handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det innan det får effekt?


endorfin
2010-05-13, 22:58
Detta må låta som en dum fråga, men hur lång tid tar det för träningen att ge effekt (dvs bättre kondition och mindre vikt) ifall jag gick från att äta dåligt och inte träna alls till bättre matvanor och spinningträning (30-45min varje gång) tre gånger i veckan?

Nils.R
2010-05-13, 23:07
Det är inte träningen som gör att du går ner i vikt, för att gå ner i vikt så måste du förbruka mer energi än vad du får i dig oavsett tränings-mängd.

Här får du en bra länk att läsa om ämnet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Fredrik_S
2010-05-13, 23:11
Mindre vikt får man på en gång. Men innan man "känner sig" bättre och smalare kan det ta lång tid beroende på var man börjar.

endorfin
2010-05-13, 23:11
men då jag uppenbarligen låg på en stadig vikt när jag inte tränade så måste jag i det läget gjort av med lika mycket som jag fick i mig?
om jag då tar in lika mycket energi nu, och dessutom gör av med mer pga träningen borde det ju dala nedåt..

Fredrik_S
2010-05-13, 23:13
Ja, men det är svårt att veta exakt hur mycket man får i sig.. Man kan gissa och uppskatta, men för att vara på säkra sidan är det bäst att väga sig själv för att se att man går ner i vikt(om man vill gå ner i vikt)
Det är iallafall betydligt enklare än att försöka kartlägga sin kost in i minsta detalj och räkna ut kalorier man äter och kalorier man förbrukar.

Går man inte ner i vikt trots att man ökat sin träning har man omedvetet börjat äta lite mer.

(det är viktigt att väga sig vid samma tillfällen under samma förutsättningar samt vara medveten om att det ändå kan skilja några kilo upp och ner pga vätskor och hormonsväningningar och annat, så att man bara använder vågen som en långsiktigt riktlinje och inte hänger upp sig på individuella mätningar.)

siimon89
2010-05-14, 09:41
Bättre effekt får du redan dagen/dagarna därpå då superkompensationen skett (åtminstone när det gäller styrketräningen, konditionen är jag inte påläst på). Men för att en superkompensation ska ske krävs att du ger kroppen möjlighet att återhämta sig och utför en träningsmängd som stimulerar progression och adaption.

Eddie Vedder
2010-05-14, 10:10
Går man inte ner i vikt trots att man ökat sin träning har man omedvetet börjat äta lite mer.

Framför allt tror jag det är vanligt att träningen leder till en mindre aktiv vardag utöver träningen. Att man omedvetet äter mer är en faktor såklart men även minskad spontanaktivitet tror jag är vanligt.

STyrketräning kan ju trötta ut kroppen rejält men trots att inte stora mängder kcal förbrukats under passet. Så inte är det otänkbart att de kcal som träningen förbrukas "kompenseras" med lägre förbrukning under resterande dygn.