handdator

Visa fullständig version : Vad har LCHF-are för substitut till bröd, ris och pasta?

Gurram
2010-05-13, 22:10
Ja, som rubriken lyder, kan tänka mig att lchf-are ofta blir sugna på bröd, eller andra vanliga tillbehör till maten de lagar, finns det bra produkter i affärerna eller recept på t.ex bröd man kan baka utan kolhydrater? eller vad finns det för trevliga saker man kan ha till t ex köttfärssåsen eller räksåsen?

Frumpish
2010-05-13, 23:06
grönsaker och såser!

eriksvensson
2010-05-13, 23:08
Bröd på nötmjöl, mandelmjöl, sesamfrön, fiberhusk och dyl. går alltid bra. Gillar du ägg så kan du göra oopsies på ägg och philadelphiaost. Till köttfärssåsen brukar jag steka vitkål i smör, första gången smakade det konstigt men nu är det ett ypperligt substitut för pasta/spaghetti. Recept för allt ovan finner du på www.lchfrecept.com .

Erik

Nils.R
2010-05-13, 23:14
grönsaker i mängder, särskilt wokgrönsaker tycker jag funkar fint till maten

mikaelj
2010-05-13, 23:21
* Gjorde mandelbröd i början, men inte längre.
* Tärnad och kokt/stekt kålrot
* Fryst broccoli/blomkål/morotblandning

Underlättas kanske av att jag varken äter frukost eller lunch.

Frumpish
2010-05-14, 07:58
OT:
Hur brukar du göra om du tränar på morgonen, säg kl 8 och ditt ätarfönster börjar t ex. kl 5 på eftermiddagen? Om det är gym skulle jag kört EAA och sen vassle en timme efter men kondititionsträning ala intervaller?

Tänker mig att jag tar ett glas mjölk och mina omega3 tabletter och sedan är det fine, kanske lite vassle i mjölken? Finns dock risk för att detta brytande av fastan kommer göra mig hungrig senare innan mitt ätarfönster börjar?

mikaelj
2010-05-14, 08:15
kondititionsträning ala intervaller?

Ingenting. Närmaste jag kommer intervaller är maskindans (se journalen) och det gör jag på fastande mage, minus ½-1 dl mjölk i kaffe/té som jag nästan alltid dricker på morgonen.

Men klockan åtta finns det väl ingen som vill ägna sig åt intervallträning? :-)

Frumpish
2010-05-14, 08:40
Brukar simma 20 min på mornarna, blir rätt hård crawl aka flåsigt. Har inte tagit mitt nästa steg i pf än så jag käkar fortfarande runt halv ett till halv tio men ska sluta upp med luncher nu.

Känns lite beige och inte äta något efter konditionsträning, finns ju några studier där immunförsvarssänkningen upphör just pga. intag av näring och ju snabbare efteråt man åt, desto bättre.

Blir nog EAA + Vassle med mjölk om jag någon gång skulle gymma tidigt och vassle + mjölk om jag simmar eller joggar.

Apos78
2010-05-14, 09:09
Kan någon kort ge mig de fördelar som ska komma med PF? Vet att det finns en jättetråd om detta men bara ett par korta punkter blir bra.

mikaelj
2010-05-14, 09:12
Kan någon kort ge mig de fördelar som ska komma med PF? Vet att det finns en jättetråd om detta men bara ett par korta punkter blir bra.

Uppreglering av IGF-1-receptorer och ökad cAMP-aktivitet (ihop med motsv. cGMP vid födointag), säger Ori Hofmekler.

Rent praktiskt: minskad hunger och ökad mättnad.

Kimball
2010-05-14, 09:14

Största "konkreta" fördelarna är väl att man slipper tänka på mat hela tiden och att man faktiskt får äta sig groteskt mätt även under diet :)

Eddie Vedder
2010-05-14, 09:14

I den jättestora tråden finns visserligen referenserna redan tidigt så det tar inte lång tid att hitta. Där står dessutom det mesta som Grandmaster skrivit själv.

Därefter är det som alla andra stora trådar, bara samma frågor om och om och om och om igen...:D

Apos78
2010-05-14, 10:14
Uppreglering av IGF-1-receptorer och ökad cAMP-aktivitet (ihop med motsv. cGMP vid födointag), säger Ori Hofmekler.

Rent praktiskt: minskad hunger och ökad mättnad.

Ok. Tackar.

Största "konkreta" fördelarna är väl att man slipper tänka på mat hela tiden och att man faktiskt får äta sig groteskt mätt även under diet :)

Är nog högst personligt och en vanesak.

I den jättestora tråden finns visserligen referenserna redan tidigt så det tar inte lång tid att hitta. Där står dessutom det mesta som Grandmaster skrivit själv.

Därefter är det som alla andra stora trådar, bara samma frågor om och om och om och om igen...:D

Ska kika närmare då tid finns. Och upprepningarna känns nog igen som du säger:).

mikaelj
2010-05-14, 11:28
Ok. Tackar.

Om du har tid över någon dag känns Ori Hofmeklers bok Maximum Muscle, Minimum Fat faktiskt trovärdig, trots det spåniga namnet.

Rickard
2010-05-14, 12:02
Här är varianter utav "ris" och "spagetti" som jag tycker är ruskigt goda.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3943644&postcount=24