handdator

Visa fullständig version : knäböj och marklyft på samma pass?


jizzinmypants
2010-05-13, 11:53
Hur bra är det att köra tunga marklyft och knäböj på samma pass? Och vilken borde man börja med i så fall?

Buttran
2010-05-13, 12:26
Varför träna Rygg + Ben på samma dag? Inte något jag skulle göra iaf.

mn8eii
2010-05-13, 12:46
Det fungerar utmärkt, jag gör det varje benpass och brukar börja med knäböjen.

Sheogorath
2010-05-13, 12:47
Jag börjar med marklyft eftersom det motsatta hade tvingat mig att göra marklyft med uttröttade quadriceps vilket gett ett katastrofalt utgångsläge för en bra hållning i starten.

siimon89
2010-05-13, 13:09
Det fungerar utmärkt om du inte kör knäböj till failure och har energi kvar.

Busfrö
2010-05-13, 13:41
Jag kör ett tvåsplitschema där rygg/ben/biceps tränas varje gång. De passen kör jag alltid knäböj och marklyft på. Jag brukar variera intensitet på de två.
Pass 1 börjar jag med tunga marklyft (4-6 rep) och fortsätter med lite lättare knäböj (runt 8, fast ibland tunga där med, beror på hur trött jag är), och tvärt om nästa rygg/ben/biceps-pass.

HMB
2010-05-13, 13:43
Börjar alla mina pass med knäböj (måndag 5x5 samma vikt, onsdag lättare vikter 5x5, fredag stigande vikter), onsdagar blir det marklyft efter. Fungerar kanon för mig :)

HulkH
2010-05-13, 15:23
Jag brukar köra marklyft som en ryggövning (endast) och knäböj som en benövning, även om båda övningarna kräver lite av båda.
Jag brukar inte köra dom på samma pass alltså :)

Martin Löwgren
2010-05-13, 15:25
Är du vältränad fungerar det alldeles utmärkt.

Det är dock inget jag rekommenderar till vemsomhelst då båda dessa övningar är övningar som totalt slaktar såväl muskulatur som nervsystem så att köra dem tillsammans kräver ett jävla psyke och bra fysiskt status om man ska få ut maximalt ifrån dem.

Ungrim
2010-05-13, 15:28
Funkar fin fint för mig, Börjar alltid med Böj, och sen blir det mark

Fultjack
2010-05-13, 16:53
Är du vältränad fungerar det alldeles utmärkt.

Det är dock inget jag rekommenderar till vemsomhelst då båda dessa övningar är övningar som totalt slaktar såväl muskulatur som nervsystem så att köra dem tillsammans kräver ett jävla psyke och bra fysiskt status om man ska få ut maximalt ifrån dem.

Beror väl på hur tungt man kör dom också? Känns inte rätt att säga att en övning slaktar både muskulatur och nervsystem utan att ta i beräkning hur hög intensitet man kör med samt volymen.

Men du har absolut en poäng i att dom kan slita på kroppen :)

Mineur
2010-05-13, 18:21
va en tråd om det här för ngn vecka sen ^^


jag, som vissa andra i tråden har skrivit kör oxå så

och jag tkr att det är inga problem! :thumbup: