handdator

Visa fullständig version : Ångest - Canon 7D eller 5D Mark II


Jarod
2010-05-14, 22:50
Har en 30D som jag köpte ny precis när den kom och det känns dags att köpa en ny pryl. Kan inte bestämma mig. Jelp! :cryout:

Kabuto
2010-05-14, 22:56
Ta den som är dyrast så slipper du ångra dig sen ;)

hahavaffan
2010-05-14, 23:00
Behöver du inte en fullformatare så välj 7D. 30D är väl också APS-C likt 7D, och då passar dina objektiv utan bekymmer. 5Dn tar väl inte EF-S, så har du sånna objektiv är valet ännu lättare.

Jarod
2010-05-14, 23:57
Det enda EF-S objektivet jag har är kitobjektivet som jag aldrig använder ändå så där blir det inga problem.

7D är lite billigare och tar 8 bilder/sek medans 5D MkII är FF och några tusen dyrare.

Snabb serieskjutning men det är ju jäkligt gött att ha när man är i fjällen å fotar snowboard eller i skogen och fotar FMX. Men det händer ju ganska sällan. Det jag fotar mest är ju med blixtar (både ute och inne) och till det känns det som att båda kamerorna funkar lika bra för det. Någon videofilmning har jag inte planerat att göra öht.

Så frågan är om jag ska köpa 7D och spara mig några tusen.

Kimball
2010-05-15, 00:50
Ääh slå på stort och kör fullformat! Det är väl få som ångrar det steget om de vill ta sitt fotande till en ny nivå? Å andra sidan kanske cropfaktorn på 7D lämpar sig lite bättre för tex snowboardfotande? Men det är ju lätt kompenserat med rätt glugg ;)
Jag själv hade nöjt mig gott med 7D + bättre glugg för de pengarna dock.

r3mpuh
2010-05-15, 02:21
Jag hade kört på 7D :)

chidde
2010-05-15, 02:31
du verkar ändå ha ett gediget fotointresse

köp den dyraste, seriöst.. finns inget värre sen när man väl har låtit prylen landa och så inser man "varför tog jag inte som var lite dyrare med lite fler funktioner?!"

kimozabe
2010-05-15, 07:36
Ta FF så slipper du gå från 7D till FF i framtiden :)

ante
2010-05-15, 08:59
Håller med om att du ska köra FF, om du kan.

High1ander
2010-05-15, 09:44
Det enda EF-S objektivet jag har är kitobjektivet som jag aldrig använder ändå så där blir det inga problem.

7D är lite billigare och tar 8 bilder/sek medans 5D MkII är FF och några tusen dyrare.

Snabb serieskjutning men det är ju jäkligt gött att ha när man är i fjällen å fotar snowboard eller i skogen och fotar FMX. Men det händer ju ganska sällan. Det jag fotar mest är ju med blixtar (både ute och inne) och till det känns det som att båda kamerorna funkar lika bra för det. Någon videofilmning har jag inte planerat att göra öht.

Så frågan är om jag ska köpa 7D och spara mig några tusen.

Kan du inte få samma hastighet på MkII om du kör samma upplösning?

Personligen så skulle jag nog alltid välja FF framför mindre än FF, då de generellt är ljuskänsligare, högre upplösning och att man slipper ca 1.3-1.5 skärpeförlänging vilket ger en möjlighet till riktiga vida bilder. Sen har man kunnat iaf på Eos Ds vs D mark:erna köra den med fullformat och sen digitalt "croppa/förstora" upp bilder till att motsvara den utan fullformat (om man nu vill ha long tele), då man haft så mycket mer upplösning att röra sig med. Nu är det ju inte så stor skillnad i upplösning mellan 7D o 5DmkII.

Men du verkar vilja hålla på med snabba saker och då är nog 7D bättre då den har längre fokusområde så man har det lite lättare att hålla saker i fokus.

du verkar ändå ha ett gediget fotointresse

köp den dyraste, seriöst.. finns inget värre sen när man väl har låtit prylen landa och så inser man "varför tog jag inte som var lite dyrare med lite fler funktioner?!"

Tyvärr så innebär inte det dyraste att det är det mest lämpliga.

Jarod
2010-05-15, 12:51
Prisexempel på www.cyberphoto.se

Canon 5D MkII kamerahus + 16gb minneskort + extra batteri + batterigrepp = 25380kr
Canon 7D + 16gb minneskort + extra batteri + batterigrepp = 18715kr

Skillnad = 6665kr


För den skillnaden kan man ju (nääästan) få en begagnad 5D... :)

Så det lutar faktiskt åt en 7D.

Gabber
2010-05-15, 13:57
Jag har läst att man inte får lika mycket av ett byte av kamerhus som med objektivet, då tolkar jag det som att det är bättre att köpa den billigare och lägga tusenlapparna på ett dyrare objektiv.

Själv köpte jag Canon 550D med 18-55 objektiv, jag kan inget ännu men har intresset att lära mig.

z_bumbi
2010-05-15, 14:35
Du kommer i alla fall blåsa mellanskillnaden på något du inte behöver så en dyrare kamera är nästan så att du spar pengar. :D

Mer seriöst så hur känns det att lägga ut så mycket pengar och i alla fall vara kvar i samma format? Visst kameran har fler finesser men det är fortfarande inte "på riktigt" och förstår jag saken rätt så är det dit du vill.

Pungis
2010-05-15, 14:56
5D har fullformatsensor. För det hade jag faktiskt betalat ganska mycket

-AG-
2010-05-15, 15:08
Det beror på. Jag skulle inte klara mig utan bekvämligheten med APS-C och ett 18-200. Gör du det skulle jag satsa på 5D Mk II.