handdator

Visa fullständig version : Jodbrist?


Vänskap
2003-10-08, 09:57
Tänkte minska rejält på bordssaltet.....och vill vara säker på att jag inte får jodbrist för det.

RDI=0.15 mg

Jag äter en dag bl a

6-8 dl mjölk = 0.06 mg
2 ägg = 0.02 mg
fisk 3 ggr i veckan = 0.08 mg

Makrill äter jag nästan varje dag, men den verkar konstigt nog inte innehålla nån jod.

Varannan dag når jag klart upp till målet iallafall. Och så har jag inte tagit med alla småkällor av jod som finns lite överallt.
Nåt livsmedel med mycket jod som jag glömt? (äter inte skaldjur så ofta)
Annars ser det väl ok ut?

Ozz
2003-10-08, 10:22
Jodbrist är praktiskt taget utrotat i västvärlden. Även om det är mycket tack vare jod i salt.
Vill du skära ner på saltet kan du ju byta till seltinsalt, det är berikat med jod också.
Även om du ligger under RDI då och då gånger tror jag inte du löper nån risk att utveckla struma eller annat thyroidearelaterat.
Som du säger så finns det många små källor av jod och många bäckar små...

LunaSpice
2003-10-08, 10:27
Originally posted by Ozz
Jodbrist är praktiskt taget utrotat i västvärlden. Även om det är mycket tack vare jod i salt.
Vill du skära ner på saltet kan du ju byta till seltinsalt, det är berikat med jod också.
Även om du ligger under RDI då och då gånger tror jag inte du löper nån risk att utveckla struma eller annat thyroidearelaterat.

I second that. OM du är rädd för att få i dig för mkt så försök att hålla dig under 1 mg /dag. Det minskar risken för dysfunktion i sköldkörtel ganska rejält. Att ligga runt 0.10 - 0.15 mg/dag är dock ingen fara. Hur tillagar du förresten fisken? Jag har för mig att kokt fisk har mindre jodhalt än stekt eller grillad? Någon som kan bekräfta detta?

Vänskap
2003-10-08, 10:46
Originally posted by LunaSpice


Jag har för mig att kokt fisk har mindre jodhalt än stekt eller grillad? Någon som kan bekräfta detta?


Nä, det hoppas jag ingen kan.:D

Jag kokar fisken för det mesta (i folie).


Tack, Ozz och Luna för svaren iallafall!