handdator

Visa fullständig version : Kan ni tala morsan tillrätta?


Chris
2002-05-17, 17:36
Nu har min mamma tänkt att gå ner i vikt (för 100e gången) och vad hon nu tänker göra är att "svälta" i 13dagar. Mirakeldieten ska tydligen ändra ämnesomsättningen och sen kan man äta helt normalt under 2år UTAN att gå upp det minsta i vikt. Sen går hon ut och motionerar och det är fint väder säger hon.

Vad jag försöker förklara för henne är att man MÅSTE köra fettförbränning och inte bara lägga av att sluta äta. Att bränna fler kalorier än vad man äter är ett måste! Det finns inget som heter "ändra ämnesomsättningen, nu går det inte att bli tjock". Sen att man bör ha ätardagar, ta morgonpromenader och dricka mycket vatten är också ett måste!

Nu skriver jag ner hennes matschema så ni kan se. Första måltiden är frukost, andra lunch och tredje middag. Lägg märke till att det är BARA 3(!!) måltider per dag istället för 6-7 som man bör ha när man dietar.

Dag 1 & 8 - 1 kopp kaffe + 1 sockerbit
2ägg + kokt spenat + 1tomat
1stor biff + sallad med citron och olja.

Dag 2 & 9
1kopp kaffe + 1sockerbit
1stor biff, sallad som dag 1 + 1frukt
1skiva skinka + 1 bägare naturell youghurt

Dag 3 & 10 -
1kopp kaffe + 1sockerbit, rostat bröd
kokt spenat, 1 tomat, 1 färsk frukt
2ägg, 1skiva skinka, sallad som dagen innan.

Dag 4 & 11 -
1kopp kaffe + 1 sockerbit, rostat bröd
1ägg, 1riven morot, 1liten burk keso
1burk fruktsallad, 1bägare yoghurt

Dag 5 & 12 -
1 stor riven morot med citron
Stor mager fisk med citron och lite smörsås
1stor biff, sallad och broccoli

Dag 6 & 13 -
1kopp svart kaffe, 1sockerbit, rostat bröd
1kyckling, sallad med olja och citron
2ägg, 1stor morot

Dag 7 -
1kopp te utan socker
1bit grillat kött, färsk frukt
- (ingen middag)

Okej det var det, kan snälla nån skriva hur dåligt detta är!! Okej man lär gå ner som fan i vikt, men vad? Antagligen muskler. Hur många kcal per dag kan det här va? 10? nej nu överdriver jag.. 3 kanske.. :eek:

Ahh shit jag vet inte vad jag ska säga, hon lyssnar inte på mig för jag är bara 17. Kan SNÄLLA NÅN BERÄTTA HUR DÅLIGT DET HÄR ÄR!!

Tack så hemskt mycke, Chris.

Magnus
2002-05-17, 17:39
Danska rikshospitalets bantarkur låter det som :))

fanns en tråd om detta tidigare. det låter iaf farligt det där.

King Grub
2002-05-17, 17:44
Visst lär man ändra ämnesomsättningen av den där dieten. Till det sämre.

Svältdieter leder till minskad muskelmassa, minskad muskelmassa leder till lägre ämnesomsättninging, lägre ämnesomsättning leder till fettökning. Ekorrhjul!

JJ
2002-05-17, 17:52
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000466

supremo
2002-05-17, 17:52
Det borde snarare vara: "Ändrar ämnesomstättningen, och gör dig tjockare..."

Visst, hon kommer gå ner i vikt, men det kommer nästan bara bara vatten, och muskler, vilket leder till att hon kommer se ännu plufsigare ut...!

Bateman
2002-05-17, 17:56
Chris.. va?? :eek:

är du bara 17 bast?... trode när jag såg bilden på dig.. den där e.seven tean bilden.. att du va äldre!

eiselt
2002-05-17, 18:01
Säg åt henne att testa 7-keto! Det ökar upp de malatenzymer i leverns som påverkar ämnesomsättningen, likt T3. Dr asamtidigt ned på kolhydraterna och lägg in 2-3 proteindrinkar som mellanmål.

/ Henrik

Petrus
2002-05-17, 18:07
>Henrik,
7-keto?
Proteindrinkar?
Nu är det ju faktiskt någons morsa vi pratar om... Att be någon i den generationen (no offence, mina parent åxå inräknade) att ta ett kosttillskott vore det lättare att förflytta solen. Min morsa och farsa är fortfarande övertygade att mitt proteinpulver är råttgift och kan bara inte vara bra för hälsan.
Att hon dessutom tror att hon kan gå ner i vikt av det matschemat som står ovan, gör ju inte saken lättare.

Hon är en bra bit på vägen om hon håller borta fettet från tallriken och dela upp sina vanliga 3 måltider på dagen till 5 eller 6. Det + lite motion (inte morgonpromenader) är en mycket bra början.
Vänligen,¨

Petrus

Chris
2002-05-17, 19:43
Bateman, på den där bilden var jag 16... ett år gammal :) Haha.. nej jag är inte så värst "gammal". :) Fyller 18 nu om 5 månader....

Nej jag håller med, att få morsan att gå på en KETO eller nått skulle fan inte gå, och protein är ju samma som anabola så sånt där kommer inte funka. Allvarligt talat, vad ska jag göra??! Ska visa den här tråden för henne sen o se vad hon säger..

Tack för svaren hittils!

Bateman
2002-05-17, 22:10
Chris...hehe du ser cool ut på bilden ;)

[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]

HenkeGr
2002-05-17, 22:27
Eiselt: Någon som lånar din dator och skriver skämtinlägg?
Jag skulle nog rekommendera en omläggning av kosten och mer motion innan man börjar med piller och pulver...

/Henke

Flood
2002-05-17, 22:33
Chris: Som det är nu så vill din Morsa egentigen inte gå ner i vikt, jag har hört massa sånna exempel, säg till henne nått i stil med:

Om du verkligen vill gå ner i vikt så köp en bok och lär dig hur du ska göra i stället för att ta dåliga genvägar.

Och välj ut en bok till henne (ingen deff bok, utan nån ät rätt må bra bok) sök på nån nätbokhandel eller nått.


alltså--> vill hon gå ner i vikt så tar hon sig tid att lära sig det annars så vill hon inte det egentligen. Då är det nån sommarångestvisasigibaddräktgrej som förmodligen inte funkar.
Vad händer när hon äter normalt sen efteråt även om det tar två år så är hon ju tillbaka igen. (eller förmodligen egentligen över och mycket tidigare)

Nu behöver du kanske inte säga till henne att hon egentligen inte vill eller att det är sommarångestgrej, men förbered dig inte på för mycket för det låter inte som ett allvarligt försök.

har hon sagt det massa gånger förr så...

[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

emmzan
2002-05-17, 22:44
Tinner> Min moster (50+) reagerade på min träning med kommentaren:

"Jag har en arbetskompis som har en syster vars som tränade jättemycket och höll på och tävlade och så som fick anorexia och låg flera år på psyket och sen tog livet av sig"

Hon tvingades släpa hem en hink protec+ på 1.5 kg åt mig och fick smaka en portion som "tack för hjälpen".
Hon ska köpa en burk bara för att hon tyckte det var så gott.. Där ser man, där ser man.

Denna moster har dessutom på någon månad gått ner 7 kilo :eek: bara genom att dra ner på mättat fett, gå minst 30 minuter långa promenader varje gång och försöka äta regelbundet och med magra pålägg och så...

"Vettig" bantning:
-motion
-minska mättat fett öka omättat
-väck med ost, kör mager skinka
-mer frukt och grönsaker

Simple!

Joachim B
2002-05-17, 23:01
Ursprungligen skickat av Tinner:
<STRONG>&gt;Henrik,
7-keto?
Proteindrinkar?
Nu är det ju faktiskt någons morsa vi pratar om... Att be någon i den generationen (no offence, mina parent åxå inräknade) att ta ett kosttillskott vore det lättare att förflytta solen. Min morsa och farsa är fortfarande övertygade att mitt proteinpulver är råttgift och kan bara inte vara bra för hälsan.
Vänligen,
Petrus</STRONG>

Min mor (52) och hennes Sambo (62) kan inte leva utan Protec, Fairings ALC och Glutamin! De mår skit så fort de råkar missa en dag med dessa tillskott! Så vem säger att paranteser är omöjliga? :D

spinkoo
2002-05-18, 09:00
Jag försökte oxo förklara för ovan nämnd förälder hur man "lever sunt", äta rätt fett osv, osv.

Då gav hon upp... :( :(

Ville ha en monster-kur eller inte...kan ju relatera till svaret, antingen vill dem eller inte.

MVH/spinkoo

Viveqa
2002-05-18, 09:06
Ifall du hänvisar din mamma till det här forumet, och bland annat tråden om "mirakeldieten" och ev. någon bok så kanske hon tar det på större allvar än något som hon bara hört ifrån dig..?

Chris
2002-05-18, 09:21
Jag håller verkligen med, vissa orkar inte lära sig hur nått fungerar, dom vill bara ta en "mirakelkur" och sen gå på viktväktarna för att äta sk. prickar utan att ens veta varför man inte får äta chips och godis varje dag.

Har man viljan är ju dieter hur lätt som helst! Eller??

Allan
2002-05-18, 09:55
Skriver ett privatmess t dig Chris

allan

supremo
2002-05-18, 12:20
'Allt om Närinslära' av Paulun, lättläst bok, ge den till dem i handen! :)

Chris
2002-05-18, 13:48
Nu har ja visat den här och den andra tråden om den här kuren, och vad får man som tack? En UTSKÄLLNING! Fyfan asså, nu har jag gjort bort henne för alla "på internet" och dom kanske vet vem hon är och bla bla bla. Sen så hade bateman skrivit att min bild var cool men då tror hon att jag lagt upp bild på henne osv, men hon är ju ett psykfall, går itne att snacka med henne!!

Shit! Nu när hon insett hur dålig den här kuren är så kommer hon ändå att fortsätta med den, hon tror antagligen att ni snackar skit, för att hon är äldre och det funkar inte för henne!

Sen citerar jag "VAD FAN SKA JA TA FÖR PULVER FÖR ATT GÅ NER I VIKT DÅ!? OCH FETT? SKA JAG LEVA PÅ SMÖR ELLER!???"

*suck*

Om inte hon vill så skiter ja i det.. tack för hjälpen ändå! :cool:

King Grub
2002-05-18, 14:14
Jo, du. Mammor är inte alltid lätta att tas med. :)

supremo
2002-05-18, 16:15
kan väl smyga in med att det nog inte finns en enda som vet vem hon är p.ga. det här ;)

krambanan
2002-05-19, 23:59
Min mamma är också sån där. Hon frågar jämt hur hon ska äta för att gå ner å jag talar snällt om det för henne. Ändå när jag kommer hem till henne så finns det ALLTID godis, läsk å andra onyttigheter hemma. Fast hon har faktiskt köpt omega 3 och börjat promenara lite mer. Men det kommer ju inte göra så stor skillnad om hon inte lägger om maten.

Hittade en lapp med "mirakeldieten" som din mamma skulle köra med, för tusende gången. Har ändå sagt miljoner ggr varför den inte funkar å än har hon aldrig lyckats genomföra den... *suck*

Jaja...man kan ju inte ta ansvar för sina päron, om man vill gå ner så kan man...vill de inte så kvittar det hur mkt man hjälper dem.... :rolleyes:

Kram Maria

stefannn
2002-05-20, 12:14
hahhaa mammor är som dom är...
är det viktväktarna hon kör med eller??

Chris
2002-05-20, 12:26
Nejdå, hon kör på med den här kuren, o hon är väl inne på 7e dagen lr nått nu...

Sen så är hon med i viktväktarna lite då o då o räknar prickar hit o dit.. fan, äta prickar... sånt gör väl bara pacman?

Bättre att lära sig om hur kroppen fungerar, så slipper man vara med i några viktväktare!

:D

stefannn
2002-05-20, 12:41
du får väl lära henne lite då ...säg vad hon ska göra och sedan säg att hon ska ge det en chans på nåra veckor och passar det inte kan hon väl skita i det..

Forest
2002-05-20, 13:16
Det är många som önskar en mirakelkur och kan tänka sig att kämpa stenhårt 2-3 veckor. Däremot reagerar de dåligt på tal om att "ändra levnadsvanor", "långsiktighet", osv.

Mitt råd är att spela med! Ge din mamma en "mirakelkur". En som kommer att ge fantastiska resultat på 3 veckor. Se till att hon även mäter fetthalt före efter, och mäter lite med måttband.

500 kcl underskott.
Pyttelite kolhydrater.
Måttligt men bra fett.
Daglig lågintensiv motion en timme.

Kilorna kommer att rasa och hon kommer förmodligen att lära sig en del om kost som sedan sitter kvar. Vem vet, hon kanske lär sig gilla motionen.

Även goda vanor kan vara svåra att bryta om man bara kommer igång och ser någon effekt.

Lella
2002-05-20, 14:37
-&gt; Forest
Bra knep.. du fick just en 5:a! :) :cool:


Hmm.. såg att jag redan gett dig en.. man kan alltså inte ge flera?! Nåja..den var ju välförtjänt då! :D

[ 20 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]

Forest
2002-05-20, 16:04
Haha Lella!

Det är tanken som räknas ;)

Chris
2002-05-20, 20:39
Ge mig 5or istället! jag som är ny på forumet! :) Måste ju få en chans, bättre att man börjar på 5 sen får alal rösta ner en när man spottar ur sig en massa skit :) (som jag gör just nu) nåja...

... snälla? :D