handdator

Visa fullständig version : Mobilt bredband! Vilket ska jag skaffa?


andnel
2010-05-13, 11:21
Jag flyttar in till centrala Jönköping i höst, lägenheten kommer inte att ha tillgång till fast bredband och därför behöver jag skaffa ett mobilt.
Jag vill ha fri bandbredd och det ska kunna gå att ladda ned torrents i hyffsad hastighet samt gå att spela lättare MMOs och spel liknande CS utan problem.

Vad är era erfarenheter av de olika mobila bredbanden och finns det något som skulle kunna passa mig?

Tack på förhand!

Frantic
2010-05-13, 11:24
Fri bandbredd är det väl endast Telenor som har så då blir valet inte svårt.

vicarious
2010-05-13, 11:32
Bredbandsbolaget (Telenor)

andnel
2010-05-13, 11:33
Säger ni det endast p.g.a. att jag behövde fri bandbredd eller för att det är Telenor som är bäst?

Frantic
2010-05-13, 11:35
Jag sa det för att du ville ha fri bandbredd. 3 stryper min hastighet nästan varje månad och det är inte kul. Inte alls.

andnel
2010-05-13, 11:40
Då förstår jag! Men är det någon som har erfarenhet av Telenor? Håller de hastigheter som utlovas? Går det att spela/ladda ner?

Piranha
2010-05-13, 11:41
Telenor (flatrate)

Samt ingen håller den teoretiska hastigheten.

Buck
2010-05-13, 11:43
Inget telefonjack i lägenheten?

andnel
2010-05-13, 11:49
Inget telefonjack i lägenheten?

Alltså, jag vet inte. MEn förmodligen inte.

Verkar dock lite konstigt på en lägenhet som ligger i centrala Jönköping...

Buck
2010-05-13, 11:53
Alltså, jag vet inte. MEn förmodligen inte.

Verkar dock lite konstigt på en lägenhet som ligger i centrala Jönköping...

Värt att kolla upp, ADSL skulle nog vara att föredra.
Eller kanske Com Hem/motsvarande skulle vara en möjlighet?

andnel
2010-05-13, 12:05
Värt att kolla upp, ADSL skulle nog vara att föredra.
Eller kanske Com Hem/motsvarande skulle vara en möjlighet?

Yes, har mailat hyresvärden om telejacket så får jag se vad svaret blir.

Vad menar du med "Com Hem/motsvarande", är inte det också mobilt bredband?

vicarious
2010-05-13, 12:05
Då förstår jag! Men är det någon som har erfarenhet av Telenor? Håller de hastigheter som utlovas? Går det att spela/ladda ner?

Oftast har det med täckningen att göra, så kolla den först. Även om du bor centralt kan det vara dåligt eller finnas radioskugga just vid din bostad.

Telenor (flatrate)

Samt ingen håller den teoretiska hastigheten.

Sant. Lita aldrig på den teoretiska hastigheten, det är inte många som kommer upp i den.

Inget telefonjack i lägenheten?

+1. Jag skulle inte rekommendera att köra mobilt bredband om du ska spela, ladda ner osv. Kommer gå skit.

vicarious
2010-05-13, 12:06
Yes, har mailat hyresvärden om telejacket så får jag se vad svaret blir.

Vad menar du med "Com Hem/motsvarande", är inte det också mobilt bredband?

Com hem levererar TV och / eller bredband via ett kabeluttag direkt i väggen. Ungefär som ADSL på telefonjacket, liknande hastigheter oftast.

Buck
2010-05-13, 12:24
Vad menar du med "Com Hem/motsvarande", är inte det också mobilt bredband?

Com hem levererar TV och / eller bredband via ett kabeluttag direkt i väggen. Ungefär som ADSL på telefonjacket, liknande hastigheter oftast.


Som vicarious sade, om nu inget telejack finns tillgängligt så kan det vara ett alternativ. Minns inte heller om ADSL alltid kräver ett fast telefonabonnemang.. kan man iaf slippa om det är så.

vicarious
2010-05-13, 12:43
Som vicarious sade, om nu inget telejack finns tillgängligt så kan det vara ett alternativ. Minns inte heller om ADSL alltid kräver ett fast telefonabonnemang.. kan man iaf slippa om det är så.

Krävs inte från Bredbandsbolaget iaf.

ryssen
2010-05-13, 13:02
telenor har fri fart mellan 24-06 då rasslar det till i burken och filmerna är nere på ett nafs.

Ristretto
2010-05-25, 11:11
Jag ska ha mobilt bredband i sommar. Vilket ska jag satsa på? Tankar inte hem film och musik, men vill kunna streama tv-serier.

hertzman
2010-05-25, 11:18
Jag ska ha mobilt bredband i sommar. Vilket ska jag satsa på? Tankar inte hem film och musik, men vill kunna streama tv-serier.

Plus gav Telia bäst i test. Sverker kan sin krejer!

fiskebulle
2010-05-25, 11:47
Plus gav Telia bäst i test. Sverker kan sin krejer!

Det var enbart ett prov på täckningen. Kan man inte räkna ut själv vilket bolag som har bäst täckning i Sverige så vet ja inte riktigt vad jag ska säga...

On Topic: Jag har Telenor just nu. Anledning? Ingen strypning på bandbredden. Har gått igenom tele2, 3, telia och telenor och jag måste säga att telenor är helt klart det bästa för mig. När det kommer till hastigheten så varierar det kraftigt mellan olika tider på dygnet. Man märker en kraftig dipp när folket brukade komma hem från backen/jobbet vid 17/18 tiden här i Åre. Samt att det nästan alltid var långsamt runt påsk, vilket i sig beror på antalet människor som använder skiten vid det givna tillfället.

Bästa hastigheten jag fått upp är ca. 6mb ner. Fast.. då satt jag på stockholms centralstation klockan 4 på morgonen, a.k.a. optimala förhållanden. Annars är jag glad om jag lyckas komma upp i 2mb/s.

foxx
2010-05-25, 11:51
"gå att spela lättare MMOs och spel liknande CS utan problem"

MMOs har jag ingen aning om men CS kommer du aldrig kunna spela "utan problem" på ett mobilt bredband.

Du lär ha en ms på över 150 samt 10-40 packetloss konstant.

vicarious
2010-05-25, 12:23
Att någon ens tänker tanken att spela över ett mobilt bredband :D En tillfällig lösning när man är ute och rör på sig, t ex semestern eller när man reser.

Smidigt, men ingen bra långsiktig lösning.

Om du ska sitta på samma plats, skaffa ett fast internetabonnemang.

fiskebulle
2010-05-25, 12:56
Det går helt klart att spela MMO's på mobilt bredband. Jag har tankat (för er som förstår) allt från 5-mans på heroic till Serpentshrine Cavern (25m) på ett lusigt tele2 mobilt det var precis när det var ganska nytt med mobila bredband.

Edit: CS kan du nog fetglömma. Du får nog lira offline med botar om du vill spela CS.

Carolinew
2010-05-25, 13:18
Har Telenors mobila bredband och enligt mig suger det. Men det gör nog de flesta mobila bredband. Att titta på webbsändningar etc. är omöjligt och ibland kopplar det ifrån lite när det själv vill utan att det går att koppla upp igen på ett par timmar. Som tur är händer det mer sällan nu än förut.

fiskebulle
2010-05-25, 13:21
Har Telenors mobila bredband och enligt mig suger det. Men det gör nog de flesta mobila bredband. Att titta på webbsändningar etc. är omöjligt och ibland kopplar det ifrån lite när det själv vill utan att det går att koppla upp igen på ett par timmar. Som tur är händer det mer sällan nu än förut.

You lack the necessary skills to utilize it fully.

pragmatist
2010-05-25, 13:46
Kan ärligt säga att mitt Telenorabonemmang är väldigt pålitligt och bara har strulat vid enstaka tillfällen när det varit dålig täckning (men då funkade det ändå bättre än mitt vanliga mobilabonnemang).

norpx
2010-05-25, 14:37
Telenor har ju också att du kan ha ett kontantkort (oregistrerat) och få obegränsad trafik internet trafik till det för 59kr i månaden. Vilket är schysst om man inte vill binda upp sig på abonnemang.

Buck
2010-05-25, 18:39
Kan man inte räkna ut själv vilket bolag som har bäst täckning i Sverige så vet ja inte riktigt vad jag ska säga...

Är det inte fler operatörer som använder "Telias" nät?

fiskebulle
2010-05-25, 18:43
Är det inte fler operatörer som använder "Telias" nät?

Inte när det gäller mobila bredband tror jag. Jag kan självfallet ha fel men det känns ändå ganska standard att Telia alltid är bäst när det kommer till täckning.

hertzman
2010-05-25, 18:45
Telenor har ju också att du kan ha ett kontantkort (oregistrerat) och få obegränsad trafik internet trafik till det för 59kr i månaden. Vilket är schysst om man inte vill binda upp sig på abonnemang.

Yes, det här är den smartaste lösningen om man kan nöja sig med vanlig 3G hastighet på 384kbit/s. Ingen turbo 3G på kontantkorten. Bara att köpa en begagnad sticka på nätet och slänga in kontantkortet.

Tre och Telenor har förövrigt samma nät.

Valvanto
2010-05-25, 18:46
Jag jobbar på Tele2 och råder dig att inte skaffa det i alla fall :)

Har 3 här hemma och det funkar bra för mig, bor i Hälsingland, vilket är en bit från Jkpg.

Edit: Vi på Tele2 har iaf den bästa kundservicen, iaf där jag jobbar på företagssidan ;) Alltid ett +!

hertzman
2010-05-25, 18:50
Telenor har sämst! Där har jag jobbat! Episkt!

stockholm
2010-05-25, 18:52
fins inget bättre pris än glokalnet hehe

panzerpig
2010-05-25, 20:06
Telenor har ju också att du kan ha ett kontantkort (oregistrerat) och få obegränsad trafik internet trafik till det för 59kr i månaden. Vilket är schysst om man inte vill binda upp sig på abonnemang.

59kr i månaden? hurdå? deras hemsida: Kontantkortet kan laddas med surftid för 1 vecka (89 kr) eller 1 månad (289 kr). telenor mobilt bredband kontant alltså.

hertzman
2010-05-25, 20:23
59kr i månaden? hurdå? deras hemsida: Kontantkortet kan laddas med surftid för 1 vecka (89 kr) eller 1 månad (289 kr). telenor mobilt bredband kontant alltså.

Ha ha, inside info... :D

Som sagt, nöjer du dig med endast 3G (384kbit/s) så är det bara att skaffa ett vanligt kontantkort. Därefter laddar du på detta med 100 och beställer sedan tjänsten Fri Mobilsurf via mina sidor eller kundtjänst. Därefter är det bara att skaffa ett modem (går nog att hitta gamla låsta via blocket), i med simkort, installera program och ändra APN till services.telenor.se om det inte är inställt på det som default. Sedan är det bara att surfa på. 59 i månaden kostar tjänsten Fri Mobilsurf.

Har du en telefon som har den funktionen kan du bara koppla in den också och använda den som modem. Ibland muppar tjänsten så att det debiteras om du surfar på fel APN, så använd alltid services.telenor.se

perarvid
2010-05-25, 21:30
Jag var förbi Slussen för några dagar sen och jag har Telia på min mobil. Jag hade typ "en pinne" i täckning. Lustigt nog har Telenor ett av sina kontor där. Slump? I think not! ;)

vicarious
2010-05-25, 21:49
Jag jobbar på Tele2 och råder dig att inte skaffa det i alla fall :)

Har 3 här hemma och det funkar bra för mig, bor i Hälsingland, vilket är en bit från Jkpg.



3 suger ju mest av alla. Dom ligger även längst bak i utvecklingen av 4G, där ligger iofs Telia först i nuläget.


Edit: Vi på Tele2 har iaf den bästa kundservicen, iaf där jag jobbar på företagssidan ;) Alltid ett +!

Nej, det har Telenor. Läs senaste utgåvan av tidningen Mobil för mer info.


Telenor har sämst! Där har jag jobbat! Episkt!

Kanske va du som var sämst på kundservice?

hertzman
2010-05-25, 22:19
Kanske va du som var sämst på kundservice?

Vi var det i alla fall under mätningen när jag jobbade, våra egna undersökningar var rätt nedslående också. Härligt om det har förbättrats, jag har inte hängt med på utvecklingen. Jag var inte dålig, fick bra på mina egna utvärderingar.

Salus
2010-05-25, 23:19
Kolla denna hemsidan för prisjämförelse...


www.mobiletail.se