handdator

Visa fullständig version : Förmodligen uttjatat ämne.


Patrik2075
2010-05-14, 21:36
Tjena, har suttit i någon timme och sökt, men ej funnit. Både här och på google.

Jag behöver kostexempel för att gå upp i vikt i form av muskler.
Jag ska i väg och handla i morgon och vet inte vad jag ska handla för något.
Jag har tänkt att börja med att lägga upp ett matschema för en vecka, men vet inte vad man ska käka.
Har läst mig till att jag ska käka mycke protein och kolhydrater. Snabba kolhydrater? Får jag käka vit pasta och potatis? Annars vad för något?

Ska man käka typ kyckling varje dag eller?

Skulle någon kunna hänvisa till någon/några trådar som tar upp precis det jag behöver eller om någon skulle vilja ge ett måltidsexempel för en eller två dagar typ?

(Har räknat ut att jag behöver ca. 3300 kalorier/dag).

Har känt lite ångest i dag över kosten och bl.a. skitit i att tränat idag bara för att jag inte käkat något vettigt idag.


//Patrik

Gnusram
2010-05-14, 21:41
Ta det lugnt och ät vanlig mat. Peta in lite snabbmat och en snickers då och då om du gillar det. Läs defftråden, där finns en del grundläggande. Läs recepttrådar här och låt dig inspireras.

Ha kul!

WHITEFOLKS
2010-05-14, 21:44
Ät 2g+ protein/kg kroppsvikt.
1g+ fett/kg kroppsvikt.

Resten av kalorierna kan du fördela på kolhydrater/protein/fett som du vill.

I övrigt får du nog titta runt mer, kanske titta i "vad har du ätit idag" för att få inspiration. När det gäller mat så är det inte så mycket rätt eller fel, det handlar om att hitta något som du trivs med även om det givetvis går att "optimera" till höger och vänster.

Ät mat du tycker om, försök få i dig tillräckligt med protein (behöver inte ta i så du spricker) och träna på. Då kommer du få bra resultat.

Dreas
2010-05-14, 21:46
För att gå upp muskelmassa så är det lättast att ligga på överskott.

Kyckling är inget måste varje dag, jag äter det dock varje dag då det underlättar som fan.

Inköpstips: Kvarg, keso mini, kyckling, tonfisk och någon annan typ av fisk.

TS har pm.

stafh
2010-05-14, 22:38
Ät 2g+ protein/kg kroppsvikt.
1g+ fett/kg kroppsvikt.

Resten av kalorierna kan du fördela på kolhydrater/protein/fett som du vill.

I övrigt får du nog titta runt mer, kanske titta i "vad har du ätit idag" för att få inspiration. När det gäller mat så är det inte så mycket rätt eller fel, det handlar om att hitta något som du trivs med även om det givetvis går att "optimera" till höger och vänster.

Ät mat du tycker om, försök få i dig tillräckligt med protein (behöver inte ta i så du spricker) och träna på. Då kommer du få bra resultat.

qft

Eddie Vedder
2010-05-15, 07:15
Du har ett litet feltänk redan från början.

Det är inte så att en viss typ av mat "bygger muskler" per automatik. Kycklinfilé och ris bygger inte mer muskler än potatismos med rödspätta. Kålpudding med brunsås potatis och rårörda lingon bygger lika bra som tonfisk och pasta.

Jag brukar alltid rekommendera samma sak, dvs att du googlar upp några skolmatsedlar och hämtar inspiration helt enkelt.

Här har jag själv skrivit om protein, kolhydrater och fett (i nämnd ordning):

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-1/

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Patrik2075
2010-05-15, 13:25
Tack för alla svar!

Har införskaffat mig lite smått och gott nu.

//Patrik