handdator

Visa fullständig version : Dokumentär innefrån: McFusk & co


Alfred Nobel
2010-05-14, 21:43
Söndag 16/5 klo 20.00
Hemsida ([URL="http://svt.se/2.123489/1.1996078/mcfusk_och_co?lid=puff_1996244&lpos=lasMer)

"Fusk och fiffel med de anställdas löner - och med den sålda maten. McDonalds är inkörsporten i arbetslivet för många svenska ungdomar. Hur blir deras bild av lagar, avtal och vuxenliv?"

Scratch89
2010-05-14, 21:45
Inte för att jag har sett dokumentären än, men jag tycker att det är tråkigt att McDonalds får all granskning, kritik och skäll när jag tror att både BK och Max har liknande tillvägagångssätt.

Alfred Nobel
2010-05-14, 21:47
Inte för att jag har sett dokumentären än, men jag tycker att det är tråkigt att McDonalds får all granskning, kritik och skäll när jag tror att både BK och Max har liknande tillvägagångssätt.

Det är nog, tyvärr, en galen clown som ligger bakom hysterin kring The Big M.

Scratch89
2010-05-14, 21:53
http://www.likecool.com/Gear/Pic/Creepier%20Ronald%20McDonald/Creepier-Ronald-McDonald.jpg

Brickhead
2010-05-14, 21:55
Länken funkar inte

Imni
2010-05-14, 21:59
Lite OT men på tv4 nyheterna sa man att en halv miljon svenskar äter på McDonalds varje dag och det är skrämmande många i min mening. Hoppas denna skandal kan få folk att byta matställen. Dock så känns det som att dem flesta kommer ignorera denna historia om nån vecka.

Ristretto
2010-05-14, 22:03
Lite OT men på tv4 nyheterna sa man att en halv miljon svenskar äter på McDonalds varje dag och det är skrämmande många i min mening. Hoppas denna skandal kan få folk att byta matställen. Dock så känns det som att dem flesta kommer ignorera denna historia om nån vecka.

Vad är så hemskt med just McDonald's?

Viktor_Balck
2010-05-14, 22:05
haha, they said that "kasta inte".

Ingen big deal, är det josefsson som varit i farten igen? Hittar sitt nästa, stora genombrott.

Ristretto
2010-05-14, 22:07
Detta skvallrar ju mer om hur dumt det är att ha för korta "bäst före"-märkningar och regler kring det.

rQx
2010-05-14, 22:24
Detta skvallrar ju mer om hur dumt det är att ha för korta "bäst före"-märkningar och regler kring det.

Precis. Jag käkar för gamla ägg, gammal mjölk, fil etc etc. De har såklart satt det med marginal och jag kunde inte brytt mig mindre om min munk blivit ommärkt så länge den smakar gott fortfarande. Om den inte gör det, så är det en annan sak.

Jens.Andersson
2010-05-14, 22:33
Hoppas denna skandal kan få folk att byta matställen. Dock så känns det som att dem flesta kommer ignorera denna historia om nån vecka.

Och handlar på burger king ist? Eller du tror de går och köper vikt väktarnas lasagne och en stor portion sallad?

Precis. Jag käkar för gamla ägg, gammal mjölk, fil etc etc. De har såklart satt det med marginal och jag kunde inte brytt mig mindre om min munk blivit ommärkt så länge den smakar gott fortfarande. Om den inte gör det, så är det en annan sak.

Du har uppenbarligen aldrig blivit matförgiftad.

ekmanc
2010-05-14, 22:37
Tror det går till på liknande sätt på MÅNGA andra restauranger och då menar jag inte bara typ BK och Max utan även "riktiga" restauranger.

rQx
2010-05-14, 22:59
Och handlar på burger king ist? Eller du tror de går och köper vikt väktarnas lasagne och en stor portion sallad?



Du har uppenbarligen aldrig blivit matförgiftad.

Lite skit rensar magen, och eftersom jag uppenbarligen inte blivit det av att jag käkat förgammal mat så är det ju lugnt efter som jag uppenbarligen aldrig blivit matförgiftad av det?

krellik
2010-05-14, 23:05
De är nog int så glada på huvudkontoret i stockholm, de har skickat ut ett brev till alla som jobbar där angående det här... Blir några brev.

Sir Anselm
2010-05-14, 23:06
Jag jobbade själv på McDonalds för länge sen, och där var det fan inget snack om att fuska med tider eller bäst-före. Likadant med rengöring och hygien. Kanske bara hade tur och hade en vettig chef, vad vet jag...

krellik
2010-05-14, 23:08
Jag jobbade själv på McDonalds för länge sen, och där var det fan inget snack om att fuska med tider eller bäst-före. Likadant med rengöring och hygien. Kanske bara hade tur och hade en vettig chef, vad vet jag...

Jag har vart runt på ett antal restauranger vid sidan av studie och mellan studier tills för något år sen, det är verkligen så att restaurangchefen sätter ribban för i vilken utsträckning reglerna ska följas...

ekmanc
2010-05-14, 23:17
Ja har också jobbat på mcdonalds för ett par år sen och överlag tycker jag hygien och bäst-före tider o.s.v. sköttes riktigt bra.

Men det blir tyvärr inga rubriker av det ;)

krellik
2010-05-14, 23:24
Klart det sker massa fiffel, i min mening beror mycket på att en mc donalds restaurang är gjord för att ha ett begränsat antal produkter som man kan trycka fram snabbt, tar man och plockar in en gigantisk meny där kunderna räknar med att få allting omedelbart och man samtidigt ska få en mindre restaurang att gå runt ekonomiskt på de slöa timmarna så att man har inne begränsat med personal så har man skapat en miljö där skiftledarna och resten av personalen kommer att fuska.
Sen har ju olika saker man fuskar med olika relevans i praktiken, det som vart uppe på uppdrag granskning var tydligen att man märkte om sallader, det har jag gjort några tusen gånger eller så, kolla att inte bladen blivit bruna, kycklingen slänger man inte på förän den går ut ändå och ingen kommer att märka något, inte så dramatiskt, man blir nog inte sjuk för att salladen har stått i kylskåpet i en burk med lock några timmar extra...
Eller att ostarna och de andra råvarorna står framme tills de tar slut det brukar inte vara några problem heller. Däremot märks det ju när det fuskar med att hamburgarna legat i värmeskåpet alldeles för länge, händer speciellt ofta med typ kampanjer som inte säljer så bra och de får ligga ett antal timmar, inte så super fräscht direkt.
Värre är det som när en restaurangchef skulle utmärka sig för att spara in pengar, han drog ner på personalen så mycket så man som skiftledare vart tvungen att utnytja varje sekund man hade som nån jävla speedad kanin, vad är det första man rationaliserar bort, jo att gå och ta temperaturer på kött, kolla att det är rätt nmr på lådorna, etc, mycket snabbare att bara fylla i "rätt" temperaturer, tyvärr också något som kan få rejäla konsekvenser med matsäkerheten också...

Eddie Vedder
2010-05-15, 06:41
Du har uppenbarligen aldrig blivit matförgiftad.

Att äta fullt ätbar mat trots en siffra på förpackningen är inte detsamma som att sakna respekt för matförgiftning. Jag tycker snarare det är horribelt att människor kan tänka sig att hälla ut fil för att den gick ut för två dagar sedan utan att ens smaka.

Och ägg står sig i flera veckor efter "bäst före". Jag menar inte att man skall vara oförsiktig men det är bedrövligt att så mycket ätbar mat kastas.

Före egen del struntar jag i stort sett i alla "miljökostråd" som finns. Jag tar aldrig bil till affären och jag äter varenda smula av det jag köper. Det tycker jag är det viktigaste, inte att ta bilen för att köpa KRAV-märkt mjölk där en tredjedel hälls ut (vilket jag tyvärr tror kan vara vanligt förekommande).

EDIT: Tilläggas bör att inom all restaurang- och storköksverksamhet är problemet oftare bristande dokumentation än bristande hygienrutiner. Man sköter alltså de rutiner som förväntas skötas men glömmer att notera det. Vips kommer en kontrollant och dömer ut köket just på grund av att ingen egenkontroll finns dokumenterad.

Finns det inte på papper har det ju inte genomförts så väldigt viktigt är det att man även skriver ner det man gör, inte bara gör det.

Sverker
2010-05-15, 07:16
Vi får titta på inslaget i TV.

För mig verkar det mer vara en fråga om redlighet mot kunden. Att alltid servera fräch mat. Kunden SKA veta att ingenting legat för länge.
Risken för matförgiftning på en hamburgerrestaurang som har extrem snabb omsättning på varorna är minimal.

eiri
2010-05-15, 07:41
Det fuskas nog lite överallt, jag har jobbat på sibylla samt en restaurang/cafe där det även fuskades.

tntballe
2010-05-15, 07:41
Fixade länken.
http://svt.se/2.123489/1.1996078/mcfusk_och_co?lid=puff_1996244&lpos=lasMer

Mental
2010-05-15, 08:01
Något säger mig att de tusentals och åter tusental som nu svär att de aldrig ska äta på gyllene måsen igen, står i kö:n till foderbingen igen inom en vecka.

Jens.Andersson
2010-05-15, 09:19
Att äta fullt ätbar mat trots en siffra på förpackningen är inte detsamma som att sakna respekt för matförgiftning. Jag tycker snarare det är horribelt att människor kan tänka sig att hälla ut fil för att den gick ut för två dagar sedan utan att ens smaka.

Och ägg står sig i flera veckor efter "bäst före". Jag menar inte att man skall vara oförsiktig men det är bedrövligt att så mycket ätbar mat kastas.

Före egen del struntar jag i stort sett i alla "miljökostråd" som finns. Jag tar aldrig bil till affären och jag äter varenda smula av det jag köper. Det tycker jag är det viktigaste, inte att ta bilen för att köpa KRAV-märkt mjölk där en tredjedel hälls ut (vilket jag tyvärr tror kan vara vanligt förekommande).

EDIT: Tilläggas bör att inom all restaurang- och storköksverksamhet är problemet oftare bristande dokumentation än bristande hygienrutiner. Man sköter alltså de rutiner som förväntas skötas men glömmer att notera det. Vips kommer en kontrollant och dömer ut köket just på grund av att ingen egenkontroll finns dokumenterad.

Finns det inte på papper har det ju inte genomförts så väldigt viktigt är det att man även skriver ner det man gör, inte bara gör det.

Självklart, ägg håller dubbla längden om de står kylt, mjölk flera dagar. Men det är inte samma sak som att äta omärkta munkar i något stånd "så länge de smakar gott".

rQx
2010-05-15, 10:19
Att äta fullt ätbar mat trots en siffra på förpackningen är inte detsamma som att sakna respekt för matförgiftning. Jag tycker snarare det är horribelt att människor kan tänka sig att hälla ut fil för att den gick ut för två dagar sedan utan att ens smaka.

Och ägg står sig i flera veckor efter "bäst före". Jag menar inte att man skall vara oförsiktig men det är bedrövligt att så mycket ätbar mat kastas.

Före egen del struntar jag i stort sett i alla "miljökostråd" som finns. Jag tar aldrig bil till affären och jag äter varenda smula av det jag köper. Det tycker jag är det viktigaste, inte att ta bilen för att köpa KRAV-märkt mjölk där en tredjedel hälls ut (vilket jag tyvärr tror kan vara vanligt förekommande).

EDIT: Tilläggas bör att inom all restaurang- och storköksverksamhet är problemet oftare bristande dokumentation än bristande hygienrutiner. Man sköter alltså de rutiner som förväntas skötas men glömmer att notera det. Vips kommer en kontrollant och dömer ut köket just på grund av att ingen egenkontroll finns dokumenterad.

Finns det inte på papper har det ju inte genomförts så väldigt viktigt är det att man även skriver ner det man gör, inte bara gör det.

word

rQx
2010-05-15, 10:20
Självklart, ägg håller dubbla längden om de står kylt, mjölk flera dagar. Men det är inte samma sak som att äta omärkta munkar i något stånd "så länge de smakar gott".

Stånd? Trodde vi pratade om McD? Säg nu att de ändrar märkningsrutinerna och reglerna och börjar märka skiten några timmar längre. Då är det helt plötsligt inga problem? För då säger reglerna och märkningen att de håller i den tiden? Då är det okej?

spoonchest
2010-05-15, 10:33
Detta skvallrar ju mer om hur dumt det är att ha för korta "bäst före"-märkningar och regler kring det.

Maten som ligger i skåp har grymt kort tidsram, så det är mer en fråga om "mervärde" i att maten inte ska ligga för länge. Det är inte så att en burgare som ligger i en timme blir dålig.

Men kycklingsallader som serveras dagen efter är helt uppåt väggarna.
Det mest skrämmande är att restaurangcheferna beordrar ut detta. Jag trodde enbart att det berodde på ungar som gjorde nåt småfusk bakom ryggen på chefen, men så var det tydligen inte.

spoonchest
2010-05-15, 10:34
Plus ett par hundratals miljarder på Eddie Vedder.

astrodog
2010-05-15, 10:43
Det är tveklöst en order från chefen där och säkerligen i direkt kommandokedja från ägaren. Tanken med de korta tiderna är att hamburgare inte ska tillverkas i förväg - "de tillverkas på beställning". Att märka om sallader är bara oärligt och äckligt. Så jävla tråkigt att det inte går att få tillbaka pengar och skadestånd i sådana här ärenden. Tycker det borde komma under allmänt åtal också och chefen borde sitta i finkan cirka 1 månad.

Scratch89
2010-05-15, 10:59
Det handlar inte om huruvida det är ätbart eller ej. Det handlar om att vara ärlig mot kunden. Har maten gått ut så har den. Hur kan man garantera att den är ätbar då? Nu kan den såklart vara icke ätbar redan innan datummärkningen har gått ut, men det är ett bra rättelsemärke.

Bara för att man är så snål att man måste äta upp varenda smula och att man inte häller ut ett par dagar gammal fil, så kan man inte ha samma tänk när man serverar mat till flera tusen personer varje dag.

Sverker
2010-05-15, 11:03
+1 på Scratch89

astrodog
2010-05-15, 11:18
Bara för att man är så snål att man måste äta upp varenda smula och att man inte häller ut ett par dagar gammal fil, så kan man inte ha samma tänk när man serverar mat till flera tusen personer varje dag.

Det enda de egentligen gör fel här är märkningen av kycklingsalladerna. Det är oärligt. Den där 10-minutersgränsen på hamburgare är ju knappast en sanitetsfråga och sålänge de inte lurar i kunderna att den regeln alltid följs så är det inget att tjafsa om externt egentligen, det är något mellan franchisetagaren och huvudföretaget.

rQx
2010-05-15, 11:52
Det handlar inte om huruvida det är ätbart eller ej. Det handlar om att vara ärlig mot kunden. Har maten gått ut så har den. Hur kan man garantera att den är ätbar då? Nu kan den såklart vara icke ätbar redan innan datummärkningen har gått ut, men det är ett bra rättelsemärke.

Bara för att man är så snål att man måste äta upp varenda smula och att man inte häller ut ett par dagar gammal fil, så kan man inte ha samma tänk när man serverar mat till flera tusen personer varje dag.

Har en gått ut då? Följden av detta blir kanske bara att märkningen kommer sättas med längre gräns och leva på gränsen. Så istället för att dom tar och kollar om den ser bra ut och märker om så kommer den ligga utan att någon ser på den och säljas och kanske vara dålig p.g.a. längre märkning? ;)

Jens.Andersson
2010-05-15, 12:10
Stånd? Trodde vi pratade om McD? Säg nu att de ändrar märkningsrutinerna och reglerna och börjar märka skiten några timmar längre. Då är det helt plötsligt inga problem? För då säger reglerna och märkningen att de håller i den tiden? Då är det okej?

Samma sak, all mat ska vara märkt enligt standarder av kommun eller hälsovårdsnämnd, vilka än det nu är som bestämmer sådant. Vi är inga jävla grottmänniskor som ska behöva köpa utgången mat för att sedan smaka och se om det är "ok". Vill de sälja gammal mat kan de märka den och sälja den billigare. Annars tar jag en färsk munk för samma pris tack.

Scratch89
2010-05-15, 12:12
Har en gått ut då? Följden av detta blir kanske bara att märkningen kommer sättas med längre gräns och leva på gränsen. Så istället för att dom tar och kollar om den ser bra ut och märker om så kommer den ligga utan att någon ser på den och säljas och kanske vara dålig p.g.a. längre märkning? ;)

Jag förstår inte vad du menar.

Ristretto
2010-05-15, 12:34
Tricket när man beställer är att lägga till ex. extra kött eller be dem ta bort något. Då måste de antagligen tillverka en burgare bara för dig. Förutsatt att man är rädd för hamburgare som legat 11 minuter eller mer.

Alfred Nobel
2010-05-15, 13:11
Tricket när man beställer är att lägga till ex. extra kött eller be dem ta bort något. Då måste de antagligen tillverka en burgare bara för dig. Förutsatt att man är rädd för hamburgare som legat 11 minuter eller mer.

Om dem inte återanvänder en gammal hamburgare och petar in extra kött mellan bröden?

Jens.Andersson
2010-05-15, 13:16
Om dem inte återanvänder en gammal hamburgare och petar in extra kött mellan bröden?

Då måste de plocka ner den från hyllan, packetera upp den och sedan stoppa in köttet. Vilket blir ganska synligt för dig :)

krellik
2010-05-15, 14:23
Då måste de plocka ner den från hyllan, packetera upp den och sedan stoppa in köttet. Vilket blir ganska synligt för dig :)

Det är även betydligt enklare att slänga på en ny bricka, ingen vill stå och kleta med gamla burgare. Enda gången man tjänar på att göra en sån fuling är om man står och packar burgare och det kommer in en grillorder att en hamburgare ska vara utan gurka, då är det smidigare att bara slänga av gurkan innan man packar burgaren. Men då är ju hamburgaren ny å andra sidan med...

Sen måste man ju även steka köttet och då kan man lika enkelt slänga in ett par brödskivor med, detta då om det är helt dött i restaurangen, annars har man inte tid att fjanta runt med sånt här.

rQx
2010-05-16, 02:42
Jag förstår inte vad du menar.

En datum märkning.. de sätter den till 17/4 vem säger att de inte ska sätta den till 19/4? Varför hänga upp sig på datum/tidsmärkning när det känns som det är väldigt subjektiv?

Ristretto
2010-05-16, 08:22
Om dem inte återanvänder en gammal hamburgare och petar in extra kött mellan bröden?

Fixar dom det utan att jag ser vad dom gör så är det okej med mig.:D

z_bumbi
2010-05-16, 08:27
En datum märkning.. de sätter den till 17/4 vem säger att de inte ska sätta den till 19/4? Varför hänga upp sig på datum/tidsmärkning när det känns som det är väldigt subjektiv?

Det finns lagar, riktlinjer och överenskommelser som reglerar märkningarna så hur är det subjektivt?

Datummärkningarna idag är däremot bäst före datum så om man som privatperson tror att mjölken inte går att dricka två dagar efter att "datumet har gått ut" så förstår man inte märkningen. Det har alltså inte ett dugg med snålhet att göra utan bara att man är läskunnig.

Eddie Vedder
2010-05-16, 08:39
Datummärkningarna idag är däremot bäst före datum så om man som privatperson tror att mjölken inte går att dricka två dagar efter att "datumet har gått ut" så förstår man inte märkningen. Det har alltså inte ett dugg med snålhet att göra utan bara att man är läskunnig.

Nu minns jag inte riktigt var jag hörde det men det var i alla fall vid något seminarium och mat och livsmedel som visades på SVT. Där var det en forskare som hade studerat det här med datumens påverkan på folk.

Undersökningen som sådan minns jag inte i detalj och hon beskrev ju inte heller exakt hur alla frågor var utformade men resultaten visade i alla fall att många skulle tolka datumet på ett mer "korrekt" sätt om det var formulerat på annat vis än "Bäst före". Dum som jag är har jag glömt alternativet.*gah!*

Men poängen är i alla fall att datummärkningen kanske skulle förstås bättre (och därmed minska svinn) med en så enkel sak som en annan formulering i texten där det tydliggörs att maten inte är dålig dagen efter.

Vem bestämmer bäst före-dag och sista förbrukningsdag?
Den som förpackar livsmedel avgör vilken hållbarhet livsmedlet har. Företaget är ansvarig för att de produkter som säljs är säkra. Datummärkningen får aldrig vilseleda mottagare i senare handelsled eller konsumenter.


Hur bestäms datumet för bäst före-dag och sista förbrukningsdag?
Det finns inga lagar eller myndighetsrekommendationer för hållbarhet för olika livsmedel. Bedömningen baseras på den erfarenhet som producenten har skaffat sig genom bland annat hållbarhetstester eller de rekommendationer som branschen har kommit fram till i gemensamma branschriktlinjer.


http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Markning-av-livsmedel/Fragor-och-svar-om-markning-med-bast-fore-dag-eller-sista-forbrukningsdag/

mikaelj
2010-05-16, 08:53
Jag jobbade själv på McDonalds för länge sen, och där var det fan inget snack om att fuska med tider eller bäst-före. Likadant med rengöring och hygien. Kanske bara hade tur och hade en vettig chef, vad vet jag...

Samma erfarenhet här. (Kungälv, om någon känner för att äta en färsk burgare, eller nå't. Fast då tycker jag att ni hellre skall kila in till Oscars på Ytterbyvägen. Mums.)

Mental
2010-05-16, 09:14
Nu minns jag inte riktigt var jag hörde det men det var i alla fall vid något seminarium och mat och livsmedel som visades på SVT. Där var det en forskare som hade studerat det här med datumens påverkan på folk.

Undersökningen som sådan minns jag inte i detalj och hon beskrev ju inte heller exakt hur alla frågor var utformade men resultaten visade i alla fall att många skulle tolka datumet på ett mer "korrekt" sätt om det var formulerat på annat vis än "Bäst före". Dum som jag är har jag glömt alternativet.*gah!*

Men poängen är i alla fall att datummärkningen kanske skulle förstås bättre (och därmed minska svinn) med en så enkel sak som en annan formulering i texten där det tydliggörs att maten inte är dålig dagen efter.



http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Markning-av-livsmedel/Fragor-och-svar-om-markning-med-bast-fore-dag-eller-sista-forbrukningsdag/

Själv tycker jag att vissa saker blir dåliga redan innan bäst före, ex vissa bröd hinner mögla, skivade pålägg surnar osv.

Minst hållbar till eller någon sådan formulering då? är det inte så på norskan?

Scratch89
2010-05-16, 09:44
Minst hållbar till eller någon sådan formulering då? är det inte så på norskan?

Fast det kan ju också slå fel mot puckon. Om man ställer fram mjölken på diskbänken i två dagar så är den inte hållbar längre. Fast det kanske redan är definierat att det handlar om öppen förpackning i kylskåp?

Sverker
2010-05-16, 09:51
Håller med z_bumbi men skulle nog formulerat mig lite snällare.


Min synpunkt:
Bäst före är bäst före. Det är tillverkaren som garanterar kvalitén på varan.
Att skriva "Ätbar 2 dagar efter Bäst före", innebär bara att man tar bort ytterligare två dagar på Bäste föredatumet. Själva varan förändras inte på något sett.

Sista förbrukningsdag bör vi nog inte rubba på. Vi konsumenter bör alltid få reda på att varan är mycket känslig.


Ska vi ändra kanske:
- Ätes innan 2010-XX-XX, är bra, vad vet jag.

z_bumbi
2010-05-16, 10:04
Fast det kan ju också slå fel mot puckon. Om man ställer fram mjölken på diskbänken i två dagar så är den inte hållbar längre. Fast det kanske redan är definierat att det handlar om öppen förpackning i kylskåp?

Ärlighet är bra men för att skona din självkänsla skulle jag snarare använda obildad och/eller lat än pucko.

Scratch89
2010-05-16, 10:07
Ärlighet är bra men för att skona din självkänsla skulle jag snarare använda obildad och/eller lat än pucko.

Är man lat/obildad om man ställer ut sin mjölk ur kylskåpet i ett par dagar och sedan tror att den håller? If you say so.

JoeyP
2010-05-16, 10:09
Jag hatar Mc!!! Ska börja jobba nu kl 12!!

Scratch89
2010-05-16, 10:23
Jag hatar Mc!!! Ska börja jobba nu kl 12!!

Äsch, det är väl rätt bra betalt på söndagar? Jag skulle vara otroligt nöjd över att ha ett helgjobb på McDonalds. Nu är du väl i en mindre stad också, så det inte är så jäkla stressigt? Kan inte vara kul att jobba nattskiftet på Avenyn en lönehelg. :D

z_bumbi
2010-05-16, 10:28
Är man lat/obildad om man ställer ut sin mjölk ur kylskåpet i ett par dagar och sedan tror att den håller? If you say so.

Du vill alltså hellre bli kallad för ett pucko för att du antingen inte orkar eller inte bryr dig om att läsa vad det står på en mjölkförpackning? Det är nämligen andra gången i tråden som du använder det av nedsättande språk trots att du själv uppenbarligen inte har läst alt förstått vad det står på en vanlig mjölkförpackning.

krellik
2010-05-16, 10:38
Äsch, det är väl rätt bra betalt på söndagar? Jag skulle vara otroligt nöjd över att ha ett helgjobb på McDonalds. Nu är du väl i en mindre stad också, så det inte är så jäkla stressigt? Kan inte vara kul att jobba nattskiftet på Avenyn en lönehelg. :D

Tyvärr är det hotell och restaurang facket så man har inte ett piss extra för att man står och slavar på en söndag. Hade man suttit bakom kassan i en affär hade man haft dubbel lön, men ska man jäkta mellan kassan, köket, matsalen och en jävla massa andra uppgifter på donken så behöver man inte det...;) Det är väll det som gör att jag hatar det facket, grundlönen hänger med hyffsat men ob betalningen är kass över det rimliga...

Avenyn är svenska mc donalds de har alltid andra förutsätningar att köra allt de gör på ett annat sätt än franchise restaurangerna så där kan jag tänka mej att ett nattpass är okej (tillräckligt med folk, etc) men götgatan däremot...

Tolkia
2010-05-16, 10:52
Ang. att saker kan hinna bli förstörda innan bäst-före-datum så har jag alltid uppfattat det som att "bäst före" gäller typ när varan förvaras som tillverkaren tänkt/som varan bör förvaras (mjölk i kylskåp osv.) och hanteras som den bör hanteras (t.ex. att man inte kontaminerar den, notera här att de allra flesta fallen av matförgiftning inträffar hemma, p.g.a. att man inte hanterar maten rätt). Det är ju oberoende av om den som köper varan VET hur den bör hanteras eller inte, och oberoende av vad den som köper varan TROR (typ folk som tror att mjölken automatiskt koagulerar till sura klumpar när klockan passerar 00:00 på bäst-före-dagen). Den del av tur/otur (brödförpackningen kontaminerades mögelsporer) och årstidsvariationer (mjölken surnar i varm och fuktig augusti) som påverkar hållbarheten är det svårt att få ett bäst före-datum att täcka, så dem får vi nog leva med.
Jag har f.ö. lite svårt att fatta vad som är så oerhört komplicerat med uttrycket "bäst före"; det säger ju ffs PRECIS vad det är fråga om - varan är bäst före detta datum.

(F.ö. så verkar det konstigt att anta att kunskap om hur mat skall förvaras/hanteras skulle sortera under intelligens och inte under bildning; jag har då hittills inte träffat någon som muterat fram den sortens kunskaper.)

Kek
2010-05-16, 10:54
Jag jobbade själv på McDonalds för länge sen, och där var det fan inget snack om att fuska med tider eller bäst-före. Likadant med rengöring och hygien. Kanske bara hade tur och hade en vettig chef, vad vet jag...

Samma här. Tror de drar alla resaturanger över en kant nu när någon jeppe fått tag på sån här enorm värdefull information. Kommer ihåg hur mycket skit jag fick av våran restaurangchef när jag råkade märka några sallader fel en gång.

Tänker fortsätta äta på McDonalds. Asgod mat till ett okej pris om man jämför med andra ställen. Alla är så jävla anti McD sen supersize me och allt annat skit. "Aee vi käkar kebab eller burgerking/max/random hamburgerhak istället. Det är nyttigare" Om man vill ha nyttig mat kan man gå o köpa sig en macka/dra hem.

Scratch89
2010-05-16, 11:00
Du vill alltså hellre bli kallad för ett pucko för att du antingen inte orkar eller inte bryr dig om att läsa vad det står på en mjölkförpackning? Det är nämligen andra gången i tråden som du använder det av nedsättande språk trots att du själv uppenbarligen inte har läst alt förstått vad det står på en vanlig mjölkförpackning.
Nu står det ingenting på mjölkpaketet att mjölken blir dålig om man ställer den framme i två dagar, så jag förstår faktiskt inte vad du menar. Men jag ska sluta använda tråkiga ord.

Ang. att saker kan hinna bli förstörda innan bäst-före-datum så har jag alltid uppfattat det som att "bäst före" gäller typ när varan förvaras som tillverkaren tänkt/som varan bör förvaras (mjölk i kylskåp osv.) och hanteras som den bör hanteras (t.ex. att man inte kontaminerar den, notera här att de allra flesta fallen av matförgiftning inträffar hemma, p.g.a. att man inte hanterar maten rätt).
Yes, det är så det är. I min Livsmedelskunskapsbok så villa jag minnas att bästföredatumet är satt som något slags genomsnitt över året; mjölk håller tydligen längre på vintern än på sommaren, även fast den står i kylskåpet större delen av tiden. Samma sak med bröd; det är satt efter hur länge det kan tänkas vara fräscht om det ligger hyfsat tillslutet i ett rumstemperarat, mörkt skåp eller liknande. Stoppar man in det i kylskåpet så håller det ett par dagar längre.

astrodog
2010-05-16, 11:16
Sluta lolla er människor!

Vi snackar inte om bäst före, vi snackar om en restaurang som själv garanterar att maten du äter är jättefräsch. De är inte ens i närheten av några "bäst före" eller kommunala gränser. Dom som fuskar är dom som har något att tjäna på det. De som tjänar minimalt på det är kanske han som gör hamburgaren, men mest tjänar ju ändå franschisetagaren. Lika mycket som han tjänade på svart arbetskraft till städning.

krellik
2010-05-16, 11:28
Jag har som sagt sett både bra och dåliga saker under min tid på mc donalds, franchise tagare brukar i min mening inte aktivt uppmuntra till sådant här för så länge inte han själv är restaurang ägare så -behöver- han inte göra detta utan han kan bara pressa sin restaurangchef att löner, waste, etc är i balans och att restaurangen går med vinst.

Är det fusk som sker är det ofta restaurang chefer som inte reder upp uppgiften (eller för den delen i princip står med en omöjlig uppgift ibland beroende på restaurang) som mer eller mindre är orsaken till att fusk sker.

Mc Donalds själva, dvs svenska mc donalds får man till deras försvar säga att de är som hökar om det här, de har kontrollanter ute, både dolda och officiella, de har telefonlinjer öppna som folk kan ringa till, det är väldigt tydligt att man förväntar sig att sånt här inte ska ske för att man är jävligt känsliga för den här typen av publicitet. Mc donalds sverige har många andra trevliga kvalliter och den främsta är att de faktiskt anställer fruktansvärt många unga människor utan arbetslivserfarenhet och det är även relativt enkelt att avancera uppåt om man arbetar hårt och tex bli skiftledare. Detta är jävligt värdefullt och en tok jävla brist i sverige med den typen av arbeten så man ska vara försiktig att pissa för mycket på donken tycker jag.

astrodog
2010-05-16, 11:29
Nu likställer jag då franchisetagare med ägare av den specifika restaurangen. Förstår inte något annat upplägg.

krellik
2010-05-16, 11:35
Nu likställer jag då franchisetagare med ägare av den specifika restaurangen. Förstår inte något annat upplägg.

Hur menar du? En franchisetagare kan äga en eller flera restauranger men behöver inte ens vara inne på restaurangerna om han inte har lust. Den operativa driften sköter restaurang chefen som då är chef på i regel en specifik restaurang.

Om inte franchisetagaren är inne och har en väldigt aktiv roll på restaurangen så kommer han då alltså inte aktivt att uppmuntra till något fusk. Det är väldigt ovanligt tror jag att en franchisetagare uppmuntrar en restaurangchef att egentligen fuska med någonting. Däremot kan han ställa krav på att man ska sänka wasten (dvs hur mycket mat man slänger) och det är helt legitimt och någonting man måste kontrollera för att få en mc d restaurang lönsam. Det finns helt legitima sätt att göra detta på men det kräver en duktig restaurangchef och en jävligt inarbetad personal. Sen kan man naturligtvis fuska också som restaurangchef och vissa upp exakt samma siffror.

Har en restaurang chef flera mc d restauranger så är det även vanligt att han har satt en person under sig att sköta det mesta arbetet neråt mot restaurangcheferna...

Edit: Ser att jag skrev fel i min förra post, skulle stå "såvida han inte själv är restaurang -chef- och inget annat. Sorry.

astrodog
2010-05-16, 11:52
Jag har som sagt sett både bra och dåliga saker under min tid på mc donalds, franchise tagare brukar i min mening inte aktivt uppmuntra till sådant här för så länge inte han själv är restaurang ägare så -behöver- han inte göra detta utan han kan bara pressa sin restaurangchef att löner, waste, etc är i balans och att restaurangen går med vinst.

Är det fusk som sker är det ofta restaurang chefer som inte reder upp uppgiften (eller för den delen i princip står med en omöjlig uppgift ibland beroende på restaurang) som mer eller mindre är orsaken till att fusk sker.

Mc Donalds själva, dvs svenska mc donalds får man till deras försvar säga att de är som hökar om det här, de har kontrollanter ute, både dolda och officiella, de har telefonlinjer öppna som folk kan ringa till, det är väldigt tydligt att man förväntar sig att sånt här inte ska ske för att man är jävligt känsliga för den här typen av publicitet. Mc donalds sverige har många andra trevliga kvalliter och den främsta är att de faktiskt anställer fruktansvärt många unga människor utan arbetslivserfarenhet och det är även relativt enkelt att avancera uppåt om man arbetar hårt och tex bli skiftledare. Detta är jävligt värdefullt och en tok jävla brist i sverige med den typen av arbeten så man ska vara försiktig att pissa för mycket på donken tycker jag.

Ja jag tror jag håller med om kontentan i det hela. Utan att ha sett dokumentären som vi diskuterar, så ifall det värsta som gjorts är att märka om en sallad nån dag framåt, så var det inte mycket att dra i tutan över. McDonalds har alltid verkat ganska sjyst trots allt överlag. Både mat, plats i samhället, fräschhet, stämning osv. Fusket rör väl förhoppningsvis bara några enstaka bufflar och efter det här så kan jag inte tänka mig annat än att big ronald rensar upp på allvar.

krellik
2010-05-16, 12:19
Alltså fuskas med att maten ligger för länge i värmeskåpet (i olika utsträckning) skulle jag nog påstå att det görs på de flesta mc d restauranger de flesta dagar. Salladerna kan man fuska med på olika sätt, märker man om dem som är gjorda på morgonen med några extra timmar på kvällen (beroende på öppetider då) så är det inte så hemskt eller så mycket att orda om och då märks det mer vanliga värmeskåpsfusket betydligt mer ifråga om kvallitet.

Det som hänt med salladerna när de nu tydligen skjutit sig själva i foten är att nån klåpare till skiftledare beodrat att man gör alldeles för många på uppfyllningen inför kvällspasset vilka man sedan inte sålt, restaurangchefen har förmodligen hintat i något läge att det är okej att märka om och så kör man på det. Det här är rent lathetsfusk för det är en ganska lätt smäll att slänga salladerna och helt enkelt trycka upp mindre kvällen efter, det är även mer praktiskt att småfuska och säga sista två timmarna att nån råvara till salladerna är slut om nån slump kund vill ha en sån (det går inte så många sent på kvällen). Helt annan sak att hålla perfekt waste i värmeskåpet, det kräver konstant ansträngning och ett jävligt taggat team om man ska få det bra..

Att man i vissa situationer "fuskar" med exempelvis värmeskåpet, att man "bygger lite skåp" dvs pressar in produkter i värmeskåpet 20 minuter innan en lunchrush sätter igång är tex en sund praxis som ingen vinner på att man är inne och pillar för mycket i, alla kommer få en fräsch hamburgare under lunchen ändå för då hinner oftast inget bli gammalt. Det är under lugna perioder man får se upp. Går man in på en mc d utan drive through, det är helt dött i restaurangen, personalen står och degar och skåpet är fullt av mat så rekomenderar jag -verkligen- att man kör gurk tricket samt även är lite jobbig och ber om nysänkta pommes..

spoonchest
2010-05-16, 14:29
Alltså fuskas med att maten ligger för länge i värmeskåpet (i olika utsträckning) skulle jag nog påstå att det görs på de flesta mc d restauranger de flesta dagar. Salladerna kan man fuska med på olika sätt, märker man om dem som är gjorda på morgonen med några extra timmar på kvällen (beroende på öppetider då) så är det inte så hemskt eller så mycket att orda om och då märks det mer vanliga värmeskåpsfusket betydligt mer ifråga om kvallitet.

Det som hänt med salladerna när de nu tydligen skjutit sig själva i foten är att nån klåpare till skiftledare beodrat att man gör alldeles för många på uppfyllningen inför kvällspasset vilka man sedan inte sålt, restaurangchefen har förmodligen hintat i något läge att det är okej att märka om och så kör man på det. Det här är rent lathetsfusk för det är en ganska lätt smäll att slänga salladerna och helt enkelt trycka upp mindre kvällen efter, det är även mer praktiskt att småfuska och säga sista två timmarna att nån råvara till salladerna är slut om nån slump kund vill ha en sån (det går inte så många sent på kvällen). Helt annan sak att hålla perfekt waste i värmeskåpet, det kräver konstant ansträngning och ett jävligt taggat team om man ska få det bra..

Att man i vissa situationer "fuskar" med exempelvis värmeskåpet, att man "bygger lite skåp" dvs pressar in produkter i värmeskåpet 20 minuter innan en lunchrush sätter igång är tex en sund praxis som ingen vinner på att man är inne och pillar för mycket i, alla kommer få en fräsch hamburgare under lunchen ändå för då hinner oftast inget bli gammalt. Det är under lugna perioder man får se upp. Går man in på en mc d utan drive through, det är helt dött i restaurangen, personalen står och degar och skåpet är fullt av mat så rekomenderar jag -verkligen- att man kör gurk tricket samt även är lite jobbig och ber om nysänkta pommes..

Du låter inte det minsta insatt, nej :)

Madame
2010-05-16, 19:25
Bump!!


Visas på TV nu!

Larsson85
2010-05-16, 19:29
Det där som säger om att folk blir erbjudna att gå hem, eller utföra någon annan uppgift som inte är helt nödvändig tycker jag känns helt ok. Man kan inte förvänta sig att man ska gå och få betalt för att göra inget, utan då får man ta tag i andra saker. Som att t.ex rengöra sopmaskinen som en berättade om.

I övrigt så känns det mesta av det som dras upp är saker som händer när man ger för unga (och antagligen white trash) människor för mycket ansvar. Man kan ju bli platschef på McDonalds som 18-åring. Hur mycket ansvarskänsla har man då egentligen? Om man då även ger dom budgetansvar och säger till dom att de måste prestera en viss vinst så är katastrofen ett faktum.

krellik
2010-05-16, 19:49
Bredare grepp än bara några sallader... De tar väll upp de saker som man får dålig smak i munnen av när man vart där några år. Allt stämmer i olika utsträckning och jag har sett allt ting.

Visst Larsson85 jag vet vad du menar men det är ibland en ganska äcklig psyk kampanj till de som inte vill gå hem, har man stått och slitit en hel kväll och sen sista timmen ska stå och göra något riktigt äckligt som borde ha gjorts av andra men som ingen annan vill göra då går man hem om man är trött.

krellik
2010-05-16, 19:51
Sen får jag en dålig smak i munnen också när man börjar kalla unga människor som vill försörja sig själva och som jobbar hårt för "white trash"...

shape
2010-05-16, 20:06
Är klippet bara 5 minuter, eller har jag missat något?
Länken i första inlägger fungerade ej, den andra länken fungerade men är som sagt bara på 5 minuter - har inte lyckats hitta fortsättningen om det nu finns något?

Larsson85
2010-05-16, 20:08
Sen får jag en dålig smak i munnen också när man börjar kalla unga människor som vill försörja sig själva och som jobbar hårt för "white trash"...

Läs igen. Jag menar inte att man är white trash för att man jobbar på McDonalds. De personerna jag diskuterar är de som har ansvar och fifflar med matens kvalite och folks löner för att visa upp ett bra resultat och själv framstå som bättre för sin chef. Eller de som bara gör det för nöje för att det är kul att servera dålig mat (ja det finns den typen också).

krellik
2010-05-16, 20:20
Läs igen. Jag menar inte att man är white trash för att man jobbar på McDonalds. De personerna jag diskuterar är de som har ansvar och fifflar med matens kvalite och folks löner för att visa upp ett bra resultat och själv framstå som bättre för sin chef. Eller de som bara gör det för nöje för att det är kul att servera dålig mat (ja det finns den typen också).

Jo jag läste rätt men då tänker du fel för det handlar inte om man är white trash eller inte om man fifflar utan de sakerna som de tog upp är mer eller mindre inbyggt i systemet och till sist är det restaurangcheffen som ansvarar för vad dessa saker och då är man inte 18 och man har en mängd utbildningar som man har gått. Men pressen är hård och det finns ganska många restauranger som är extremt svåra att driva med vinst om man ska följa de regelsystem som man har att följa. Om man inte får tillräckligt med personal att driva restaurangen som den ska följas, om marginalerna skärs ner för kort så är man inte white trash om man inte kan trolla fram kaniner ur röven så att säga.

Andy.da.wohoo
2010-05-16, 20:25
Tvivlar på att det är sant för alla restauranger. Känner några stycken som jobbar på en restaurang i närheten och de har inte märkt av något fiffel med timmarna, mat slängd osv.

Larsson85
2010-05-16, 20:31
Jo jag läste rätt men då tänker du fel för det handlar inte om man är white trash eller inte om man fifflar utan de sakerna som de tog upp är mer eller mindre inbyggt i systemet och till sist är det restaurangcheffen som ansvarar för vad dessa saker och då är man inte 18 och man har en mängd utbildningar som man har gått. Men pressen är hård och det finns ganska många restauranger som är extremt svåra att driva med vinst om man ska följa de regelsystem som man har att följa. Om man inte får tillräckligt med personal att driva restaurangen som den ska följas, om marginalerna skärs ner för kort så är man inte white trash om man inte kan trolla fram kaniner ur röven så att säga.

Men det handlar lite om självrespekt och känsla för vad som är rätt och fel. Efter vad jag har hört från folk som har jobbat på McDonalds så är det ett genomgående tema där folk som aldrig någonsin hade blivit chefer på andra ställen helt plötsligt får rätt mycket makt, som t.ex personalansvar osv. Ungefär samma fenomen som man kan se inom telemarketing. Har man inte ytterst ett eget ansvar för att avgöra vad som är rätt och fel och att sätta ner foten om något går över gränsen?

Jag förstår att det är svårt att göra om man är ung och saknar utbildning, och det är också där jag tror problemet ligger.

När du säger att man har en mängd olika utbildningar, menar du då riktiga utbildningar, eller McDonalds egna internutbildningar? Om jag hade varit högutbildad och drivit en restaurang som var omöjlig att driva utan att fuska och trampa på folk så hade jag starkt övervägt om det verkligen är något jag vill hålla på med.

krellik
2010-05-16, 20:39
Jag har lite bråttom för det är Spartacus och taco kväll om nån minut men jag kan illustrera hur mekanismerna funkar med hur det var på min första restaurang.

Började med en liten restaurang i Göteborg med ett läge som egentligen inte var så enkelt att få lönsamhet på, bra lunch och bra nätter och periodvis dött emellan. Nära några biografer också så restaurangen kunde fyllas på några minuter. En av funktionerna restaurangen hade var att man utvärderade nya restaurangchefer på den och kollade av ifall man skulle låta den avancera till en större restaurang som chef. När jag började så var det en restaurangchef som vill utmärka sig för att följa alla regler, den var i bra skick, stämningen var god, men man gick med lite förlust. In kommer efter x antal månader när jag hunnit bli skiftledare en ny restaurangchef, den vi haft fick inte avancera vidare till de större restaurangerna eftersom man inte fått den olönsamma restaurangen att gå med vinst.

Den nya restaurangchefen lät vinsten gå förre reglerna, det var jävlig många fel som skedde men för mig som körde ett kvällsskift var det stora problemet att tidigare hade man alltid varit minst 3 på den här lilla restaurangen, en i kassan, en i köket och en skiftledare, det var ett lämpligt minimum. Den nya restaurangchefen höll inte med utan plockade ner detta till 2 som minimum de sista slöa timmarna.
Det medförde många problem för mig som skiftledare, tidigare hade jag kunnat vara "lös", fixa med alla miljoner grejor som behöver göras när man stänger en restaurang, hoppa in där det behövs, fixa problem som uppstår, se till att städningen är fixad i tid, etc etc. Nu var istället den enda praktiska lösningen att ställa mig själv i köket, ha alldelles för mycket produkter i skåpet som kassa tjejen kunde sälja medan jag gick och städade, stängde, etc. Handlade inte så mycket om att jag var "white trash" och var lat och ville fuska utan att jag ville behålla min position och var bered att jobba hårt för att göra detta. Slet som ett djur fick man göra tills tillslut den här restaurangcheffen hade kört ner allt så långt i bottnen att allt blev ohålbart och en intervention fick göras från ledningen, det var även vi skiftledare som fick ta hästarbetet att på en vecka ta restaurangen från stängningshot till en som skulle följa alla regler igen...
Typiskt är att den tjejen som hade haft som mål att sköta allt enligt regelboken inte kom vidare medan det unga 25 åriga rövhålet som ville utmärka sig på sina medarbetares bekostnad nu har ansvar för en betydligt större restaurang (med förutsätningar för att kunna gå med vinst). Allt detta handlade om hetsen kring waste och lönnekostnad som programet satte fingret på. Sen var detta bara min berättelse, betyder inte att det är så på alla ställen eller att alla kommer att vara med om detta, men förhopningsvis kan den förklara de mekanismer som är i spel. Finns absolut många dåliga skiftledare också, många -blir- dåliga när de körts i bottnen, själv slutade jag på den restaurangen till slut i protest och har även jobbat senare på restauranger med mer ansvarsfull restaurangchef och där allt har fungerat bättre, men det kräver en chef med ryggrad för att inte balla ut när tung press kommer uppifrån.

krellik
2010-05-16, 20:40
När du säger att man har en mängd olika utbildningar, menar du då riktiga utbildningar, eller McDonalds egna internutbildningar?

Internutbildningar menar jag i det fallet, säga vad man vill om donken men de håller faktiskt bra kvallitet i sina utbildningar, inte där problemen ligger.

Nu är det tacos!;)

JoeyP
2010-05-16, 22:33
Fyfan jag jobbade

12-21 idag, fy heelvete vad folk.

Misstänker lätt att mc har fifflat med min lön!

Jag hatar mc donalds.

Tolkia
2010-05-16, 22:44
Jag förstår att det är svårt att göra om man är ung och saknar utbildning, och det är också där jag tror problemet ligger.

När du säger att man har en mängd olika utbildningar, menar du då riktiga utbildningar, eller McDonalds egna internutbildningar? Om jag hade varit högutbildad och drivit en restaurang som var omöjlig att driva utan att fuska och trampa på folk så hade jag starkt övervägt om det verkligen är något jag vill hålla på med.
En liten detalj angående detta: Att man är högutbildad är soooooooo not en garanti för att man är ärlig, hederlig, välmenande, för smart för att göra korkade grejor eller något som helst i den vägen. Empiri bekräftar.

krellik
2010-05-17, 06:01
Jag kan inte sova så här kommer några fler reflektioner...

Först och främst var det verkligen en förvånansvärt bra dokumentär, de satte faktiskt fingret på flera saker som jag verkligen haft problem med genom åren och de presenterade bra tankar kring det.

Sen om detta med att skylla över de här problemen på skiftledaren fick mig irriterad (inget personligt Larsson85...) för det är verkligen ett jobb som är underbetalt för det ansvar man får ta. De ungdomar som börjar på donken är ett typsnitt av svenska ungdomar som vill arbeta i allmänhet och de som går vidare i kedjan är de som visar framfötterna och har lite drivkraft. Jag är helt övertygad om att de flesta skiftledare varken är bättre eller sämre om man jämför med någon jämförbar post som typ områdesansvarig i en större affär, chef på något lager, etc. Det är inte heller ett jobb där man tjänar ett piss på att gå några universitetskurser för att lära sig några teoretiska begrepp om vad man nu skulle tycka var lämpligt utan här är det erfarenhet och rätt personlighet som gäller, för det syfte som det ska fylla är mc donalds skiftledar kurser tex alldeles utmärkta (så vitt jag vet erkända som av bra kvallitet) och då jämför jag med kurser jag gått på högskola och universitet för den delen. Just det att mc d är ett företag som det överhuvudtaget går att få jobb på för ungdomar och där man faktiskt kan avancera om man arbetar hårt är en av de saker som gör att jag är bered att förlåta många saker med dem, det behövs betydligt mer av detta på vår arbetsmarknad.

Vissa saker som de tog upp på dokumentären är ganska lätta att komma tillrätta med, salladerna exempelvis är närmast rent lathets fusk och klart hanterbart. Ifall man nu genomdriver en noggrannare policy som man följer upp att tider verkligen inte får redigeras utan medarbetarens underskrift så kommer det att bli en del bök med det (tex om en medarbetare glömmer att stämpla ut så gör man det normalt åt den) och klart fuskar man inte så kostar det pengar, men de vinster som man nog får i arbetsmoral om folk inte behöver gå att oroa sig för att bli blåsta på tid lär nog ganska snabbt balansera upp det.

Vissa andra saker som de tog upp är mer svåra att komma tillrätta med. En stor del av svenska franchise mc d restauranger har ett läge och en förutsättning som gör att de är relativt enkla att få att gå med vinst, på dessa är det bara en allmän uppryckning som behöver ske för att alla regler ska följas. Det finns dock ett ganska stort antal mc donalds som har helt andra förutsättningar för att gå med vinst. När det tex gäller att ha en noll tolerans mot gammal mat i värmeskåpet och att balansera detta med att hålla löneprocenten på låg nivå så har man i princip tre alternativ att välja på:

1. Antingen så stänger man en del restauranger som inte går att driva enligt regelboken och samtidigt gå att få med vinst, mc donalds sverige är dock extremt motvilliga mot detta, ens lösningar som att få slippa ha öppet under frukost timmarna (extremt dålig lönsamhet) är svårt att få igenom på dessa restauranger...

2. Man låter alla sveriges franchise restauranger ha samma lönsamhetskrav som de restauranger som Svenska mc donalds själv driver, detta hade varit relevant eftersom alla system och regler testas på dessa mc donalds vilket gör att få det svårt att gå ihop med majoritetens svenska mc donalds restauranger som har en annan verklighet att leva i. Märktes väldigt tydligt när man var på skiftledar kurs i stockholm denna skillnad, de som vart skiftledare på svenska mc donalds restauranger var som naiva scouter, varenda regel skulle följas till punkt och pricka, allt annat var chockerande, vi från franchise restaurangerna hade en helt annan typ av skinn på näsan dock...
Franchise restaurangerna driver dock vinsten totalt för svenska mc donalds så tror knappast detta kommer ske heller, samt att naturligtvis det privata franchisetagarna vill ha maximalt med utdelning av den risk de gjort...

Och så har vi alternativ 3, och här är vi idag, typ.
Alltså att när det är lågvolym timmar på en restaurang som behöver drivas med ett "tight skift", dvs det är kanske bara en kille i ett kök som i princip är utformat för en stor arbetsstyrka som kanske ska serva två kassor. Detta fungerar att kombinera med att man aldrig har någon gammal mat i skåpet om alla är införstådda att man antingen får slänga en jävla massa mat (oehört dyrt) eller att man får fungera som en sibylla, dvs att man tar beställningar som gästerna får vänta på, det är på detta sätt det i princip får fungera. Det går dock inte ihop med det systemet som mc donalds har om att gästerna snabbt ska få mat och här har vi en ekvation som aldrig går ihop, för så fort det kommer en "stöt rush" där det snabbt går från dött till full restaurang så blir tjejerna i kassan överkörda, de förlorar kontrollen snabbt, får skit, ger skit till köket och allt skiter sig, konflikter följer, etc etc etc. Antingen kan man om man får en sådan situation vara scout och tänka reglerna innan mina arbetskamrater (som man ofta har en nära relation till eftersom jobbet är så speciellt, blir lite som lumpen) eller kan man säga fuck reglerna det få helt enkelt ligga lite hamburgare längre än vad de får så att mina arbetskamrater kan få arbeta under rimliga förhållanden. Om man har en riktigt driftig restaurangchef så kan det gå att hålla det här fusket under rimliga nivåer men jag ska säga det, bra eller dåliga chefer på en svårdriven mc d så har jag aldrig jobbat med en chef som varit 100% konsekvent och tydlig angående att -allt ska slängas så fort tiden är ute-. Är chefen detta och även kommer in och hälsar på under kvällar och dylikt för att kolla upp att allt fungerar så kommer skiftledarna snabbt att lösa att inget gammalt serveras, -men det kommer att få konsekvenser för att antingen mer slängs än vad en restaurang klarar eller att nämnda scenario upprepas att allt ballar ut upprepade gånger under lågvolym timmarna-.

Just det hyckleriet som blir kring detta med att cheferna -uppenbarligen- vet om att det bitvis fuskas med maten (de har själva vart skiftledare och vet precis varenda ett jävla trick samt ser mer än de vill ge sken av) samtidigt som de totalt inte vill låtsas om detta samt alltid är beredd att skylla ifrån sig neråt mot sin skiftledare ifall någon representant från svenska mc donalds eller ägaren till restaurangen skulle komma in och anmärka på avsaknad på tex tidkort, detta är något som jag alltid har hatat och som var en direkt orsak till att jag hoppade av att klättra högre än skiftledare. Jag har försökt ta upp detta hyckleri i flera sammanhang genom åren och har det varit över en öl med chefen på puben efter ett svettigt skift så har man kunnat få en medhållande nick men annars har man ju inte direkt fått några fördelar eller för den delen förändrat något om man vart inne och nystat i det, så man har fått nöja sig med att störa sig på det.
En annan sak som är tydligt är att mc donalds sverige lär ut en sak på sina kurser (som sagt bra och relevanta kurser) men försöker man komma hem till sin lokala restaurang och göra "som det ska göras" om man inte har chefen bakom sig är det som att springa rätt in i en tegelvägg ungefär, jo jag har försökt...

Den andra viktiga saken som programmet tog upp om saker som att arbetare pressas mentalt att komma in sjuka på ett helt oacceptabelt sätt samt hela grejen med att man pressas att ta raster eller att gå hem tidigt när löneprocenten är låg, samt problematiken med att arbeta gratis för att få städningen att gå ihop kan man skriva ungefär lika mycket om som jag skrivit redan. Men i korthet så kan man säga så här:

Det här med att man ber någon ta rast när löneprocenten är för hög eller att man frågar om folk vill gå hem när löneprocenten står och tickar högt är en sak, många vill ha fler raster än de får för att de är trötta så då blir de i själva verket tacksamma för att de får det, att man litar på att folk går hem när det blir tillfrågade har att göra med att det är ett sånt fruktansvärt slitsamt jobb att folk ofta bara pustar ut och ser glada ut, ofta finns det någon som behöver smita tidigt för att fixa något som bara blir glad, detta är problemfritt. Att man sätter folk på att städa, göra "specialer" på maskiner, etc andra sysslor som man normalt har svårt att hinna med är också helt problemfritt, ibland fick man även ta en konflikt om detta som skiftledare för att någon inte ville göra det de var tillsagda att göra och det är inte heller så mycket att orda om. Jag har dock aldrig haft som mål att tvinga att "straffa" någon för att de inte vill gå hem, med den lönen man får och där en del verkligen behöver få in pengar samt att man har rätt till sina schemalagda timmar så är det fruktansvärt fruktansvärt upprörande när ledningen har en inofficiell kod att man ska straffa folk för att de vill jobba sina tider. Exempelvis när den situationen jag beskrev på den nedkörda restaurangen var som värst så blev soprummet så snuskigt att en del medarbetare spydde när de behövde gå in där. Att då sätta någon utkörd stackare som stått och krigat i en kassa hela kvällen på att göra en special i soprummet klockan 3 på natten i ett soprum som aldrig skulle fått bli så snuskigt till att börja med är -inte okej-. Jag har dock haft kollegor som gjort exakt så dock.

Problemet med att folk pressas att jobba över gratis är kopplat till om man kör tighta stängningar där folk blir bundna till en kassa eller köket när de egentligen skulle behöva städa för stängningen, det är inte mycket som behövs för att marginalerna försvinner och man helt enkelt behöver jobba över ganska länge (ibland flera timmar om det verkligen kukar ut). Detta trots att varje skiftledare jag jobbat med i väldigt stor utsträckning gör en massa saker man egentligen inte får göra när det gäller "förstängning", tex att man diskar saker som man egentligen inte får diska (för att det sänker produktiviteten), man slutar sälja produkter (så man tex kan rengöra milkshake maskinen, kaffemaskinen, etc), trots väll inarbetade system med detta så blir det en automatisk konsekvens att har man ett tight schema så blir man också regelbundet överkörda. Och då blir det dyra timmar som behöver betalas för att alla ska hinna bli klara. Och då har man pressen att man borde hunnit bli klar utan att folk skulle behöva jobba över och risken att bli stämplad som inkompetent samt att det är enorm press att all städning ska göras bra, allt detta är en svår balansgång som man för några år sen försökte kringgå med de här invandrarstädarna och det vet vi ju hur det gick med det.
Jag kan säga att trots en jävlar massa konflikter, svåra balansgångar och press från chefer har jag aldrig fifflat med någon av mina medarbetares tider även fast det hade varit oerhört lätt gjort, vid en del historiskt kukiga kvällar har jag dock själv ställt mig och arbetat över några timmar extra för att få allt städat, utan lön då... Detta slutade jag tillslut att acceptera men som sagt inte alls lätt.

...Så vilken jävla megapost, förhoppningsvis en intressant inblick i varför en del av de problemen som togs upp i programmet finns, eller åtminstone lite terapi för mig angående en del grejer som man stört sig på genom åren...

Mental
2010-05-17, 09:34
Tjo, vilken wall of text!

Nu går MCdonalds personalansvarige ut och säger att de inte hade en aning.

"Där hävdade Björk att hon inte vetat om att något fiffel har pågått.

– Jag har jobbat på McDonalds i 22 år. Det här överensstämmer inte alls med min bild. Vi fuskar inte på McDonalds. "

Antingen är folk jävligt dåliga på att informera uppåt, så svårt är det inte att maila anonymt eller slå en signal. Eller så blåljuger hon.

Schroder
2010-05-17, 11:16
Inte speciellt förvånad att sånt förekommer på mcdonalds, ingen "aha" upplevelse precis. för att bli så stora och så dra in så mkt pengar som dom gör så måste man "fiffla" och vara lite svin. Hur tror ni kamprad blivit så rik, genom att låta svenska arbetare med kollektivavtal mm göra möbler? underleverantörer som har slavar som får bygga upp hans imperium. ingen "aha" upplevelse där heller..snarare ren logik.

schabo-labo
2010-05-17, 11:22
Fel som inte får förekomma, säger McDonalds ledning i dokumentären.. Men de gör inget för att förbättra rutinerna. Nån som har sett Uppdrag Granskning om svartarbete? Den kom 2008. Då skulle McDonalds skärpa till sig "se över rutiner" osv.. men för ca en månad sedan kom en uppföljning till programmet och då visar sig att det är samma gamla visa, dvs svartarbete precis som vanligt.

Kryss
2010-05-18, 10:52
Bara jag som blev irriterad över hur handlingsförlamade facket verkade?

Givetvis svårt att bilda sig en bred uppfattning om vad som gjorts, men de som intervjuades verkade inte brinna för att lösa situationen direkt.

krellik
2010-05-18, 11:22
Sämsta facket som finns, riktigt riktigt värdelöst.