handdator

Visa fullständig version : Börja aldrig jobba på Lidl!!!


von huff
2010-05-14, 17:40
Jag vill varna alla att aldrig börja jobba där ifall ni inte är tvugna.Jag började jobba där 24.11.2009 och slutade för ca 1 månad sen.Jag jobbade inte heltid utan ca 75% men på kontraktet stod det att jag skulle jobba halvtid.Jag hade jobbat 2 veckor då jag ser chefen första gången och han frågar hur det har gått.Bra säger jag, jag var ganska nöjd med jobbet då.Han svarar med att de inte är nöjda och att jag borde bli snabbare.Jag säger att det tar sin lilla tid att lära sig då allt var nytt, men jag borde enligt honom kunna allt redan.Tiden gick och det blev jul, jag tyckte att det var lite mystiskt att andra halvtidsanställda inte fick mera timmar trots att vi blivit lovade flera timmar.De hade jobbat där +2 år.Efter julen fick jag åter igen snacka med chefen och han påstod att jag ännu var för långsam och att jag hade kommit försent många ggr och jag är sjukt noga med att passa tider och hade aldrig kommit för sent.Jag frågade om han kunde nämna någon gång jag komit för sent men svaret blev att det var frågan om många ggr.Efter det här blev jag riktigt förbannad och jag kom varje dag 30 minuter innan jag började jobba och jag slet som ett djur.Jag lade märke till att de som hade en lite högre ställning i butiken gärna satte oss nya arbetare på de värsta turerna och att vi alltid fick de värsta uppgifterna.En av de saker som störde mig mest var att ingenting funkade.Pantmaskinerna funkade aldrig och kortläsarna jävlades jämt.Nåväl jag sade upp mig vilket var otroligt skönt, hade börjat söka jobb 2 veckor efter att jag började jobba där.Idag kom sista lönen och på lappen stod det att jag hade 10 timmar "olovlog frånvaro" vilket är bs.Mitt arbetsintyg har jag inte sett röken av trots att jag har frågat efter det.



Jag har jobbat på många olika platser och har trivts någorlunda men har aldrig varit med om en så dålig och nertryckande arbetsplats.Tjejen som började jobba samma vecka som jag slutade efter 2 veckor.Likaså gjorde en annan tjej som jobbade i en annan Lidl butik.Nu kan man säkert inte dra alla över en kam men jag har läst och hört om många liknande historier från många olika platser.Jag jobbade bara där som en tillfällig lösning men skulle aldrig aldrig göra om det.

Giljotinen
2010-05-14, 17:47
Jag tänkte faktiskt på hur deppigt det måste vara att jobba där när jag handlade idag. Personalen såg sjukt uttråkad ut. Men självklart skiljer det ju sig från butik till butik som du säger, vissa lidl kanske är skitbra? Har också märkt att kortläsarna krånglar väldigt ofta.

Folke50
2010-05-14, 17:47
Antagligen är det kanske inte lidl i sig som är en dålig butik, utan kanske just den lidl-affären+chefen där just du jobbade. Suger dock att bli behandlad dåligt / må dåligt på jobbet.

Jens.Andersson
2010-05-14, 17:47
Var det inte du som ville ha en bra lögn att ge din chef så du slapp jobba på nyår? Skulle vara väldigt intressant att läsa din chefs version.

von huff
2010-05-14, 17:49
Antagligen är det kanske inte lidl i sig som är en dålig butik, utan kanske just den lidl-affären+chefen där just du jobbade. Suger dock att bli behandlad dåligt / må dåligt på jobbet.

Jo men har som sgat hört om många som råkat ut för liknande.Det har jag aldrig hört om liknande affärer.Skiter egentligen i det då det bara var en tillfälligt skitjobb men fyfaan

von huff
2010-05-14, 17:52
Var det inte du som ville ha en bra lögn att ge din chef så du slapp jobba på nyår? Skulle vara väldigt intressant att läsa din chefs version.

Japp jag funderarde lite på det men jag gjorde det inte, mest pga av att det inte lönar sig att vara ett rötägg mot ett rötägg, istället göra bra ifrån sig och på så sätt ha rätten på sin sida.Sen kan man ju själv avgöra hur nödvändigt det är att invetera en nyårafton.Särskilt då det var jag och två pakistanier.Ingen av de andra var där, fastän de egentligen måste vara det pga att de måste stänga dörrar och liknande

Tigerkotten
2010-05-14, 17:52
Lidl har satt i system att ha många praktikanter på vissa ställen, hörde jag av arbetsförmedlingen förut. Så via arbetsförmedling hade de svartlistat de och lät ej folk gå på praktik via de.

krellik
2010-05-14, 17:56
Handlar aldrig på Lidl och en sån här tråd får mig inte att vilja börja heller...;)

Kan se en poäng med de flesta "nya" kedjor som netto, citygross och willys. Men Lidl har jag aldrig sett en poäng med, riktigt sunkig skitaffär.

victor_n
2010-05-14, 17:56
Jag måste hålla med om div lidl butiker. Minns när man tog studenten och ett flertal kompisar jobbade på olika lidl butiker runt stan och i stan, och ja dom blev körda till botten så att dom själva sa upp sig för att inte gå in i väggen.

Fast så är det ju tyvär att vara ung idag. Man är en förbruksvara på arbetsmarknaden.

Tigerkotten
2010-05-14, 17:58
Lidl hade ju väldigt bra pris på kvarg! Kanske har fortfarande? Ingen koll längre :)

hahavaffan
2010-05-14, 17:59
Lidl är en äcklig butikskedja och jag har aldrig hittills köpt en enda grej där, och kommer inte direkt börja efter all skit man hör.

Herr Oberst
2010-05-14, 18:00
Lidl har kvarg. Det är väl också allt man behöver veta om den kedjan

Joe Hardgainer
2010-05-14, 18:02
Lidl har kvarg. Det är väl också allt man behöver veta om den kedjan

+1
+ saft, keso o äcklig lightcola.

von huff
2010-05-14, 18:08
Ja kvargen är bra men överlag tycker jag att nästan allt smakar sämre än om man köper från någon annan affär

Scratch89
2010-05-14, 18:10
Jag har några vänner som jobbat på Lidl, och ja, det är rätt sugiga arbetsvillkor. Problemet är väl att de kan utnyttja personalen rätt så mycket nu när det är ont om jobb, med argumentet att "det finns alltid någon annan som gärna vill ha ditt jobb". Vad jag har hört så följer de inte några ordentliga avtal heller, typ löner, arbetstider och arbetsförhållanden.

Nog för att man inte ska vara kräsen med jobb, men jag hade inte heller jobbat där om jag inte var absolut tvungen.

Ape3
2010-05-14, 18:18
Lär väl ändå främst vara en viss affär med en chef? Eller är problemet utbrett? Är ju en del av er här som verkar ha hört att Lidl i stort inte sköter sig. Hörsägen eller...?

C.E.J.
2010-05-14, 18:18
Låter inge vidare VH, thx fawr t'heads up. Har du hittat ett bättre jobb nu som du trivs på?

Tricce
2010-05-14, 18:24
Hört och läst mycket skit om lidl, tjejen jobbade där en gång i tiden och man fick höra en hel del. Så knappast att det endast är på Huffens butik eller att det är specifikt för hans chef.

http://www.expressen.se/1.54600
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200606/27/20060627170037_DD149/20060627170037_DD149.dbp.asp?dep=ledare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6338822.ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=417320

osv
osv osv osv

Doctor Snuggles
2010-05-14, 18:25
Fan! För det var precis detta som jag funderat på så många gånger: "Ska jag börja jobba på Lidl?".
Stor nyhet om en kedja vars affärside är slavpriser på varor. Var det någon som trodde att det var som att jobba på google, eller?

von huff
2010-05-14, 18:26
Jo jag har ett jobb jag trivs ganska bra med nu.Problemet kan ju ochså vara att det rätt ofta kommer granskare, som granskar hur butiken ser ut och ibland kan dom testa köpa något och se hur kassan fungerar osv.Det ställer nog lite press på butikscheferna redan det.Det sparkas uppifrån neråt.

von huff
2010-05-14, 18:29
Fan! För det var precis detta som jag funderat på så många gånger: "Ska jag börja jobba på Lidl?".
Stor nyhet om en kedja vars affärside är slavpriser på varor. Var det någon som trodde att det var som att jobba på google, eller?

Själva grejjen är ju att alla som jag vet som jobbar på liknande affärer har det bättre.Många studerande och unga börjar ofta sin karriär på ställen som Lidl.Personligen skulle jag vilja att alla bojkottade skiten.

BillyButt
2010-05-14, 18:29
Vad låg timlönen på?

Jockefoten
2010-05-14, 18:31
Är bitvis i kontakt med butikscheferna på Lidl, och de anställda behandlas verkligen som skit.

krellik
2010-05-14, 18:31
Fan! För det var precis detta som jag funderat på så många gånger: "Ska jag börja jobba på Lidl?".
Stor nyhet om en kedja vars affärside är slavpriser på varor. Var det någon som trodde att det var som att jobba på google, eller?

Det finns ju dem som är i behov av att få vilket typ av jobb som helst för att försörja sig, då finns det ju en handfull alternativ att välja på och då är det rimligtvis positivt om man får chansen att läsa att något av dem verkligen utmärker sig som dåligt. Lite drygt skrivet av dig i ärlighetens namn.

von huff
2010-05-14, 18:34
Vad låg timlönen på?

I krobnor räknat runt 110 och med alla tillägg så blev medellönen ca 140 kronor i timmen.Min kusin har dock 95 SEK/timme

Doctor Snuggles
2010-05-14, 18:35
Det finns ju dem som är i behov av att få vilket typ av jobb som helst för att försörja sig, då finns det ju en handfull alternativ att välja på och då är det rimligtvis positivt om man får chansen att läsa att något av dem verkligen utmärker sig som dåligt. Lite drygt skrivet av dig i ärlighetens namn.

Ja, jag var lite dryg, men seriöst - vad fan förväntar man sig egentligen?
Skitjobb är skitjobb per definition, det är pest eller kolera.

von huff
2010-05-14, 18:35
Det finns ju dem som är i behov av att få vilket typ av jobb som helst för att försörja sig, då finns det ju en handfull alternativ att välja på och då är det rimligtvis positivt om man får chansen att läsa att något av dem verkligen utmärker sig som dåligt. Lite drygt skrivet av dig i ärlighetens namn.

Tyvärr ja.Jag sökte arbete men fick inget svar men fick möjlighet till arbetsintervju på Lidl.Jag tänkte säga upp mig många ggr men det är idiotiskt om man inte har ett annat jobb klart för sig.Man kan ju alltid sluta men folk som har ett altenativ skall inte välja Lidl...

Doctor Snuggles
2010-05-14, 18:37
Tyvärr ja.Jag sökte arbete men fick inget svar men fick möjlighet till arbetsintervju på Lidl.Jag tänkte säga upp mig många ggr men det är idiotiskt om man inte har ett annat jobb klart för sig.Man kan ju alltid sluta men folk som har ett altenativ skall inte välja Lidl...

Jag skulle nog vilja påstå att mcdonalds är värre. Så var glad för det åtmistone.
Sen är det väl inte alldeles för svårt att hitta lagerjobb, som borde vara bättre lön och gratis träning på köpet. ;)

hultman
2010-05-14, 18:37
Det enda positiva med att arbeta på LIDL är att ingen vettig person ser att man jobbar där.

von huff
2010-05-14, 18:39
Jag skulle nog vilja påstå att mcdonalds är värre. Så var glad för det åtmistone.
Sen är det väl inte alldeles för svårt att hitta lagerjobb, som borde vara bättre lön och gratis träning på köpet. ;)

Jag säger inte emot dig då jag inte vet hurdan arbetsplats McDonalds är man kan gissa.Nej jag sökte verkligen aktivt efter jobb men hittade ingenting=/

hultman:Det värstavar när man såg någon bekant i butiken

Scratch89
2010-05-14, 18:40
Ja, jag var lite dryg, men seriöst - vad fan förväntar man sig egentligen?
Skitjobb är skitjobb per definition, det är pest eller kolera.

Men... hur ska man veta att det är skitjobb innan någon annan meddelat att det är det? Att jobba i andra matvarubutiker, typ ICA och COOP, är ju ändå hyfsade jobb.

hultman
2010-05-14, 18:40
hultman:Det värstavar när man såg någon bekant i butiken

Äh, vafan.. Det är ju bara att peka tillbaka och skratta för att h*n handlar på LIDL :D

Scratch89
2010-05-14, 18:41
Äh, vafan.. Det är ju bara att peka tillbaka och skratta för att h*n handlar på LIDL :D

:D

Ibland är du lysande.

krellik
2010-05-14, 18:42
Jag skulle nog vilja påstå att mcdonalds är värre. Så var glad för det åtmistone.
Sen är det väl inte alldeles för svårt att hitta lagerjobb, som borde vara bättre lön och gratis träning på köpet. ;)

Jag har jobbat några rundor på mc donalds och generellt skulle jag säga att donkens personalpolitik fungerar bättre än vad det låter som att lidl har. Sen är det ju en annan sak att restaurang jobb är sugigare än affärsjobb och har ett sämre fack men det är en annan historia...

von huff
2010-05-14, 18:42
Men... hur ska man veta att det är skitjobb innan någon annan meddelat att det är det? Att jobba i andra matvarubutiker, typ ICA och COOP, är ju ändå hyfsade jobb.


Lidl är ofta underbemannat, kassaköerna är sjukt långa osv.Lidl har ett system som går ut på att man springer iväg från kassan då man inte har kunder.Det är ett ok system i teorin då man får göra flera olika saker men i praktiken blir det så att ingen vill komma till kassan då man kallar efter hjälp och köerna växer.

mojoo
2010-05-14, 18:44
dubbel* ny mus..

Doctor Snuggles
2010-05-14, 18:44
Men... hur ska man veta att det är skitjobb innan någon annan meddelat att det är det? Att jobba i andra matvarubutiker, typ ICA och COOP, är ju ändå hyfsade jobb.

Skojar du eller? Lönen, omsättning av personal, kedjans affärsmodell. Seriöst, det är inte så svårt. Även om man inte har hört det från X antal personer innan. Visst, man kanske inte vet vilket som är Värst, men ett skitjobb är inte så svårt att luska ut.

mojoo
2010-05-14, 18:44
Du menar att du aldrig kommit försent eller liknande? För 10 timmars olovlig frånvaro som inte stämmer är ju rätt allvarligt.

von huff
2010-05-14, 18:45
Men du menar att du aldrig kommit försent eller liknande? För de är väl rätt allvarligt att han sätter 1

Ja jag fick heler inget svar på när jag skullle ha kommit försent.

krellik
2010-05-14, 18:46
Skojar du eller? Lönen, omsättning av personal, kedjans affärsmodell. Seriöst, det är inte så svårt. Även om man inte har hört det från X antal personer innan.

Söker man jobb på ett sånt ställe så lär man inte tänka så, man lär tänka fuck jag behöver verkligen ett jobb nu för att kunna försörja mig, hoppas jag får det här giget jag tar fan vilket som helst. Tror inte man tänker i termer av kedjans affärsmodell eller ens är medveten om att den skulle skilja sig från andra matvaru affärer om man söker jobb där.

944RS
2010-05-14, 18:46
Jag skulle nog vilja påstå att mcdonalds är värre. Så var glad för det åtmistone.
Sen är det väl inte alldeles för svårt att hitta lagerjobb, som borde vara bättre lön och gratis träning på köpet. ;)

Så mycket lagerjobb finns det tyvärr inte och lönen är inte bättre där då man inte har samma ob-tillägg som i butik. De flesta lagerjobb jag har varit på har legat mellan 105-122kr/timme.
Fördelen är att du oftast inte behöver jobba sena kvällar och helger.:thumbup:

Men visst kan det vara gratis träning. Själv så tycker jag inte att den sortens träning är den bästa...

mojoo
2010-05-14, 18:47
Okej. 10 timmar är ju en del flis ändå. Kan man inte gå vidare på något sätt och prata med ännu högre chef kanske

Buck
2010-05-14, 18:48
Ska vi ersätta LIDL med små kiosker som enbart säljer Milbona Kvarg? :D

I övrigt så har jag sett personal som verkar trivas ganska bra på Lidl i Täby.
Tjejen som satt i kassan där när jag senast handlade annat än kvarg var glad, trevlig och sorterade dessutom upp mina varor efter kyl/frys-krav osv. Tog några sekunder innan jag förstod vad hon gjorde xD


Jag skulle nog vilja påstå att mcdonalds är värre. Så var glad för det åtmistone.
Sen är det väl inte alldeles för svårt att hitta lagerjobb, som borde vara bättre lön och gratis träning på köpet. ;)

Skulle tippa att man i allmänhet får ungefär lika "bra" träning när du sliter på donken som på ett lager.

von huff
2010-05-14, 18:49
Okej. 10 timmar är ju en del flis ändå. Kan man inte gå vidare på något sätt och prata med ännu högre chef kanske

Jag jag får kolla upp det, tänker iaf inte ge med mig då jag vet att jag har rätt.

krellik
2010-05-14, 18:50
Jag jag får kolla upp det, tänker iaf inte ge med mig då jag vet att jag har rätt.

Gör det, de måste ju fan ha exakta tidpunkter när det aktuella skulle inträffat, och sen är ju frågan varför ingen har diskuterat saken med dig...

Doctor Snuggles
2010-05-14, 18:50
Söker man jobb på ett sånt ställe så lär man inte tänka så, man lär tänka fuck jag behöver verkligen ett jobb nu för att kunna försörja mig, hoppas jag får det här giget jag tar fan vilket som helst. Tror inte man tänker i termer av kedjans affärsmodell eller ens är medveten om att den skulle skilja sig från andra matvaru affärer om man söker jobb där.

M.a.o. "jag tar vilket jobb som helst" - man vet att man kommer få ett skitjobb. Det är inte så svårt.

von huff
2010-05-14, 18:52
Gör det, de måste ju fan ha exakta tidpunkter när det aktuella skulle inträffat, och sen är ju frågan varför ingen har diskuterat saken med dig...

Ja oftast brukar man ringa ifall nån glömmer att komma till jobbet eller skälla ut den efteråt.

Doctor Snuggles
2010-05-14, 18:52
Så mycket lagerjobb finns det tyvärr inte och lönen är inte bättre där då man inte har samma ob-tillägg som i butik. De flesta lagerjobb jag har varit på har legat mellan 105-122kr/timme.
Fördelen är att du oftast inte behöver jobba sena kvällar och helger.:thumbup:

Men visst kan det vara gratis träning. Själv så tycker jag inte att den sortens träning är den bästa...

Fortfarande bättre än mcdonalds. Vad ligger lönen där på idag? 80 kr?

Pdaddy
2010-05-14, 18:53
+1
+ saft, keso o äcklig lightcola.

Nej Lidls Light Cola krossar ju, ja gillar den som fan :D

Men för övrigt håller ja med om att lidel inte är så schysta mot sina anställde..

pd

krellik
2010-05-14, 18:55
M.a.o. "jag tar vilket jobb som helst" - man vet att man kommer få ett skitjobb. Det är inte så svårt.

Jo men samtidig om man vet att just Lidl är en helt egen och grym cirkel av helvetet kan man ju lägga lite mer jobb först på mc d, personlig assistent, andra matvaru kedjor etc, ingen svår fråga. Mest handlar det om att säga att söker man ett "skitjobb" så ska man också vara beredd att ta skit. Jag säger istället gör det bästa av situationen, var stolt för att du jobbar, ta inte skit, ta reda på vad som gäller, skaffa lite meriter och rör dej vidare.

krellik
2010-05-14, 18:56
Fortfarande bättre än mcdonalds. Vad ligger lönen där på idag? 80 kr?

101kr

von huff
2010-05-14, 18:59
Skitjobb är skitjobb men alla har rättigheter och jag var en av de få som verkligen sade ifrån.Folk får säga vad dom vill man jag jobbade där hellre än att ligga hemma och inte gör någonting.Nu bojkottar jag butiken och vet flera andra anställda som ochså gör det

minishcap
2010-05-14, 19:02
Om ICA eller någon annan kedja hade kunnat sälja kvargen för samma pris hade livet varit så mycket bättre...

Lasse Kongo
2010-05-14, 19:14
Lider med dig VH, men du gjorde helt rätt, och det kommer lösa sig för det för eller senare och då kommer du bara skratta åt din tid på Lidl.

Surfa in på http://www.jobinside.se/ och skriv om Lidl.

Vet dock inte hur det fungerar när man ska skriva om företag etc, jag stötte på sidan en gång och tyckte det var kul att sitta och läsa om företag =)

MAXX
2010-05-14, 19:41
Nej Lidls Light Cola krossar ju, ja gillar den som fan :D


+1

billig lightcola och kvarg. enda anledningen att gå till lidl.

kalle_banan
2010-05-14, 19:50
Min kusin jobbade som lagerchef på lidl ett halvår och han var tvungen att piska arbetarna för att kunna hålla schemat, dom som inte höll måttet fick gå.

Wallraff har wallraffat på ett bageri som bakar åt lidl också, här är en tysk artikel översatt med google om det: Det är en skitlång artikel så jag satte in den på pastebin för att inte första utseendet på tråden
http://pastebin.com/4DFTAUQj
http://www.zeit.de/2008/19/Wallraff-19

Sämst publicitet i världen =)

joriice
2010-05-14, 19:52
Oki. Lika bra att se sånt här så det kan bli lite schyssta villor för oss unga i arbetslivet.

Joe Hardgainer
2010-05-14, 20:02
+1

billig lightcola och kvarg. enda anledningen att gå till lidl.

Glömde ju christollen dom säljer i samband med julen!!! Bara den gör att det är ok att lidl finns under dom andra 11 månaderna :D

Eddie Vedder
2010-05-14, 20:22
Att ha ett s.k. "skitjobb" tycker inte jag är detsamma som att vara beredd att bli behandlad som skit. Jag tror väldigt många är beredda att arbeta med ett yrke som känns som rena döden men inget ger chefer eller medarbetare rätten att behandla en illa bara för att yrket som sådant har låg status och att den allmänt rådande inställningen är att "här är jag tills jag hittar något bättre och då drar jag direkt!".

Den inställningen är för övrigt densamma i studentkorridorer.:D

Joe Hardgainer
2010-05-14, 20:52
Den inställningen är för övrigt densamma i studentkorridorer.:D

Man börjar i Flogstad och jobbar sig uppåt :D

Eddie Vedder
2010-05-14, 20:54
Man börjar i Flogstad och jobbar sig uppåt :D

Ja jag flyttade i alla fall 50 meter ungefär.:D

jakke
2010-05-14, 21:03
Jag tycker lidl verkar ha för lite personal i sina butiker också. Alltid minst en kassa förlite öppen.

Brickhead
2010-05-14, 21:36
Jag hörde att kvinnorna som jobbade på Lidl som hade mens var tvugna att ha ett rött band på sig så att alla visste av någon konstigt anledning.

Jag trodde det var 100% bullshit men det kanske verkligen är så nu när jag hör era åsikter/kommentarer om Lidl. Någon av er som har hört om det här?

Scratch89
2010-05-14, 21:48
Jag hörde att kvinnorna som jobbade på Lidl som hade mens var tvugna att ha ett rött band på sig så att alla visste av någon konstigt anledning.

Jag trodde det var 100% bullshit men det kanske verkligen är så nu när jag hör era åsikter/kommentarer om Lidl. Någon av er som har hört om det här?

Inte i Sverige.

Brickhead
2010-05-14, 21:49
ok, tack för det!

Scratch89
2010-05-14, 21:50
Skojar du eller? Lönen, omsättning av personal, kedjans affärsmodell. Seriöst, det är inte så svårt. Även om man inte har hört det från X antal personer innan. Visst, man kanske inte vet vilket som är Värst, men ett skitjobb är inte så svårt att luska ut.

Och hur får man veta det här, om man inte får höra det från kompisar, tidningar eller t.ex trådar på internet som denna? Hur många tror du gör studiebesök på Lidl innan de lämnar in en ansökan? Tror du att man kan avgöra personalomsättningen och kedjans affärsmodell genom att gå in och leta under kvargplattorna?

tjabon
2010-05-14, 22:47
Själva grejjen är ju att alla som jag vet som jobbar på liknande affärer har det bättre.Många studerande och unga börjar ofta sin karriär på ställen som Lidl.Personligen skulle jag vilja att alla bojkottade skiten.

Starta en Facebook-grupp: "Lidl är en Scheisse-affär!" ...:D

Nä men allvarligt, jag har bojkottat Lidl ända sedan det blev känt att
förtryckarmentalitet råder där.

Doctor Snuggles
2010-05-14, 23:23
Och hur får man veta det här, om man inte får höra det från kompisar, tidningar eller t.ex trådar på internet som denna? Hur många tror du gör studiebesök på Lidl innan de lämnar in en ansökan? Tror du att man kan avgöra personalomsättningen och kedjans affärsmodell genom att gå in och leta under kvargplattorna?

Har man varit i koma i 10 år, vaknar upp och det första man läser är denna tråd, ok. Din målgrupp känns rätt liten.

stevebc
2010-05-14, 23:54
Jag hörde att kvinnorna som jobbade på Lidl som hade mens var tvugna att ha ett rött band på sig så att alla visste av någon konstigt anledning.

Jag trodde det var 100% bullshit men det kanske verkligen är så nu när jag hör era åsikter/kommentarer om Lidl. Någon av er som har hört om det här?Haha, det du snackar om är ju horhus förr i tiden.

Scratch89
2010-05-15, 00:00
Har man varit i koma i 10 år, vaknar upp och det första man läser är denna tråd, ok. Din målgrupp känns rätt liten.

Ja nu ja. Men jag tänkte mest på folk som sökte jobb för några/ett par år sedan, när det inte var lika uppdagat. Som TS, t.ex.

-Isidor-
2010-05-15, 01:07
Det är bara kolla på butikens färger så förstår man att den är skit... so obvious

L-Sami
2010-05-15, 01:09
Ingen risk att jag skulle börja jobba på Lidl.

Skit dåligt hur som helst att chefen kan hålla på sådär.

TehSaxo
2010-05-15, 02:04
Lidls kvarg är kung, resten skiter jag i. :)

oTure
2010-05-15, 09:42
Har bekanta som jobbar på Lidl här i stan och är nöjda. dock inte heltid utan 50%...

Sen har ju vissa väldigt svårt att någon bestämmer över dom och tycker allt är pest där man måste prestera för att få pengar.
Gillar man inte jobbet eller chefen får man väl sluta?

Tricce
2010-05-15, 10:12
Har bekanta som jobbar på Lidl här i stan och är nöjda. dock inte heltid utan 50%...

Sen har ju vissa väldigt svårt att någon bestämmer över dom och tycker allt är pest där man måste prestera för att få pengar.
Gillar man inte jobbet eller chefen får man väl sluta?

Tyvärr har ju kanske inte alla den lyxen att dom har råd med det och då är det bara att bita ihop medans man söker nytt. Däremot så ska ju inte en arbetsgivare kunna hålla på och trampa på personalen hur dom vill i vilket fall som helst.

Yes
2010-05-15, 10:15
Skitjobb är en sak, arbetsgivare som är rövhål en annan. Klart man blir förbannad om de jävlas med en.

tsp
2010-05-15, 11:24
Jag har några vänner som jobbat på Lidl, och ja, det är rätt sugiga arbetsvillkor. Problemet är väl att de kan utnyttja personalen rätt så mycket nu när det är ont om jobb, med argumentet att "det finns alltid någon annan som gärna vill ha ditt jobb". Vad jag har hört så följer de inte några ordentliga avtal heller, typ löner, arbetstider och arbetsförhållanden.

Nog för att man inte ska vara kräsen med jobb, men jag hade inte heller jobbat där om jag inte var absolut tvungen.

Nyss var ju du för rörlig arbetsmarknad? Rörlig arbetsmarknad är ju en ide som handlar om att om du får sparken av något skäl och det inte hindras av lagar om anställningstrygghet så blir det rotation på arbetsmarknaden. Och det är ju exakt det scenariot du nämner som uppstår då! "det finns alltid någon annan som vill ha ditt jobb" eftersom det är lätt att göra sig av med personal, speciellt utan "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagar".

Scratch89
2010-05-15, 11:54
Nyss var ju du för rörlig arbetsmarknad? Rörlig arbetsmarknad är ju en ide som handlar om att om du får sparken av något skäl och det inte hindras av lagar om anställningstrygghet så blir det rotation på arbetsmarknaden. Och det är ju exakt det scenariot du nämner som uppstår då! "det finns alltid någon annan som vill ha ditt jobb" eftersom det är lätt att göra sig av med personal, speciellt utan "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagar".

Den här tråden handlar om dåliga chefer och arbetsledning, inte om anställningstrygghet.

Det här är inte ett exempel på rörlig arbetsmarknad eftersom det bara är en arbetsplats. Även fast jag är för rörlighet så är jag inte för att folk blir behandlade som skit. Försök inte ta billiga poäng av det här.

EDIT: Yes sammanfattade det bra i inlägget ovanför ditt.

Osten80
2010-05-15, 12:01
Den här tråden handlar om dåliga chefer och arbetsledning, inte om anställningstrygghet.

Det här är inte ett exempel på rörlig arbetsmarknad eftersom det bara är en arbetsplats. Även fast jag är för rörlighet så är jag inte för att folk blir behandlade som skit. Försök inte ta billiga poäng av det här.

EDIT: Yes sammanfattade det bra i inlägget ovanför ditt.

Han gör ju ingen billig poäng, han gör en koppling till verkligheten. Det är lite gulligt att ni tycker att chefen är ett rövhål som jävlas, men hur ska du kunna hålla sådana arbetsplatser och chefer på mattan utan att det finns ett regelverk att förhålla sig till. Utan hjälp utifrån är du i princip chanslös mot en arbetsgivare, och du kommer att få det än jävligare om du opponerar dig. Då kan ni stå där och tycka hur mycket ni vill om hur jävligt det är på jobbet. Ingen kommer att hjälpa er.

Scratch89
2010-05-15, 12:10
Han gör ju ingen billig poäng, han gör en koppling till verkligheten. Det är lite gulligt att ni tycker att chefen är ett rövhål som jävlas, men hur ska du kunna hålla sådana arbetsplatser och chefer på mattan utan att det finns ett regelverk att förhålla sig till. Utan hjälp utifrån är du i princip chanslös mot en arbetsgivare, och du kommer att få det än jävligare om du opponerar dig. Då kan ni stå där och tycka hur mycket ni vill om hur jävligt det är på jobbet. Ingen kommer att hjälpa er.

Du har inte sett vår tidigare diskussion.

Osten80
2010-05-15, 12:14
Du har inte sett vår tidigare diskussion.

Jo, det har jag. Grejen är att det som vanligt inte tänks färdigt, utan stannar vid en principiell åsikt utan att bry sig om konsekvenskedjan som alltid följer.

Scratch89
2010-05-15, 12:16
Jo, det har jag. Grejen är att det som vanligt inte tänks färdigt, utan stannar vid en principiell åsikt utan att bry sig om konsekvenskedjan som alltid följer.

Har jag dig på Facebook? Det har jag inget minne av. :D

Osten80
2010-05-15, 12:18
Har jag dig på Facebook? Det har jag inget minne av. :D

Haha, trodde att du menade bl.a denna tråden.

Scratch89
2010-05-15, 12:22
Haha, trodde att du menade bl.a denna tråden.

Nope. Vi pratade om sjukskrivningar och arbetslöshet på facebook, vilket gjorde att jag tyckte att det var en billig poäng att försöka applicera det här, det är som att jämföra äpplen och päron. Bara för att jag är för en friare marknad så betyder det inte att jag är emot all sorts lagreglering.

Osten80
2010-05-15, 12:23
Nope. Vi pratade om sjukskrivningar och arbetslöshet på facebook, vilket gjorde att jag tyckte att det var en billig poäng att försöka applicera det här, det är som att jämföra äpplen och päron. Bara för att jag är för en fri marknad så betyder det inte att jag är emot all sorts lagreglering.

Ok, då är jag med, och ber om ursäkt för min retardness.

Scratch89
2010-05-15, 12:24
Ok, då är jag med, och ber om ursäkt för min retardness.

http://www.prowebsurfer.com/public/toolbar/content/images/0/0/0/3/2/0003231/1784/happy%20kitty.jpg

tsp
2010-05-15, 12:38
Den här tråden handlar om dåliga chefer och arbetsledning, inte om anställningstrygghet.

Det här är inte ett exempel på rörlig arbetsmarknad eftersom det bara är en arbetsplats. Även fast jag är för rörlighet så är jag inte för att folk blir behandlade som skit. Försök inte ta billiga poäng av det här.

EDIT: Yes sammanfattade det bra i inlägget ovanför ditt.

Det är inga billiga poäng. Jag såg en koppling i det du skrev till vår tidigare diskussion. Och även om Osten inte har sett vår tidigare diskussion har han helt rätt i det han säger. Har du lust att fortsätta diskussionen så säg bara vart, om du inte tycker att denna tråd passar. Jag ser dock att vår diskussion om denna fråga kan platsa här.

tsp
2010-05-15, 12:44
1. Scratch uttrycket sitt stöd för en rörlig arbetsmarknad (på facebook)
2. Scratch beklagar sig över att arbetsgivare kan göra lite som dem vill med arbetstagarna, eftersom det pga arbetslösheten "alltid finns någon som kan göra ditt arbete".
3. En rörlig arbetsmarknad leder till exakt samma scenario, det finns alltid någon som kan göra ditt arbete, därför kan du inte ställa krav på din arbetsgivare, som genom de borttagna "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagarna" enkelt kan sparka dig och anställa någon annan.

skeletron
2010-05-15, 13:18
Det är väl bra med rörlig arbetsmarknad men under förutsättning att det finns ett regelverk som skyddar en mot att arbetsgivaren len rättvist och att detta följs? Hur skulle det se ut annars, den som kan tänka sig jobba under sämst arbetsvillkor for jobbet?

Sen är det nog så att ett "skitjobb" oftare har rövhål till arbetsgivare, de har ju inte riktigt lika stor press på att vara lika noggranna.

Min kopp av te

Osten80
2010-05-15, 13:23
1. Scratch uttrycket sitt stöd för en rörlig arbetsmarknad (på facebook)
2. Scratch beklagar sig över att arbetsgivare kan göra lite som dem vill med arbetstagarna, eftersom det pga arbetslösheten "alltid finns någon som kan göra ditt arbete".
3. En rörlig arbetsmarknad leder till exakt samma scenario, det finns alltid någon som kan göra ditt arbete, därför kan du inte ställa krav på din arbetsgivare, som genom de borttagna "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagarna" enkelt kan sparka dig och anställa någon annan.

Nu har inte Scratch svarat, så jag lämnar honom utanför det här.
Grejen är att jag så många gånger sett "liberala" universitetsstuderande ungdomar gå runt och bröla om personlig frihet, statligt förtryck, samtidigt onanerandes till Ayn Rands sagor. Skatt är ren stöld och borde vara brottsligt etc.
Minsta reglering är en otrolig och oförlåtlig kränkning av den personliga friheten, och att jämställa med kommunism i dess allra värsta from.
När det har gått ett par år, och den skyddade utbildningstiden (som bara en bråkdel av dem skulle ha råd med om det inte vore för dessa kommunistiska subventioner) är över, lyckas de inte skaffa det där feta jobbet, utan landar på ett skitjobb, på ett skitföretag, och med en skitchef flåsandes i nacken.
Då passar det att gnälla om hur jävligt det är, eller starta trådar på forum i stil med, "buhuu, min chef är dum mot mig, jobbet är omänskligt, jag känner mig utnyttjad, vad har jag för rättigheter" osv i all oändlighet.
Då går det helt plötsligt upp för dem att trygghet (såväl ekonomiskt som socialt) i tillvaron faktiskt är något positivt för de allra flesta människor på denna planeten. Att inte kunna kastas runt som en trasdocka, och faktiskt veta vad man ska göra för en överskådlig framtid. Det här är extra viktigt i dagens samhälle, där människors huvuden, mycket mer än förr, är fyllda med brus av alla de sorter. De personer som inte säger sig ha behov av en sådan trygghet är, när folk kommer upp i 25års-åldern, extremt få.

Scratch89
2010-05-15, 13:24
1. Scratch uttrycket sitt stöd för en rörlig arbetsmarknad (på facebook)
2. Scratch beklagar sig över att arbetsgivare kan göra lite som dem vill med arbetstagarna, eftersom det pga arbetslösheten "alltid finns någon som kan göra ditt arbete".
3. En rörlig arbetsmarknad leder till exakt samma scenario, det finns alltid någon som kan göra ditt arbete, därför kan du inte ställa krav på din arbetsgivare, som genom de borttagna "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagarna" enkelt kan sparka dig och anställa någon annan.

Kamma dig.

Vad har rörlighet på arbetsmarknaden med dåliga lagar och regleringar att göra?

tsp
2010-05-15, 13:52
Kamma dig.

Vad har rörlighet på arbetsmarknaden med dåliga lagar och regleringar att göra?

Definiera "dåliga lagar och regleringar". Definiera även vilka "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagar" du vill se försvinna. Samt förklara hur en rörlig arbetsmarknad går ihop med en arbetsmarknad där vi har ett antal hundratusen för få jobb. Nej vänta, jag ska ta och förklara det för dig!

Rotationen på arbetsmarknaden resulterar i att unga helt utan fasta utgifter, eller med få räkningar kan ta jobb mot lägre lön med resultatet att någon annan blir arbetslös som ex. en 35 årig tvåbarnsmor. Lönesumman totalt för arbetsgivare sjunker därmed. Företaget blir rikare och kan ta ut större vinster. Börsen stiger ty aktieägarna får vinstpengarna i utdelning. (ja, det finns otaliga varianter på detta tema.) Löneanställda blir totalt fattigare. Lönernas totalsumma är lägre.

Rörlighet betyder att alla får jobba i alla fall ibland, för det mesta osv! En slags kaotisk rotation. Men då sjunker lönerna i Sverige. Anställa rationellt är att ta den billigaste av de som finns tilllgängliga. Om reglerna tas bort = lägre löner betyder lägre levnadsstandard. längre arbetstid... kolla in andra länder.

Summa sumarum = det blir en företagens marknad där löntagarna får slåss om jobben. Man kan inte känna sig trygg och säker i sitt arbete. Tvingas till underbetalda arbeten med mycket övertid

WHITEFOLKS
2010-05-15, 14:03
Att anställa rationellt är inte att anställa den med lägst lönekrav.

Du köper väl inte alltid själv det billigaste av allt?

skeletron
2010-05-15, 14:06
Blir det lönedumpning så är det väl såklart den billigaste personen med rätt kompetens som man tar

tsp
2010-05-15, 14:10
Att anställa rationellt är inte att anställa den med lägst lönekrav.

Du köper väl inte alltid själv det billigaste av allt?
Läs skeletrons inlägg och betänk att väldigt stora delar av de nya jobb som M vill skapa är okvalificerade jobb utan särskilda krav på utbildning osv. Städa hos välbärgade familjer osv. Kräver ingen speciell kompetens. Ett enkelt jobb där man förmodligen kommer anställa utifrån löneanspråk

Blir det lönedumpning så är det väl såklart den billigaste personen med rätt kompetens som man tar

Scratch89
2010-05-15, 14:11
Definiera "dåliga lagar och regleringar". Definiera även vilka "uppstramade och gammalmodiga arbetsrättslagar" du vill se försvinna. Samt förklara hur en rörlig arbetsmarknad går ihop med en arbetsmarknad där vi har ett antal hundratusen för få jobb. Nej vänta, jag ska ta och förklara det för dig!

Rotationen på arbetsmarknaden resulterar i att unga helt utan fasta utgifter, eller med få räkningar kan ta jobb mot lägre lön med resultatet att någon annan blir arbetslös som ex. en 35 årig tvåbarnsmor. Lönesumman totalt för arbetsgivare sjunker därmed. Företaget blir rikare och kan ta ut större vinster. Börsen stiger ty aktieägarna får vinstpengarna i utdelning. (ja, det finns otaliga varianter på detta tema.) Löneanställda blir totalt fattigare. Lönernas totalsumma är lägre.

Rörlighet betyder att alla får jobba i alla fall ibland, för det mesta osv! En slags kaotisk rotation. Men då sjunker lönerna i Sverige. Anställa rationellt är att ta den billigaste av de som finns tilllgängliga. Om reglerna tas bort = lägre löner betyder lägre levnadsstandard. längre arbetstid... kolla in andra länder.

Summa sumarum = det blir en företagens marknad där löntagarna får slåss om jobben. Man kan inte känna sig trygg och säker i sitt arbete. Tvingas till underbetalda arbeten med mycket övertid

Du pratar om lönedumpning och det finns det ingenting som tyder på att det blir. Kul att du pratar om andra länder; allt eftersom tiden gått har det blivit liberalare i världen, vilket innebär både kortare arbetstider och högre reallöner.

Med rörlighet pratar jag om att det ska vara lättare att både få ett nytt jobb och bli av med det befintliga, men jag menar så klart inte att man ska kunna gå på dagen. Den rörlighet jag pratar om kräver att det ska bli billigare att anställa folk, med lägre skatter och avgifter. Hur det nu skulle leda till att folk tjänar sämre, får jobba längre och får sämre arbetsmiljö får du eller någon annan vänstertomte svara på, för det förstår jag inte.

skeletron
2010-05-15, 14:11
http://www.youtube.com/watch?v=pH18pkJGhMM :D

Läs skeletrons inlägg och betänk att väldigt stora delar av de nya jobb som M vill skapa är okvalificerade jobb utan särskilda krav på utbildning osv. Städa hos välbärgade familjer osv. Kräver ingen speciell kompetens. Ett enkelt jobb där man förmodligen kommer anställa utifrån löneanspråk

Scratch89
2010-05-15, 14:13
Läs skeletrons inlägg och betänk att väldigt stora delar av de nya jobb som M vill skapa är okvalificerade jobb utan särskilda krav på utbildning osv. Städa hos välbärgade familjer osv. Kräver ingen speciell kompetens. Ett enkelt jobb där man förmodligen kommer anställa utifrån löneanspråk

Du menar till skillnad från S-kartellen som vill att folk ska arbeta gratis, även så kallad praktik?

Vi har redan tagit upp städaryrket. Vad är det för fel med att städa? Anser du att det är ett underklass jobb? Ett mindre värdigt jobb? Jag ser ingen skillnad mellan att städa hemma hos någon som att klippa en person, ge den massage eller liknande. Sen vet både du och jag att städare har löneavtal de med, men du kanske tänker på svartarbetare?

Sen är det kul att du nämner välbärgade familjer, när avdraget faktiskt gör så att även folk som inte är välbärgade har råd att skaffa städhjälp ibland. Förresten är det intressant att du anser att bara välbärgade har råd med städhjälp när de nu jobbar för så dålig lön.

Stoltz
2010-05-15, 14:42
Just det där med komma "för sent" och "försvunna timmar" utsattes jag för under mitt första jobb också.

Jobbade 100 timmar, fick ut 50 första månaden. När jag konfronterade om varför så sade min chef att det var upplärningsavgift.

Jag har än idag inte kollat upp om det här var lagligt, men jag har mina tvivel. Hörde aldrig om det under tiden jag var butikschef.

Det slutade dock inte där, varannan månad stämde mina timmar inte överens med vad jag hade skrivit upp, och ännu mindre med mitt schema.

Jag slutade efter inte för lång tid, det var riktigt obehagligt att jobba för en sådan människa.

jakob
2010-05-15, 14:48
Fyfan när jag läser den här tråden förstår jag att jag borde uppskatta mitt jobb.

Anton Fräs
2010-05-15, 16:10
Du menar till skillnad från S-kartellen som vill att folk ska arbeta gratis, även så kallad praktik?

Vi har redan tagit upp städaryrket. Vad är det för fel med att städa? Anser du att det är ett underklass jobb? Ett mindre värdigt jobb? Jag ser ingen skillnad mellan att städa hemma hos någon som att klippa en person, ge den massage eller liknande. Sen vet både du och jag att städare har löneavtal de med, men du kanske tänker på svartarbetare?

Sen är det kul att du nämner välbärgade familjer, när avdraget faktiskt gör så att även folk som inte är välbärgade har råd att skaffa städhjälp ibland. Förresten är det intressant att du anser att bara välbärgade har råd med städhjälp när de nu jobbar för så dålig lön.

De flesta som använder sig av avdraget för hemstäd hos min far är äldre som knappt kan städa själv, småbarnsfamiljer och detta tycker jag är riktigt bra.

Min bror har goda erfarenheter av att städa hos äldre, det är inte bara städning utan han tar en kopp kaffe och liknanade med människorna också.

Bara anekdoter men ändå..

Scratch89
2010-05-15, 16:31
De flesta som använder sig av avdraget för hemstäd hos min far är äldre som knappt kan städa själv, småbarnsfamiljer och detta tycker jag är riktigt bra.

Min bror har goda erfarenheter av att städa hos äldre, det är inte bara städning utan han tar en kopp kaffe och liknanade med människorna också.

Bara anekdoter men ändå..

Försök inte nu! tsp säger att det bara är de elaka, onda och rika borgarna som anlitar städhjälp, så det så!

r3mpuh
2010-05-15, 16:32
Okej, skall väll inte vara så svårt att inte börja jobba där.

EkarN
2010-05-15, 16:39
Försök inte nu! tsp säger att det bara är de elaka, onda och rika borgarna som anlitar städhjälp, så det så!

De jag känner som anlitar städhjälp är vanliga personer med ganska vanlig lön. Ofta ensamstående män med eget hus, de pallar inte städa:D

tsp
2010-05-15, 16:47
Du pratar om lönedumpning och det finns det ingenting som tyder på att det blir. Kul att du pratar om andra länder; allt eftersom tiden gått har det blivit liberalare i världen, vilket innebär både kortare arbetstider och högre reallöner.

Med rörlighet pratar jag om att det ska vara lättare att både få ett nytt jobb och bli av med det befintliga, men jag menar så klart inte att man ska kunna gå på dagen. Den rörlighet jag pratar om kräver att det ska bli billigare att anställa folk, med lägre skatter och avgifter. Hur det nu skulle leda till att folk tjänar sämre, får jobba längre och får sämre arbetsmiljö får du eller någon annan vänstertomte svara på, för det förstår jag inte.

ALLT tyder på lönedumpning. När det inte finns nog med jobb och det samtidigt sker en rotation på arbetsmarknaden måste löntagarna slåss om jobben genom allt lägre och lägre lönekrav. Det är ingen åsikt, det är ren fakta. Finns det 100 människor som behöver jobb men bara 80 lediga jobb blir 20 personer utan. Om dessa 100 jobb är okvalificerade, vilka 20 blir utan jobb tror du? Jo de som begär minst betalt så klart. Det förstår nog även du.. Man kan inte konkurrera särskilt långt med utbildning, kunskap och dylikt som städare - vilket man däremot kan när det gäller jobb som tekniker, it-relaterade jobb osv. Så det blir (självklart) underklassen som får lida av detta och ju högre man kommer på samhällsstegen desto bättre klarar man sig

Vad du personligen tror att rörlighet på arbetsmarknaden betyder och innebär har inte med saken att göra tyvärr.

Du menar till skillnad från S-kartellen som vill att folk ska arbeta gratis, även så kallad praktik?

Vi har redan tagit upp städaryrket. Vad är det för fel med att städa? Anser du att det är ett underklass jobb? Ett mindre värdigt jobb? Jag ser ingen skillnad mellan att städa hemma hos någon som att klippa en person, ge den massage eller liknande. Sen vet både du och jag att städare har löneavtal de med, men du kanske tänker på svartarbetare?

Sen är det kul att du nämner välbärgade familjer, när avdraget faktiskt gör så att även folk som inte är välbärgade har råd att skaffa städhjälp ibland. Förresten är det intressant att du anser att bara välbärgade har råd med städhjälp när de nu jobbar för så dålig lön.

Antalet praktikplatser har ökat från 500 till 14 000 under det senaste året. De rödgröna sitter inte vid makten för tillfället så jag förstår inte hur du kan tillskriva S/V/MP den "bedriften"..

Hushållsnära tjänster är kass för det skapas låglönejobb (jag har redan förklarat varför dessa jobb blir lågavlönade), främst till tjejer, istället för att ge dem riktiga kvalificerade jobb i mer vinstgivande organisationer så vi blir rikare och behåller hög levnadsstandard i samhället. Anser man att vissa människor inte duger till annat än att heltidsstäda så är man moderat, i annat fall så vet man att alla kan lära och utbildas om det sker på rätt sätt. Var tog medeltidens bönder och krigare vägen? Dessa människor helt utan vett och kunskap blev industrisamhällets medborgare

tsp
2010-05-15, 16:56
Försök inte nu! tsp säger att det bara är de elaka, onda och rika borgarna som anlitar städhjälp, så det så!

Det har inte med saken att göra vilka som utnyttjar detta. Vi pratade jobbpolitik nu och skapandet av klass-skillnader.

Jag kan berätta att mina släktingar på Lidingö som bor i en 12 miljoners villa med två 1200000kr årslöner utnyttjar avdraget för både det ena och det andra. Har jag vägt upp era historier nu då?

Vinter
2010-05-15, 17:01
Man får helt enkelt ta eget ansvar, och se till så man inte behöver ta städarjobb. Vill man inte ha ett låglönejobb får man se till så man slipper det.

tsp
2010-05-15, 17:07
Man får helt enkelt ta eget ansvar, och se till så man inte behöver ta städarjobb. Vill man inte ha ett låglönejobb får man se till så man slipper det.

Och finns det inte något annat jobb? Någon kommer alltid hamna underst i samhällsstegen. Hur gärna man än vill kan inte alla vara bäst och lyckas bli jurister, läkare, ekonomer eller ens lärare, sjuksköterskor eller frisörer. Om alla höjer sina ambitionsnivåer i samhället hamnar ändå folk längst ner. Precis som när du ska gå på bussen på morgonen, hur mycket alla än kämpar och slår sig fram för att få en sittplats kommer några behöva stå.

Finns det arbetslösa och dessa måste ta det jobb de erbjuds kan alla faktiskt inte undvika de värsta skitjobben. Lösningen är att låta bli att skapa skitjobben och istället göra mer plats högre upp på samhällsstegen.

LindaS
2010-05-15, 17:07
Jag handlar inte ens där, av personalpolitiska skäl.

tsp
2010-05-15, 17:16
Fast iofs Vinter, det skiter väl du i. För som andra borgare struntar du blankt i andra människor, så länge du ser en möjlighet att klara ditt eget skinn. Skillnaden mellan dig och de flesta andra borgare är dock att du är ärlig och öppen om det.

Scratch89
2010-05-15, 17:17
ALLT tyder på lönedumpning. När det inte finns nog med jobb och det samtidigt sker en rotation på arbetsmarknaden måste löntagarna slåss om jobben genom allt lägre och lägre lönekrav. Det är ingen åsikt, det är ren fakta.
Jaså? Så kollektivavtal och liknande blir helt plötsligt ogiltiga bara för att det är många som söker jobb? Det låter konstigt. Har du något som stärker det du kallar fakta?
Friare arbetsmarknad brukar oftast innebära att det faktiskt blir fler jobb, då arbetsgivare har råd och vågar anställa fler folk.

Finns det 100 människor som behöver jobb men bara 80 lediga jobb blir 20 personer utan. Om dessa 100 jobb är okvalificerade, vilka 20 blir utan jobb tror du? Jo de som begär minst betalt så klart. Det förstår nog även du..
Jag tycker inte att det har skett någon lönedumpning även fast det har varit relativt hög arbetslöshet. Hur förklarar du det?


Man kan inte konkurrera särskilt långt med utbildning, kunskap och dylikt som städare - vilket man däremot kan när det gäller jobb som tekniker, it-relaterade jobb osv. Så det blir (självklart) underklassen som får lida av detta och ju högre man kommer på samhällsstegen desto bättre klarar man sig

Vad du personligen tror att rörlighet på arbetsmarknaden betyder och innebär har inte med saken att göra tyvärr.
Så mina åsikter är inte värda lika mycket som dina? Typiskt vänstertänk...


Antalet praktikplatser har ökat från 500 till 14 000 under det senaste året. De rödgröna sitter inte vid makten för tillfället så jag förstår inte hur du kan tillskriva S/V/MP den "bedriften"..
Jaså? jag har svårt att tro att det var så få från början, men jag vill som sagt gärna ha någon slags källa. Jag tycker om att bli överbevisad.

Hushållsnära tjänster är kass för det skapas låglönejobb (jag har redan förklarat varför dessa jobb blir lågavlönade), främst till tjejer, istället för att ge dem riktiga kvalificerade jobb i mer vinstgivande organisationer så vi blir rikare och behåller hög levnadsstandard i samhället. Anser man att vissa människor inte duger till annat än att heltidsstäda så är man moderat, i annat fall så vet man att alla kan lära och utbildas om det sker på rätt sätt. Var tog medeltidens bönder och krigare vägen? Dessa människor helt utan vett och kunskap blev industrisamhällets medborgare
Jag blir faktiskt förbannad när du tycker att städare är något bottenskrapjobb. Vad är det för jävla solidaritet du visar om vissa jobb är bättre än andra? Är det lönen du tänker på, eller är det just att man "städar åt rika elaka borgare" som gör att du blir ledsen?

Scratch89
2010-05-15, 17:21
Jag kan berätta att mina släktingar på Lidingö som bor i en 12 miljoners villa med två 1200000kr årslöner utnyttjar avdraget för både det ena och det andra. Har jag vägt upp era historier nu då?

Nej, det tycker jag inte. Att rika människor använder avdraget är väl inte konstigt? Snarare bra; om de inte använde hushållsnära tjänster innan så har det ju skapats jobb, oavsett hur rika de som beställer tjänsten är. Eller räknas bara jobben om de som beställer tjänsten knegar iklädda blåställ i Frihamnen?

Vinter
2010-05-15, 17:23
Och finns det inte något annat jobb? Någon kommer alltid hamna underst i samhällsstegen. Hur gärna man än vill kan inte alla vara bäst och lyckas bli jurister, läkare, ekonomer eller ens lärare, sjuksköterskor eller frisörer. Om alla höjer sina ambitionsnivåer i samhället hamnar ändå folk längst ner. Precis som när du ska gå på bussen på morgonen, hur mycket alla än kämpar och slår sig fram för att få en sittplats kommer några behöva stå.

Finns det arbetslösa och dessa måste ta det jobb de erbjuds kan alla faktiskt inte undvika de värsta skitjobben. Lösningen är att låta bli att skapa skitjobben och istället göra mer plats högre upp på samhällsstegen.

Lösningen är självklart förbud.

Tricce
2010-05-15, 17:28
Alltid lika uppfriskande med folk som inte ens blivit gamla nog att handla på systemet upplyser en om hur det funkar där ute.

kalle_banan
2010-05-15, 17:28
Scratch, anser du att alla jobb har lika hög status?

Doctor Snuggles
2010-05-15, 17:35
Ja nu ja. Men jag tänkte mest på folk som sökte jobb för några/ett par år sedan, när det inte var lika uppdagat. Som TS, t.ex.

Så mao vet man inte att något är skit förrän man vet att det är skit?
I like it. I like it a lot.

Scratch89
2010-05-15, 17:39
Scratch, anser du att alla jobb har lika hög status?

Jag skulle i alla fall vilja säga att det inte finns jobb som är såna skitjobb att man ska förakta dem och vilja motarbeta dem i samhället.

von huff
2010-05-15, 17:42
Varför skulle man förakta?Nåjaa om man tycker att outbildat folk är sämra folk så kan man förakta städare och kassatanter.

Scratch89
2010-05-15, 17:53
Varför skulle man förakta?
Fråga tsp.

tsp
2010-05-15, 18:22
Jaså? Så kollektivavtal och liknande blir helt plötsligt ogiltiga bara för att det är många som söker jobb? Det låter konstigt. Har du något som stärker det du kallar fakta?
Friare arbetsmarknad brukar oftast innebära att det faktiskt blir fler jobb, då arbetsgivare har råd och vågar anställa fler folk.

Jag har redan förklarat för dig att kollektivavtal och fackligt stöd kommer försvinna med moderaterna vid makten, och det vet du med - eller också har du ingen aning om vad ditt parti står för. Moderaterna har alltid velat bli av med kollektivavtalen, företagen ska ha rätt att ingå enskilda avtal med varje anställd (Välkomna lågavlönade arbetare!). Du kan ju läsa den här länken en smula så ser du vad som hänt med kollektivavtal och fackligt inflytande från 2006-2010. http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Attacken%20mot%20facket%209_08.aspx

Jag tycker inte att det har skett någon lönedumpning även fast det har varit relativt hög arbetslöshet. Hur förklarar du det?

Det är på G, du får lugna dig lite. LAS försvinner osv. Allt detta självklart för att, som du säger, göra det lättare att anställa. :) Men oj då, det gick visst lättare att sparka också!

Jaså? jag har svårt att tro att det var så få från början, men jag vill som sagt gärna ha någon slags källa. Jag tycker om att bli överbevisad.



Jag blir faktiskt förbannad när du tycker att städare är något bottenskrapjobb. Vad är det för jävla solidaritet du visar om vissa jobb är bättre än andra? Är det lönen du tänker på, eller är det just att man "städar åt rika elaka borgare" som gör att du blir ledsen?

Därför att människor förtjänar riktiga jobb i
kvalificerande och vinstgivande organisationer så vi blir rikare och behåller hög levnadsstandard!! Det har jag också redan förklarat för dig. ALLA människor kan utbildas och läras att utföra ett arbete som kräver mer än att svabba ett golv. Att du förespråkar motsatsen ser jag som människoförakt och det typiska elitistiska moderat-tänkandet.

Du glömmer en viktig del i jobbdebatten. Det är inte så att jobb som jobbet i säg skulle vara någon jävla sorts välgörande frälsning för den enskilde, vad det än är för jobb. Jag tror i alla fall inte på det, inte till vilket pris som helst och inte med vilket jobb som helst.



Jag skulle i alla fall vilja säga att det inte finns jobb som är såna skitjobb att man ska förakta dem och vilja motarbeta dem i samhället.

Vissa jobb är faktiskt skitjobb, så är det. Även om din ståndpunkt är att folk ska vara glada över det lilla man kastar åt dem. Vi har ju den här tråden som ett exempel, påstår du att det inte är ett skitjobb att jobba på Lidl t.ex.?

wo0ord
2010-05-15, 18:23
Get a room!

tsp
2010-05-15, 18:25
Här kan du förresten få läsa lite och bli motbevisad ang. praktikplatserna.

http://www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/praktikplatser-ska-ge-fler-jobb_1468981.e24

–Arbetspraktik har ökat kraftigt, och det är en medveten satsning från regeringen att fler ska få praktik, säger Hans Tydén, utredare på Arbetsförmedlingen.

tsp
2010-05-15, 18:29
Varför skulle man förakta?Nåjaa om man tycker att outbildat folk är sämra folk så kan man förakta städare och kassatanter.

Man ska absolut inte förakta människorna som utför vissa jobb. Vad JAG föraktar är jobbet i sig, inte människorna som utför det. Jag blir riktigt jävla förbannad på moderater som inte vill ge människor chansen att utbildas och få utföra ett kvalificerat jobb som stärker och gynnar samhället. "Nej nej, det finns ju en massa korkade människor som vi kan ge enkla jobb som man inte behöver kunna ett skit för att utföra. Ge dem ingen chans att försöka sig på en gynnsam marknadsdel där det finns chans till utveckling och utrymme att växa. Kasta in dem i någon skit längst ner istället"

_slipknot1_
2010-05-15, 18:40
Man ska absolut inte förakta människorna som utför vissa jobb. Vad JAG föraktar är jobbet i sig, inte människorna som utför det. Jag blir riktigt jävla förbannad på moderater som inte vill ge människor chansen att utbildas och få utföra ett kvalificerat jobb som stärker och gynnar samhället. "Nej nej, det finns ju en massa korkade människor som vi kan ge enkla jobb som man inte behöver kunna ett skit för att utföra. Ge dem ingen chans att försöka sig på en gynnsam marknadsdel där det finns chans till utveckling och utrymme att växa. Kasta in dem i någon skit längst ner istället"

Bättre att kvotera in dem som VD eller statsminister som vänstern vill.

C.E.J.
2010-05-15, 18:40
Man ska absolut inte förakta människorna som utför vissa jobb. Vad JAG föraktar är jobbet i sig, inte människorna som utför det. Jag blir riktigt jävla förbannad på moderater som inte vill ge människor chansen att utbildas och få utföra ett kvalificerat jobb som stärker och gynnar samhället. "Nej nej, det finns ju en massa korkade människor som vi kan ge enkla jobb som man inte behöver kunna ett skit för att utföra. Ge dem ingen chans att försöka sig på en gynnsam marknadsdel där det finns chans till utveckling och utrymme att växa. Kasta in dem i någon skit längst ner istället"

Har inte hängt med i hela diskussionen, men menar du att man ska se till att ingen har lågstatusjobb?

tsp
2010-05-15, 19:52
Har inte hängt med i hela diskussionen, men menar du att man ska se till att ingen har lågstatusjobb?

Definiera "lågstatus". Det kommer alltid finnas lågstatus-jobb. Vad jag menar är att man ska se till så att alla har någorlunda stimulerande och helstkvalificerade jobb som man kan utvecklas i samt som ger en mer än duglig inkomst. Alltså, jag vill se att ingen har skitjobb men ordet "lågstatus" är ganska relativt och säger inte mycket om jobbet egentligen enligt mig.

Scratch89
2010-05-15, 19:55
Men tsp. Först och främst var länken (ordfront) till någon slags vänstersida som pratar om att facket har tappat medlemmar, och de diskuterar eventuella saker som kan hända. Att du länkar det som något slags bevis för att moderaterna vill rasera välfärden ser jag som en förolämpning mot mig och den här debatten.

Sen vet jag inte riktigt varför folk ska behöva utbilda sig mer. Vem är det som har hindrat dem, förresten? Du säger att moderaterna och högern hindrar folk från att utbilda sig, hur då? För tillfället så är det för många som utbildar sig, vilket leder till någon slags utbildningsinflation. Man ska kunna söka jobb med bara gymnasieutbildning, men idag måste man nästan vara logistikingenjör för att få jobb på ett lager... På vilket sätt ska en högre utbildning få bort städaryrket? Varför ska städaryrket försvinna? Det är inte så att behovet minskar bara för att man kvoterar in folk på "högre" positioner.

tsp
2010-05-15, 19:55
Bättre att kvotera in dem som VD eller statsminister som vänstern vill.

Nej, men jag tror på att alla människor kan utbildas på olika sätt och klara av att göra något mer än att städa på heltid. Din jämförelse är bara barnslig och har ingen verklighetsförankring.

tsp
2010-05-15, 20:12
Men tsp. Först och främst var länken (ordfront) till någon slags vänstersida som pratar om att facket har tappat medlemmar, och de diskuterar eventuella saker som kan hända. Att du länkar det som något slags bevis för att moderaterna vill rasera välfärden ser jag som en förolämpning mot mig och den här debatten.

För det första, jag länkar det som "något slags bevis" för att moderaterna vill urholka kollektivavtalen samt det fackliga inflytandet. Inget annat, så kom inte med en massa hittepå om vad jag använde länken till. För det andra, läste du ens hela artikeln? Säg mig i så fall om det inte stämmer som det står, att Mikael Odenberg under sin tid som moderat arbetsmarknadspolitisk talesman öppet och ärligt argumenterade för att han i praktiken ville göra slut på kollektivavtalen, dels genom att arbetsgivare skulle få rätt att ingå individuella avtal utanför kollektivavtalen? Samt genom att minska fackets inflytande genom att försämra arbetsrätten(eftersom facken "misskött sig"). Om du hängt med i den politiska debatten vet du att det stämmer.

Artikeln handlar om moderata löften och inställningar FÖRE valet kontra vad som i realiteten hände EFTER valet, samt vilken inställning moderata talesmän yttrat i offentliga sammanhang. Artikeln handlar _inte_ om att "facket tappat medlemmar och ev. saker kan hända". Man tar också, som sagt, upp punkter på ändringar som moderaterna genomfört.



"En politik som vill försvaga facket ska slå mot hjärtat i den fackliga rörelsen – själva medlemskapet. Genom två åtgärder som beslutades och genomfördes den första januari 2007 ökade kostnaderna för fackligt medlemskap. Den första var att avskaffa löntagarnas rätt till avdrag. Att löntagarna kunnat göra avdrag för sina avgifter till fackliga organisationer och a-kassa var tidigare motiverat av rättviseskäl. Då arbetsgivarna kunde det genom sina servicebolag vore det fel om inte också löntagarna fick samma rätt. Annars skulle ju staten ensidigt gynna en part på arbetsmarknaden. Detta faktum bekymrade inte alliansregeringen som genast avskaffade löntagarnas rätt men behöll arbetsgivarnas.

Den andra åtgärden var att kraftigt höja egenavgiften till a-kassan. Dessa båda åtgärder ledde till prishöjningar på över 100 procent för ett fackligt medlemskap. För de med lägst löner blev prishöjningen tydligare, en lågavlönad med 15 000 kronor i inkomst fick en höjning på runt 140 procent."

Den som tänker längre än näsan räcker ser att man på sikt vill försvaga fackets position för att öppna upp för en företagens marknad, istället för en löntagares marknad. Därigenom kunna öka klassklyftorna genom en mycket "friare" (lägre) lönesättning




...

1684_
2010-05-15, 20:16
Lidl här hemma verkar dött med, alla e slöa och helt uttråkade. Deras maskiner krånglar hela tidne oxå...

Doctor Snuggles
2010-05-15, 20:21
http://www.yeovilexpress.co.uk/resources/images/1197288/?type=display

Roligheter åsido, den loggan verkligen skriker kvalitet.

Jens.Andersson
2010-05-15, 20:26
hihi fan man borde köpa ett en-dagarspass till Sportlife Almedal så man får se stämningen när Scratch och Herr Stalin träffar varandra IRL nu.

tsp
2010-05-15, 21:18
hihi fan man borde köpa ett en-dagarspass till Sportlife Almedal så man får se stämningen när Scratch och Herr Stalin träffar varandra IRL nu.

:D

fast om jag ska kallas stalin ska scratch kallas rockefeller

C.E.J.
2010-05-15, 23:05
Vad jag menar är att man ska se till så att alla har någorlunda stimulerande och helstkvalificerade jobb som man kan utvecklas i samt som ger en mer än duglig inkomst.

Till vilken punkt ska man göra det? Svenska samhället tar hand om folk väldigt länge, kan folk inte ta till vara på det och därmed inte få dessa stimulerande jobb du talar om, ja, vad mer kan man (staten) förväntas göra?

Scratch89
2010-05-15, 23:07
hihi fan man borde köpa ett en-dagarspass till Sportlife Almedal så man får se stämningen när Scratch och Herr Stalin träffar varandra IRL nu.

:D

fast om jag ska kallas stalin ska scratch kallas rockefeller

:D

Äsch, du har ju träffat/sett mig IRL. Jag är inte direkt hätsk, jag är världens snällaste. Dock skulle jag föredra att bli kallad Mr Cool eller Kick Ass, eller något annat passande. :cool:

Scratch89
2010-05-15, 23:10
För att svara på det du skrev tidigare (jag har grillat och sett på film, så jag har inte varit vid datorn).

Jag ser inget fel i att facket ska kosta mer, och att a-kassan ska kosta mer. Som många andra försäkringar så höjs premien efter behov. Att dra av på skatten för sin fackavgift är ett dumt påfund som jag har svårt att motivera. Varför ska jag betala för att någon annan ska få billigare fackavgift?

Man kan ju dessutom välja att vara med i antingen bara facket eller bara a-kassan också.

Anton Fräs
2010-05-15, 23:16
Tsp, vem ska då utföra städningen menar du? Det finns gott om människor som inte vill ha "teoretiska jobb." Utan är fullt nöjda med att städa, även om det verkar övergå ditt huvud.. Min bror som exempel är fullkomligt nöjd med sitt arbete, även om det är slitigt.

tsp
2010-05-16, 00:32
:D

Äsch, du har ju träffat/sett mig IRL. Jag är inte direkt hätsk, jag är världens snällaste. Dock skulle jag föredra att bli kallad Mr Cool eller Kick Ass, eller något annat passande. :cool:

Jag kan kalla dig Gimli om du går igång på det? Men då får du skaffa skägg först. Liten, tjock och hyfsat stark är du dock redan..

För att svara på det du skrev tidigare (jag har grillat och sett på film, så jag har inte varit vid datorn).

Jag ser inget fel i att facket ska kosta mer, och att a-kassan ska kosta mer. Som många andra försäkringar så höjs premien efter behov. Att dra av på skatten för sin fackavgift är ett dumt påfund som jag har svårt att motivera. Varför ska jag betala för att någon annan ska få billigare fackavgift?

Man kan ju dessutom välja att vara med i antingen bara facket eller bara a-kassan också.

Jaja, det blir nog bra det här! Om vi börjar debattera IRL så ska du dock vara beredd på att det kan åka fram en kanyl ur min rockärm när som helst, och vips, så vinner jag på K.O!! :D

Tsp, vem ska då utföra städningen menar du? Det finns gott om människor som inte vill ha "teoretiska jobb." Utan är fullt nöjda med att städa, även om det verkar övergå ditt huvud.. Min bror som exempel är fullkomligt nöjd med sitt arbete, även om det är slitigt.

Gött att din bror är nöjd med sitt jobb. :) Alltför ofta hör man folk som inte är det :( Den här trådstarten är ju ett praktexempel

Jens.Andersson
2010-05-16, 00:39
Äsch, du har ju träffat/sett mig IRL.

Gött att du inte vet vem jag är. Stod precis brevid dig för några veckor sedan vid hållplatsen vid medicinareberget och tjuvlyssnade på ditt telefon samtal hoho.

von huff
2010-05-16, 00:39
Klart att jag visste att lidljobbet inte skulle vara roligt men Lidl har så många brister så att man får fnatt.Om de fattade att ändra på endel saker skulle det bli mycket bättre istället för att förslava de anställda.Att städa i sig behöver inte vra så illa helt beroende på vad man städer.Städar man so min polare en fabrik så är det ganska lattjo med 3 timmars arbete men betalt för 7,5.Alla saker jag räknade upp i första posten är saker som borde göras annorlunda så skulle Lidl vara en bättre arbetsplats

skeletron
2010-05-16, 02:26
Men tsp. Först och främst var länken (ordfront) till någon slags vänstersida som pratar om att facket har tappat medlemmar, och de diskuterar eventuella saker som kan hända. Att du länkar det som något slags bevis för att moderaterna vill rasera välfärden ser jag som en förolämpning mot mig och den här debatten.

Sen vet jag inte riktigt varför folk ska behöva utbilda sig mer. Vem är det som har hindrat dem, förresten? Du säger att moderaterna och högern hindrar folk från att utbilda sig, hur då? För tillfället så är det för många som utbildar sig, vilket leder till någon slags utbildningsinflation. Man ska kunna söka jobb med bara gymnasieutbildning, men idag måste man nästan vara logistikingenjör för att få jobb på ett lager... På vilket sätt ska en högre utbildning få bort städaryrket? Varför ska städaryrket försvinna? Det är inte så att behovet minskar bara för att man kvoterar in folk på "högre" positioner.

Men det är väl bättre om konkurrensen om jobb sker med utbildning och inte lön?

Jobben blir svårare att utföra > folk behöver utbilda sig, inte så jättekonstigt, vill du ha ett jobb som städare behöver du inte utbilda dig.

Scratch89
2010-05-16, 09:47
Men det är väl bättre om konkurrensen om jobb sker med utbildning och inte lön?

Jobben blir svårare att utföra > folk behöver utbilda sig, inte så jättekonstigt, vill du ha ett jobb som städare behöver du inte utbilda dig.

Hellre erfarenhet än utbildning, om jobbet är hyfsat okvalificerat. Om man ska börja konkurrera med utbildningar även till okvalificerade jobb så kommer det öka på utbildningsinflationen ännu mer.

Tolkia
2010-05-16, 11:05
Tsp, vem ska då utföra städningen menar du? Det finns gott om människor som inte vill ha "teoretiska jobb." Utan är fullt nöjda med att städa, även om det verkar övergå ditt huvud.. Min bror som exempel är fullkomligt nöjd med sitt arbete, även om det är slitigt.
+1 på det här. De behov som fylls av "okvalificerade" idag kommer inte att försvinna framöver, om vi inte har tänkt t.ex. sluta handla mat, skräpa ned i offentliga miljöer etc. Och det finns massor av människor som vare sig är lämpade för eller intresserade av att tillbringa fem år på högskola för att utbilda sig till t.ex. civilingentinggör. Jag kan bli oerhört trött på hur det ibland framställs som att man ser ned på folk som inte är läsbegåvade för att man erkänner att de existerar (Jag vet inte hur just teoretisk läsbegåvning blivit något som man tror att alla har; är det någon som tror att alla har förutsättningarna att lära sig teckna asbra eller göra idrottskarriär? Öh, nä.) - snarare är det väl när man låtsas som om de inte existerar och envisas med att 4000 högskolepoäng är ett måste för att sitta i kassan på ICA som man ser ned på.

(Därmed inte sagt att inte också de som arbetar i okvalificerade yrken skall ha drägliga villkor; det är en självklarhet.)

D Andersson
2010-05-16, 11:50
+1 på det här. De behov som fylls av "okvalificerade" idag kommer inte att försvinna framöver, om vi inte har tänkt t.ex. sluta handla mat, skräpa ned i offentliga miljöer etc. Och det finns massor av människor som vare sig är lämpade för eller intresserade av att tillbringa fem år på högskola för att utbilda sig till t.ex. civilingentinggör. Jag kan bli oerhört trött på hur det ibland framställs som att man ser ned på folk som inte är läsbegåvade för att man erkänner att de existerar (Jag vet inte hur just teoretisk läsbegåvning blivit något som man tror att alla har; är det någon som tror att alla har förutsättningarna att lära sig teckna asbra eller göra idrottskarriär? Öh, nä.) - snarare är det väl när man låtsas som om de inte existerar och envisas med att 4000 högskolepoäng är ett måste för att sitta i kassan på ICA som man ser ned på.

(Därmed inte sagt att inte också de som arbetar i okvalificerade yrken skall ha drägliga villkor; det är en självklarhet.)

Här kommer vi in på något intressant. Varför vänstern drivit och driver den här linjen i Sverige, man ser ner på vissa typer av utbildningar och jobb.

GP gav ett mycket bra svar för en tid sedan

Bland det bästa Alliansregeringen och utbildningsminister Jan Björklund (FP) gjort är att ta bort universitetstvånget från gymnasieskolan. Men blir det maktskifte i höst stoppas reformen. Då behålls kravet på att den som utbildar sig till byggnadsarbetare, undersköterska, bilmekaniker med mera även måste klara inträdeskraven till universitetet för att bli godkänd – som byggnadsarbetare, undersköterska, bilmekaniker ...

Konstigt nog gäller inte det omvända – att den som vill plugga teori först måste visa att han kan mura rakt eller hitta felet på bilen genom att lyssna på motorn.

Men visst är den rödgröna drömmen, med rötter hos Karl Marx, vacker. Den att alla kan göra allt, bara möjligheten ges, de sociala och ekonomiska hindren röjs undan och pedagogiken är den rätta. Men verkligheten är förstås en helt annan. Alla kan inte, vill inte, passar inte för allt.


Det är inget konstigt med det. Några har tummen mitt i handen. Andra orkar inte med att läsa böcker dag ut och dag in. Det ena är varken bättre eller sämre än det andra. Människor är olika och har rätt att få vara det. Men den socialistiska drömmen där alla kan allt, särskilt teori, har lett till en brutal och fullständigt onödig utsortering från gymnasiet.

krellik
2010-05-16, 11:59
Här kommer vi in på något intressant. Varför vänstern drivit och driver den här linjen i Sverige, man ser ner på vissa typer av utbildningar och jobb.

GP skrev klokt om det för en tid sedan

Så jävla sjukt rätt. Är det någonting som jag irriterar mig på så är det detta, vill egentligen vara en snäll och omtänksam vänstermänniska men problemet är ju bara att deras politik inte hjälper de svaga ett jävla piss. Med grundkravet att varje yrke i sverige ska gå att överleva på så borde ett "arbetar parti" värna om att det ska finnas arbeten för alla och inte se ner på arbeten där man behöver slita lite, dvs där man själv kom ifrån från början en gång i tiden.

Kryss
2010-05-16, 15:38
...

Om fackets medlemsavgifter är ett problem kan de väl börja med att slopa bidragen till sossarna. Alla dessa miljoner borde ge stort spelrum för avgiftssänkningar.

tsp
2010-05-17, 10:58
+1 på det här. De behov som fylls av "okvalificerade" idag kommer inte att försvinna framöver, om vi inte har tänkt t.ex. sluta handla mat, skräpa ned i offentliga miljöer etc. Och det finns massor av människor som vare sig är lämpade för eller intresserade av att tillbringa fem år på högskola för att utbilda sig till t.ex. civilingentinggör. Jag kan bli oerhört trött på hur det ibland framställs som att man ser ned på folk som inte är läsbegåvade för att man erkänner att de existerar (Jag vet inte hur just teoretisk läsbegåvning blivit något som man tror att alla har; är det någon som tror att alla har förutsättningarna att lära sig teckna asbra eller göra idrottskarriär? Öh, nä.) - snarare är det väl när man låtsas som om de inte existerar och envisas med att 4000 högskolepoäng är ett måste för att sitta i kassan på ICA som man ser ned på.

(Därmed inte sagt att inte också de som arbetar i okvalificerade yrken skall ha drägliga villkor; det är en självklarhet.)

Det är sant att alla människor inte har läshuvud eller är intresserade av en 3-5 årig universitetsutbildning. Men vad ni borgare gör som irriterar mig är att ni i den här tråden gnäller om att alla människor ärligt talat inte _kan_ klättra upp på samhällsstegen. Och att man ska "respektera" att dessa människor trivs i att tillhöra underklassen. I nästa tråd hojtar ni däremot vilt om hur lata folk är som inte skaffar sig en utbildning osv och säger man något som ni inte kan komma runt med vettiga argument så får man svaret "dem får skylla sig själva!". Just skylla sig själva är något som florerar väldigt frekvent i de politiska diskussionerna här på kolo. Människor ska skylla sig själva för att dem befinner sig där dem är. Som städare. Flängandes mellan jobb, in och ut ur arbetslöshet och bidrag. Är det samma människor som är lata som ni i den här tråden försvarar med att deras läshuvuden faktiskt försvårar deras försök att klättra i samhället?

Sedan vill jag nämna att ex. jobba som bilmekaniker, elektriker, byggare osv inte är ett okvalificerat yrke. Jag själv har många vänner med katastrofala "läshuvuden" som blir och har blivit sjukt duktiga på de praktiska arbeten de utför.

Och varför ska folk tvingas ex. städa på heltid? när det uppenbarligen går att utbilda alla människor, och nej då pratar jag inte om akademiska universitetsstudier utan andra sorters utbildningar. Till att börja med kan folk börja städa sina egna hem istället (det berodde ju oftast på lathet att ensamstående gubbar beställer hem städhjälp?) och på företag osv skulle de anställda kunna ha ett rörligt städschema så att alla hjälps åt och städar någon timme i veckan. Men det kan ni väl inte tänka er, för ni är väl för fina för att städa, eller hur? (vem är det som ser ner på städare egentligen...)

Så jävla sjukt rätt. Är det någonting som jag irriterar mig på så är det detta, vill egentligen vara en snäll och omtänksam vänstermänniska men problemet är ju bara att deras politik inte hjälper de svaga ett jävla piss. Med grundkravet att varje yrke i sverige ska gå att överleva på så borde ett "arbetar parti" värna om att det ska finnas arbeten för alla och inte se ner på arbeten där man behöver slita lite, dvs där man själv kom ifrån från början en gång i tiden.

VA? Behöver man "slita lite" längst ner i samhället? Det var som fan, jag trodde att det var mer slit ju längre upp man kom på samhällsstegen? "Jag jobbar så hårt och därför tjänar jag så mycket pengar, det ska ingen komma och ta ifrån mig"... wtf, kan det möjligtvis vara tvärtom, att de som får kämpa mest är de som är längst ner? I så fall borde de flesta med fina löner inte ha något emot att släppa ifrån sig en smula i ex. bostadsbidrag till underklassen. Varför gör dem inte det när dem vet att man i botten får "slita lite"? Kan det bero på snålhet? hmm... Nej människor har ju aldrig, i hela historien, visat snålhet! Det måste bero på alla de logiska argument som de borgerliga partien visar upp för att förklara hur dåligt det är för samhällsekonomin att släppa ifrån sig sina pluringar!

tsp
2010-05-17, 11:05
Om fackets medlemsavgifter är ett problem kan de väl börja med att slopa bidragen till sossarna. Alla dessa miljoner borde ge stort spelrum för avgiftssänkningar.

Underbart bevis på borglighetens idioti och oförmåga till tänkande - tack!


Ska vi ta bort arbetslöshetsersättning till exempel, ska tusentals människor få klara sig bäst dem vill när volvo lägger ner i Torslanda om några år? Sjukbidrag, ska man inte få vara sjuk längre? Ska inte min farmors syster, med en pension på 5 000kr/mån, få bostadsbidrag för att kunna bo? osv

Alla bidragspengar går faktiskt inte till giriga små latmaskar som helst av allt vill ligga hemma hela dagarna framför tvn..

WHITEFOLKS
2010-05-17, 11:09
Då kan vi ju slopa i princip hela tjänstebranschen.

Man kan ju göra det själv hemma om man inte var för lat för det.

Spiffy
2010-05-17, 11:12
och på företag osv skulle de anställda kunna ha ett rörligt städschema så att alla hjälps åt och städar någon timme i veckan. Men det kan ni väl inte tänka er, för ni är väl för fina för att städa, eller hur? (vem är det som ser ner på städare egentligen...)

Går jag ifrån min arbetsuppgift för att städa, så genererar jag inte några pengar under denna tiden. Detta bortfall är större än vad det kostar att anställa en städfirma.
Varför skulle man vilja göra så på företagen?

Kryss
2010-05-17, 11:22
Underbart bevis på borglighetens idioti och oförmåga till tänkande - tack!


Har du förmågan att utveckla, eller var förolämpningen bara ett sätt att försöka undvika det?

tsp
2010-05-17, 11:39
Går jag ifrån min arbetsuppgift för att städa, så genererar jag inte några pengar under denna tiden. Detta bortfall är större än vad det kostar att anställa en städfirma.
Varför skulle man vilja göra så på företagen?

Klart man inte vill. Företagande går inte ut på att värna om samhällsmedborgare, se till så att alla har det bra osv. Företagande går ut på att tjäna pengar. Delvis därför det är mycket naivt att tro att en lössläppt och fri marknad skulle gynna alla i samhället.

Har du förmågan att utveckla, eller var förolämpningen bara ett sätt att försöka undvika det?

Jag utvecklade ju

WHITEFOLKS
2010-05-17, 11:45
Företagande går oftast ut på att tjäna pengar ja.

Men de bästa företagen drivs väldigt sällan med missnöjd personal. Som arbetsgivare letar du givetvis efter en bra effektivitet, avkastning på lönen. Dock går det inte ut på att jävlas med de som arbetar så mycket som möjligt.

En anställd som är motiverad och erfaren är mycket mer värd än någon som är helt oerfaren och hatar jobbet.

Vissa arbetsplatser kräver väl kanske ingen erfarenhet eller kvalifikationer och inte heller någon särskild prestation från den anställde (vilket motivation skulle påverka). Dessa arbeten skulle nog inte vara särskilt bra betalda och frågan är varför de skulle vara det?

HulkH
2010-05-17, 11:45
Vet inte om det har tagits upp i tråden (orka inte läsa alla 11 sidorna^^)

Men varre inte Lidl som filmade sina kunder på toaletten, för att se till att dom inte höll upp dörren för nästa person som skulle in dit, för att alla skulle betala 5 kr för att få sitt toalettbesök.

Hörde det här för cirka 1 år sen på radio (tror det var rix fm). Låter helt sjukt tkr ja.

tsp
2010-05-17, 11:54
Vet inte om det har tagits upp i tråden (orka inte läsa alla 11 sidorna^^)

Men varre inte Lidl som filmade sina kunder på toaletten, för att se till att dom inte höll upp dörren för nästa person som skulle in dit, för att alla skulle betala 5 kr för att få sitt toalettbesök.

Hörde det här för cirka 1 år sen på radio (tror det var rix fm). Låter helt sjukt tkr ja.

haha va fan? Det låter ju helt sjukt! :D Är väl till och med olagligt att ha övervakning på toaletter, omklädningsrum osv?

Kryss
2010-05-17, 11:55
Klart man inte vill. Företagande går inte ut på att värna om samhällsmedborgare, se till så att alla har det bra osv. Företagande går ut på att tjäna pengar. Delvis därför det är mycket naivt att tro att en lössläppt och fri marknad skulle gynna alla i samhället.



Jag utvecklade ju

Jag såg ingenting som rörde fackens bidrag till S.

tsp
2010-05-17, 12:02
Jag såg ingenting som rörde fackens bidrag till S.

Jaså det var dessa du menade. Då missförstod jag och ber om ursäkt. :)

Vinter
2010-05-17, 17:09
Klart man inte vill. Företagande går inte ut på att värna om samhällsmedborgare, se till så att alla har det bra osv. Företagande går ut på att tjäna pengar. Delvis därför det är mycket naivt att tro att en lössläppt och fri marknad skulle gynna alla i samhället.


Med tanke på att det är företagen som lägger hela grunden för välfärdspolitiken genom att helt enkelt skapa inkomster till både staten och folk i allmänhet är det lite lustigt tänkt.

Scratch89
2010-05-17, 17:24
Det är sant att alla människor inte har läshuvud eller är intresserade av en 3-5 årig universitetsutbildning. Men vad ni borgare gör som irriterar mig är att ni i den här tråden gnäller om att alla människor ärligt talat inte _kan_ klättra upp på samhällsstegen. Och att man ska "respektera" att dessa människor trivs i att tillhöra underklassen. I nästa tråd hojtar ni däremot vilt om hur lata folk är som inte skaffar sig en utbildning osv och säger man något som ni inte kan komma runt med vettiga argument så får man svaret "dem får skylla sig själva!". Just skylla sig själva är något som florerar väldigt frekvent i de politiska diskussionerna här på kolo. Människor ska skylla sig själva för att dem befinner sig där dem är. Som städare. Flängandes mellan jobb, in och ut ur arbetslöshet och bidrag. Är det samma människor som är lata som ni i den här tråden försvarar med att deras läshuvuden faktiskt försvårar deras försök att klättra i samhället?
Men nu är det ju DU som konsekvent delar in folk och jobb i över- och underklass. Du har fortfarande inte definierat någon gräns som skiljer de stackars underklassmänniskorna från de rika och elaka borgarna. Kan man inte se alla medborgare som en viktig del av samhället?

Sen undrar jag fortfarande vad du har emot just städare. Har du i hederligt Freudmanér blivit kränkt av en städare när du var liten, eller vad är grejen?

Sedan vill jag nämna att ex. jobba som bilmekaniker, elektriker, byggare osv inte är ett okvalificerat yrke. Jag själv har många vänner med katastrofala "läshuvuden" som blir och har blivit sjukt duktiga på de praktiska arbeten de utför.
Vad bra! Perfekt exempel på att alla inte behöver utbilda sig hela tiden, vilket du verkar förespråka. De som lyckas väldigt bra inom sitt yrke kanske lyckas just för att de har en yrkesstolthet och en talang, istället för att prompt kategorisera sig som underklass och skapa ett "vi-mot-dem"-samhälle?


Och varför ska folk tvingas ex. städa på heltid?
Ja, varför ska man tvingas jobba heltid överhuvudtaget? Kan vi inte införa en medborgarlön istället då, så att alla kan ha det lika skönt utan att behöva anstränga sig? Det vore mysigt!


Till att börja med kan folk börja städa sina egna hem istället (det berodde ju oftast på lathet att ensamstående gubbar beställer hem städhjälp?) och på företag osv skulle de anställda kunna ha ett rörligt städschema så att alla hjälps åt och städar någon timme i veckan. Men det kan ni väl inte tänka er, för ni är väl för fina för att städa, eller hur? (vem är det som ser ner på städare egentligen...)
Om man inte har tid eller ork att städa då? Det finns ju lika stor chans att det är en högavlönad byråkrat (jelp!) som anlitar städhjälp, som att det är en ensamstående trebarnsmamma som jobbar nån timma extra, och därför inte har tid. Vem anser du vara mest berättigad till städhjälp, och varför?


I så fall borde de flesta med fina löner inte ha något emot att släppa ifrån sig en smula i ex. bostadsbidrag till underklassen. Varför gör dem inte det när dem vet att man i botten får "slita lite"? Kan det bero på snålhet? hmm... Nej människor har ju aldrig, i hela historien, visat snålhet! Det måste bero på alla de logiska argument som de borgerliga partien visar upp för att förklara hur dåligt det är för samhällsekonomin att släppa ifrån sig sina pluringar!
Du har inte hört talas om skatt, eller? En person som tjänar mycket pengar betalar mer skatt i absoluta summor än någon som tjänar lite, och tjänar man så pass mycket att man får högre skatt (vart nu gränsen går, det är väl runt 35-40 000 i månaden tror jag) så betalar man både mer i absoluta och relativa siffror. Hence, högavlönade betalar redan lågavlönades bostadsbidrag.

HulkH
2010-05-17, 17:25
haha va fan? Det låter ju helt sjukt! :D Är väl till och med olagligt att ha övervakning på toaletter, omklädningsrum osv?

haha aa, dom fick STOOOR kritik tror ja^^ :d

Scratch89
2010-05-17, 17:26
Klart man inte vill. Företagande går inte ut på att värna om samhällsmedborgare, se till så att alla har det bra osv. Företagande går ut på att tjäna pengar. Delvis därför det är mycket naivt att tro att en lössläppt och fri marknad skulle gynna alla i samhället.


Nu innebär inte alla företag sovjetiska slavdrivarföretag där det sitter magra sömmerskor och syr för en halv dollar i timman. Utvecklingen inom löner och arbetsförhållanden har gått framåt det senaste seklet.

Man kan ju även, om man vill skaffa billiga poäng, se hur världsutvecklingen har blivit mer liberal, samtidigt som folk faktiskt har fått det bättre, men jag är alldeles för dåligt insatt inom marknadsekonomi för att kunna ta den debatten, men jag vet att det finns flera här på brädan som skulle kunna dra allt (igen!) om de känner att de har lust.

Tricce
2010-05-17, 19:04
http://tinyurl.com/34unrnq

Three pigs
2010-05-17, 19:17
Hur mycket skit folk än hör om Lidl, kommer folk alltid att söka jobb där.

Det är en pisskedja.

Scratch89
2010-05-17, 19:44
http://tinyurl.com/34unrnq

Bilden funkar inte. :/

von huff
2010-05-17, 19:51
För det mesta är det väl mindre företag som fuskar tror jag.Har hört om många som har krigat om semestrar, avgångsersättningar,löner som ej kommer i tid osv och det har alltid varit på små företag.

Tricce
2010-05-17, 20:11
Bilden funkar inte. :/

Testar igen.

http://i43.tinypic.com/10s6giu.jpg

von huff
2010-05-17, 20:13
Hahah det ser EXAKT ut som stället jag jobbade på fastän det säkert är flera 1000km därifrån.

Man ser t.o.m en överfull skräpkorg vid pantmaskinerna

Three pigs
2010-05-17, 21:15
Hahah det ser EXAKT ut som stället jag jobbade på fastän det säkert är flera 1000km därifrån.

Man ser t.o.m en överfull skräpkorg vid pantmaskinerna

Det är allt lite läskigt... :D

Jens.Andersson
2010-05-17, 21:51
Det ser exakt likadant ut i Växjö. De har väl en Lidl-mall som de bygger utifrån.

tsp
2010-05-17, 22:25
Du har inte hört talas om skatt, eller? En person som tjänar mycket pengar betalar mer skatt i absoluta summor än någon som tjänar lite, och tjänar man så pass mycket att man får högre skatt (vart nu gränsen går, det är väl runt 35-40 000 i månaden tror jag) så betalar man både mer i absoluta och relativa siffror. Hence, högavlönade betalar redan lågavlönades bostadsbidrag.

Och det är inte förjävligt, menar du?

Scorpionida
2010-05-17, 22:50
Själv så bojkottade jag donken i säkert fem år efter att ha blivit illa behandlad där, men idag kan jag inte säga att jag bryr mig, helt ok och prisvärda sallader liksom.

Blir rätt så många företag man får börja bojkotta om det gäller dåliga arbetsvillkor.

Jag tycker Lidl här på Sveavägen verkar vara trevligt ställe. De anställda ser inte alltför bittra ut och ligger femtio meter ifrån gymmet. Nice om man har lite dåligt i plånboken för en "riktig" affär:D

Scratch89
2010-05-18, 04:40
Och det är inte förjävligt, menar du?

Att folk betalar skatt? Jag förstår inte.

-AG-
2010-05-18, 08:49
Problemet i Sverige är att många har synen att alla jobb ska vara perfekta och trevliga och att man ska kunna jobba på samma ställe livet ut. Vissa jobb är det inte meningen att man ska utföra hela livet och man får räkna med att under perioder ta sämre jobb när man är yngre. Och appropå att kunna klättra så är den möjligheten sämre för outbildade i Sverige pga vi har så platta organisationer. Åk till något annat land och upptäck att du kan börja klättra från första året, även om du inte har en lång universitetsutbildning i ryggen. Jag tror att det skapar en stor frustration att människor är så låsta i sina yrken, där de först efter tiotals år kanske kan jobba sig upp i företaget. För mig är trygghet att veta att man snabbt kan hitta nya jobb om det skulle behövas snarare än att vara inlasad på en arbetsplats. Dessutom tror jag att de flesta vill att känna att man kan påverka sin situation - om jag gör ett bra jobb så vill jag bli belönad för detta både genom ett större lönekuvert men också genom att få större ansvar och mer stimulerande arbetsuppgifter. Flexibilitet på arbetsmarknaden och en hög rörlighet bland unga ger dessutom större förutsättningar för att man hittar ett jobb man trivs med i slutändan i jämförelse med systemet vi har nu där målet är att bli inlasad på första bästa arbetsplats.

Och nej, ett bra jobb är inte ett jobb där man jobbar tre timmar och får betalt för sju. Med den inställningen kommer man antagligen att bli kvar på den typ av arbetsplatser man inte vill vara på... och förmodligen också i framtiden sitta och beklaga sig över sin pissiga chef och tråkiga arbetsplats.

tsp
2010-05-18, 09:17
Att folk betalar skatt? Jag förstår inte.

Att folk med en inkomst på över 35000kr (eller vad nivån ligger på) ska betala procentuellt mer i skatt. :)

Scratch89
2010-05-18, 21:22
Att folk med en inkomst på över 35000kr (eller vad nivån ligger på) ska betala procentuellt mer i skatt. :)

Mja. Jag är inte principiellt emot skatt om pengarna går till vettiga saker, men med tanke på hur hög skatt vi har och hur dåligt saker funkar så kan man ju misstänka att pengarna inte går dit jag vill.

Jag förstår fortfarande inte om du är ironisk eller ej.

kalle_banan
2010-05-18, 21:58
Mja. Jag är inte principiellt emot skatt om pengarna går till vettiga saker, men med tanke på hur hög skatt vi har och hur dåligt saker funkar så kan man ju misstänka att pengarna inte går dit jag vill.

Jag förstår fortfarande inte om du är ironisk eller ej.

Sverige är ett utav världens bästa länder på alla sätt och vis men ändå suger det hur skatterna fördelas? Är det inte just det som har gjort Sverige till det land det är?

Ökade löneskillnader ger statistiskt påvisbara negativa effekter på en nation om man ser till bland annat brottslighet, höga löner är per definition inte en dålig sak. Med andra ord kan man höja lönerna genom att sänka skatterna så länge det inte är på bekostnad av välfärd och totala löneskillnaden mellan de rikaste och fattigaste. Om fattiga blir rikare i lika hög grad som rika blir rikare så kan skatterna höjas, men om fattiga blir marginellt rikare och rika markant mycket rikare så leder det i längden till ett sämre samhälle.

Här kan ni lyssna på en intervju från en snubbe som har skrivit om den här effekten:
1Y0sBsZfzJk

von huff
2010-08-07, 22:54
haha 3 av 4 som började jobba vid samma tidpunkit som jag har slutat:D

Squidh
2010-08-08, 08:47
Jag vill ju veta i vilken butik du jobbade:)

Pdaddy
2010-10-07, 17:19
+1
+ saft, keso o äcklig lightcola.

Vadå deras light cola är ju BÄÄÄST !!!

Pd

snej
2010-10-07, 17:21
Testar igen.

http://i43.tinypic.com/10s6giu.jpg

Haha, vafaaan! :laugh:

Pdaddy
2010-10-07, 17:23
Att folk med en inkomst på över 35000kr (eller vad nivån ligger på) ska betala procentuellt mer i skatt. :)

Nu när man har typ 35 laxar och betalar 52% på viss del av slanten känns det ju surt som faan.. Förtjänar man bra betalt, jaaa då skall man även straffas för det, det suger pung helt enkelt..

Pd

snej
2010-10-07, 17:30
Nu när man har typ 35 laxar och betalar 52% på viss del av slanten känns det ju surt som faan.. Förtjänar man bra betalt, jaaa då skall man även straffas för det, det suger pung helt enkelt..

Pd

Förstår varför du vill börja jobba på Lidl nu om du bara har 35k i lön. Only the sky is the limit!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154894 :)

hugok
2010-10-08, 13:38
Hahah det ser EXAKT ut som stället jag jobbade på fastän det säkert är flera 1000km därifrån.

Man ser t.o.m en överfull skräpkorg vid pantmaskinerna

Hahaha, när jag såg bilden var jag bombsäker på att det var det där jag bor ända tills det verkade vara fler som tyckte så ;)

hugok
2010-10-08, 13:44
Problemet i Sverige är att många har synen att alla jobb ska vara perfekta och trevliga och att man ska kunna jobba på samma ställe livet ut. Vissa jobb är det inte meningen att man ska utföra hela livet och man får räkna med att under perioder ta sämre jobb när man är yngre. Och appropå att kunna klättra så är den möjligheten sämre för outbildade i Sverige pga vi har så platta organisationer. Åk till något annat land och upptäck att du kan börja klättra från första året, även om du inte har en lång universitetsutbildning i ryggen. Jag tror att det skapar en stor frustration att människor är så låsta i sina yrken, där de först efter tiotals år kanske kan jobba sig upp i företaget. För mig är trygghet att veta att man snabbt kan hitta nya jobb om det skulle behövas snarare än att vara inlasad på en arbetsplats. Dessutom tror jag att de flesta vill att känna att man kan påverka sin situation - om jag gör ett bra jobb så vill jag bli belönad för detta både genom ett större lönekuvert men också genom att få större ansvar och mer stimulerande arbetsuppgifter. Flexibilitet på arbetsmarknaden och en hög rörlighet bland unga ger dessutom större förutsättningar för att man hittar ett jobb man trivs med i slutändan i jämförelse med systemet vi har nu där målet är att bli inlasad på första bästa arbetsplats.

Och nej, ett bra jobb är inte ett jobb där man jobbar tre timmar och får betalt för sju. Med den inställningen kommer man antagligen att bli kvar på den typ av arbetsplatser man inte vill vara på... och förmodligen också i framtiden sitta och beklaga sig över sin pissiga chef och tråkiga arbetsplats.

Amen! Kunde inte sagt det bättre själv!

Pdaddy
2010-10-08, 18:33
Förstår varför du vill börja jobba på Lidl nu om du bara har 35k i lön. Only the sky is the limit!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154894 :)

:D

Kan säga att personen i fråga ej tog chansen utan tacka nej..


Pd