handdator

Visa fullständig version : Strålande smärta från axeln och armbågen av knäböj


Botrik
2010-05-13, 14:26
De tre senaste gångerna jag har kört knäböj har jag drabbats av smärta i vänster axel. Rent spontant känns det som att en nerv har hamnat i kläm då det uppstår en strålande smärta ända från axeln ner till (i princip) handleden med störst koncentrationer av smärta i axeln ner i bicepsfästet och från armbågen -> en dm ner. Smärtan har gått över efter ett par dagar men återkommer varje gång jag kör tunga böj.

Vad beror det på? Felaktigt grepp, för stel eller vad? Har lillfingret på ringen på stången.

Martin Löwgren
2010-05-13, 15:17
Antingen kan stången ligga och trycka på en nerv (ovanligt) men det mest troliga är att du satt sträck på n. ulnaris genom att hålla armen abducerad och max utåtroterad som man gör i en knäböj vilket töjer ut just n. ulnaris. Det du beskriver med strålande smärta tyder oxå på nervorsakad smärta även om refererad muskelsmärta från framförallt m. infraspinatus utan helt kan uteslutas.

http://www.klaus1.dk/OE/svarOE/nerver/ulnaris.gif

http://i96.photobucket.com/albums/l173/Jawillde/squat.jpg

Det är rätt ovanligt att n. ulnaris stressas av knäböj men de händer när man böjer för mycket i handleden och samtidigt håller armen abducerad och maximalt utåtroterad.



Detta kan även ske från frontböj men då är det inte alltid n. ulnaris som blir påverkad utan även n. medianus (se handledens position som ger ett enormt drag i nerven)

http://grokette.files.wordpress.com/2009/07/crossfit-girl-front-squat1.jpg

Botrik
2010-05-13, 16:32
Vad kan jag göra för att undvika detta? Låta bli att böja handleden så mycket?

phrack
2010-05-15, 14:12
Hur har du stången när du böjer? Low-bar, high bar? Förändras armbågarnas läge under lyftet?

Botrik
2010-05-16, 12:12
Hur har du stången när du böjer? Low-bar, high bar? Förändras armbågarnas läge under lyftet?

Jag har nog stången långt upp, i höjd med axlarnas överkant eller snäppet högre.

Huruvida armbågarnas läge förändras vet jag ej, men det gör de förmodligen då jag har en förmåga att spänna hela kroppen när det blir väldigt tungt.

phrack
2010-05-16, 20:20
Jag har nog stången långt upp, i höjd med axlarnas överkant eller snäppet högre.

Huruvida armbågarnas läge förändras vet jag ej, men det gör de förmodligen då jag har en förmåga att spänna hela kroppen när det blir väldigt tungt.

Jag har själv haft lite problem med smärta i regionen du beskriver, från just knäböj. Det jag gjorde var att hålla ett för smalt grepp än vad jag egentligen var rörlig för. Då blev tendensen att mina armar dök under stången under lyftet och på så sätt tog upp en del av belastningen. Min erfarenhet är att så fort man låter en liten del av belastningen "läcka" över till armarna under en knäböj så får man problem med smärta i axlar och armbågar. Tycks vara extra känsligt ju lägre ner man håller stången.

Armarna ska bara fixera stången mot kroppen och absolut ingenting annat. Kanske är det så att du omedvetet trycker uppåt med armarna under böjen. Fokusera på att hålla handlederna raka under lyftet, testa också att ha tummen ovanpå stången. Du kan behöva bredda greppet också, det var det jag gjorde och så löste sig allt. Nu tycker jag i och för sig inte att det låter som om du håller ett särskilt smalt grepp just nu... Beror lite på hur stor du är och så vidare antar jag. Tycker du ska höra dig för i styrkelyftsdelen.