handdator

Visa fullständig version : Front Squat, teknikproblem


don ramon
2010-05-14, 09:38
Tog igår mina första trevande steg mot en korrekt frivändning. Det finns nämligen inget Powerrack eller liknande på mitt gym.

Tanken var först att köra stående militärpressar och frivända för att få upp stången i rätt position. När man ändå håller på och frivänder, tänkte jag, så kan man ju likväl prova på att köra Front squats när vikterna så småningom ökas. Lättare sagt än gjort visade det sig vara.

Jag har lite teknikproblem i Front squatsen kan man lugnt säga. Jag har till att börja med ytterst svårt att få mina armar parallella med marken (armbågarna pekar hellre snett ner framför fötterna). Sedan var tendensen att tippa framåt och inte riktigt kunna sätta sig ner stor. Jag kom inte alls ner i djup överhuvudtaget.

Är det enkla svaret att det är stretching av triceps, lats, vader, baksida lår och gluteus som gäller?

Gnusram
2010-05-14, 09:53
Tog igår mina första trevande steg mot en korrekt frivändning. Det finns nämligen inget Powerrack eller liknande på mitt gym.

Tanken var först att köra stående militärpressar och frivända för att få upp stången i rätt position. När man ändå håller på och frivänder, tänkte jag, så kan man ju likväl prova på att köra Front squats när vikterna så småningom ökas. Lättare sagt än gjort visade det sig vara.

Jag har lite teknikproblem i Front squatsen kan man lugnt säga. Jag har till att börja med ytterst svårt att få mina armar parallella med marken (armbågarna pekar hellre snett ner framför fötterna). Sedan var tendensen att tippa framåt och inte riktigt kunna sätta sig ner stor. Jag kom inte alls ner i djup överhuvudtaget.

Är det enkla svaret att det är stretching av triceps, lats, vader, baksida lår och gluteus som gäller?

Något enkelt svar är ju svårt att ge eftersom vi inte kan se hur du gör,alltså vad som brister. Det bästa är förstås om du kan filma eller ännu hellre få hjälp där du är.

Stretching i det här sammanhanget tror jag inte så mycket på, jag tror förr att det rör sig om en teknik eller inlärningsfråga. Några saker att tänka på är:

Stå rätt. Fötterna lite bredare än axelbrett och tårna pekandes "fem-i-ett" eller så, alltså något utåt.

Tryck isär knäna när du sätter dig ner mellan fötterna.

Lägg stången långt in mot halsen, bakom nyckelbenen.

Skjut upp bröstet så mycket du kan.

Testa dig fram, försöka komma djupare och djupare. Det blir samtidigt din stretching.

emi23j
2010-05-14, 10:50
Min första fråga är hur placerar du stången? och vilket grepp använder du med händerna?

Jag brukar placera stången in mot halsen och sen är det med fingrarna som ligger under stången. tror inte de tär så många som kan ha stången liggande i handflatan när man kör frontböj om det skulle vara så du har.

don ramon
2010-05-14, 11:32
/.../
Stretching i det här sammanhanget tror jag inte så mycket på, jag tror förr att det rör sig om en teknik eller inlärningsfråga. Några saker att tänka på är:

/.../

Lägg stången långt in mot halsen, bakom nyckelbenen.

Skjut upp bröstet så mycket du kan.

Testa dig fram, försöka komma djupare och djupare. Det blir samtidigt din stretching.

Det ska svida i början helt enkelt. Hade det vart lätt hade alla gjort det, som man brukar säga.


Min första fråga är hur placerar du stången? och vilket grepp använder du med händerna?

Jag brukar placera stången in mot halsen och sen är det med fingrarna som ligger under stången. tror inte de tär så många som kan ha stången liggande i handflatan när man kör frontböj om det skulle vara så du har.

Jag vet att jag inte ska "hålla i" stången som vanligt utan mer låta den rulla över på fingrarna. Men jag ska prova att brösta upp mig mer och placera stången närmare in mot halsen. Det känns väl bara ovant så här i början.

Ska över mer på frivändningarna imorgon redan. Ska försöka tänka på de här grejerna samtidigt. Jag har spenderat några timmar framför Rippetoes Starting Strength DVD de senaste dagarna. Man blir lätt peppad av att kolla på kunniga personer lära ut.

Gnusram
2010-05-14, 11:43
Det ska svida i början helt enkelt. Hade det vart lätt hade alla gjort det, som man brukar säga.


Svida och svida, jag vet inte om jag hade uttryckt det så precis. Men visst, det finns en tröskel att ta sig över.

Kör så det ryker och berätta hur det gick. :thumbup:

don ramon
2010-05-14, 12:24
Svida och svida, jag vet inte om jag hade uttryckt det så precis. Men visst, det finns en tröskel att ta sig över.

Kör så det ryker och berätta hur det gick. :thumbup:

Att försöka stretcha ner sig i fulldjup med en viktad stång över nyckelbenen går iaf in under kategorin svida hos mig. ;)

Gnusram
2010-05-14, 12:30
Att försöka stretcha ner sig i fulldjup med en viktad stång över nyckelbenen går iaf in under kategorin svida hos mig. ;)

Ah, kanske blev otydligt. Det blir ju en stretch när man försöker komma djupare och djupare men jag tycker inte du ska tvinga dig för mycket och inte så att det svider. Låt det ta några pass.

Supermicke
2010-05-14, 12:33
har samma problem :p blir en blandning av goodmorning och en squat och kmr inte djupt alls.. ska också prova tipsen

Fredrik_S
2010-05-14, 14:06
Fotplaceringen är jätteviktigt. Det blir tvärstopp om man står för tätt och för riktat framåt.
Testa stå bredare och vinkla ut fötterna!

emi23j
2010-05-14, 14:16
Inte mer in mot halsen utan in mot halsen. stången skall ta i halsen. Känns väldigt obekvämt. Ja.

don ramon
2010-05-14, 14:29
Inte mer in mot halsen utan in mot halsen. stången skall ta i halsen. Känns väldigt obekvämt. Ja.

Tack för förtydligandet, jag var inte riktigt säker på om stången skulle in mot halsen eller inte :D