handdator

Visa fullständig version : Så var det det där med magen...


kalasrobin
2010-05-13, 20:59
Okej, jag misstänker att det kommer en hel del träningsnoobs och frågar om magmusklerna. Ja, jag är en av dem. :P

Det finns ju en, som jag har förstått det, klassisk myt som säger att man kan träna magmusklerna mer än andra muskler, alltså varje dag. Men som jag förstått det, är det bara en myt. Men så var det någon som sade att det beror på hur hårt man tränar. T.ex. kan man ju springa fem kilometer varje dag utan några problem, men om man kutar ett maratonlopp behöver man vila en längre tid efteråt.

Så kan man träna magmusklerna varje dag om man köra lättare träning? I så fall, när går det över till så hård träning att det är bäst att köra varannan dag?

Som det är nu kör jag med tio kilo på hjässan när jag crunches. Tio set om tolv reps, försöker hålla mig upp i runt två sekunder eller så per rep - blir dock nog mindre mot slutet och inte lika bra "form", for obvious reasons ^^, men klarar 6-7 set OK. Så är det rekommenderat att jag kör varannan dag med detta, eller är det lugnt att köra varje dag? Jag brukar inte ha få träningsvärk.

Jag vet att det är att minska kroppsfettet som är the deal när det gäller synliga magmuskler, så det behöver ingen upplysa mig om. Jag undrar hur jag ska lägga upp den träningen.

Tack på förhand! :bow:

MrPowa
2010-05-13, 21:12
Så som det låter så kör du lätt, själv så skulle jag köra magen som jag kör resten av kroppen.

kalasrobin
2010-05-13, 21:16
Ok, tack! Men det är OK att köra så varje dag? Och när går det över till "hårt"?

tröskel
2010-05-13, 21:33
Kan inte ge dig något direkt svar men jag har kört mage 3-4 gånger i veckan det senaste och jag har blivit rätt mycket starkare i magövningarna. Så jag kan iaf. inte se någon negativ effekt. Jag kör lika "hårt/tungt" som i andra övningar.

Seb74
2010-05-13, 21:41
Så som det låter så kör du lätt

Är nog rätt individuellt om man tycker det är lätt eller inte med 7 set strikta crunches med 10kg på skallen?

gotdapump
2010-05-13, 22:03
Tror du att du skall få ligga mera genom att träna magen varje dag eller vad är syftet?..

Sniggel
2010-05-13, 22:09
Folk kan träna magen mycket oftare, för att de av någon anledning aldrig tränar den tungt utan gör en massa situps istället.
Det är den bilden jag har fått av många iaf.
Om de får resultat eller ej verkar vara lämnat till slumpen.

Kör magen lika tungt som andra muskelgrupper så går det inte att träna den lika ofta. Eller jo, det gör det förstås, men med tappad styrka, ork och uteblivna resultat om man inte vilar.

kalasrobin
2010-05-13, 22:20
Tror du att du skall få ligga mera genom att träna magen varje dag eller vad är syftet?..


Känns lite trollvarning över ditt inlägg...

Nej, inte genom att träna magen varje dag i sig, men bl.a. genom att ha en snygg mage. Därför undrar jag vad som ger bäst resultat och hur man bör träna för bäst resultat, utöver just att minska kroppsfettet.

gotdapump
2010-05-13, 22:45
Känns lite trollvarning över ditt inlägg...

Nej, inte genom att träna magen varje dag i sig, men bl.a. genom att ha en snygg mage. Därför undrar jag vad som ger bäst resultat och hur man bör träna för bäst resultat, utöver just att minska kroppsfettet.

Vad menar du med det är trollvarning över mitt inlägg?:confused:

Tränar du några andra muskelgrupper än magen och i så fall hur? Får man bättre resultat av att träna en muskelgrupp varje dag i stället för en gång i veckan?

kalasrobin
2010-05-13, 22:55
Vad menar du med det är trollvarning över mitt inlägg?:confused:

Tränar du några andra muskelgrupper än magen och i så fall hur? Får man bättre resultat av att träna en muskelgrupp varje dag i stället för en gång i veckan?

Det handlade om det klassiska myten om att man kan träna magens muskler oftare än andra, och att jag hörde någonstans att det inte nödvändigtvis behöver vara falskt utan att det beror på hur hårt man tränar, och att om man kör lättare träning kan man göra det varje dag. Och genom det undrar om jag bör vila från crunches varannan dag, eller om jag kan göra dem varje dag så som jag gör nu.

Som det är nu, tränar jag överkoppen varannan dag - dock gör jag crunches varje dag - genom sådana övningar man kan göra hemma, med och utan hantlar och vikter, och några vid ett lokalt enkelt utomhusgym. Benträning får jag nog helt okej mängd av på jobbet.

gotdapump
2010-05-13, 23:30
Det handlade om det klassiska myten om att man kan träna magens muskler oftare än andra, och att jag hörde någonstans att det inte nödvändigtvis behöver vara falskt utan att det beror på hur hårt man tränar, och att om man kör lättare träning kan man göra det varje dag. Och genom det undrar om jag bör vila från crunches varannan dag, eller om jag kan göra dem varje dag så som jag gör nu.

Som det är nu, tränar jag överkoppen varannan dag - dock gör jag crunches varje dag - genom sådana övningar man kan göra hemma, med och utan hantlar och vikter, och några vid ett lokalt enkelt utomhusgym. Benträning får jag nog helt okej mängd av på jobbet.

Tja, om man tränar allting jätte lätt skulle man säkerligen kunna träna samma muskelgrupp varje dag men det kan ju faktiskt kanske ligga någonting i den där myten..

Det är ju både en mindre muskelgrupp och sedan används den indirekt väldigt ofta så det skulle kunna vara en idé att träna den oftare eftersom den antagligen då tål lite mera..

Vad är då bäst? För dig som tycker att det är viktigt med en snygg mage eller kanske till och med en snyggare:naughty: skulle det kanske vara mer givande att träna den oftare än t.ex. mig som inte tycker att det är lika viktigt utan tränar den likvärdigt i förhållande till de andra muskelgrupperna.'

Är mer bättre?..

kalasrobin
2010-05-13, 23:36
ok

EkarN
2010-05-13, 23:42
Jag personligen kör magen 3 ggr i veckan, lite olika övningar. Upplever det som att jag blivit stabilare och fått större magmuskler sedan jag kört så ett tag.

HulkH
2010-05-14, 00:14
Träna den riktigt hårt så du känner dagen(arna) efter?

Så kör jag, får fin form och man blir riktigt stark i den

kalasrobin
2010-05-14, 00:26
Träna den riktigt hårt så du känner dagen(arna) efter?

Så kör jag, får fin form och man blir riktigt stark i den

Gör du vanliga crunches, andra övningar? Vikter? Hur många kg? Hur många sets + reps?

HulkH
2010-05-14, 01:00
Kör "rocky" alltså ungefär såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=8UaLL79KJEc 0:22

Med extra vikter bakom skallen, eller en curlstång med extra vikter på :)

Gör cirka 20 st, ibland mindre, men om man kör för tungt så brukar det ta för mycket på ryggen också.

kalasrobin
2010-05-14, 06:06
Kör "rocky" alltså ungefär såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=8UaLL79KJEc 0:22

Med extra vikter bakom skallen, eller en curlstång med extra vikter på :)

Gör cirka 20 st, ibland mindre, men om man kör för tungt så brukar det ta för mycket på ryggen också.

Oj! Det ser verkligen ryggdödande ut. :P
Jag kör crunches helt enkelt för att det, som jag har förstått det, är skonsamt för ryggen. Vetifan om man vågar sig på sånt där. ^^

Just ja, ska kanske nämna att jag har någorlunda synliga magmuskler och att jag vill definiera dem mer. Som sagt är ju kroppsfettet nr. 1.

kalasrobin
2010-05-19, 21:43
Okej, testade att köra med ett sånt där hjul, ab-wheel, och det var fantastiskt! Var ett tag sedan jag hade träningsvärk i magmusklerna så det känns riktigt bra. :)

filmjölk
2010-05-20, 06:56
Jag kan inte träna magen hårt varje dag, men jag tycker att magen återhämtar sig snabbare än tex baksida lår. Skulle nog kunna träna magen hårt varannan/var tredje dag om jag ville.

fiskebulle
2010-05-20, 08:32
Bara för att man inte har träningsverk längre behöver inte det betyda att muskeln ifråga är helt återställd.

Zwitterion
2010-05-20, 08:39
Man behöver ju stabilitet för de stora övningarna, så det om något borde begränsa det specifika magpiskandet till sunda nivåer. Ja om det är träning vi snackar om.

fiskebulle
2010-05-20, 08:41
Man behöver ju stabilitet för de stora övningarna, så det om något borde begränsa det specifika magpiskandet till sunda nivåer. Ja om det är träning vi snackar om.

Av någon anledning så kan vi nog anta att TS knappast kör tunga mark eller böj. Bara en känsla jag har...

kalasrobin
2010-05-20, 19:15
Av någon anledning så kan vi nog anta att TS knappast kör tunga mark eller böj. Bara en känsla jag har...

Nejnej, jag är inte ute efter att bli "biffig"! Jag får normal benträning genom jobbet.

fiskebulle
2010-05-21, 08:34
Nejnej, jag är inte ute efter att bli "biffig"! Jag får normal benträning genom jobbet.

Jomenvisst. Fördomsprofilering slår aldrig fel.

Nephelite
2010-05-21, 15:03
haha =D underbart fiskbulle

kalasrobin
2010-05-21, 22:39
Puss! Det fungerar förstås även åt det motsatta hållet. :)

frong
2010-05-22, 01:36
Jag kör inte magen så ofta, tycker att man får med det i många övningar ändå.


När jag kör det varierar jag olika repsantal, dock brukar jag försöka ligga mellan 10-15, som resten av mina övningar. Varför bryta ett vinnande koncept? ;)

Sgart
2010-05-22, 09:12
kör man mage tungt så orkar man (iallafall inte jag) göra samma ansträning dagen efteråt. Detta även om man inte skulle känna träningsvärk.

Sen får man nog inse också att magen används till en del andra övningar som inte läggs in på ett "magpass" Typ mark, Knäböj osv.

Chrunches tycker jag dock är väldigt lätt att göra fel på anledningen till att du klarar av att köra den ofta kan ju isåfall vara att du inte får till den ordentligt.

Om syftet är att bygga med din träning skulle de flesta troligen rekommendera cable chrunches. Baserat på andra trådar och folks svar där.

Körhårt
2010-05-22, 10:13
Många kör mage en gång i veckan, och då kör de bara upp till 6set med kroppsviken - det är för lite i mitt tycke. Vem kör 6set bänkpress på motsvarande vikt (säg 40-50kg) och inget annat under bröstträningen?

Sen jag började träna mage oftare (4-6ggr i veckan) så har jag fått betydligt bättre konturer och har blivit bra mycket starkare.

Jag kör upp till 9 set per tillfälle och använder mig utav kroppsvikten.