering olika. Det påverkar hur lätt/svårt man får att hålla sitt önskade energiintag över längre tid.

BobaFett
2010-05-16, 12:36
Varför skulle det vara poänglöst med ett Low Carb-bröd? Om man vill hålla uppe proteinet och reducera kollisarna men inte kan avstå från mackor (i mitt fall oftast bröd utan pålägg) är det väl en utmärkt idé.

Om du upplever en negativ effekt av kolhydrater så visst, men det gör inte jag, jag kör med vanligt bröd om jag vill och ser bara till att mitt totala kaloriintag inte överskrider dagsransonen.

BobaFett
2010-05-16, 12:39
Du tror som vanligt att alla är kaloristyrda maskiner. Olika saker påverkar olika individers aptitreglering olika. Det påverkar hur lätt/svårt man får att hålla sitt önskade energiintag över längre tid.

Ja fast det är ju proteinet som mättar, ett sånt bröd borde innehålla mycket protein i så fall, vet inte innehållsförteckningen. (i för sig så kan det väl inte innehålla så mycket annat än protein och fett).

Eddie Vedder
2010-05-16, 12:54
Ja fast det är ju proteinet som mättar.

Jag pratar inte bara om den prandiella mättnadskänslan. Jag pratar som sagt om aptitregleringen över tid.

Och där finns många som upplever att den stabiliseras av högre fettintag även om det verkar som om du av rent känslomässiga skäl inte VILL tro det. Vi är som sagt olika men jag ser inte varför alla utom som påstår det förutom jag skulle ljuga (jag vet ju att jag upplever det själv så jag ljuger i alla fall inte).

Och givetvis spelar proteinet en viktig roll, mycket viktig. Med stor sannolikhet kanske den primära. Men att säga "det är ju proteinet som mättar" blir en grov förenkling.

Lovisa
2010-05-16, 13:04
Ja fast det är ju proteinet som mättar, ett sånt bröd borde innehålla mycket protein i så fall, vet inte innehållsförteckningen. (i för sig så kan det väl inte innehålla så mycket annat än protein och fett).

Per 100 gram

Kcal: 228
Protein: 20 g
Fett: 12 g
Kolhydrat: 11 g
Socker: 0 g

Att jämföras med två "vanliga" bröd som råkar finnas hemma:

Fiberrost, 100 g:

Kcal: 250
Protein: 9,5 g
Fett: 3,5 g
Kolhydrat: 45 g
varav socker: 2,5 gram

Äntligen mjukbröd, 100 g:

Kcal: 280
Protein: 8,0 g
Fett: 5, 0 g
Kolhydrater: 47 g
varav socker: 7, 0 g

Tolkia
2010-05-16, 13:19
Jag är inte säker på att man kan dra detta med aptitregleringen så långt som till att säga ungefär "ju mer fett man äter, desto bättre fungerar aptitregleringen (och underförstått: desto smalare blir man)". Däremot är det definitivit så att en kost med FÖR LITE fett är ett bra sätt att göra aptitregleringen SÄMRE än normalt. Eller rättare sagt: ett bra sätt att göra sig själv hungrigare i ett långt tidsperspektiv; aptitregleringe är ju egentligen bara ett normalt svar på den onormala situation man sätter kroppen i genom att rensa kosten på fett. Den klassiska salladsbantarmissen, skulle man kunna kalla det (och bulimikermissen, f.ö.).

BobaFett
2010-05-16, 17:33
Jag pratar inte bara om den prandiella mättnadskänslan. Jag pratar som sagt om aptitregleringen över tid.

Och där finns många som upplever att den stabiliseras av högre fettintag även om det verkar som om du av rent känslomässiga skäl inte VILL tro det. Vi är som sagt olika men jag ser inte varför alla utom som påstår det förutom jag skulle ljuga (jag vet ju att jag upplever det själv så jag ljuger i alla fall inte).

Och givetvis spelar proteinet en viktig roll, mycket viktig. Med stor sannolikhet kanske den primära. Men att säga "det är ju proteinet som mättar" blir en grov förenkling.

Nu antar du att jag som vanligt bara pratar om hur det känns för mig men jag syftar på youtube videon som jag postade innan med BBC Horizon dokumentären om atkins dieten. Där kom de fram till (med tester) att low-carb dietare åt mycket mindre trots att de fick äta hur mycket de ville och detta berodde inte på fettet utan för att proteinintaget höjdes. Titta själv i min post en sidabakåt.

Jag personligen känner att mycket protein + extra kalorier av fett eller kolhydrat, (eller en kombination av båda) är det som mättar, så upplever jag det i alla fall.

BobaFett
2010-05-16, 17:36
Per 100 gram

Kcal: 228
Protein: 20 g
Fett: 12 g
Kolhydrat: 11 g
Socker: 0 g

Mindre kalorier än vanligt bröd och mer än dubbelt så mycket protein, klockrent näringsinnehåll.

Eddie Vedder
2010-05-16, 18:55
Nu antar du att jag som vanligt bara pratar om hur det känns för mig men jag syftar på youtube videon som jag postade innan med BBC Horizon dokumentären om atkins dieten. Där kom de fram till (med tester) att low-carb dietare åt mycket mindre trots att de fick äta hur mycket de ville och detta berodde inte på fettet utan för att proteinintaget höjdes. Titta själv i min post en sidabakåt.

Jag har sett den dokumentären flera gånger och jag har läst studier som de som förekommer där. Tror du det är nytt för mig?

Och om du nu har sett den så vet du ju också att det inte har med mitt resonemang att glöra eller hur? För du vet ju hur de studierna var utformade och alltså inte studerade det jag pratar om alls.

Min poäng är inte att du har fel men att jag tror det finns fler faktorer som i längden kan ha stor påverkan men som blir svårt att märka i studier. Det går inte att kontrollera matintaget under så lång tid för så många helt enkelt. Och då får man nöja sig med studier som mäter en kortare tids aptitreglering.

phrack
2010-05-16, 20:31
Vad betyder det där "kräver"? Har du en text liggandes någonstans som jag kan läsa? Jag vet inte vad jag skall söka efter.

Skulle också vilja ha en lite bättre förklaring. Gissningsvis så menar Grub nog att det blir något av ett ekonomiskt slöseri att käka mycket protein när man äter lite kolhydrater, eftersom att en hyfsad del av proteinet enbart kommer att fungera som en dyr källa till glukos.

BobaFett
2010-05-16, 20:39
Jag har sett den dokumentären flera gånger och jag har läst studier som de som förekommer där. Tror du det är nytt för mig?

Hur ska jag veta vad du har läst och sett :smash:

Eddie Vedder
2010-05-17, 06:12

För att jag aldrig skulle uttala mig om det på det sättet jag gör om jag inte visste hur studierna sett ut. Jag sitter inte och chansar rakt ut om du trodde det.

BobaFett
2010-05-17, 08:55
För att jag aldrig skulle uttala mig om det på det sättet jag gör om jag inte visste hur studierna sett ut. Jag sitter inte och chansar rakt ut om du trodde det.

Vad fan snackar du om?

Har jag påstått att du chansar? :smash:

Du verkar ta allt som påhopp på din kunskap *screwy*

Från och med nu så ska jag anta att du kan ALLT :thumbup:

mikaelj
2010-05-17, 09:39

Vad fan snackar du om?

Har jag påstått att du chansar? :smash:

Du verkar ta allt som påhopp på din kunskap *screwy*

Vad spelar det för roll vad han har sett och läst? Det är hans kunskaper som är relevanta, och han hade väl inte gjort ett uttalande som han gjorde om han inte visste vad han pratar om? På vilket sätt skulle det faktum att han sett (eller inte) sett filmen påverka hans kredibilitet?

Eddie Vedder
2010-05-17, 14:47

Nej det räcker med att du tror på det jag hävdar att jag känner till. Säger jag att de flesta studierna bygger på vad man uppmätt under korta perioder och där man i regel undersökt prandiell mättnad så behöver inte du berätta för mig att det finns en dokumentär om det.

Särskilt inte när dokumentären du nämner de facto handlar om just den typen av studier jag pratar om och som jag inte tycker är tillräckliga för att göra ett så förenklat uttalande som du gör. Även om du har poänger helt klart.

Vildarawk
2010-05-17, 17:32
:D Det problemet har jag inte. Vad finns det för eventuella risker med att ligga så lågt i fett som jag gör? Vad baseras rekommendationen kring kv g fett / dygn på ?

Minst 1 g fett/kg kv är siffran som brukar komma upp rätt ofta här. Med andra ord är det helt ok att ligga högre.

mikaelj
2010-05-17, 20:51
Rekommendationer är för att få i sig alla essentiella fettsyror... Så enbart valfritt fett är ingen bra idé.