handdator

Visa fullständig version : Magträning för styrka/bål/inre magmuskler


Saikyou
2010-05-13, 13:08
Det jag undrar över är magträning för att få bättre styrka i magen, och då menar jag inte för rutorna eller obliques. Har sökt runt lite, och tror namnet på den muskel jag mestadels syftar på är iliopsoas/höftböjaren(?).

Har börjat lägga in marklyft och knäböj i mitt schema, vilket enligt vad jag sökt påverkar det en hel del. Jag vågar ej köra knäböj med tunga vikter (överlåter det till benpress) efter en allvarlig knäskada, kan mycket väl vara psykiskt men så ligger det till. Får man då fortfarande lika stor effekt på magmusklerna i knäböjen, utan speciellt mycket vikt på stången?

Finns det andra övningar som tar mycket, lite mer isolerat kanske? Läste någonstans om twist-maskin, men har starkt minne att jag tidigare läst att den till 99% är för obliques och är långt ifrån att föredra jämfört med andra obliquesövningar. De övningar jag kör nu är crunches i maskin(tungt och färre reps) samt den när man håller i en hantel och låter sig åt sidan och upp igen. Känns som jag vill lägga till ytterligare en isolerade övning för magen, och då för de mindre synliga delarna av magmuskulaturen.

dupper
2010-05-13, 13:10
Höftböjaren gör precis som den heter: böjer i höftleden.
Benlyft är en övning som aktiverar den.

nlsn
2010-05-13, 13:13
Höftböjarmuskulaturen kommer du nog aldrig se, och det är inte särskilt värt att träna extra (?) om du inte är sprinter typ.

Rexxar
2010-05-13, 13:13
Plankan, dragon flags, ab-wheel(?).

Saikyou
2010-05-13, 13:24
Plankan, dragon flags, ab-wheel(?).

Du sitter inte inne med någon länk på utförande av plankan och ab-wheel? Dragon flags är inget för mig än.

Höftböjarmuskulaturen kommer du nog aldrig se, och det är inte särskilt värt att träna extra (?) om du inte är sprinter typ.

Synlig eller ej spelar ingen roll, vill inte ha starkare bål för någon annans än min egens skull.

Seb74
2010-05-13, 13:27
Nej erkänn nu att du vill ha grova höftböjare att glänsa med på beachen ;)

http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/0505/16/SONDAG-15s24-FRI-plankan-998_368.jpg

mikeni
2010-05-13, 15:52
Alla magövningar där man böjer höften tar väl i iliopsoas. ;). Alltså inte de som endast böjer ryggen, såsom crunch.

creperiet
2010-05-13, 17:44
Sprintlöpning.

zam_zap
2010-05-13, 17:51
Superman pushup (http://www.youtube.com/watch?v=GpH0Ymiri8g) är väl en övning som tränar den djupare delen av magen, bålstyrkan

Jag själv tränade faktiskt bara någon vecka varje kväll och blev snabbt tillräckligt stark för att klara av att göra Superman pushup. Självklart kan man inte börja med den, utan det jag gjorde var att jag stod på armbågarna som det visas i ett tidigare inlägg och höll det läget ett tag, runt 10-15 sekunder tills jag inte klarade mer. När jag väl blev starkare så flyttades bara armbågarna längre och längre från kroppen och tillslut gick det med en fullt utsträckt kropp, med endast tårna och händerna i golvet.

Saikyou
2010-05-13, 19:45
Superman pushup (http://www.youtube.com/watch?v=GpH0Ymiri8g) är väl en övning som tränar den djupare delen av magen, bålstyrkan

Jag själv tränade faktiskt bara någon vecka varje kväll och blev snabbt tillräckligt stark för att klara av att göra Superman pushup. Självklart kan man inte börja med den, utan det jag gjorde var att jag stod på armbågarna som det visas i ett tidigare inlägg och höll det läget ett tag, runt 10-15 sekunder tills jag inte klarade mer. När jag väl blev starkare så flyttades bara armbågarna längre och längre från kroppen och tillslut gick det med en fullt utsträckt kropp, med endast tårna och händerna i golvet.

Det där är precis vad jag letade efter! Sjuk övning som jag absolut ska föra in på mitt rygg/mag pass =) Tackar ödmjukast!