handdator

Visa fullständig version : Hjälp/tips med axelträning.


timmey111
2010-05-14, 21:34
Jag behöver hjälp/tips med axelträningen. Det är så att jag tar 17.5kg hantelpress för axlar, men problemet är att jag har hållit på med det ett bra tag. Jag klarar av 17.5 ca 5-7 reps och ca 2sets.
Men när jag senare ska gå över till 20kg så klarar jag inte av att pressa upp det.(det finns ej 19kg).

Hur ska jag träna för att klara av 20kg? Vill gärna klara av det och jag har hållt på med samma vikter ett bra tag. Ge tips etc, för att jag ska lyckas. :)



Tack!

Buttran
2010-05-14, 21:40
Jag antar att du menar axelpress?

Det du gör fel är att du börjar med att ta för tunga hantlar. Om du istället för 17,5 kg kör 15 kg och sen ökar till 20 kg så kommer det gå mycket bättre.

j0nte
2010-05-14, 21:42
varva med att köra lättare vikter då och då tex. 15 reps. Kör inte bara hantelpressar utan variera din träning.. en annan grym basövning för axlar är militärpress.

Att köra tunga vikter till failure är absolut inte fel men för att tex.minska skaderisk och inte nå platåer som i ditt fall.. VARIERA, VARIERA& VARIERA

Brickhead
2010-05-14, 21:44
varva med att köra lättare vikter då och då tex. 15 reps. Kör inte bara hantelpressar utan variera din träning.. en annan grym basövning för axlar är militärpress.

Att köra tunga vikter till failure är absolut inte fel men för att tex.minska skaderisk och inte nå platåer som i ditt fall.. VARIERA, VARIERA& VARIERA


15 reps är väl att ta i?

EDIT: såg att det stod "tex". my bad.

timmey111
2010-05-14, 21:46
Yes, axelpress sorry

mn8eii
2010-05-14, 21:53
Jag antar att du menar axelpress?

Det du gör fel är att du börjar med att ta för tunga hantlar. Om du istället för 17,5 kg kör 15 kg och sen ökar till 20 kg så kommer det gå mycket bättre.

Vad tusan snackar du om? Han skriver ju att han klarar av 5-7 reps på 17,5 kg men inte en enda på 20 kg och undrar hur han ska träna för att bli starkare och orka det. Vad skulle han tjäna på att gå ner i vikt? 5-7 reps är ett bra intervall för att bli starkare så mitt råd är att bara fortsätta gnugga på så kommer ökningarna.

Vad du kan göra om du inte tycker att du ökar bra rent allmänt är att se över hur du sköter din kost och vila, de är båda minst lika viktiga som själva träningen.

j0nte
2010-05-14, 21:56
15 reps är väl att ta i?

EDIT: såg att det stod "tex". my bad.


Varför skulle 15 reps vara att ta i?

timmey111
2010-05-14, 21:56
Vad tusan snackar du om? Han skriver ju att han klarar av 5-7 reps på 17,5 kg men inte en enda på 20 kg och undrar hur han ska träna för att bli starkare och orka det. Vad skulle han tjäna på att gå ner i vikt? 5-7 reps är ett bra intervall för att bli starkare så mitt råd är att bara fortsätta gnugga på så kommer ökningarna.

Oke tack, då är det väl bara att nöta på...Men det känns fortfarande som om jag har stannat i 17.5 och inte utvecklas..

mn8eii
2010-05-14, 21:58
Oke tack, då är det väl bara att nöta på...Men det känns fortfarande som om jag har stannat i 17.5 och inte utvecklas..

Känner du att du har stannat i andra övningar också eller är det bara i axelpressen?

timmey111
2010-05-14, 22:00
Känner du att du har stannat i andra övningar också eller är det bara i axelpressen?

Nja, jag förbättrar mig sakta men säkert på andra övningar, är nog mest axelpressen.

mn8eii
2010-05-14, 22:03
Nja, jag förbättrar mig sakta men säkert på andra övningar, är nog mest axelpressen.

Då är det bara att nöta på, vad som du kan tänka på är att om du vill bli bra på axelpress så ska du träna just det. Andra axelövningar är bra att använda som komplement och kommer bidra till starkare axlar men det som kommer ge dig mest är att gnugga axelpress, gärna lågreps.

Buttran
2010-05-14, 22:37
Vad tusan snackar du om? Han skriver ju att han klarar av 5-7 reps på 17,5 kg men inte en enda på 20 kg och undrar hur han ska träna för att bli starkare och orka det. Vad skulle han tjäna på att gå ner i vikt? 5-7 reps är ett bra intervall för att bli starkare så mitt råd är att bara fortsätta gnugga på så kommer ökningarna.

Vad du kan göra om du inte tycker att du ökar bra rent allmänt är att se över hur du sköter din kost och vila, de är båda minst lika viktiga som själva träningen.

För att man bygger musklerna på just de tunga vikterna man tar. Om jag förstått trådskaparen rätt så kör han först 5-7 reps 2 set och sen vill han öka till 20 kg. Med att gå ner i vikt på de första seten kan han undvika att trötta ut sig själv helt, öka till 20 kg och bygga muskler.

Mineur
2010-05-14, 23:29
Jag antar att du menar axelpress?

Det du gör fel är att du börjar med att ta för tunga hantlar. Om du istället för 17,5 kg kör 15 kg och sen ökar till 20 kg så kommer det gå mycket bättre.

den där får du gärna förklara närmare!

timmey111
2010-05-14, 23:38
För att man bygger musklerna på just de tunga vikterna man tar. Om jag förstått trådskaparen rätt så kör han först 5-7 reps 2 set och sen vill han öka till 20 kg. Med att gå ner i vikt på de första seten kan han undvika att trötta ut sig själv helt, öka till 20 kg och bygga muskler.

Tror du har förstått mig fel. Även om jag kör med 15kg och sedan över till 20 så klarar jag ändå inte av det..

G_lund
2010-05-14, 23:42
Testa på 20kg med en passare bakom,
när/om du inte orkar så pressar han lätt på dina armbågar o hjälper dig upp, så kan du hålla emot på nervägen.

r1kkie
2010-05-14, 23:44
Du har ingen som kan passa bakom och hjälp till med det som behövs?

Danne2k
2010-05-14, 23:51
Om du nött ett tag och står stilla så prova att köra stående militärpress istället för sittande axelpress under en period. Då kan du (tex.) hjälpa till med hela kroppen om du kör på tyngre än du klarar av (s.k. "push press")

http://www.youtube.com/watch?v=h6oQLMcTGTo

Viktigt det han säger vid 1:25 och frammåt.

Edit: Vet inte om detta är den "optimala" push press tekniken men den verkar vettig imo.

datamg
2010-05-15, 11:01
Jag behöver hjälp/tips med axelträningen. Det är så att jag tar 17.5kg hantelpress för axlar, men problemet är att jag har hållit på med det ett bra tag. Jag klarar av 17.5 ca 5-7 reps och ca 2sets.
Men när jag senare ska gå över till 20kg så klarar jag inte av att pressa upp det.(det finns ej 19kg).

Hur ska jag träna för att klara av 20kg? Vill gärna klara av det och jag har hållt på med samma vikter ett bra tag. Ge tips etc, för att jag ska lyckas. :)



Tack!

Tycker nog att du bör ändra fokus och gå ifrån ditt splittade schema till att börja använda få men effektiva basövningar som bygger upp hela din överkropp. Du får axelträningen på köpet. Ser allt för många småkillar med väldigt kostiga fysiker, framåtroterande axlar, minimala axlar, lite armar, inga bröst och lite rygg. Vill du bli en av dem med?

//Micke

HulkH
2010-05-15, 11:15
Militärpress säger jag bara :)

Och klart man ska köra till failure :) Men som sagt, variera din träning.

(du måste såklart inte köra till failure p.g.a skaderisken, dock så tkr jag (perosnligen) att det funkar riktigt bra :))

Buttran
2010-05-15, 18:07
den där får du gärna förklara närmare!

Ska försöka!

Min axelpress schema ser ut som följande: 8x2 och sen 5x4.

När jag började med 8x2 17,5 kg och sen skulle öka till 22,5 kg så gick det åt helvete. Eftersom att jag körde för tungt de första repsen. Det slutade med att jag fick sänka mig till 20 kg.

När jag sänkte mig till 15 kg på de första repsen och sedan försökte mig på 22,5 kg så klarade jag ett helt set.

Funkar för mig iaf.

mn8eii
2010-05-15, 18:10
Ska försöka!

Min axelpress schema ser ut som följande: 8x2 och sen 5x4.

När jag började med 8x2 17,5 kg och sen skulle öka till 22,5 kg så gick det åt helvete. Eftersom att jag körde för tungt de första repsen. Det slutade med att jag fick sänka mig till 20 kg.

När jag sänkte mig till 15 kg på de första repsen och sedan försökte mig på 22,5 kg så klarade jag ett helt set.

Funkar för mig iaf.

Men du läser ju inte vad trådskaparen skriver. Han klarar inte av att pressa 20 kg även om han kör lättare innan så det är ju inte att han blir trött som är problemet.

Donald Black
2010-05-15, 19:13
Träna på förr eller senare så kommer du att klara 20 kg i hantel press så stressa inte upp dig på små saker.

Mineur
2010-05-15, 19:21
men du läser ju inte vad trådskaparen skriver. Han klarar inte av att pressa 20 kg även om han kör lättare innan så det är ju inte att han blir trött som är problemet.

+1


Träna på förr eller senare så kommer du att klara 20 kg i hantel press så stressa inte upp dig på små saker.

word! det kommer, ha inte bråttom och se till att träna rätt bara

Buttran
2010-05-15, 20:04
+1


Du frågade mig om att utveckla hur jag menade och jag svarade dig. Jisses.

krellik
2010-05-15, 21:44
Kör militärpress, öka med 1.25kg på varje sida istället för 2.5kg, problemet är löst...;)

TheGhr
2010-05-16, 09:03
En tanke bara, kan inte endast 5-7 reps med 17,5 vara problemet till att han inte kan lyfta 20 kg? Jag tänker att det åtminstone lär vara svårt att upprepa 5 reps med 20 kg. Om han gör fler reps på den lägre först så kommer kanske 20 kg på köpet? Förvisso är väl i vilket fall en lägre viktökning egentligen att föredra, om än inte tillgängligt här som jag förstått det.

Edit: Jag kan tillägga att jag själv i liggande bröst med hantlar speciellt i slutet av passen har mycket svårt att få upp 17,5 kg, förmodligen med bristande form såg jag nu men det har jag också på 15. Om jag väl får upp det orkar jag med närmare tio reps.

krellik
2010-05-16, 10:29
Det enda jag kan känna är att trådstartaren borde kunna göra åtminstone ett bra rep med 20kgs hantlarna...? Sen borde det även gå att göra ett rep extra per pass, så länge det är progression så...

Robban
2010-05-16, 14:31
Jag behöver hjälp/tips med axelträningen. Det är så att jag tar 17.5kg hantelpress för axlar, men problemet är att jag har hållit på med det ett bra tag. Jag klarar av 17.5 ca 5-7 reps och ca 2sets.
Men när jag senare ska gå över till 20kg så klarar jag inte av att pressa upp det.(det finns ej 19kg).

Hur ska jag träna för att klara av 20kg? Vill gärna klara av det och jag har hållt på med samma vikter ett bra tag. Ge tips etc, för att jag ska lyckas. :)



Tack!

När du klarar 15 fina med 17,5kg höjer du till 20kg. ;)

Lycka till, de kommer...

Torrré
2010-05-16, 16:51
Hur ser passet ut annars då? Kör du bara axlar på det passet eller kör du nån annan muskelgrupp före? Jag körde bröst före axlar ett tag och det hämmade min tillväxt på axlar totalt sen när jag la bröst på ett annat pass så började det komma fina ökningar.

rickardptrsn
2010-05-16, 18:15
under min start period så siktade jag in mig på 10 reps x3 å när d funkade gick jag ner till 8 reps x3 å höjde vikten med 2,5kg.. gick bra fram till 25kg å därifrån 6 reps.. nu kör jag ett helt annat upplägg.. kanske kan va ngt?

mojoo
2010-05-16, 19:35
Istället för att sänka eller höja vikt så är mitt förslag att du försöker klara 3 set med 6 reps på 17.5 När du sedan klarar 10 reps x 3 set på 17.5 är jag rätt säker att du kommer få upp 20 kulan

1911
2010-08-19, 02:29
Fan vad folk snackar om 3 set. 3 set är ju väldigt lite och byggaraktigt. Satsa på att köra 6-7 set istället. Det kanske är för låg volym på din träning helt enkelt.