handdator

Visa fullständig version : Fiskolja jmf kapslar/flytande


Lellan
2010-05-13, 09:02
Kort fråga: motsvarar 2 kapslar vanligtvis 1 tsk flytande?

Tack på förhand!

mikaelj
2010-05-13, 09:09
Öppna kapslarna och häll ut i en tesked alt. tsk-mått (5 ml).

Det varierar nog med olika kapslar, skulle jag tro.

Lellan
2010-05-13, 09:13
Öppna kapslarna och häll ut i en tesked alt. tsk-mått (5 ml).

Det varierar nog med olika kapslar, skulle jag tro.

Nja, har fått kostupplägg och där står 4 kapslar omega3/dag, men jag har bara flytande hemma. Därav frågan! Ville bara kolla lite snabbt på ett ungefär, ingen millimeterpetnoga. Men tack iaf! :)

Sen råkar det vara eskimå kids jag har om det har betydelse.. :em: Kändes dumt att köpa på mig när jag har en flaska färsk som typ kommer kastas annars.. (ja vaddå, grabben gillar inte godis, och den smakar godis, så han käkar feta firrar istället..:Virro).

mikaelj
2010-05-13, 09:18
Det varierar. Jag tror att det vanligaste är 0,5g per kapsel, men det finns även 1g. Om rekommendationen är 4 kapslar låter 2g rimligt.

(räkna baklänges: rek. 1E%(?) från omega-3 på 2000 kcal blir 20 kcal = 2g)

(ja vaddå, grabben gillar inte godis, och den smakar godis, så han käkar feta firrar istället..).

En bra grabb!

Lellan
2010-05-13, 09:24
Det varierar. Jag tror att det vanligaste är 0,5g per kapsel, men det finns även 1g. Om rekommendationen är 4 kapslar låter 2g rimligt.

(räkna baklänges: rek. 1E%(?) från omega-3 på 2000 kcal blir 20 kcal = 2g)



En bra grabb!

Alltså, nu känner jag mig trög, men blir 4 kapslar 1 el 2 tsk? :em: Klart grabben är bra!

Dricker inte saft heller, och det beror INTE på uppfostran utan hans smaklökar. (Fast, det är INTE praktiskt med en sån grabb.. tryckte i mig massa godis i helgen, hans ÖGON gillar godis, men han äter ju inte det! Så nu återgår vi till det vinnande konceptet "kioskgodis", finns en godiskios där det är typ en leksak (visselpipa, lampa, bil, vinsnurra, ngt plastigt) med kanske 2 msk godis inuti alt 1 klubba fastmonterad. Det nöjer han sig med, perfa, så slipper jag se massa godis som jag inte ska äta.. ;))

mikaelj
2010-05-13, 23:26
4 kapslar = 2g.
1 tsk = 5ml = ~4g, skulle jag tro. (lite lägre densitet än vatten)

Du kan nog ta en tsk. Skadar inte att få i sig lite mer, eftersom vi inte vet om kapslarna väger 0,5g eller 1g. Min uträkning basera dessutom på 1E%, vilket kanske är för lågt.