handdator

Visa fullständig version : Kul kostföreläsning med multilöparen Rune Larsson


Eddie Vedder
2010-05-13, 15:09
Sitter och tittar just nu. Kul att lyssna på honom, riktigt avslappnad och skön inställning. 22 000 mil har han sprungit. :D En halvtimme om hans löpareskapader och om kostmyter.:thumbup:

http://ur.se/play/157952

G_lund
2010-05-13, 15:44
Polarna hade han som gympalärare.
Trevlig gubbe, med en skön inställning till träning.
Härligt trollhättedialekt, fast jag tycker det går över mer mot lidköpingsdialekt ibland :)

För övrigt tror jag att Rune placerat dej i facket "Grötfascist" :D

shut teh face
2010-05-13, 15:45
Ja han var vettig och bra

Jag brukar också ofta jämföra det där med hamburgare, det är nyttig mat enligt mig, kött, bröd, ost. Många oerfarna anser att potatisgratäng med oxfile, eller makaronlåda är helt okej "husmanskost", men hamburgare däremot, det är riktigt skräp.

Eddie Vedder
2010-05-13, 15:54
För övrigt tror jag att Rune placerat dej i facket "Grötfascist" :D

Haha!:D

Faktum är att jag vill hävda det motsatta. Jag älskar gröt men jag ser det inte som särskilt nyttigt alls för mig. Mer som en drog. :D

Ja han var vettig och bra

Jag brukar också ofta jämföra det där med hamburgare, det är nyttig mat enligt mig, kött, bröd, ost. Många oerfarna anser att potatisgratäng med oxfile, eller makaronlåda är helt okej "husmanskost", men hamburgare däremot, det är riktigt skräp.

Ja och dessutom syftar han ju inte bara på näringen heller utan hela grejen med att ha en avslappnad inställning. Jag blir väldigt inspirerad av sånt snack. Vill gärna tänka på samma sätt men det är svårt.

Men mindre optinoja och mer lätt sinne skulle nog ge bättre träningsresultat för många. Jag kan helt klart säga att träningen går som bäst under de perioderna då jag släpper mer på kraven och prioriterar annat.

Linnet
2010-05-13, 15:58
Riktigt jävla bra!

Stoltz
2010-05-13, 16:06
Lyssnar nu :D

tack Eddie!

forslund
2010-05-13, 16:23
Tack för tipset!

Hemi
2010-05-13, 16:29
Bra föredrag! Jag känner igen många av de där myterna och det roliga är att de som var så där inkörda i dem ofta såg ut som heroinmissbrukare snarare än friska människor.

forslund
2010-05-13, 17:09
Han har riktigt bra tankar och synpunkter. Givetvis som grötfascist håller jag inte med, men. :D Skämt åsido, en bra syn på kost har han ju helt klart och han betonar bra att "vad som funkar för dig... funkar för dig. Ät det du gillar".


Kollade även på föreläsningen "Livet är för kort för att banta" också av Anna Ottosson.

Hon har ju bra poänger, framför allt för den normale Svensson som bara vill bli av med lite fett, men jag tycker hon missar lite om varför.

Hon säger typ "Jag tycker du ska sluta banta.... för att jag tycker så", istället för att åtminstone lite grundläggande förklara varför krash-dieter är dåliga.
Hon säger ju att en lagom takt är bättre (men inte varför) och att man inte tar bort det som gör en fet genom en krash-diet. Men hon understryker det inte tillräckligt, tycker jag.

bubbe
2010-05-13, 17:14
Runekakor Rune.

Ape3
2010-05-13, 23:01
Riktigt bra!

Anton Fräs
2010-05-13, 23:40
bump!

Väldigt givande föreläsning med en sund syn på mat!

chrilledude
2010-05-14, 00:25
"Och så sprang jag ifrån allihopa nästa dag!"

:D

Dr Jones
2010-05-14, 00:29
Vilken skön snubbe! och även en givande föreläsning.

Pudzianovski
2010-05-14, 01:14
Kul Eddie :thumbup:

Pudzianovski
2010-05-14, 01:40
Någon: Vad har du för vilopuls?

Rune: Jag vet inte. Jag har aldrig vilat.

Hahaha! :D Underbart!

r3mpuh
2010-05-14, 02:02
Vilken skön snubbe!
Han var intressant att lyssna på. :)

Eddie Vedder
2010-05-15, 07:55
En till i samma serie som jag tycker var grym. En beteendevetare från KTH som pratar om myten om den oroliga konsumenten. Jag gillar hennes slutsatser, som man frågar får man svar vad gäller "oro för mat" kontra "kritik mot producenter".

http://ur.se/play/157955

jakke
2010-05-15, 08:52
Rune har otroligt inspirerande texter på sin hemsida t.e.x när han sprang Boston marathon:
http://www.loparlarsson.se/content/view/21/35/

Eddie Vedder
2010-05-15, 08:54
Rune har otroligt inspirerande texter på sin hemsida t.e.x när han sprang Boston marathon:
http://www.loparlarsson.se/content/view/21/35/

Där ska jag läsa sen. Undrar om han skrivit om "Wolfgangbananerna" där :D

jakke
2010-05-15, 08:57
Där ska jag läsa sen. Undrar om han skrivit om "Wolfgangbananerna" där :D

Om det var den löparen som torkade sig med blad och sedan plockade skalade bananer så JA.

Eddie Vedder
2010-05-15, 09:11
Om det var den löparen som torkade sig med blad och sedan plockade skalade bananer så JA.

Ja det är den berättelsen. Den är klassisk.:D

Halldin
2010-05-15, 14:23
Skön gubbe som sagt, bra föreläsning.

Sverker
2010-05-15, 15:21
Kul kille. Underhållande.

Men han pratade bara om sig själv. Han förde inte ut tips hur idéer och vi andra dödliga ska finna vägen.



Men jag känner igen tankarna. Jag lyssnade på Fredrik Paulun på radio P4 för några månader sedan. Han pratade om att ladda på fett och kolhydrater inför Vasaloppet.Helt enkelt ladda på husmanskost.
Fyll kroppen rejält med energi dagarna innan långloppet. Kroppen får fett och stimuleras att förbränna fett. Kolhydraterna läggs åt sidan och lagras som glykogen.

Pejij
2010-05-15, 15:32
Inspirerande!

Adama
2010-05-15, 15:41
Sett han live på en kickoff, var riktigt kul. Det han berättade allra mest om var dock när hans kompis frågade om han vill hänga med och ro över atlanten, och sen handlade säkert 60% av föreläsningen om det äventyret.

Bubban
2010-05-15, 16:41
Rune är så jäkla härlig. Han är en idol för mig som löpare, och kunnig och rolig är han också.

Sverker
2010-05-15, 17:15
En till i samma serie som jag tycker var grym. En beteendevetare från KTH som pratar om myten om den oroliga konsumenten. Jag gillar hennes slutsatser, som man frågar får man svar vad gäller "oro för mat" kontra "kritik mot producenter".

http://ur.se/play/157955


Under hela mitt liv som naturvetare har jag blivit uppmanad att tala och skriva ett språk som andra mäniskor förstår. Det låg på oss naturvetare att ändra vårt språk.
Jag gör vad jag kan. Enskilda ord och meningar är oväsentliga när det är ett budskap som ska fram.

Läste det senaste numret av Livsmedel i Fokus ( hemsida http://www.livsmedelifokus.se/news.aspx?newsid=6644 ) där ledaren tog upp att det fattas naturvetare. Alldeles för få läser naturvetenskap. Ändras inte den trenden kommer livsmedelsindustrin att stå utan utbilda personal i framtiden.


Vad vill jag säga ?
Jag tror att livsmedelsindustrin idag gör allt den kan att upplysa konsumenter om deras produkter. Vad är det i den och vad ska den användas till.
Men är folk inte intresserade av naturvetenskap är det extremt svårt att formulera budskapet så att konsumenterna förstår.

Eddie Vedder
2010-05-15, 21:21
Han förde inte ut tips hur idéer och vi andra dödliga ska finna vägen.


Och just det är ju styrkan i hans föreläsning. Den handlar inte om några kostråd och rekommendationer utan att man skall ha en avslappnad syn och inställning.

Han kan prestera på topp oavsett hur han äter i stort sett och tycker att hela livsstilen och inställningen är det viktiga, inte gram hit och dit med näringsämne A och B.

Men är folk inte intresserade av naturvetenskap är det extremt svårt att formulera budskapet så att konsumenterna förstår.

Men man kan ju i alla fall sluta att medvetet förvirra genom t.ex. GDA-märkningar, extremt luddiga texter som "fritt från onödiga tillsatser" eller "innehåller omega-3" för att man tagit på lite linfrön på ett knäckebröd.

Scorpionida
2010-05-16, 00:39
Rune har otroligt inspirerande texter på sin hemsida t.e.x när han sprang Boston marathon:
http://www.loparlarsson.se/content/view/21/35/

"Så frågade Howard vilka tankarna och känslorna var inför den maran. Jag svarade att Heartbreak Hill skrämde mig en aning. Heratbreak Hill är en serie på tre backar, ungefär mellan 30 och 33 kilometer in i loppet. Blotta namnet indikerar ju att man kan råka ut för en slags kardiovaskulär kollaps på grund av topografin. Ryktet berättade också att många löpare knäckt sig just där. Detta var definitivt några av löparvärldens mest ökända kilometrar.

”Heartbreak Hill blir inga som helst problem för dig. Du är ju hur strak som helst nu efter att ha sprungit i backarna runt omkring här. Nej, ditt problem ligger ungefär halvvägs in i loppet. Där springer man igenom Wellsley College.”

Så fortsatte Howard berätta att Wellsley är ett flickcollege. På en sträcka av en halv mile står det flerdubbla led med tjejer i den mest fertila av alla åldrar, 18 till 22 år. De skriker så varenda manlig löpare får en slags testosteronchock som gör att de ökar tempot och kommer ur sin rytm. Det får de betala för senare. Att löpare knäcker sig på Heartbreak Hill beror inte på Newtons lag om gravitation. Det beror på inresekretoriska körtlar. "
:D

Bubban
2010-05-16, 09:16
hahaha, så skön =)

Ape3
2010-05-16, 09:52
"Så frågade Howard vilka tankarna och känslorna var inför den maran. Jag svarade att Heartbreak Hill skrämde mig en aning. Heratbreak Hill är en serie på tre backar, ungefär mellan 30 och 33 kilometer in i loppet. Blotta namnet indikerar ju att man kan råka ut för en slags kardiovaskulär kollaps på grund av topografin. Ryktet berättade också att många löpare knäckt sig just där. Detta var definitivt några av löparvärldens mest ökända kilometrar.

”Heartbreak Hill blir inga som helst problem för dig. Du är ju hur strak som helst nu efter att ha sprungit i backarna runt omkring här. Nej, ditt problem ligger ungefär halvvägs in i loppet. Där springer man igenom Wellsley College.”

Så fortsatte Howard berätta att Wellsley är ett flickcollege. På en sträcka av en halv mile står det flerdubbla led med tjejer i den mest fertila av alla åldrar, 18 till 22 år. De skriker så varenda manlig löpare får en slags testosteronchock som gör att de ökar tempot och kommer ur sin rytm. Det får de betala för senare. Att löpare knäcker sig på Heartbreak Hill beror inte på Newtons lag om gravitation. Det beror på inresekretoriska körtlar. "
:D


Ja, det där hade ju aldrig fungerat! Jag hade sprungit på som bara den. + Försöka se oberörd ut.

cirkelrak
2010-08-22, 10:03
Vilken man!:thumbup:

bear.flowertwig
2010-08-22, 14:55
Sitter och tittar just nu. Kul att lyssna på honom, riktigt avslappnad och skön inställning. 22 000 mil har han sprungit. :D En halvtimme om hans löpareskapader och om kostmyter.:thumbup:

http://ur.se/play/157952

Riktigt bra tips :thumbup: