handdator

Visa fullständig version : värsta teknikfelet ni sett någon göra på gymmet?


Sidor : [1] 2 3

hocky
2010-05-13, 18:53
Vad är det värsta ni sett någon göra och gick ni då fram och hjälpte eller stod ni och skratta/grät åt hans/hennes teknik ?

Kek
2010-05-13, 19:00
Har inte sett så många precis. Är oftast i min egen värld men såg när en tjejs pojkvän skulle förklara hur man skulle köra latsdrag. Full rom i all ära men när man drar stången ner till knäna har man nog dragit lite för långt. Sket i att gå fram och säga något då jag själv hatar när randoms kommer fram och förklarar att de har läst någonstans att jag gör fel.

kalaskonrad
2010-05-13, 19:00
Måste nog vara när en liten kille på ca 15-16 år maxade på fullt magasin i stångcurl (fast i cablecross-maskinen, vet inte vad denna övning kallas?) Självklart rörde sig inte vikten en millimeter, men han hade tamefan bestämt sig för att vikten skulle upp! Slänger upp handtaget på ryggen som om han skulle bära hem en tung säck och börjar att försöka springa (han hade alltså gett upp idén i att försöka curla upp vikten, men vikten skulle iaf röra sig tydligen) Stånkar och tar i för kung och fosterland i ca 20sek tills han till slut inser att inte vikten går att rubba och smiter snabbt ut ur gymmet med svansen emellan benen... Jag är inte en sådan som lägger sig i andras träning men man kanske skulle ha sagt något(?)

Det var i vilket fall SJUKT kul att se på måste jag säga, önskar att jag filmat det:D

ceejay
2010-05-13, 19:02
latsdrag kombinerat med pushdown är en favorit

Pjotor
2010-05-13, 19:09
Curla i böjracket. Fortfarande det värsta teknikfelet alla kategorier.

EkarN
2010-05-13, 19:11
Var nog igår när jag var på klubben. Kom in en kille som skulle köra bänk, han lassade på en massa vikt, lyfte av och sänkte stången 1 dm, sedan vände han och pressade upp. Nästan alla motionärer på klubben verkar ha fått för sig att det är så man gör när man bänkar, men den här killen var den värsta.

Till de mindre killarna brukar jag säga åt dem att de ska ner till bröstet, för det är sällan några andra som lyssnar.

toto2009
2010-05-13, 19:19
Mm det är störigt när man ser folk tro dom är grymt starka i bänken när dom knappt går ner halvägs till bröstet :D. Samma med chins när dom knappt sträcker ut armarna ut bara gör korta rörelser och lyckas göra ganska många.

JohnRick
2010-05-13, 19:24
Det mest frekventa teknikfelet jag bevittnar är folk som drar igång med sidlyft för axlar (lateral raises). Det finns de som börjar i midjehöjd och svingar vilt. Några använder inte axeln alls utan får det på nå't märkligt sätt till en tricepsövning där de sträcker ut överarmen ordentligt i slutet. Jag upphör aldrig att bli road av dessa skådespel.

Anton Fräs
2010-05-13, 19:25
En kille som reppade på 120-140kg mark @ la crossfit med grovf bananrygg. Dessutom ryckte han igång vikten.

vicarious
2010-05-13, 19:27
En kille som reppade på 120-140kg mark @ la crossfit med grovf bananrygg. Dessutom ryckte han igång vikten.

Detta har jag också sett. Trodde helt allvarligt hans rygg skulle gå av i varje rep han gjorde.

mn8eii
2010-05-13, 19:29
Mm det är störigt när man ser folk tro dom är grymt starka i bänken när dom knappt går ner halvägs till bröstet :D. Samma med chins när dom knappt sträcker ut armarna ut bara gör korta rörelser och lyckas göra ganska många.

Varför tycker du att det är "störigt"? Min spontana tanke är att låta alla träna som de vill så länge det inte är ett direkt skadligt utförande de har. Jag vet inte, du kanske går runt och irriterar dig på saker till höger och vänster även i andra sammanhang men jag funderar på om inte den energin som det tar kan utnyttjas bättre.

nogger schwarz
2010-05-13, 19:39
jag har gjort sidolyft över axelhöjd framför spegeln ett antal gånger...

Petoria
2010-05-13, 19:57
Hantellyft åt sidan med väldigt böjda armar och svinga upp vikten varje rep
Marklyft med extrem bananrygg
Bänkpress där stången rör sig max 10cm där passaren lyfter hälften av vikten
Axelpress i en vadpress (var mest konstigt att se)

Arf Pingvin
2010-05-13, 19:57
Det finns flera episka övningsutföranden på atletklubben. Såna som får folk att haja till och utropa "men vad gör karln i bakgrunden!?" på träningsvideos... Favoriten är när viktade chins och dips blir samma övning. Det låter otroligt men det är helt sant. Fascinerande att se :)

Ungrim
2010-05-13, 20:01
Det finns flera episka övningsutföranden på atletklubben. Såna som får folk att haja till och utropa "men vad gör karln i bakgrunden!?" på träningsvideos... Favoriten är när viktade chins och dips blir samma övning. Det låter otroligt men det är helt sant. Fascinerande att se :)

Försöker få upp en bild i huvudet på hur det kan se ut men lyckas inte.... Kan du ge en snabb förklaring på detta konst stycke??

Petoria
2010-05-13, 20:02
Det finns flera episka övningsutföranden på atletklubben. Såna som får folk att haja till och utropa "men vad gör karln i bakgrunden!?" på träningsvideos... Favoriten är när viktade chins och dips blir samma övning. Det låter otroligt men det är helt sant. Fascinerande att se :)

Viktade muscle-ups? :Virro

Mantus
2010-05-13, 20:03
Varför tycker du att det är "störigt"? Min spontana tanke är att låta alla träna som de vill så länge det inte är ett direkt skadligt utförande de har. Jag vet inte, du kanske går runt och irriterar dig på saker till höger och vänster även i andra sammanhang men jag funderar på om inte den energin som det tar kan utnyttjas bättre.

Stör det dig?:)

TehSaxo
2010-05-13, 20:05
* Pushdown med raka armar

* Marklyft med BANAN-RYGG (brydde mig inte eftersom att det var 20kg bara)

* Swing-Curl(biceps), killen såg en snygg brud, lastar på och swingar upp stången - klassiker? :P

Petoria
2010-05-13, 20:07
* Pushdown med raka armar

* Marklyft med BANAN-RYGG (brydde mig inte eftersom att det var 20kg bara)

* Swing-Curl(biceps), killen såg en snygg brud, lastar på och swingar upp stången - klassiker? :P

Cable pullovers?

dupper
2010-05-13, 20:07
* Pushdown med raka armar

Hur menar du?

Du kanske förvirrar det med cable pullovers, som är en övning för lats?

Arf Pingvin
2010-05-13, 20:07
Försöker få upp en bild i huvudet på hur det kan se ut men lyckas inte.... Kan du ge en snabb förklaring på detta konst stycke??

Ja målet med övningen är då att få vikterna som hänger från midjan att röra sig litegrann upp och ner. Om man då liksom drar ihop torson medelst någon kontraktion av magen så rör sig faktiskt vikterna en del. Då spelar det ingen roll om man hänger i chins eller dipsracket. Sen blir det i stort sett statisk träning för resten av överkroppen, en liten dip bara eller en liten avvikelse från ~90 grader i armbågsled i chins.

Mantus
2010-05-13, 20:10
Har ett par gånger funderat på olika bänktekniker. Har funderat på om några nybörjare verkligen tänkt köra tricepsutlåsningar eller om de tror att de kör bänkpress. Skulle aldrig fall mig in att gå fram och säga till dem däremot, dels för att det är roligt att titta på mellan set och dels för att jag inte har något att göra med deras träning.

elo_
2010-05-13, 20:10
Det finns flera episka övningsutföranden på atletklubben. Såna som får folk att haja till och utropa "men vad gör karln i bakgrunden!?" på träningsvideos... Favoriten är när viktade chins och dips blir samma övning. Det låter otroligt men det är helt sant. Fascinerande att se :)

muscle-ups?

TehSaxo
2010-05-13, 20:11
Cable pullovers?

Hur menar du?

Du kanske förvirrar det med pulldowns, som är en övning för lats?

Inte en chans att det var pullovers, killen stod i CC, tog tag i stången och bara körde från brösthöjd och swingade ner den med raka armar. Tänk dig att en person som inte kan böja armbågen ska köra pushdowns. ;)

mn8eii
2010-05-13, 20:13
Stör det dig?:)

Nej, det var väl det jag skrev?

Mantus
2010-05-13, 20:15
Nej, det var väl det jag skrev?

Det jag menar är att du verkar störa dig på att han går runt och stör sig på folk. Get my drift?

Petoria
2010-05-13, 20:15
Inte en chans att det var pullovers, killen stod i CC, tog tag i stången och bara körde från brösthöjd och swingade ner den med raka armar. Tänk dig att en person som inte kan böja armbågen ska köra pushdowns. ;)

Cable pullovers?

WfbaEbjDIPo

TehSaxo
2010-05-13, 20:19
Varför tycker du att det är "störigt"? Min spontana tanke är att låta alla träna som de vill så länge det inte är ett direkt skadligt utförande de har. Jag vet inte, du kanske går runt och irriterar dig på saker till höger och vänster även i andra sammanhang men jag funderar på om inte den energin som det tar kan utnyttjas bättre.

Hoppas du inte menar den här tekniken?

http://www.youtube.com/watch?v=TNTJh4WxBQ8


http://www.youtube.com/watch?v=TNTJh4WxBQ8 (ifall att videon inte funkar=p)

TehSaxo
2010-05-13, 20:21
Cable pullovers?

WfbaEbjDIPo

Haha fail på mig !

Joe Hardgainer
2010-05-13, 20:28
Viktade muscle-ups? :Virro

:bow:

Curla i böjracket. Fortfarande det värsta teknikfelet alla kategorier.

Vem vare !?!?!?! :D

Joe Hardgainer
2010-05-13, 20:44
Aannars finns det ju många
-Latsdrag där peronen för det mesta befinner sig i ett horisontalläge
-Snormycket vikt benpressen, där utförandet består av att låsa ur knäna. Personen blir sedan påhejad av sina blattepolare för att han är pro som faktiskt kör ben.
-Hantelcurlsen som mer liknar en gigantisk pendel
-Ostbågslyften
-Situps, där man med tempot verkar sträva efter att överträffa duracellkaninen, samtidigt som man gör allt i sin makt för försöka slita av sig huvudet.

Gabriel174
2010-05-13, 21:02
ostbågsmarklyft. Jag har ju inte en helt 100% teknik, men gav han lite tips så det såg iaf inte ut som att han skulle bryta ryggen efter det.

Bluesparv
2010-05-13, 21:03
Swingchins med försök att slita av axellederna i bottenläge utan att sträcka ut. Det var underhållning utan dess like. I powerracket med, bara för att dryga till det ännu mer :D

Ett och annat gott skratt fick man ju iaf :)

Kim Jong Il
2010-05-13, 21:04
Såg en stor alban en gång som körde skivstångsrodd med ena handen supinerad och andra pronerad. Sedan försökte han förklara för mig att man måste köra så.

Det var kul.

Joe Hardgainer
2010-05-13, 21:08
Såg en stor alban en gång som körde skivstångsrodd med ena handen supinerad och andra pronerad. Sedan försökte han förklara för mig att man måste köra så.

Det var kul.

Kan en vilsen alban ens försöka förklara något för en framtida världshärskare ??

Mart|n
2010-05-13, 21:12
Det absolut värsta som jag har sett var när en riktig nybörjare skulle träna latsen i hopp om att få dom tjockare. Det han gjorde var att köra marklyft ståendes axelbrett med händerna placerade precis i mitten på skivstången, samt en extremt krummad rygg. Ostbågarna hade garanterat blivit avundsjuka om dom hade sett honom lyfta!

Jag föreslog rodd i en maskin...

mn8eii
2010-05-13, 21:13
Swingchins med försök att slita av axellederna i bottenläge utan att sträcka ut. Det var underhållning utan dess like. I powerracket med, bara för att dryga till det ännu mer :D

Ett och annat gott skratt fick man ju iaf :)

Det var inte en kipping pullup du såg?

http://www.youtube.com/watch?v=7spRknkD1hU

tröskel
2010-05-13, 21:14
Bor i England för tillfället och jag ser dom flesta av felen ni beskriver i tråden varje dag, tror att det har att göra med mentaliteten i allmänhet här. Folk tänker helt enkelt inte igenom saker, dom bara gör.

Fast sen är dom flesta på gymmet större än mig ändå, men frågan är hur länge dom håller.

Matsa
2010-05-13, 21:14
Stör mig på folk som lägger sig i när jag stör mig på saker.

Semiramis
2010-05-13, 21:14
En snubbe som körde fina, vackra djupa knäböjar - tills han skulle upp igen då lutade han sig framåt och fäste stint blicken i marken och lyfte upp så hela vägen. Mycket konstigt har man sett men det är enda gången jag varit betänkt att faktiskt säga något.

toto2009
2010-05-13, 21:51
Varför tycker du att det är "störigt"? Min spontana tanke är att låta alla träna som de vill så länge det inte är ett direkt skadligt utförande de har. Jag vet inte, du kanske går runt och irriterar dig på saker till höger och vänster även i andra sammanhang men jag funderar på om inte den energin som det tar kan utnyttjas bättre.

Ooooookeeeej, stör du dig att jag stör mig på halv bänkare?:D. Tror din energi kan utnyttjas bättre.

mn8eii
2010-05-13, 22:00
Ooooookeeeej, stör du dig att jag stör mig på halv bänkare?:D. Tror din energi kan utnyttjas bättre.

Fast saken är ju den att det gör jag inte, jag kunde inte bry mig mindre om du väljer att irritera dig på något sådant, jag lägger min energi på annat...

toto2009
2010-05-13, 22:09
Sen kan man ju alltid diskutera på vilken grad av "irretation" jag har. Du stör dig på saker i din omgivning med, men ändå slösar du bort din energi på det.

Sgart
2010-05-13, 22:09
Är ju lätt för en person som inte känner en annan att få för sig att den som gör en övning inte vet vad denne gör. Medans han kanske har full koll på vad han gör men har valt att göra den annorlunda.

Har sett videos på kollo där folk bänkar monstervikter i Powerrack och lyfter 5cm eller så. För att vänja brösten vid höga vikter osv osv.

Då var det ingen som reagerade på ej ROM osv ;)


Som sagt, kan finnas en mening bakom saker också ibland. Därmed vill jag inte försvara att folk ska köra livsfarliga mark eller så men ja.. ni hajjar kanske :)

Petoria
2010-05-13, 22:14
Är ju lätt för en person som inte känner en annan att få för sig att den som gör en övning inte vet vad denne gör. Medans han kanske har full koll på vad han gör men har valt att göra den annorlunda.

Har sett videos på kollo där folk bänkar monstervikter i Powerrack och lyfter 5cm eller så. För att vänja brösten vid höga vikter osv osv.

Då var det ingen som reagerade på ej ROM osv ;)


Som sagt, kan finnas en mening bakom saker också ibland. Därmed vill jag inte försvara att folk ska köra livsfarliga mark eller så men ja.. ni hajjar kanske :)

Håller med, men man brukar oftast se när folk gör något av en anledning eller för att de inte vet bättre :)

PepzAdept
2010-05-13, 22:40
Swingchins med försök att slita av axellederna i bottenläge utan att sträcka ut. Det var underhållning utan dess like. I powerracket med, bara för att dryga till det ännu mer :D

Ett och annat gott skratt fick man ju iaf :)

Exakt det har jag gjort när jag kört FRAN. Kul att man kan underhålla :thumbup:
Körde det ju dock inte med försök att slita av axellederna utan mest för att det är bra träning ;)

Buck
2010-05-13, 22:53
-Situps, där man med tempot verkar sträva efter att överträffa duracellkaninen, samtidigt som man gör allt i sin makt för försöka slita av sig huvudet.

Får mig att tänka på en kommentar till en "artikel" om magträning/magrutor på aftonbladet. Ungefär så här: En kille hävdade bestämt att han hade ett fint sexpack med tydliga rutor sedan han var 15 trots 20%+ BF. Detta hade han tydligen fått genom att köra 500 crunches på morgonen och 500 på kvällen, "tar bara 5 minuter om dagen". 1000 st på 5 minuter alltså. Huruvida något av vad han skrev alls stämde vettefan, men duracell-kaninen är fan inte långt borta om han nu skulle göra fler än 3 crunches i sekunden :)

Honken
2010-05-13, 23:37
Vartenda friidrottare där jag tränar; frivändningar ostbågestyle á la 2 meter mellan fötterna knäna pekar mot varandra, armbågarna nuddar varandra när stången fångas strax ovanför bröstvårtorna.

Matsa
2010-05-14, 01:52
Fast saken är ju den att det gör jag inte, jag kunde inte bry mig mindre om du väljer att irritera dig på något sådant, jag lägger min energi på annat...

Du brydde dig tillräckligt mycket för att skriva ett inlägg.

Henchman
2010-05-14, 02:24
Cable crunch där kroppsvikten används för att få ner kabeln, full svank genom hela rörelsen dessutom.

stevebc
2010-05-14, 05:07
En kompis som låg på en bänk och körde benlyft för att träna magen. Som extra belastning lade han en vikt på magen medan han lyfte på benen. Frågade honom varför han lade vikten på magen, den ligger ju bara stilla tänkte jag, inget arbete utförs ju. Han svarade att han gjorde övningen och han hade en vikt, så därför var det träning. Så länge vikten låg på muskeln man ville träna så hjälpte det.

Det absolut värsta som jag har sett var när en riktig nybörjare skulle träna latsen i hopp om att få dom tjockare. Det han gjorde var att köra marklyft ståendes axelbrett med händerna placerade precis i mitten på skivstången, samt en extremt krummad rygg. Ostbågarna hade garanterat blivit avundsjuka om dom hade sett honom lyfta!

Jag föreslog rodd i en maskin...En kille som delade upp ryggträningen i tjocklek och vidd? Gör mig inte förbannad på en fredag Martin.

Anton Fräs
2010-05-14, 05:55
Uppdelningen tjocklek/vidd ser jag bara som en fin omskrivning för att man kör 2 ryggpass/veckan :p

Bluesparv
2010-05-14, 06:21
Det var inte en kipping pullup du såg?

http://www.youtube.com/watch?v=7spRknkD1hU

My bad *cupid*

Dock så hade killen som gjorde de ingen kontroll alls, till skillnad från han i klippet.

stemag
2010-05-14, 06:26
latsdrag kombinerat med pushdown är en favorit
Man blir bara bedrövad när man ser nån köra latsdrag och sen fortsätta pressa ner stången till benen.

Curla i böjracket. Fortfarande det värsta teknikfelet alla kategorier.
+1

mpersson
2010-05-14, 06:29
Lite kärlek till denna hemska hattråd på en fredag gör ju inget, så jag vill tacka alla som deltagit i diskussionerna om man vare sig man stör sig på varandra eller andra oöskade dissar :D

OT: Latsdrag med pushdown är min vinnare. Ännu roligare är att han som utförde den har en bror som säger att man ska göra så helt utan kunskap om vilken muskel som tränas och påstår att JAG ( WhataFUCK ! ) har fel :Virro

Mart|n
2010-05-14, 07:00
En kille som delade upp ryggträningen i tjocklek och vidd? Gör mig inte förbannad på en fredag Martin.

Någon vidd nämnde han inte, bara att han ville ha tjocka "såna" (han pekade mot latsen när han det).

Det sjukaste av allt var att han vägde 74 kg!!!11

elo_
2010-05-14, 07:02
Är ju lätt för en person som inte känner en annan att få för sig att den som gör en övning inte vet vad denne gör. Medans han kanske har full koll på vad han gör men har valt att göra den annorlunda.

Har sett videos på kollo där folk bänkar monstervikter i Powerrack och lyfter 5cm eller så. För att vänja brösten vid höga vikter osv osv.

Då var det ingen som reagerade på ej ROM osv ;)


Som sagt, kan finnas en mening bakom saker också ibland. Därmed vill jag inte försvara att folk ska köra livsfarliga mark eller så men ja.. ni hajjar kanske :)

Övningen brukar kallas lockouts och används vanligtvis av utrustningslyftare för att stärka slutpressen i bänk och tränar då specifikt triceps, men även främre delta och bröst. Det är en djävligt tung övning eftersom det är en död start på stången.

vicarious
2010-05-14, 07:24
Man blir bara bedrövad när man ser nån köra latsdrag och sen fortsätta pressa ner stången till benen.


Ännu bättre när nån kör latsdrag bakom nacken och drar ner stången till där trapzen slutar :D

Sir Anselm
2010-05-14, 07:44
Det värsta som finns är folk som envisas med att köra knäböj i curl-racket...

macsacre
2010-05-14, 08:07
jag tycker att 7 av 10 bänkar på fel sätt.

mpersson
2010-05-14, 08:10
Jag tkr 9 av 10 pratar för mkt om bänk.......

Dreas
2010-05-14, 08:23
En kille som markar 300kg. Ryggen böjd, skjuter under knäna under stången och gungar upp sakta.

Såg även en liten stackare som körde T-bar med krummad rygg, skulle ha sagt till han känns det som....

edit: Och ja, hantellyft åt sidan med överarmarna inåt kroppen så man kan ta mer vikt....

mikaelj
2010-05-14, 08:35
Systemiskt teknikfel av alla PT på gym som ger nybörjarna femtioelva isolationsövningar. 9/10 på gymmet jag tränar på som swingcurlar borde ägna sin tid åt något vettigare, typ knyppling.

kaer
2010-05-14, 09:26
Är en tjej där jag tränar som gör något mellanting mellan front raise och sidolyft, dessutom där armbågsleden pekar nästan uppåt.
Det ser inte alls nyttigt ut, vore det någon som inte såg så sjukt bra ut skulle jag nog säga något, men nu känns det som att det bara skulle uppfattas som någon skruvad diss/pick-upline.

ARMSTARK
2010-05-14, 09:32
Det är ett gäng invandrarkillar som brukar köra alldeles för tunga marklyft. För att kunna göra fler än en rep så dunkar de ner stången i golvet så att den studsar upp. T.o.m om man står i duschen på övervåningen känner man hur hela golvet skakar.

mpersson
2010-05-14, 09:41
Jag vet inte om de går under teknikfel, men är det bara jag som aldrig sett någon annan köra marklyft? På mitt gym har jag aldrig i mitt liv sett en någon göra nåt liknande ?

joasimo
2010-05-14, 09:59
En kille på mitt gym som alltid har ryggen som en ostkrok i alla ryggövningar, spelar ingen roll vilken övning. Sedan har vi en som bänkpressar och lyfter rumpan från bänken väldigt mycket, varje press oavsett vikt.

juulia_
2010-05-14, 10:15
En kille som som skulle agera erfaret träningsproffs och guida sin nybörjarpolare använde bänken bredvid mig. När hans polare pressade på som bäst sa han helt seriöst att: "Känner du hur det tar i biceps nu? Imorgon då ska vi träna bröst och triceps!"

Dagens garv. :)

Tolkia
2010-05-14, 10:23
Är en tjej där jag tränar som gör något mellanting mellan front raise och sidolyft, dessutom där armbågsleden pekar nästan uppåt.
Det ser inte alls nyttigt ut, vore det någon som inte såg så sjukt bra ut skulle jag nog säga något, men nu känns det som att det bara skulle uppfattas som någon skruvad diss/pick-upline.
Mac Raise (låter kanske inte som om de är så snygga dock; jag tror inte att det är meningen att armbågen skall gå uppåt)?

Jag är typ sämst själv, så det är inte som att jag är i en position att störa mig på annat än när folk inte kan uppföra sig mellan övningarna. Jag får dock lite ont inombords när jag ser killar (ja, av någon anledning är det alltid killar, eller möjligen gubbar) som kör stångrodd som ser ut mest som drag till hakan med krummad rygg. Aj. Förekommer även frekvent på Body Pump.

mattilainen
2010-05-14, 10:27
marklyft som en ostbåge. Är livrädd när jag ser detta. Detta är också alltid av fotbollsspelande killar.

dt06mj2
2010-05-14, 10:27
Jag vet inte om de går under teknikfel, men är det bara jag som aldrig sett någon annan köra marklyft? På mitt gym har jag aldrig i mitt liv sett en någon göra nåt liknande ?

Låter som ett konstigt gym. :Virro

jag har tränat både på hawrdcore-gym och nautilusgym, och där har alltid funnits folk som marklyft.

En kille som som skulle agera erfaret träningsproffs och guida sin nybörjarpolare använde bänken bredvid mig. När hans polare pressade på som bäst sa han helt seriöst att: "Känner du hur det tar i biceps nu? Imorgon då ska vi träna bröst och triceps!"

Dagens garv. :)

Jag och mina kompisar brukar ofta vara ironiska i sådana uttalanden, kanske dom var det också? ^^

stridis
2010-05-14, 10:29
Systemiskt teknikfel av alla PT på gym som ger nybörjarna femtioelva isolationsövningar. 9/10 på gymmet jag tränar på som swingcurlar borde ägna sin tid åt något vettigare, typ knyppling.

Ja men då blir man ju tvungen att lära dem övningarna jue! Skall PT:s bemöda sig med sådant? Näe idiotsäkra isolationsövningar är mycket bättre.

agazza
2010-05-14, 10:30
Att folk lutar sig bakåt i latsdragen kan bero på att det är fullt vid rodden och dom har lust att träna baksida axlar och övre ryggen innan dom måste snabba sig hem..

Verkar ändå som många (nya medlemmar ;)) i den här tråden är ett gäng vetalltare som inte har full koll på alla övningar som finns.

Det jag värsta jag sett teknikmässigt var en konstig filur som lastade bänken med ~140kg, men var nog inte god för mer än 60.

Han lyfte upp stången från bänken, som var en ganska så imponerande sak att se med hans kroppshydda. Sen la han tillbaka den. och repeterade detta 5 gånger. Han hade talk och viktbälte och midjeväska, jajjemän.

Sen körde han en avslutningsrep, där han lyfta ut, försökte sänka vikten en cm, tappade låsningen i triceps, sänkte fort vikten och la den på näsan, rullade den över kiden ner på halsen, sen välte han stången ner på golvet, och halvålade-juckade sig ut från den, sen avslutade han övningen med att torka bort allt näsblod och åka på sjukhuset.

Vet inte riktigt vad det var för övning, men hardcore var den.

mpersson
2010-05-14, 10:32
låter som ett konstigt gym. :virro

jag har tränat både på hawrdcore-gym och nautilusgym, och där har alltid funnits folk som marklyft.

hell yeah !

limenka
2010-05-14, 10:32
Att folk lutar sig bakåt i latsdragen kan bero på att det är fullt vid rodden och dom har lust att träna baksida axlar och övre ryggen innan dom måste snabba sig hem..

Verkar ändå som många (nya medlemmar ;)) i den här tråden är ett gäng vetalltare som inte har full koll på alla övningar som finns.

Det jag värsta jag sett teknikmässigt var en konstig filur som lastade bänken med ~140kg, men var nog inte god för mer än 60.

Han lyfte upp stången från bänken, som var en ganska så imponerande sak att se med hans kroppshydda. Sen la han tillbaka den. och repeterade detta 5 gånger. Han hade talk och viktbälte och midjeväska, jajjemän.

Sen körde han en avslutningsrep, där han lyfta ut, försökte sänka vikten en cm, tappade låsningen i triceps, sänkte fort vikten och la den på näsan, rullade den över kiden ner på halsen, sen välte han stången ner på golvet, och halvålade-juckade sig ut från den, sen avslutade han övningen med att torka bort allt näsblod och åka på sjukhuset.

Vet inte riktigt vad det var för övning, men hardcore var den.

Berättartekniken! Levde mig verkligen in i situation :thumbup:

Har förövrigt sett en liten norsk CC-curla med benen. True story.

Tolkia
2010-05-14, 10:43
OK, det här är inte en mobbingtråd. Posta inte filmer på random privatperson för att vigga hånskratt. Det är jävligt billigt.

Crocker
2010-05-14, 10:48
En kille som som skulle agera erfaret träningsproffs och guida sin nybörjarpolare använde bänken bredvid mig. När hans polare pressade på som bäst sa han helt seriöst att: "Känner du hur det tar i biceps nu? Imorgon då ska vi träna bröst och triceps!"

Dagens garv. :)

:thumbup:

agazza
2010-05-14, 10:52
Berättartekniken! Levde mig verkligen in i situation :thumbup:

Har förövrigt sett en liten norsk CC-curla med benen. True story.

Tack, känner du micke Olander ?

kaer
2010-05-14, 10:55
Mac Raise (låter kanske inte som om de är så snygga dock; jag tror inte att det är meningen att armbågen skall gå uppåt)?

Googlade mac raise med klent resultat, vet inte hur övningen går till, men kan inte tänka mig att det ska se ut som hon utför den, det gör ont i varenda led i hela armen på mig när jag ser på.

Annars brukar ju såna här trådar alltid resultera i ett par magplask med att någon postar om ett galet utförande, så kommer nästa person in och påpekar att det är ett korrekt utförande eller att man kan faktiskt göra så.

Edit: Någon som har en fin bild på mac raise?

EkarN
2010-05-14, 10:57
Att folk lutar sig bakåt i latsdragen kan bero på att det är fullt vid rodden och dom har lust att träna baksida axlar och övre ryggen innan dom måste snabba sig hem..

Verkar ändå som många (nya medlemmar ;)) i den här tråden är ett gäng vetalltare som inte har full koll på alla övningar som finns.

Det jag värsta jag sett teknikmässigt var en konstig filur som lastade bänken med ~140kg, men var nog inte god för mer än 60.

Han lyfte upp stången från bänken, som var en ganska så imponerande sak att se med hans kroppshydda. Sen la han tillbaka den. och repeterade detta 5 gånger. Han hade talk och viktbälte och midjeväska, jajjemän.

Sen körde han en avslutningsrep, där han lyfta ut, försökte sänka vikten en cm, tappade låsningen i triceps, sänkte fort vikten och la den på näsan, rullade den över kiden ner på halsen, sen välte han stången ner på golvet, och halvålade-juckade sig ut från den, sen avslutade han övningen med att torka bort allt näsblod och åka på sjukhuset.

Vet inte riktigt vad det var för övning, men hardcore var den.

Du hjälpte honom inte när han fick 140 kg på snoken?:D

mpersson
2010-05-14, 11:01
Att folk lutar sig bakåt i latsdragen kan bero på att det är fullt vid rodden och dom har lust att träna baksida axlar och övre ryggen innan dom måste snabba sig hem..

Verkar ändå som många (nya medlemmar ;)) i den här tråden är ett gäng vetalltare som inte har full koll på alla övningar som finns.

Det jag värsta jag sett teknikmässigt var en konstig filur som lastade bänken med ~140kg, men var nog inte god för mer än 60.

Han lyfte upp stången från bänken, som var en ganska så imponerande sak att se med hans kroppshydda. Sen la han tillbaka den. och repeterade detta 5 gånger. Han hade talk och viktbälte och midjeväska, jajjemän.

Sen körde han en avslutningsrep, där han lyfta ut, försökte sänka vikten en cm, tappade låsningen i triceps, sänkte fort vikten och la den på näsan, rullade den över kiden ner på halsen, sen välte han stången ner på golvet, och halvålade-juckade sig ut från den, sen avslutade han övningen med att torka bort allt näsblod och åka på sjukhuset.

Vet inte riktigt vad det var för övning, men hardcore var den.

Patetiskt att du dömer träningserfarenhet efter kolomedlemskap *flex*

Ohh yes he said it... ooops :hbang:

creperiet
2010-05-14, 11:05
Det jag värsta jag sett teknikmässigt var en konstig filur som lastade bänken med ~140kg, men var nog inte god för mer än 60.

Han lyfte upp stången från bänken, som var en ganska så imponerande sak att se med hans kroppshydda. Sen la han tillbaka den. och repeterade detta 5 gånger. Han hade talk och viktbälte och midjeväska, jajjemän.

Sen körde han en avslutningsrep, där han lyfta ut, försökte sänka vikten en cm, tappade låsningen i triceps, sänkte fort vikten och la den på näsan, rullade den över kiden ner på halsen, sen välte han stången ner på golvet, och halvålade-juckade sig ut från den, sen avslutade han övningen med att torka bort allt näsblod och åka på sjukhuset.

Vet inte riktigt vad det var för övning, men hardcore var den.

5 utlåsningar och en negativ. Drömpass imo.

agazza
2010-05-14, 11:15
Du hjälpte honom inte när han fick 140 kg på snoken?:D

Mitt i ett sett, när jag var klar så var han redan lös :thumbup:

Patetiskt att du dömer träningserfarenhet efter kolomedlemskap *flex*

Ohh yes he said it... ooops :hbang:

Kolo är allvetande och det märks (i dom flesta fallen) att folk som är nyreggade, inte har hunnit tagit del av dess superduperhet.

5 utlåsningar och en negativ. Drömpass imo.

Skulle haft passare bara, Rätt hardcore filur.

CoKEmaN
2010-05-14, 11:35
En gubbe på 50+ som alltid kör svintungt, bicepscurl o sånt, bara svingas upp! Men igår såg jag när han körde jättetunga lyft till hakan i ccn, väldigt smalt grepp, han började med att stå lite på huk, sen ryckte upp det till hakan där han tvärvände o följde med vikten ner på samma sätt som han tog sig upp.. Såg nästan dödligt ut.. Droppen var när han tyckte jag borde testa.....

mikaelj
2010-05-14, 11:38
Ja men då blir man ju tvungen att lära dem övningarna jue! Skall PT:s bemöda sig med sådant? Näe idiotsäkra isolationsövningar är mycket bättre.

Mjo, kom att tänka på det när jag skrivit det och funderade lite över mitt eget markande...

Men ändå. Det känns som att de går till överdrift.

Sjoba
2010-05-14, 11:41
Systemiskt teknikfel av alla PT på gym som ger nybörjarna femtioelva isolationsövningar. 9/10 på gymmet jag tränar på som swingcurlar borde ägna sin tid åt något vettigare, typ knyppling.

+1
Inte nog med att dom i stort sett bara ger ut isolationsövningar i maskiner, 99% av alla PT kan inte ett jota och folk betalar 500kg i timmen för att få råd av någon som verkligen inte kan någonting.

Sir Anselm
2010-05-14, 11:42
+1
99% av alla PT kan inte ett jota

Bullshit...

Piranha
2010-05-14, 11:42
Vad är teknikfel?

Var finns facit över hur en övning skall utföras?

Har du rätten att bedömma andra vad som är rätt och fel i deras träning?

Buck
2010-05-14, 11:44
+1
Inte nog med att dom i stort sett bara ger ut isolationsövningar i maskiner, 99% av alla PT kan inte ett jota och folk betalar 500kg i timmen för att få råd av någon som verkligen inte kan någonting.

500 kg i timmen är ju rätt överkomligt. ;)

emi23j
2010-05-14, 14:37
såg en person göra riktigt dåliga frivändningar idag.

Man kan säga att det var som en bicep curl (med omvänt grepp) och grov bakåtlutning. det var i en grovbakåt lutning som han "fångande" stången. såg riktigt farligt ut.

emi23j
2010-05-14, 14:39
En annan rolig sak som jag såg för några år sedan var när en kille bänkande.

han bryggade på bänken. alltså han hade fötterna på bänken och tröck upp höften så den i princip var högre upp än "racket" (där man plockar ned stången från).

time3
2010-05-14, 14:54
Vet inte om detta är ett teknikfel..men det va en konstig övning i mina ögon..och livsfarlig...
Jag tror först att han gör sig iordning för knäböj fast stången ser ut att vara lite för nära marken för det.... det ligger ca 110kg på stången.
Han hämtar en bänk och ställer framför stången. Oki han ska ha den som stöd vid knäböj så han inte går för djupt lr något tänker jag...
han hämtar sedan ett stepup bräda som e ca 30cmhögt..
Det är nu det kluriga börjar.
*Han tar på sig ett par riktigt stora arbetshandskar
*Han ställer stepupbrädan på bänken..
*Han kliver upp på stepupbrädan som balanserar jävligt obalanserat på den smala bänken... så totalhöjden bör ligga runt 70-80cm..?
*Han börjar köra marklyft!!
*Gör ca 5reps
*Kliver ner och är klar =)
Jag trodde seriöst att han skulle ramla och slå sig sjukt mkt... jag gick närmare och närmare när han körde för att vara beredd på att...ja något...ringa 112 lr något..
Har aldrig sett honom köra den övningen igen dock..som tur är...

Sgart
2010-05-14, 14:58
Övningen brukar kallas lockouts och används vanligtvis av utrustningslyftare för att stärka slutpressen i bänk och tränar då specifikt triceps, men även främre delta och bröst. Det är en djävligt tung övning eftersom det är en död start på stången.

Det är mkt möjligt :) Jag säger inte att det är fel som sagt. Tvärtom. :) Tack för förklaringen dock.

krellik
2010-05-14, 14:59
Värsta teknikfelet är det som leder till en skada, det mesta i den här tråden handlar om saker som knappast är något "värst". Brutalstarkt att dra 300 i mark med dålig teknik måste jag säga också, en talang?

Gabriel Forslund
2010-05-14, 16:59
Mitt i ett sett, när jag var klar så var han redan lös :thumbup:


"Mitt i ett set" men ändå hade du möjligheten att snappa upp allt det där.
Det kan förekomma allvarliga skador på ett gym och ser man någon som råkar illa ut borde man hjälpa till - mitt i ett set eller inte.

EkarN
2010-05-14, 17:02
Vet inte om detta är ett teknikfel..men det va en konstig övning i mina ögon..och livsfarlig...
Jag tror först att han gör sig iordning för knäböj fast stången ser ut att vara lite för nära marken för det.... det ligger ca 110kg på stången.
Han hämtar en bänk och ställer framför stången. Oki han ska ha den som stöd vid knäböj så han inte går för djupt lr något tänker jag...
han hämtar sedan ett stepup bräda som e ca 30cmhögt..
Det är nu det kluriga börjar.
*Han tar på sig ett par riktigt stora arbetshandskar
*Han ställer stepupbrädan på bänken..
*Han kliver upp på stepupbrädan som balanserar jävligt obalanserat på den smala bänken... så totalhöjden bör ligga runt 70-80cm..?
*Han börjar köra marklyft!!
*Gör ca 5reps
*Kliver ner och är klar =)
Jag trodde seriöst att han skulle ramla och slå sig sjukt mkt... jag gick närmare och närmare när han körde för att vara beredd på att...ja något...ringa 112 lr något..
Har aldrig sett honom köra den övningen igen dock..som tur är...

Det där är faktiskt ett sätt att köra djupa marklyft på utan att kunna vila mellan repsen. Men 70-80 cm känns lite kryddat, varför så högt kan man tycka:D

stevebc
2010-05-14, 17:04
Systemiskt teknikfel av alla PT på gym som ger nybörjarna femtioelva isolationsövningar. 9/10 på gymmet jag tränar på som swingcurlar borde ägna sin tid åt något vettigare, typ knyppling.Haha, det där känner man igen.

p-runesson
2010-05-14, 17:25
Värsta teknikfelet jag sett är nog när jag själv körde marklyft med kroppsform som en banan. Ett jävla under att jag inte bröt ryggen under lyften.

David R
2010-05-14, 17:45
Jag kunde vart med på "The worst mistakes made in a gym".

För tunga benböj med för mycket svank= Sträckning i rygg
För tunga frivändningar då jag drog stången mot mig istället för uppåt= Se ovan
För tung pushpress med dålig teknik= Nästan knockat mig själv :D

O s v...

Efter ett tag lär man sig och kroppen är, tack och lov, ett tåligt redskap. Att ta i på rätt sätt är en konst.:)

Nephelite
2010-05-14, 17:46
qoute: En annan rolig sak som jag såg för några år sedan var när en kille bänkande.

han bryggade på bänken. alltså han hade fötterna på bänken och tröck upp höften så den i princip var högre upp än "racket" (där man plockar ned stången från).

--

http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0

lr gjorde han under själva utförandet? jag brukar fippla lite med sådant för att jag jobbar på min SL-teknik just nu

Mineur
2010-05-14, 17:48
En kille på mitt gym som jag f.ö känner lite smått ska såklart köra övningarna övning, marklyft. Och viktkåt som han och många andra nybörjare i åldrarna 15-16 är där så slänger han på sisådär 100-110kg

Och sen börjar det. Man tror inte sina ögon när han med en rygg som ringaren i notredam svingar han upp marklyft och lutar sig så mkt bakåt för att få upp vikten helt så man blir förvånad att han inte ramlar baklänges. Det här upprepade han ett antal gånger...

Som tur är har han slutat träna nu, var ju inte långt borta ifrån att få diskbråck elr liknande ;o

En rolig sak att tillägga är att min syster känner honom och att han har gått å klagat ett flertal gånger efter att han har tränat att han har så sjukt ont i ryggen ^^ Hon som tränar påpekar att han kanske gör fel, men såklart så har han "allt under kontroll".

Mineur
2010-05-14, 17:57
Det mest frekventa teknikfelet jag bevittnar är folk som drar igång med sidlyft för axlar (lateral raises). Det finns de som börjar i midjehöjd och svingar vilt. Några använder inte axeln alls utan får det på nå't märkligt sätt till en tricepsövning där de sträcker ut överarmen ordentligt i slutet. Jag upphör aldrig att bli road av dessa skådespel.

+1!

ser i princip någon varje gång jag besöker gymmet göra någon korkad, skadlig rörelse för axlarna med massa vikter och hejvilt med gung!


btw: såg en kille i onsdags tror jag det var, ngn ny där på gymmet eftersom jag inte kände igen honom. Han körde någon form av hemma snickrad tricepspress i en sorts magmaskin (liknande chrunches) *screwy*

Folke50
2010-05-14, 18:03
btw: såg en kille i onsdags tror jag det var, ngn ny där på gymmet eftersom jag inte kände igen honom. Han körde någon form av hemma snickrad tricepspress i en sorts magmaskin (liknande chrunches) *screwy*

Och felet med det är?

Mineur
2010-05-14, 18:07
Och felet med det är?

går väl inte att beskriva här, men det såg inte bra ut det är allt

finns troligtvis mer än en handfull bättre övningar för triceps då

Folke50
2010-05-14, 18:10
Må så finnas bättre övningar, men han kanske tycker den passar honom och tar "där den ska" och det är ju inget teknikfel i mina ögon :)

avocado
2010-05-14, 18:15
Stör mig på personer som tror att de vet hur alla övningar ska göras utan att ha någon insikt i vad den andre personen har för mål eller skadebesvär.

Pdaddy
2010-05-14, 18:18
Jag såg två killar köra välldigt korta knäböj i vadpressen en gång :D, gick fram och sa att de kanske skulle testa benpressen eller hack squaten istället eftersom detta är en vadpress maskin :D mohahaha

M

thethoos
2010-05-14, 18:27
I vintras såg jag en kille som körde assisted-chins med fullt viktmagasin + viktbälte med 30kg. Det tyckte jag var konstigt. Men kanske finns någon övning som heter så? :O ^^

collieweed
2010-05-14, 18:28
Tycker att det är kul att se folk som lastar på mycket vikt men som kör korta rörelser t e x bänka en dm innan stången når bröstet eller köra sjukt korta benböj.

Har aldrig brytt mig om att säga ngt (skulle känna mig som en besserwisser). Men tycker ändå att det finns ett underhållningsvärde att se folk som gör det.

Mineur
2010-05-14, 19:12
Må så finnas bättre övningar, men han kanske tycker den passar honom och tar "där den ska" och det är ju inget teknikfel i mina ögon :)

okej då :d tråden var om teknikfel, så där har du en poäng ^^

men var det att han körde en hybrid mellan tricepspushdown och chrunches ;)

ARMSTARK
2010-05-14, 19:13
Bullshit...

+1,
sir Anselm svarade på ett påstående att 99% av PT kan inte ett jota.

Faktiskt är det så att de flesta som "lever" på gymet vill bli PT och många blir det också, inte för att det bevisar att de är träningsproffs men ofta väldigt insatta i träning.

Sen är det så att en PT får lära sig hur man pratar med en NOOB för att inspirera honom att träna vidare. En tjockis vill veta hur han/hon ska få bort sitt feta arsle. Då visar PT några övningar som tar på arslet. Det spelar ingen roll vad han säger för om personen fortsätter att träna kommer han/hon att lära sig mer själv.

Tolkia
2010-05-14, 19:23
Stör mig på personer som tror att de vet hur alla övningar ska göras utan att ha någon insikt i vad den andre personen har för mål eller skadebesvär.
Onekligen är det så att det finns flera rehabövningar som ser väldigt skumma ut, alt. utförs med så lite vikt att vissa reagerar och undrar vad man håller på med. Kan vara något att ha i åtanke.

Eriic
2010-05-14, 21:44
Sidolyft av alla dess slag, svingar och långt långt över huvudet, vissa går nästan 180 grader.
Brygga vid bänkpress så att han inte ens låg på bänken

Ramses
2010-05-14, 22:20
Alltså jag förstår inte vad att "curla i böjracket" innebär. Dels för att jag inte fattar vad det är man curlar och dels för att jag inte vet vilket böjracket är. Någon som kan förklara detta för en okunnig? :)

panzerpig
2010-05-14, 22:29
Alltså jag förstår inte vad att "curla i böjracket" innebär. Dels för att jag inte fattar vad det är man curlar och dels för att jag inte vet vilket böjracket är. Någon som kan förklara detta för en okunnig? :)

köra bicepscurl i knäböjsställningen.

filmjölk
2010-05-14, 22:32
Curla i knäböjsracket är när nån kör skivstångscurl i den där "buren" eller stället avsett för knäböjningar. Det irriterar något oerhört, då någon som tränar biceps med lätthet kan lyfta sin stång från golvet, eller från en träningsbänk, men nån som tränar knäböj inte kan köra nån annanstans.

Kan jämföras med att köra press från pannan i bänkpresställningen, eller enarms bicepscurl i en sittande kabelroddmaskin, eller joggning, fram och tillbaks på en minigolfbana.

Kimball
2010-05-14, 23:24
Curla i knäböjsracket är när nån kör skivstångscurl i den där "buren" eller stället avsett för knäböjningar. Det irriterar något oerhört, då någon som tränar biceps med lätthet kan lyfta sin stång från golvet, eller från en träningsbänk, men nån som tränar knäböj inte kan köra nån annanstans.

Kan jämföras med att köra press från pannan i bänkpresställningen, eller enarms bicepscurl i en sittande kabelroddmaskin, eller joggning, fram och tillbaks på en minigolfbana.

Fast hur svårt är det att gå fram och fråga om de kan flytta sig för att man vill utnyttja det till just böj? Man kan inte få något värre än ett "nej" och då kan man gott tycka som man vill om den personen. Socialisera mera! Ibland är det knöligt att dra ut en rakstång mitt på golvet / runt hantelställen pga utrymmesbrist, men samsas kan man oftast fixa.
/En som ibland curlar i böjracket av smidighet men inte har problem att flytta sig. *kissass*

Mineur
2010-05-14, 23:28
joggning, fram och tillbaks på en minigolfbana.

mkt bra beskrivet! :laugh:

KaptenKnäsvag
2010-05-15, 00:43
Den gamla klassikern en kille som kör knäböj och anpassar djupet efter vikten. Minns att hans böj såg hyffsade ut på 60 kg, men så skulle han maxa - och för varje 10 kg han ökade tog han bort 10 grader från djupet. När kalaset slutade på 170 kg gjorde han en hastig nigning och blev väldigt glad därpå när han "böjt" det.

Hejnomax
2010-05-15, 08:29
När man tränar sidan av magen med en hantel i handen och man böjer sig åt sidan och sen upp igen

Fast med en hantel i varje hand

Jag blev ledsen

BobaFett
2010-05-15, 09:11
När man tränar sidan av magen med en hantel i handen och man böjer sig åt sidan och sen upp igen

Fast med en hantel i varje hand

Jag blev ledsen

Haha, var en kille som gjorde så på mitt gym, jag förklarade att det inte blev nåt motstånd då. Han fattade inte först men sen kom hans kompis in och vi skrattade åt honom, då fattade han och skrattade själv, haha stackars invandrare :D

Martin Löwgren
2010-05-15, 10:10
Brett latsdrag som blev till en pushdown såväl framför som bakom nacken tar nog faktiskt priset.

SiSenior
2010-05-15, 10:23
Crunches, med vikten placerad på benen.

z_bumbi
2010-05-15, 10:25
Curla i knäböjsracket är när nån kör skivstångscurl i den där "buren" eller stället avsett för knäböjningar. Det irriterar något oerhört, då någon som tränar biceps med lätthet kan lyfta sin stång från golvet, eller från en träningsbänk, men nån som tränar knäböj inte kan köra nån annanstans.

Kan jämföras med att köra press från pannan i bänkpresställningen.

Jag har inte varit med om att så många kör curls i powerrack eller i böjställningarna men om någon gör det så frågar man bara om de kan göra det någon annanstans eller så tar man bara en annan ställning. Finns det inte så många stänger på gymmet så kan man också dela på stången/ställningen.

Kör man tillräckligt tungt så är bänkpresställningen ganska så bra för att köra press från pannan eller runt huvudet. Ett tips Sverker lärde mig är att vända på krokarna så att de är utåt vilket gör det hela lättare.

bubbe
2010-05-15, 10:25
Vad är teknikfel?

Var finns facit över hur en övning skall utföras?

Har du rätten att bedömma andra vad som är rätt och fel i deras träning?

Det som ser ut som något konstigt i en persons ögon, kanske egentligen är helt rätt för den som utför övningen. Teknikfel på gymet är väl när man gör övningarna så fel så man antingen skadar sig eller tränar på sådant sätt att resultaten uteblir. Själv har jag gjort en hel del tarvliga teknikmissar, tex slagit i hakan ett par ggr i frivändningar, bränt nästippen i överstöt. Värsta teknikmissen (eller missarna) är när jag bommade ut mig på tre olika tekniska fel på tre försök i bänk-sm förra året (ett där röven släppte från bänken, ett där stången pressades snett, ett där stången var för nära magen).*grr*

JoeyP
2010-05-15, 10:36
Ostbåge marklyft med raka ben.

Pushdowns som liknar pullover.

Biceps curls, eller dvs axelcurls. Biceps rörde sig inte utan axlarna gjort jobbet :D

Och massa massa mer.

Mapa
2010-05-15, 10:40
crossfit

Fritösen
2010-05-15, 10:45
crossfit

1+


Värsta jag har sätt var mig själv när jag körde marklyft ala ostbåge*cry*

filmjölk
2010-05-15, 10:50
Kör man tillräckligt tungt så är bänkpresställningen ganska så bra för att köra press från pannan eller runt huvudet. Ett tips Sverker lärde mig är att vända på krokarna så att de är utåt vilket gör det hela lättare.

Oftast finns det 118 olika stänger, 212 lösa bänkar men bara 2-3 bänkpresställningar. Liggande tricepspress kan man lika gärna köra med en ez-stång på en lös bänk, istället för att ockupera bänkpressen.

Helt att jämföra med att köra motorcross på en tennisbana, visst går det rent praktiskt att faktiskt träna motorcrossåkning på en tennisbana, men det stör folk, och åkningen funkar lika bra nån annanstans som på tennisbanan.

Tolkia
2010-05-15, 10:57
Helt att jämföra med att köra motorcross på en tennisbana, visst går det rent praktiskt att faktiskt träna motorcrossåkning på en tennisbana, men det stör folk, och åkningen funkar lika bra nån annanstans som på tennisbanan.
Ganska dålig jämförelse, eftersom bänkpressen/böjracket inte direkt behöver renoveras efter att någon kört en annan övning där. Om du inte känner att du behöver rena bänken/racket rituellt efter att de besudlats.

agazza
2010-05-15, 10:58
"Mitt i ett set" men ändå hade du möjligheten att snappa upp allt det där.
Det kan förekomma allvarliga skador på ett gym och ser man någon som råkar illa ut borde man hjälpa till - mitt i ett set eller inte.

Gubben är nog inte riktigt 100%. Det är gymmet som låter han träna och han hade inte bett om passning så jag struntar fullständigt i vad han gör faktiskt, nu gör han iaf inte om det hoppas jag.

Hade han kvävts i smithen eller nåt hade jag väl gjort nåt men det där faller in i "inte mitt problem" gruppen.

JohnRick
2010-05-15, 12:28
Oftast finns det 118 olika stänger, 212 lösa bänkar men bara 2-3 bänkpresställningar. Liggande tricepspress kan man lika gärna köra med en ez-stång på en lös bänk, istället för att ockupera bänkpressen.

Helt att jämföra med att köra motorcross på en tennisbana, visst går det rent praktiskt att faktiskt träna motorcrossåkning på en tennisbana, men det stör folk, och åkningen funkar lika bra nån annanstans som på tennisbanan.

Helt apropå.
Innan mitt "gym" skaffade ett ordentligt böjrack böjde jag helt sonika från bänkpressställningen. Då det redan fanns x antal bänkar för hantelpress samt ytterligare bänkställning för lutande bänkpress gick det utmärkt.

Ramses
2010-05-15, 12:32
När man tränar sidan av magen med en hantel i handen och man böjer sig åt sidan och sen upp igen

Fast med en hantel i varje hand

Jag blev ledsen

Haha, det där har jag också sett. Dessutom var det en kille som visade övningen för sin kompis men han verkar ha missat syftet en aning.

Crocker
2010-05-15, 13:53
Brett latsdrag som blev till en pushdown såväl framför som bakom nacken tar nog faktiskt priset.
Förklara tack. :)

clinteastwood
2010-05-15, 14:22
Brett latsdrag som blev till en pushdown såväl framför som bakom nacken tar nog faktiskt priset.

Ja hur gör man en pushdown bakom nacken?

cero
2010-05-15, 14:28
Ja hur gör man en pushdown bakom nacken?

Tänkte samma sak. :D

Kauppi
2010-05-15, 15:06
En som skulle göra hantellyft åt sidan. Slängde upp hantlarna långt över huvudet och grymtade. Såg lite roligt ut.

Anton Fräs
2010-05-15, 15:37
Inte marklyft med bananform, även om killen gjorde det innan han gick på nästa övning som var TAM TA DAM!

LÅNGMARK med ännu sämre form :/

Buck
2010-05-15, 15:40
Ostbåge marklyft med raka ben..

Jag är helt grön på marklyft men har raka ben något med saken att göra? Tänkte om det var möjligt att det var just raka marklyft han försökte göra men failade ryggen ^^

Anton Fräs
2010-05-15, 15:45
Det var säkert rakmark han skulle göra, men hur gör man för att få ostbåge i rakmark? O_O

Crocker
2010-05-15, 15:54
Inget teknikfel, men såg väldigt konstigt ut.
Låg åt fel håll i bänkpressen med en EZ-stång på kanske 30 kg, fötterna i rakt upp och började pressa.

Kim Jong Il
2010-05-15, 15:58
Brett latsdrag som blev till en pushdown såväl framför som bakom nacken tar nog faktiskt priset.

Ja, det kan jag tänka mig.

Varför är det bara kvinnor som utför breda latsdrag som övergår i pushdown?

Mineur
2010-05-15, 16:02
Ja, det kan jag tänka mig.

Varför är det bara kvinnor som utför breda latsdrag som övergår i pushdown?

sett minst 2 knappar på mitt gym som har gjort den (män... ah pojkar dvs)

Buck
2010-05-15, 16:04
Det var säkert rakmark han skulle göra, men hur gör man för att få ostbåge i rakmark? O_O

Det kanske var en ostbåge som saknade standardformen?

Här är en som kör bänk? xD
http://data.fuskbugg.se/skalman01/cheesus.jpg

oTure
2010-05-15, 16:12
"Häromdagen körde en kille böj i mitt curlrack och han satte sig på en låda och hade gummiband fast i stången... vilket råpucko det är ju ett curlrack för fan."

Några här kanske skulle inse att alla inte är likadana och det som inte funkar för dig kanske funkar för mig.
SOm vadpress i benpressen tex...

r3mpuh
2010-05-15, 16:38
Banan rygg i marklyft.

stridis
2010-05-15, 16:52
Crunches, med vikten placerad på benen.

Beror ju lite på hur man är byggd. Är man väldigt framtung typ med lång överkropp så blir det svårt att göra säg situps på vanligt vis utan att lätta.

Men just crunches blir ju lite fel.

stridis
2010-05-15, 16:53
Banan rygg i marklyft.

Way of life.:D

SiSenior
2010-05-15, 17:52
Beror ju lite på hur man är byggd. Är man väldigt framtung typ med lång överkropp så blir det svårt att göra säg situps på vanligt vis utan att lätta.

Men just crunches blir ju lite fel.

Kan tilläggas att detta gjordes i en ställning där du kan spänna fast fötterna under en platta. Så oavsett discokropp, fyller vikten ingen funktion där nere.

stafh
2010-05-15, 18:20
Det var säkert rakmark han skulle göra, men hur gör man för att få ostbåge i rakmark? O_O

Det har jag också sett. ~70 kilo på stången och ungefär lika många graders böjning på ryggen.

HookersUnited
2010-05-15, 18:36
Jag såg två killar köra välldigt korta knäböj i vadpressen en gång :D, gick fram och sa att de kanske skulle testa benpressen eller hack squaten istället eftersom detta är en vadpress maskin :D mohahaha

M
Jag har sett folk köra benpress i pecdecen =)

stridis
2010-05-15, 18:49
Jag har sett folk köra benpress i pecdecen =)

Man får nog ha lite överseende med utvecklingsstörda.

r1kkie
2010-05-16, 19:44
Bland de roligaste jag sett var när jag såg en kille köra hantelcurls i 180 km/h. :)

Tog nog inte mer än max en halv sekund för han att göra en curl på varje arm. :P

feyin
2010-05-16, 19:49
en gång när jag trodde jag var bäst på träning såg jag fel hela tiden

numer ser jag aldrig nåt sånt

phrack
2010-05-16, 20:22
en gång när jag trodde jag var bäst på träning såg jag fel hela tiden

numer ser jag aldrig nåt sånt

+1 som man säger :)

zajiwal
2010-05-16, 22:18
Inte teknikfel kanske, men missbruk av bälte. Sett flertalet som kör med bälte när dom kör bicepscurls samt pushdowns. Det såg lite wtf ut.

clinteastwood
2010-05-16, 22:21
Inte teknikfel kanske, men missbruk av bälte. Sett flertalet som kör med bälte när dom kör bicepscurls samt pushdowns. Det såg lite wtf ut.

Missbruk av bälte?

Vanish
2010-05-17, 09:00
Inte teknikfel kanske, men missbruk av bälte. Sett flertalet som kör med bälte när dom kör bicepscurls samt pushdowns. Det såg lite wtf ut.

Det kan inte vara så att de har tagit på sig bältet för en annan övning och kör biceps/triceps mellan bara?

prOtotype
2010-05-17, 10:34
Själv har man väl slagit hakan i chinsstången när man ryckt till lite för mycket för att klara sista.
Dunkat mig själv i huvudet under liggande tricepsextensions.

Roligaste teknikfelen jag ser på gymmet nuförtiden är en snubbe som bara kör bröst, biceps och mage. Allt med klassiskt felaktiga utföranden - tex låsa armen i 90 grader när han kör bece. Gärna med mäktiga 15kg plattor på z stången. Han börjar få brutalt framåtvridna axlar. Han har även sett till att bulka ordentligt, så han börjar få en bra kulmage.

champion
2010-05-17, 11:01
*Marklyft med ryggen som en ostbåge.

*Bicepscurl och svingar upp vikten.(kommer det en brud så på med mer och svingar kraftigare)

*Sedan stå i kabelkross och köra biceps/bröst/triceps samtidigt i en övning. Vetefan vad han körde. Men kul såg det ut som :P

*Hantelrodd/kabelrodd med ostbågerygg.

ARMSTARK
2010-05-17, 11:25
I sin bok "Stark" berättar Magnus Samuelsson att det hade varit någon som frågat honom om han körde mage eller triceps när han körde triceps-push-down.

Teknikfel kan ge resultat, om man vet varför man kör som man gör. ;)

Damien Thorne
2010-05-17, 11:39
En kille körde marklyft. Sänkte ner rumpan ordentligt (ass to the grass) mellan varje rep. Tog full fart därifrån tills benen var helt raka, då rycktes stången lös från marken.

Så man kan säga att han tog en ordentlig fart för att köra raka mark. :D

johanhej
2010-05-17, 13:49
Såg en som körde någon form av knäböj i stående vadpressen. Han böjde liksom bara knäna. När han gick från ställningen ojade han sig som fan för det gjorde ont i ländryggen. 1 min senare stod han där igen.

Finska Lejonet
2010-05-17, 14:19
Har ett gäng killar på mitt gym som kör miniböjar i både smith och fri.
Lassar på gymmets alla vikter för att sen lyfta av stången gå ner 5cm och sen sätta tillbaka den. Sägs att det är ett bra sätt att träna självförtroendet. =)

ARMSTARK
2010-05-17, 14:38
Har ett gäng killar på mitt gym som kör miniböjar i både smith och fri.
Lassar på gymmets alla vikter för att sen lyfta av stången gå ner 5cm och sen sätta tillbaka den. Sägs att det är ett bra sätt att träna självförtroendet. =)

Det ser töntigt ut men det är sant, det tränar självförtoendet. Om du lyfter av det tyngsta du har lyft i hela ditt liv så är det lätt att känna "Fy fan va tungt, det här klarar jag aldrig". Har du däremot stått med dubbla vikten på axlarna så känns det här som ingenting. :thumbup:

PepzAdept
2010-05-17, 14:43
crossfit
Vad har ni för crossfittare i Örebro egentligen?
Eller är det bara du som har en skev inställning till konceptet?

Ja hur gör man en pushdown bakom nacken?
Lär vara jäkligt rörlig i alla fall :D

Jag har sett folk köra benpress i pecdecen =)

Hur lyckades de med det? Vad har ni för Pecdec egentligen, ser ganska svårt ut på en sån här :D
http://www.fitness-equipment.com/acatalog/505m.jpg

Juggernaut78
2010-05-17, 15:12
...Hur lyckades de med det? Vad har ni för Pecdec egentligen, ser ganska svårt ut på en sån här :D
http://www.fitness-equipment.com/acatalog/505m.jpg
Man kan köra benpress (i full ROM om man är ca 60cm lång) på en sådan här pec-dec:
url (http://www.nordicgym.com/?oid=23&cat=28&prod=69)
http://www.nordicgym.com/objimages/1/3532792630381607102_1265899700606_w484.jpg

zydar
2010-05-17, 15:41
2 killar som körde bänk med lidande handleder och bakåtböjda, jag och alla andra jag ser har raka :S

Dom körde kanske 1/3 del av vägen ner till bröstet och sen upp igen.


Hittar dom på det själv eller va fan, man undrar ju.

clinteastwood
2010-05-17, 15:48
Har bakåt böjda handleder när jag kör, finns en hel del fler som har det också!!!1

Juggernaut78
2010-05-17, 16:02
2 killar som körde bänk med lidande handleder och bakåtböjda, jag och alla andra jag ser har raka :S

Dom körde kanske 1/3 del av vägen ner till bröstet och sen upp igen.


Hittar dom på det själv eller va fan, man undrar ju.
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-130436.html :

2009-05-06, 22:36
Man ska alltid ha dorsalflexerade handleder till att börja med. Att köra bänkpress med raka handleder är förenat med fara för att det är då man kan tappa stången, vare sig man greppar med eller utan tummen

PepzAdept
2010-05-17, 16:08
Man kan köra benpress (i full ROM om man är ca 60cm lång) på en sådan här pec-dec:
url (http://www.nordicgym.com/?oid=23&cat=28&prod=69)
http://www.nordicgym.com/objimages/1/3532792630381607102_1265899700606_w484.jpg

Haha. Om man når ut med benen då menar du?! ;)

Kek
2010-05-17, 16:40
Jag curlade i böjracket idag. Jag njöt av varje rep.

Bluesparv
2010-05-17, 16:42
Såg en intressant sak idag... dips i hyperextensions-ställningen.

zajiwal
2010-05-17, 17:17
Det kan inte vara så att de har tagit på sig bältet för en annan övning och kör biceps/triceps mellan bara?

Inte vad jag såg. Såg förövrigt killen idag på gymmet. Han körde sidolyft i CC med bälte =D

Bluesparv
2010-05-17, 17:19
Inte vad jag såg. Såg förövrigt killen idag på gymmet. Han körde sidolyft i CC med bälte =D

Kan ju även vara så att killen har extremt svag rygg? :)

fiskebulle
2010-05-17, 17:45
Kan ju även vara så att killen har extremt svag rygg? :)

Eller att min inte vill låta sitt personliga bälte ligga och skräpa och riskeras att bli stulet?

On-Topic: En rolig övning som jag sett är hantellyft åt sidan, fast med armbågen i ca. 90 graders vinkel. Det hela resulterar i att vikten enbart rör sig några centimeter på sin höjd. Det kändes onödigt.

vicarious
2010-05-17, 20:08
Inte vad jag såg. Såg förövrigt killen idag på gymmet. Han körde sidolyft i CC med bälte =D

Tanken slog dig inte att han kanske hade kört någon annan övning innan där bälte är fördelaktigt? Tänk lite människa.

Om jag har kört t ex tunga mark eller knäböj ett pass så låter jag hellre bältet sitta runt magen löst än att lägga det på marken där jag inte har någon uppsikt över det alls.

Robbban77
2010-05-17, 20:12
Såg en kille som gjorde nån disco liknande 70-tals dans när han gjorde bicepscurl med hantlar + han lyfte samma ben till respektive arm (var kanske nån cm från hanteln)
Såg förjävla kul ut :)

Eddie Vedder
2010-05-18, 07:10
Det känns som att den här tråden har gått från en diskussion om fleaktigt utförande till allmänt konstiga övningar.

Nog för att jag sett en del udda grejer men det hindrar ju inte att den udda grejen utförs korrekt enligt dess udda regler.;) Så länge det inte är skadligt ser jag inget fel alls i att en person gör en konstig övning. Givetvis är det ju dock onödigt om vederbörande ockuperar en skivstångsställning/ett powerrack/en marklyftsplatå för att köra något udda som han/hon kan göra var som helst annars.

Men felaktiga tekniker i knäböj, utfall och karlfyft har jag sett som nästan gjort att jag fått ont i ryggen eller knäna bara av att titta på det. Och det finns många som fuskar något helt enormt i chins. Jag förstår inte varför man inte bara utnyttjar chins med hjälpvikt när maskinen ändå finns. Jag är oduglig i chins så därför kör jag det inte.

Sandö
2010-05-18, 08:05
Men felaktiga tekniker i knäböj, utfall och karlfyft har jag sett som nästan gjort att jag fått ont i ryggen eller knäna bara av att titta på det. Och det finns många som fuskar något helt enormt i chins. Jag förstår inte varför man inte bara utnyttjar chins med hjälpvikt när maskinen ändå finns. Jag är oduglig i chins så därför kör jag det inte.

Har du någon instruktionsvideo till karlfyft för där vill jag verkligen inte göra fel! ;)

Eddie Vedder
2010-05-18, 10:09
Har du någon instruktionsvideo till karlfyft för där vill jag verkligen inte göra fel! ;)

Hahahaha :laugh:

Nog för att jag slinter på tangentbordet ibland men där var det ILLA!:D

Nixon
2010-05-18, 10:26
Har du någon instruktionsvideo till karlfyft för där vill jag verkligen inte göra fel! ;)

Bildgoogla "böglyftet" för att få ett korrekt utförande demonstrerat.
Hahahaha :laugh:

Nog för att jag slinter på tangentbordet ibland men där var det ILLA!:D

Jo tjena. Dr. Freud hälsar :D

Mapa
2010-05-18, 12:15
Vad har ni för crossfittare i Örebro egentligen?
Eller är det bara du som har en skev inställning till konceptet?

vart ska man börja. förutom att de utför ALLA övningar med fruktansvärt dålig teknik så kan 3-4 personer ta upp halva gymmet. dessutom saknar dem helt och hållet respekt för tunga vikter. t.ex. så kan dem ställa sig och hoppa hopprep framför någon som redan gått ut med +300kg på ryggen.

stridis
2010-05-18, 13:12
Och det finns många som fuskar något helt enormt i chins. Jag förstår inte varför man inte bara utnyttjar chins med hjälpvikt när maskinen ändå finns. Jag är oduglig i chins så därför kör jag det inte.

Man får lära dem hur man gör korrekta kipping eller negativa chins/ chins med legitima fuskmetoder istället kanske. Maskinchins är lite keff, men dipshjälpare där har du djävulen själv. Maken till värdelös trög maskinjävel får man leta efter hårt och länge.

Martin Löwgren
2010-05-18, 13:15
Hur lyckades de med det? Vad har ni för Pecdec egentligen, ser ganska svårt ut på en sån här :D
http://www.fitness-equipment.com/acatalog/505m.jpg

Det där är en pecfly.

Martin Löwgren
2010-05-18, 13:17
vart ska man börja. förutom att de utför ALLA övningar med fruktansvärt dålig teknik så kan 3-4 personer ta upp halva gymmet.

Detta stämmer rätt bra och det allra vanligaste är att de flesta har ok teknik de första 10 repsen men sen börjar de urarta när de ska klara så många repetioner de kan på tid och helt offrar formen.

Tror inte crossfit grundarna från grunden tycker man ska offra form för fler reps så där kan jag ej utala mig om men många användare verkar iallafall göra det. I grunden tycker jag crossfit iden faktiskt är god men att köra så många repetioner i svåra komplexa basövningar med dålig form är inget att rekommendera.

Sheogorath
2010-05-18, 13:24
2 killar som körde bänk med lidande handleder och bakåtböjda, jag och alla andra jag ser har raka :S

Dom körde kanske 1/3 del av vägen ner till bröstet och sen upp igen.


Hittar dom på det själv eller va fan, man undrar ju.

Den här posten definierar verkligen vad som menas med att styrketräning är amatörernas expertområde.

PepzAdept
2010-05-18, 14:58
vart ska man börja. förutom att de utför ALLA övningar med fruktansvärt dålig teknik så kan 3-4 personer ta upp halva gymmet. dessutom saknar dem helt och hållet respekt för tunga vikter. t.ex. så kan dem ställa sig och hoppa hopprep framför någon som redan gått ut med +300kg på ryggen.
Hahaha. Börjar förstå ditt förakt :D
Lite att dra alla över en kam givetvis men visst, förstår dig ;)

Det där är en pecfly.
Mycket möjligt att du har rätt, tyckte tydligen inte de som sålde den dock?
http://www.fitness-equipment.com/acatalog/Fitness_Equipment_Pec_Dec___Free_Weight_Loaded_126 .html
Var iofs inte den jag letade efter heller utan en sån där klassisk pecdec, men tog bara första som kom på google ;) Ber om ursäkt för det, bättring nästa gång.

Detta stämmer rätt bra och det allra vanligaste är att de flesta har ok teknik de första 10 repsen men sen börjar de urarta när de ska klara så många repetioner de kan på tid och helt offrar formen.

Tror inte crossfit grundarna från grunden tycker man ska offra form för fler reps så där kan jag ej utala mig om men många användare verkar iallafall göra det. I grunden tycker jag crossfit iden faktiskt är god men att köra så många repetioner i svåra komplexa basövningar med dålig form är inget att rekommendera.

Det är ju klart nackdelen med crossfit. Att man offrar lite form för att slå en tid. Grundkonceptet är dock helt klart att det ska utföras med god form och såvitt jag vet så försöker de forma tävlingsreglerna så att det ska bli svårare att fuska eller utföra övningarna halvdant.
Dock så är det ju inte riktigt så heller att man kör allt på tid. Så sätter man sig in i crossfit blir det lite mer vettigt i alla fall.

Martin Löwgren
2010-05-18, 15:12
Det är ju klart nackdelen med crossfit. Att man offrar lite form för att slå en tid. Grundkonceptet är dock helt klart att det ska utföras med god form och såvitt jag vet så försöker de forma tävlingsreglerna så att det ska bli svårare att fuska eller utföra övningarna halvdant.
Så ska de låta.

zajiwal
2010-05-18, 23:15
Eller att min inte vill låta sitt personliga bälte ligga och skräpa och riskeras att bli stulet?

On-Topic: En rolig övning som jag sett är hantellyft åt sidan, fast med armbågen i ca. 90 graders vinkel. Det hela resulterar i att vikten enbart rör sig några centimeter på sin höjd. Det kändes onödigt.

Tanken slog dig inte att han kanske hade kört någon annan övning innan där bälte är fördelaktigt? Tänk lite människa.

Om jag har kört t ex tunga mark eller knäböj ett pass så låter jag hellre bältet sitta runt magen löst än att lägga det på marken där jag inte har någon uppsikt över det alls.
Han körde bara axlar.

Vi har ett antal bälten på gymmet som alla får använda, så det var inte hans egna.

Matsa
2010-05-19, 00:02
Tanken slog dig inte att han kanske hade kört någon annan övning innan där bälte är fördelaktigt? Tänk lite människa.

Om jag har kört t ex tunga mark eller knäböj ett pass så låter jag hellre bältet sitta runt magen löst än att lägga det på marken där jag inte har någon uppsikt över det alls.

Nu förutsätter du att missdådaren är en förnuftig och logiskt tänkande människa, men det är ju tyvärr inte säkert att så är fallet. Jag har noterat att en del använder bältet som någon sorts maskot som de måste ha på sig oavsett om de behöver det eller inte. Snuttefilt var det visst någon som kallade det, ganska träffande tycker jag.

Jag såg senast härom veckan ett exempel på detta beteende. Gymmet var ganska tomt så därför lade jag märke till när han kom och gick, det är inte så svårt att ha koll när det endast är tre pers där. Han körde bänkpress (med fötterna uppe), diverse bicepsövningar och latsdrag. Under hela passet så hade han bälte på sig, gymmets enda vettiga lånebälte till råga på allt.

Nu bryr jag mig inte så värst mycket om detta, behöver man bältet så kan man ju faktiskt fråga om man får låna det när han vilar (eller köpa ett eget så slipper man bry sig helt och hållet). Killen plockade åtminstone undan efter sig och det är långt mer än vad många andra gör.

Buck
2010-05-20, 22:17
Lyckades slå mig själv på käften lite med stången i militärpress idag. Ingen övning jag brukar köra, jobbat 15h i sträck innan, inte käkat, slut på EAA = lite mindre motiverad än vanligt, sista repetitionen på sista set. Gick segt, men ville ha upp den så fulsvingade till lite. Tänderna verkade klara sig någorlunda iaf xD

johanw
2010-05-21, 00:34
Lyckades slå mig själv på käften lite med stången i militärpress idag. Ingen övning jag brukar köra, jobbat 15h i sträck innan, inte käkat, slut på EAA = lite mindre motiverad än vanligt, sista repetitionen på sista set. Gick segt, men ville ha upp den så fulsvingade till lite. Tänderna verkade klara sig någorlunda iaf xD

omg! träna utan eaa 2000? att du ens gick till gymmet!?!? ;)

Nephelite
2010-05-21, 14:43
hm igår såg jag fenomenet shrug-rodd, vilket gick ut på att stå framåtlutad i stångrodds-position sedan shruga upp vikten tills trapz-ROMen tog slut, upprepas cirka ~10 ggr.

Jhe
2010-05-21, 15:02
hm igår såg jag fenomenet shrug-rodd, vilket gick ut på att stå framåtlutad i stångrodds-position sedan shruga upp vikten tills trapz-ROMen tog slut, upprepas cirka ~10 ggr.

Står man såpass framåtlutad att man kan kalla det stångrodds-position så är det stångrodd, jag själv kör ofta "explosiv" (snabbt upp, långsamt ner) stångrodd som säkert är detta du kallar shrug-rodd...det tar enbart i latsen/ländryggen för min del iallafall.

Sir Anselm
2010-05-21, 15:19
hm igår såg jag fenomenet shrug-rodd, vilket gick ut på att stå framåtlutad i stångrodds-position sedan shruga upp vikten tills trapz-ROMen tog slut, upprepas cirka ~10 ggr.

Står man såpass framåtlutad att man kan kalla det stångrodds-position så är det stångrodd, jag själv kör ofta "explosiv" (snabbt upp, långsamt ner) stångrodd som säkert är detta du kallar shrug-rodd...det tar enbart i latsen/ländryggen för min del iallafall.

Fast om man står i stångroddsposition och gör en shrug, blir det inte en övning för Rhomboideus då? Vilket kanske var precis vad den här personen ville ha?

Eddie Vedder
2010-05-21, 15:21
hm igår såg jag fenomenet shrug-rodd, vilket gick ut på att stå framåtlutad i stångrodds-position sedan shruga upp vikten tills trapz-ROMen tog slut, upprepas cirka ~10 ggr.

Jag såg det där igår. Två killar i Smithen. Kan inte påstå att jag reagerade på att det skulle vara så dåligt. Om övningen är effektiv eller ej vet jag inte men knappast att jag skulle nämna deras utförande i den här tråden.

johanhej
2010-05-21, 15:28
Lyckades slå mig själv på käften lite med stången i militärpress idag. Ingen övning jag brukar köra, jobbat 15h i sträck innan, inte käkat, slut på EAA = lite mindre motiverad än vanligt, sista repetitionen på sista set. Gick segt, men ville ha upp den så fulsvingade till lite. Tänderna verkade klara sig någorlunda iaf xD

hahaha! gjorde exakt samma sak för 3 dagar sen. Sitter här med ett ganska kraftigt sår i underläppen.

prOtotype
2010-05-21, 16:02
hm igår såg jag fenomenet shrug-rodd, vilket gick ut på att stå framåtlutad i stångrodds-position sedan shruga upp vikten tills trapz-ROMen tog slut, upprepas cirka ~10 ggr.


Såg det på mitt gym idag. En liten kille med 15kgs plattor på stången som körde medans en PT hejade på och säger "bra, bra, tänk på formen" men nästan nekar när snubben själv föreslår att han ska sänka vikterna.

Fast om man står i stångroddsposition och gör en shrug, blir det inte en övning för Rhomboideus då? Vilket kanske var precis vad den här personen ville ha?

Iaf inte i det här fallet då jag hörde tydligt att dom pratade om stångrodd.

Rico
2010-05-21, 16:40
Värsta teknikfelen står jag för själv, det värsta var när jag skulle köra "bent over triceps extensions" (http://exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExt.html) och får hela ställningen över mig eftersom den inte satt bultad i golvet...

Där kan man snacka om fel på tekniken - grejen var att den varit trasig ett tag, men nu var skylten borta och allt såg frid och fröjd ut. Glömde visst att kolla bultarna, och det visade sig att "trasig"-skylten hade någon pappskalle tagit bort och lagt lite vid sidan av mot väggen.

Annars fuskar jag i det mesta - från bänk till böj, via kortspel och deklaration :D

Bluesparv
2010-05-21, 17:21
Står man såpass framåtlutad att man kan kalla det stångrodds-position så är det stångrodd, jag själv kör ofta "explosiv" (snabbt upp, långsamt ner) stångrodd som säkert är detta du kallar shrug-rodd...det tar enbart i latsen/ländryggen för min del iallafall.

Han menar nog att killen/tjejen stod med raka armar genom hela övningen och bara lät trapz/rhomboider arbeta :)

oTure
2010-05-21, 17:38
Han menar nog att killen/tjejen stod med raka armar genom hela övningen och bara lät trapz/rhomboider arbeta :)


Min favoritövning

clinteastwood
2010-06-01, 22:57
lyckades filma den här killen i smyg!

Vnf1eBahyjU

HulkH
2010-06-01, 23:06
lyckades filma den här killen i smyg!

Vnf1eBahyjU

i smyg?


Varre du som sa kom igen i början btw? :D

Nephelite
2010-06-02, 07:23
Ojoj vilken debatt det blev om den beryktade shrug-rodden, nejnej jag syftar på stångrodd, han stod med ~40kg på stången och jag vettefan hur han gjorde, det var inte super-fel men fan heller att det var stångrodd, vilket han nog försökte efterlikna, och jag vågar påstå att det inte var någon annan övning då det handlar om nybörjarräkor som iövrigt faktiskt tränar väldigt bra tycker jag. det tog ju på ryggen iallafall så jag ska inte klaga^^


igår såg jag faktiskt en snubbe som körde pushdowns i hamstringcurl-maskinen xD

stemag
2010-06-02, 07:41
Jag såg tre killar som körde marklyft, 1 biffig kille och hans 2 (inte fullt så biffiga) kompisar, kompisarna hade hyfsad teknik, men biffen lassade på och körde med värsta bananryggen, kompisarna tittade noga när han körde och försökte lära sig. *gah!*

s.m.f
2010-06-02, 08:35
Tycker det gnälls rätt mycket på småsaker i denna tråd.

För tunga vikter (ej nödvändigtvis skadligt) och korta rom(viktkåt eller partiella reps som syfte) ser man ju hela tiden. Är det det egna egot som får sig en törn för att deras vikter är högre än sina egna?

Västa teknikfelet kan jag inte få till annat än rent skadliga utföranden. Gör man riktigt lustiga fel så syns det rätt snabbt om personen helt enkelt inte fått någon instruktion, då erbjuder iallafall jag min hjälp om personen är intresserad.

Luca Brasi
2010-06-02, 08:40
Varför skulle shrugrodd vara så mycket sämre än shrugs tex?

Control_61
2010-06-02, 09:37
Varför skulle shrugrodd vara så mycket sämre än shrugs tex?


Massor med onödig vikt, skakigt utförande. Ryggen som får ta massor med belastning i vändningarna, dessutom kan det inte vara jättebra för nacken.



Ang. om rhomboids kopplas in mer vid shrug-roddar än vid vanliga roddar? Borde det inte vara tvärtom?
Att rhomboids kopplas in som bäst när man kör pendlay-rows, eller rodd till högt upp på bröstet?

Control_61
2010-06-02, 09:42
Kan ju även vara så att killen har extremt svag rygg? :)

Eller att min inte vill låta sitt personliga bälte ligga och skräpa och riskeras att bli stulet?


Tanken slog dig inte att han kanske hade kört någon annan övning innan där bälte är fördelaktigt? Tänk lite människa.

Om jag har kört t ex tunga mark eller knäböj ett pass så låter jag hellre bältet sitta runt magen löst än att lägga det på marken där jag inte har någon uppsikt över det alls.



Var är problemet?


Killen i fråga körde inga marklyft eller knäböj innan. Killen i fråga hade på sig gymmets bälte och killen i fråga är efterbliven.


Tänk lite själv människa. Taggarna utåt direkt... En äkta kolo-medlem.



Tror tom. att samma person har kört bänkpress med dragremmar.

Shifter
2010-06-02, 12:29
Tycker ofta att jag ser folk som studsar stången när dom kör mark.
Säkert inget farligt att göra men fuskigt :)

Gabriel174
2010-06-02, 14:51
Tycker ofta att jag ser folk som studsar stången när dom kör mark.
Säkert inget farligt att göra men fuskigt :)

Touch and go marks kan väl vara bra att variera med döda?

fiskebulle
2010-06-02, 15:18
Touch and go marks kan väl vara bra att variera med döda?

Det beror på vilket gym man är på och vilka viktskivor man har.. Att "studsa" vikterna i backen med 160kg utan gummivadering och på betonggolv är ju rent utav oschysst.. Det genererar typ en trea på Richterskalan samt ger alla i byggnaden tinnitus.

Gabriel174
2010-06-02, 15:50
Det beror på vilket gym man är på och vilka viktskivor man har.. Att "studsa" vikterna i backen med 160kg utan gummivadering och på betonggolv är ju rent utav oschysst.. Det genererar typ en trea på Richterskalan samt ger alla i byggnaden tinnitus.

Man behöver väl iofs inte kasta ner vikterna?

Dennis93
2010-06-02, 16:11
Det beror på vilket gym man är på och vilka viktskivor man har.. Att "studsa" vikterna i backen med 160kg utan gummivadering och på betonggolv är ju rent utav oschysst.. Det genererar typ en trea på Richterskalan samt ger alla i byggnaden tinnitus.

Haha helt rätt, hade en snubbe som marka typ 200 och nästan släppte vikterna helt på nervägen... Hela byggnaden skakade *grr27* . Men nu har de fixat en sån där eleiko "matta" eller vad man ska kalla den, funkar prima :cool:

fiskebulle
2010-06-02, 17:17
Man behöver väl iofs inte kasta ner vikterna?

Nae, det behöver man verkligen inte, men har det någonsin stoppat folk att göra det?

Mineur
2010-06-02, 18:02
Det beror på vilket gym man är på och vilka viktskivor man har.. Att "studsa" vikterna i backen med 160kg utan gummivadering och på betonggolv är ju rent utav oschysst.. Det genererar typ en trea på Richterskalan samt ger alla i byggnaden tinnitus.

hahahaha you made my day med den där :laugh: ^^

Gabriel174
2010-06-02, 19:12
Nae, det behöver man verkligen inte, men har det någonsin stoppat folk att göra det?

Nja, visst finns det folk som gör det, men att småstudsa från och till borde väl inte vara så mycket av ett problem.

Joakim pettersen
2010-06-02, 19:26
lyckades filma den här killen i smyg!

Vnf1eBahyjU

Vilken kille!

Mr.Sjöborg
2010-06-02, 19:33
själv har man beskådat de legendariska latsdrag/pushdown till naveln, väldigt rolig upplevelse..:)

Arbish
2010-06-02, 19:35
Ganska rolig syn. En kille med tjej kommer in på gymmet. Börjar med chins då hon lyfter honom alla repsen då han e ganska stor och tung och orkar inte göra någon själv. Sen slänger han på sig bältet och saftar på med en 20 kilos vikt. Och kör 5 reps till. Behöver ja tillägga att hans tjej börjar bli svettig nu. Han ökar sedan med en 5a till och kör 5 reps. Nu okar inte hon längre lyfta honom och då byter dom. Samma visa igen =) hon är för tung för ā göra chins själv så han lyfter. Sen på med massa vikter i bältet. Ganska roligt. Kanske finns nån jätte bra anlednig till att göra så som jag inte lärt mig än bara. Kramiz =))

cero
2010-06-02, 19:43
själv har man beskådat de legendariska latsdrag/pushdown till naveln, väldigt rolig upplevelse..:)

Tycker övningen förtjänar ett eget namn, latspushdown!

Ungrim
2010-06-02, 19:44
Ganska rolig syn. En kille med tjej kommer in på gymmet. Börjar med chins då hon lyfter honom alla repsen då han e ganska stor och tung och orkar inte göra någon själv. Sen slänger han på sig bältet och saftar på med en 20 kilos vikt. Och kör 5 reps till. Behöver ja tillägga att hans tjej börjar bli svettig nu. Han ökar sedan med en 5a till och kör 5 reps. Nu okar inte hon längre lyfta honom och då byter dom. Samma visa igen =) hon är för tung för ā göra chins själv så han lyfter. Sen på med massa vikter i bältet. Ganska roligt. Kanske finns nån jätte bra anlednig till att göra så som jag inte lärt mig än bara. Kramiz =))

Snyggt :)

Matsa
2010-06-02, 19:52
Tror tom. att samma person har kört bänkpress med dragremmar.

Jag har sett att Fankhouser faktiskt kör med remmar när han bänkar, aldrig riktigt förstått varför. Han kanske tycker att det känns rätt eller så är det bara en psykisk grej. Bah, inget jag orkar hänga upp mig på även om det ser lite muppigt ut. Det är ju inget som har någon vidare negativ inverkan i alla fall.

pdEp9AUzpHQ

Arbish
2010-06-02, 19:52
Asså man blir så sugen att gå fram och fråga vad tanken är bakom öningen och vad den kallas. Men de känns lite pinsamt. Ja vet inte va man ska göra. Man vill ju inte skaffa ovänner genom att kritisera heller. Bättre och roasta i den här tråden efteråt istället kanske hahaha

Control_61
2010-06-02, 22:03
Jag har sett att Fankhouser faktiskt kör med remmar när han bänkar, aldrig riktigt förstått varför. Han kanske tycker att det känns rätt eller så är det bara en psykisk grej. Bah, inget jag orkar hänga upp mig på även om det ser lite muppigt ut. Det är ju inget som har någon vidare negativ inverkan i alla fall.

pdEp9AUzpHQ



Är man PrO BoDybuilder kan man komma undan med det mesta. Bänkar man 60kg kanske man helt enkelt missförstått hela poängen med dragremmar.
Inte direkt så att jag hakar upp mig på det, känner bara att det var en rolig grej att dela med mig av.

Spontant kan jag ju tycka att det är en säkerhetsrisk att köra bänkpress med dragremmar, samtidigt som det gör greppet konstigare.

PepzAdept
2010-06-02, 22:44
Ganska rolig syn. En kille med tjej kommer in på gymmet. Börjar med chins då hon lyfter honom alla repsen då han e ganska stor och tung och orkar inte göra någon själv. Sen slänger han på sig bältet och saftar på med en 20 kilos vikt. Och kör 5 reps till. Behöver ja tillägga att hans tjej börjar bli svettig nu. Han ökar sedan med en 5a till och kör 5 reps. Nu okar inte hon längre lyfta honom och då byter dom. Samma visa igen =) hon är för tung för ā göra chins själv så han lyfter. Sen på med massa vikter i bältet. Ganska roligt. Kanske finns nån jätte bra anlednig till att göra så som jag inte lärt mig än bara. Kramiz =))

Kanske tanken var att överbelasta och köra negativt? Höll de emot och släppte ner sig långsamt i alla fall?


Spontant kan jag ju tycka att det är en säkerhetsrisk att köra bänkpress med dragremmar, samtidigt som det gör greppet konstigare.

Är väl inte mycket till säkerhetsrisk om man snurrar dem som Erik gör i filmen. Det är ju bara att dra bort handen så lossnar de. Förstår inte riktigt poängen själv dock. Men kanske han har tappat stången tidigare? Jag har en kompis som tappade stången från utsträckt läge med ca 100kg på stången. Smällde i bröstet och rullade ner på halsen. Vart akuten efter det. Men det var ju mest för att han inte låste stången med tummen.

Matsa
2010-06-03, 00:01
Är man PrO BoDybuilder kan man komma undan med det mesta. Bänkar man 60kg kanske man helt enkelt missförstått hela poängen med dragremmar.
Inte direkt så att jag hakar upp mig på det, känner bara att det var en rolig grej att dela med mig av.

Spontant kan jag ju tycka att det är en säkerhetsrisk att köra bänkpress med dragremmar, samtidigt som det gör greppet konstigare.

Jo jag förstår, det var inte riktigt min mening att vifta med fingret mot dig. Jag kom bara att tänka på det klippet när jag läste ditt inlägg helt enkelt. Först tänkte jag att det kanske är skönt med remmar om man föredrar tumlöst grepp, men Fankhouser kör ju med tummen runt så I dunno.

Själv har jag faktiskt använt remmar vid sidolyft ibland. I början var det för att jag hade ont i handen men jag tyckte det kändes skönt så jag fortsatte. :D

Deceiver85
2010-06-03, 00:44
Förutom de crossfittor som Mapa refererade till tidigare i tråden så har man väl inte sett något extraordinärt, men det som man minns bäst är nog de otaliga gymmare som kör bänkpress och vänder innan de har nuddat bröstet. Inte kanske det värsta felet eftersom det är roligt eller farligt, utan för att det är så fruktansvärt vanligt!

Edit: Haha, jo, en sak till, jag har sett en person köra knäböj med dragremmar! :D

Shifter
2010-06-03, 12:20
Touch and go marks kan väl vara bra att variera med döda?

Där ser man, visste inte att det fanns nått som hette så.. Har alltid sett det som fusk sen jag provade själv och upptäckte hur mkt lättare det blev :)

Om det är bra, tja om man är för klen för vikterna på stången kanske ;)

Peter Hansen
2010-06-03, 12:54
jag har gjort sidolyft över axelhöjd framför spegeln ett antal gånger...

Vet inte om man ska säga att detta är ett teknikfel..mer ett generellt teknikfel. Det är ju inte säkert att din supra kläms åt bara för att du går över axelhöjd.

Mina axlar har istället blivit bättre av att gå upp lite över axelhöjd.

Buck
2010-06-05, 19:23
Mitt oerhört kassa utförande på liggande tricepsextension idag var inte att leka med xD

1684_
2010-06-05, 19:59
När endel, kommer in och slänger på världens vikt i bänkpress och pressar som dom skiter på sig och har helt konstiga lyft?
I benböj med, på med tunga lyft, ser ut som krattor och går ner kanske 20% av lyftet ( böjen ) och upp :S

Salus
2010-06-06, 02:50
jag har aldrig förstått varför folk "rullar" så jävligt med ryggen när de gör ryggresningar, känns mest som det ger onödig belastning på diskarna?

Gabriel174
2010-06-06, 15:11
Där ser man, visste inte att det fanns nått som hette så.. Har alltid sett det som fusk sen jag provade själv och upptäckte hur mkt lättare det blev :)

Om det är bra, tja om man är för klen för vikterna på stången kanske ;)

Har för mig att det kan vara bra för volym, men jaja nog om det :D

Ang grunda böj etc - personerna som utför dom kanske har en mening med att göra det? Variation av sin träning, kanske inte bara vill köra atg eller parallella böjar hela tiden?

fiskebulle
2010-06-06, 15:16
jag har aldrig förstått varför folk "rullar" så jävligt med ryggen när de gör ryggresningar, känns mest som det ger onödig belastning på diskarna?

Om man inte rullar så belastar man ju bara erector spinae statiskt.

Pompere
2010-06-06, 17:37
Rullande av ryggen i ryggresningar @ kroppsvikt ser jag inte som några stora problem. Men om du börjar köra "tunga" ryggresningar med extra vikt, då kan vi nog snacka om en onödig belastning på diskarna.

beckman88
2010-06-07, 05:36
Förutom de crossfittor som Mapa refererade till tidigare i tråden så har man väl inte sett något extraordinärt, men det som man minns bäst är nog de otaliga gymmare som kör bänkpress och vänder innan de har nuddat bröstet. Inte kanske det värsta felet eftersom det är roligt eller farligt, utan för att det är så fruktansvärt vanligt!

Edit: Haha, jo, en sak till, jag har sett en person köra knäböj med dragremmar! :D

Alla maste val borja nagonstans? Jag skulle aldrig lata en nyborjarklient kora bankpress med fullt djup. Jag kor inte bank och nuddar brostet da jag inte fattar meningen med brygga och jag har lite problem med en axel.
Men tillbaka till saken - Att ga ner djupt i tex banken, dips ovs sa satter du extremt mycket press pa din axelled vilket for en nyborjare kan vara skadligt. Lederna och ledbanden vanjer sig vid detta efter en tid, vilket gor att man kan succsisivt ga djupare.

Fast detta ar ju bara min syn pa det hela.

Tobbe85
2010-06-30, 20:11
http://www.youtube.com/watch?v=4BtIabYrUag&feature=youtube_gdata

Mart|n
2010-06-30, 20:18
Alla maste val borja nagonstans? Jag skulle aldrig lata en nyborjarklient kora bankpress med fullt djup. Jag kor inte bank och nuddar brostet da jag inte fattar meningen med brygga och jag har lite problem med en axel.
Men tillbaka till saken - Att ga ner djupt i tex banken, dips ovs sa satter du extremt mycket press pa din axelled vilket for en nyborjare kan vara skadligt. Lederna och ledbanden vanjer sig vid detta efter en tid, vilket gor att man kan succsisivt ga djupare.

Fast detta ar ju bara min syn pa det hela.

Brukar dina nybörjarklienter ha en massa vikt på stången/maskinen när de ska utföra sina pressar? Jag förstår inte riktigt hur hundbensvikter kan orsaka extremt mycket press på axelleder o.s.v.

Sedan så har du tänkt låta dina klienter gå djupare efter ett tag när de antagligen redan har lagt på en del vikter.

Nu är ju inte jag någon fancy PT eller liknande. Men det du skrev låter lite tokigt.

bertbert
2010-06-30, 20:25
Alla maste val borja nagonstans? Jag skulle aldrig lata en nyborjarklient kora bankpress med fullt djup. Jag kor inte bank och nuddar brostet da jag inte fattar meningen med brygga och jag har lite problem med en axel.
Men tillbaka till saken - Att ga ner djupt i tex banken, dips ovs sa satter du extremt mycket press pa din axelled vilket for en nyborjare kan vara skadligt. Lederna och ledbanden vanjer sig vid detta efter en tid, vilket gor att man kan succsisivt ga djupare.

Fast detta ar ju bara min syn pa det hela.

En klient? Gud hjälpe klienten.

Anton Fräs
2010-06-30, 20:26
Nu är ju inte jag någon fancy PT eller liknande. Men det du skrev låter lite tokigt.

Det gör det. Sålänge inte någon har riktigt begränsad rörlighet i.e. skador eller liknande ser jag inga skäl att gå grunt bara för att dem är nybörjare.

oTure
2010-06-30, 20:54
Jag har sett att Fankhouser faktiskt kör med remmar när han bänkar, aldrig riktigt förstått varför. Han kanske tycker att det känns rätt eller så är det bara en psykisk grej. Bah, inget jag orkar hänga upp mig på även om det ser lite muppigt ut. Det är ju inget som har någon vidare negativ inverkan i alla fall.




För grepp när man är svettig och har slitna stänger, har själv kört så och det funkar fantastiskt!*flex*

Anton Fräs
2010-06-30, 20:57
Generellt kan sägas av mina erfarenheter att kör dem crossfit, då är det kass teknik. Bananryggar i mark, spark/ryck i chins (tänker på axlarna), vridningar i axelled som är rent ut sagt groteska.

SAV
2010-06-30, 21:11
Alla maste val borja nagonstans? Jag skulle aldrig lata en nyborjarklient kora bankpress med fullt djup. Jag kor inte bank och nuddar brostet da jag inte fattar meningen med brygga och jag har lite problem med en axel.
Men tillbaka till saken - Att ga ner djupt i tex banken, dips ovs sa satter du extremt mycket press pa din axelled vilket for en nyborjare kan vara skadligt. Lederna och ledbanden vanjer sig vid detta efter en tid, vilket gor att man kan succsisivt ga djupare.

Fast detta ar ju bara min syn pa det hela.

Det där lät jävligt idiotiskt. Läste igenom det några gånger och det känns jävligt dumt bara. Ska nyktra till och se om jag känner likadant.

Järvskan
2010-06-30, 21:18
En rätt tanig gymbesökare lastade på 160kg när han skulle köra marklyft häromdagen. När han skulle lyfta så krökte han givetvis ryggen. Lyckligtvis lyckades han inte ens rubba stången... Jag såg samma person på gymmet ikväll. Då hade han bestämt sig för att köra axelpressar i smithmaskinen. Han lade på två 20-kilos viktkakor på sidorna, alltså en totalvikt på 60 kilo. Givetvis lyckades han inte rubba stången den gången heller. Jag antar att han vill imponera på sin lite biffigare träningskamrat. Men det blir ju bara pinsamt när han gör dylika saker.

Juggernaut78
2010-07-01, 06:31
* Någon form av magövning i "Assisted Chin"-maskinen... (viktmagasinet went KLONK... KLONK... KLONK...)
* Inte teknikfel kanske men ändå: Handsfree-samtal under biceps-curl :]

z_bumbi
2010-07-01, 06:55
Alla maste val borja nagonstans? Jag skulle aldrig lata en nyborjarklient kora bankpress med fullt djup. Jag kor inte bank och nuddar brostet da jag inte fattar meningen med brygga och jag har lite problem med en axel.
Men tillbaka till saken - Att ga ner djupt i tex banken, dips ovs sa satter du extremt mycket press pa din axelled vilket for en nyborjare kan vara skadligt. Lederna och ledbanden vanjer sig vid detta efter en tid, vilket gor att man kan succsisivt ga djupare.

Fast detta ar ju bara min syn pa det hela.

Du gör inga rörlighetstester på dina klienter innan du börjar träna dem?

Luca Brasi
2010-07-01, 07:52
En gubbe körde kombination av knäspark och sittande lårcurl i sittande lårcurlsmaskinen som resulterade att det lät:Whaadäng,Whaadäng,Whaadängi gymmet...
När man behöver hörselskydd så kanske man kan tänka sig att det föreligger ett teknikfel.

ARMSTARK
2010-07-01, 07:53
Det är en småfet snubbe utan muskler på mitt gym som lastar på "Ronnie Coleman-vikter" på alla övningar, sen gör han typ 5 cm långa rörelser.

Han brukar träna några månader, sen är han borta några månader, sen dyker han upp igen. En kvalifiserad gissning är att han är skadad under sin frånvaro. :D