handdator

Visa fullständig version : skivstång


Snubben_92
2010-05-14, 12:01
En enkel liten fråga bara!

Jag har precis fått en skivstång från min kusin och med den fick jag med 15 kilos vikter. 2 st. och det är lite för mycket för mig så jag tänkte köpa egna vikter.
fråga 1 :D
hur vet jag hur många mm skivstången är för det vet inte min kusin heller då skivstången är ganska gammal.
fråga 2:D
var kan man hitta billiga vikter på internet :D

tack på förhand

Gnusram
2010-05-14, 12:04
:DEn enkel liten fråga bara!

Jag har precis fått en skivstång från min kusin och med den fick jag med 15 kilos vikter. 2 st. och det är lite för mycket för mig så jag tänkte köpa egna vikter.
fråga 1 :D
hur vet jag hur många mm skivstången är för det vet inte min kusin heller då skivstången är ganska gammal.
fråga 2:D
var kan man hitta billiga vikter på internet :D

tack på förhand

Jag föreslår att du mäter skivstången. :D Diametern längst ut där vikterna sitter är vad du vill veta.

Vikter kanske du kan hitta på blocket?

minimalist
2010-05-14, 12:04
Du mäter skivstången?

HulkH
2010-05-14, 12:21
Du mäter skivstången?

haha, den hade han inte tänkt på ;)


Vikter borde finnas på blocket ;)

siimon89
2010-05-14, 12:29
Diametern i hållet på vikterna/skivstången är antingen 25mm eller 50mm. Så bara plocka fram måttbandet och mäta.


Vikter borde finnas på blocket ;)
+1, alternativt kolla google och prisjakt.nu t.ex.

ARMSTARK
2010-05-14, 19:27
Mät stången om den är jättegammal. Normalt är smala stänger ( sk. skolstänger ) 25 mm och grova stänger ( sk. internationella stänger ) 50 mm. Men innan det kom nån standard på detta fanns det stänger i alla möjliga tjocklekar. Jag hade en sån stång själv, hade en bunt vikter som passade och köpte några nya, var för litet hål.