handdator

Visa fullständig version : Idrott och fasta


King Grub
2010-05-13, 11:45
Most humans observe an overnight fast on a daily basis, and the human body copes well with short duration fasting. Periodic fasting is widely practised for cultural, religious or health reasons. Fasting may take many different forms. Prolonged restriction of food and fluid is harmful to health and performance, and it is often automatically assumed that intermittent fasting will lead to decrements in exercise performance. Athletes who choose to fast during training or competitions may therefore be at a disadvantage. The available evidence does not entirely support this view, but there is little or no information on the effects on elite athletes competing in challenging environments. Prolonged periods of training in the fasted state may not allow optimum adaptation of muscles and other tissues. Further research on a wide range of athletes with special nutrition needs is urgently required. In events where performance might be affected, other strategies to eliminate or minimise any effects must be sought.

Recovery after strenuous exercise involves processes that are dependent on fluid and food intake. Current sports nutrition guidelines provide recommendations for the quantity and timing of consumption of nutrients to optimise recovery issues such as refuelling, rehydration and protein synthesis for repair and adaptation. Recovery of immune and antioxidant systems is important but less well documented. In some cases, there is little effective recovery until nutrients are supplied, while in others, the stimulus for recovery is strongest in the period immediately after exercise. Lack of appropriate nutritional support will reduce adaption to exercise and impair preparation for future bouts. Ramadan represents a special case of intermittent fasting undertaken by many athletes during periods of training as well as important competitive events. The avoidance of fluid and food intake from sunrise to sundown involves prolonged periods without intake of nutrients, inflexibility with the timing of eating and drinking over the day and around an exercise session, and changes to usual dietary choices due to the special foods involved with various rituals. These outcomes will all challenge the athlete's ability to recover optimally between exercise sessions undertaken during the fast or from day to day.

Fullängdsartiklarna:

http://bjsm.bmj.com/content/early/2010/05/10/bjsm.2010.072157.full

och

http://bjsm.bmj.com/content/early/2010/05/10/bjsm.2007.071472.full

Ganymedes
2010-05-14, 07:57
Intressant, speciellt med tanke på pratet om intermittent fasting a'la Grandmaster.


Ramadan represents a special case of intermittent fasting undertaken by many athletes during periods of training as well as important competitive events. (...) These outcomes will all challenge the athlete's ability to recover optimally between exercise sessions undertaken during the fast or from day to day.

Undrar vad muslimerna ska göra åt den egna kroppens uppenbara rasistiska förtryck av islam förresten? Spränga den? Hota den? ;)

Eddie Vedder
2010-05-14, 08:42
Intressant, speciellt med tanke på pratet om intermittent fasting a'la Grandmaster.

Där handlar det ju förvisso om rejälat med mat varje dag och dessutom precis i samband med träningen.

Så grundprincipen i hela konceptet är ju att man undviker det som artikeln diskuterar som negativt med fastan. Jag uppfattar det som att artikeln pratar om mer långtgående fasteperioder än vad IF-konceptet bygger på.

Och det negativa ur hälsosynpunkt med Ramadan är ju inte enbart fastan direkt, all mat intas ju sent vilket är mindre hälsosamt och det är ju ingen hälsokost med kalorirestriktion under tiden de äter direkt.:D

mikaelj
2010-05-14, 08:45
... och att de inte dricker något under dagen. Känns inte heller särskilt sunt.

Ristretto
2010-05-14, 08:55
Och det negativa ur hälsosynpunkt med Ramadan är ju inte enbart fastan direkt, all mat intas ju sent vilket är mindre hälsosamt och det är ju ingen hälsokost med kalorirestriktion under tiden de äter direkt.:D

På vilket sätt är det negativt att äta sent och efter vilket klockslag börjar det räknas som sent?

mikaelj
2010-05-14, 08:56
På vilket sätt är det negativt att äta sent och efter vilket klockslag börjar det räknas som sent?

20. Man bilr så jäkla svettig av TEF mitt i natten annars.

Ristretto
2010-05-14, 08:59
20. Man bilr så jäkla svettig av TEF mitt i natten annars.

Haha, ja det blir man. Men jag tänkte mer på negativa hälsoeffekter;)

Eddie Vedder
2010-05-14, 09:08
På vilket sätt är det negativt att äta sent och efter vilket klockslag börjar det räknas som sent?

Det finns inget "officiellt" klockslag för när det "räknas som sent" givetvis. Man får ha sunt förnuft. En måltid klockan 21:00 kanske kan ge mätbara skillnader i metabola svar jämfört med 18:00 men det är ingen katastrof.

Dock är nattätande regelbundet negativt för hälsan och det finns hundra trådar om det. Såhär har jag skrivit på bloggen:

http://traningslara.se/blogg/somn-del-3/

http://traningslara.se/blogg/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/

Ganymedes
2010-05-14, 13:32
Där handlar det ju förvisso om rejälat med mat varje dag och dessutom precis i samband med träningen.

Så grundprincipen i hela konceptet är ju att man undviker det som artikeln diskuterar som negativt med fastan. Jag uppfattar det som att artikeln pratar om mer långtgående fasteperioder än vad IF-konceptet bygger på.

Och det negativa ur hälsosynpunkt med Ramadan är ju inte enbart fastan direkt, all mat intas ju sent vilket är mindre hälsosamt och det är ju ingen hälsokost med kalorirestriktion under tiden de äter direkt.:D

Ja, jag har väl iofs inte lusläst varken studen eller Int.fst., så jag missade kanske lite där? "Prolonged periods of training in the fasted state may not allow optimum adaptation of muscles and other tissues." - är man inte fastande (fram till efteråt så klart) i periodisk fasta?

Ramadan är iofs ganska trevligt. När jag var i Kairo så dukades det upp långbord överallt på gatorna där alla kom och satte sig och åt tillsammans. Verkade trevligt. Jag kan dock inte svära på huruvida de tog hänsyn till metabola effekter. ;)

TehSaxo
2010-05-14, 13:50
Intressant, speciellt med tanke på pratet om intermittent fasting a'la Grandmaster.



Undrar vad muslimerna ska göra åt den egna kroppens uppenbara rasistiska förtryck av islam förresten? Spränga den? Hota den? ;)

Nu blandar du ihop muslimer med extremister, eller vad de nu kallas. En muslim som kan tolka koranen korrekt vet att man inte skall spränga/hota någon/något.

----

Varför inte bara vända på dygnet när man fastar? Alltså sova på dagen och träna, äta när det är mörkt ute? xD

King Grub
2010-05-14, 14:03
Varför inte bara vända på dygnet när man fastar? Alltså sova på dagen och träna, äta när det är mörkt ute? xD

Därför att det är direkt ohälsosamt och kopplat till övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes?

Apos78
2010-05-14, 14:16
Därför att det är direkt ohälsosamt och kopplat till övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes?

Under den tidigare nämnda Ramadan lär detta dock ha mindre betydelse. En parentes.

TehSaxo
2010-05-14, 14:23
Därför att det är direkt ohälsosamt och kopplat till övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes?

Seriöst? Jag trodde det bara var en myt x'D. Så om man vänder på dygnet så riskerar man allt det där du skrev? Råkar du veta varför?

Sgart
2010-05-14, 14:25
Därför att det är direkt ohälsosamt och kopplat till övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes?

Isåfall borde i princip alla som jobbar natt ha en större tendens till de hälsoproblem du beskriver ovan?

Aldrig hört talats om det faktiskt. Kanske arbetsplatserna borde informera om :)

Apos78
2010-05-14, 14:33
Seriöst? Jag trodde det bara var en myt x'D. Så om man vänder på dygnet så riskerar man allt det där du skrev? Råkar du veta varför?

Kolla länkarna som Eddie postade en bit upp. Det finns väldigt mycket som talar för att nattligt matintag är skadligt i långa loppet. Så pass mycket att det går att säga att det säkert förhåller sig på det sättet.

Kolla gärna efter de studier och arbeten Maria Lennernäs varit inblandad. Hon är duktig och kan det där bra.

King Grub
2010-05-14, 14:33
Isåfall borde i princip alla som jobbar natt ha en större tendens till de hälsoproblem du beskriver ovan?

Javisst, det är hur välkänt som helst.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14574346&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14964617&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14564912&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=12783235&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=11871855&dopt=Abstract

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16379673

Night and shift work might be risk factors for metabolic and cardiovascular disorders due to interference with diet, circadian metabolic rhythms, and lifestyle. The relationship between permanent night work and metabolic and cardiovascular risk factors was explored in a retrospective longitudinal study

As a whole, night workers... had significantly higher BMI, serum total cholesterol, and triglycerides than day workers. Both the inter-individual comparison between day and night workers and the intra-individual comparison among the workers, who were day workers at the beginning of their employment and later became night workers, showed a significant increase in BMI, total cholesterol, and tryglicerides associated with night work.

Chronobiol Int. 2008 Apr;25(2):443-54.

Apos78
2010-05-14, 14:34
Isåfall borde i princip alla som jobbar natt ha en större tendens till de hälsoproblem du beskriver ovan?

Aldrig hört talats om det faktiskt. Kanske arbetsplatserna borde informera om :)

Lär inte hända. Vill de hålla produktionen och driften igång dygnet runt så hittar de folk som kör. Inte stänger de pga ev risker med nattarbete.

z_bumbi
2010-05-14, 14:40
Isåfall borde i princip alla som jobbar natt ha en större tendens till de hälsoproblem du beskriver ovan?

Aldrig hört talats om det faktiskt. Kanske arbetsplatserna borde informera om :)

Företagshälsovården och facket brukar informera om den ökade risken, jobbar du skift/natt så fråga på jobbet om ni har något program för att minimera riskerna och har ni inget fråga om någon kan sätta ihop något.

Eddie Vedder
2010-05-14, 14:48
Seriöst? Jag trodde det bara var en myt x'D. Så om man vänder på dygnet så riskerar man allt det där du skrev? Råkar du veta varför?

Isåfall borde i princip alla som jobbar natt ha en större tendens till de hälsoproblem du beskriver ovan?

Aldrig hört talats om det faktiskt. Kanske arbetsplatserna borde informera om :)

Har ni ens tittat i länkarna?

Sgart
2010-05-14, 15:05
Har ni ens tittat i länkarna?

Nix. Läste aldrig ditt svar så jag såg ej länken.

Jag jobbar ej natt själv och antagligen därför har jag aldrig hört talats om det.



Tack för svaren.

Eddie Vedder
2010-05-14, 15:10
Jag jobbar ej natt själv och antagligen därför har jag aldrig hört talats om det.


Att vara aktiv på Kolo där det diskuterats om och om igen i mängder av trådar borde öka förutsättningarna för att höra talas om det. :D

SKämt åsido, det är vedertaget och väldigt utforskat. Man kan självfallet tillskriva den statistiskt sett större ohälsan hos människor med omvänd dygnsrytm till många faktorer utöver de rent metabola.

Sgart
2010-05-14, 16:23
Att vara aktiv på Kolo där det diskuterats om och om igen i mängder av trådar borde öka förutsättningarna för att höra talas om det. :D

SKämt åsido, det är vedertaget och väldigt utforskat. Man kan självfallet tillskriva den statistiskt sett större ohälsan hos människor med omvänd dygnsrytm till många faktorer utöver de rent metabola.

Japp jag håller med dig och det var därför jag blev så förvånad av att jag helt missat det:) eller så har helt enkelt mitt minne haft en defragmentering eller nått XD