handdator

Visa fullständig version : Söker namnet på en övning


mistermr
2010-05-12, 18:51
Vad heter övningen som går ut på att man för en viktplatta i en bana från startposition (ovanför huvudet) och ned framför ansiktet?

Vilken muskelgrupp tar den på egentligen?


/mistermr

vicarious
2010-05-12, 19:02
Vad heter övningen som går ut på att man för en viktplatta i en bana från startposition (ovanför huvudet) och ned framför ansiktet?

Vilken muskelgrupp tar den på egentligen?


/mistermr

Öh. What. Negativ fas av hantellyft/lyft av viktplatta framifrån är det enda jag kommer att tänka på. Axlar isåfall.

Sjoba
2010-05-12, 19:13
Inget jag någonsin hört talas om, varför skulle man gå från huvudet ner till axlarna med en viktskiva?

Någon (dålig) form av övning för främre axlar kanske?

creperiet
2010-05-12, 19:38
Blir främst Deltoideus Anterior (främre axlar) och Pectoralis Majors' klavikulära delar (övre bröst). Konstig, ganska dum och överflödig övning i min mening.

mistermr
2010-05-12, 20:04
Man går hela vägen ner till midjan med viktplattan för att sedan upprepa rörelsen.

Finns det inget namn på övningen?

L-Sami
2010-05-12, 20:08
Verkar som en isometrisk träning av serratus anterior om jag förstår övningen rätt. Givetvis är flera andra muskler inblandade också.

Inge Enveten
2010-05-12, 20:10
Nu förstår jag inte alls.. du nämner ett utförande i första posten och nu ändrar du dig? Vilket gäller?

Jag tror att du menar en slags variant av raka hantellyft framåt fast med viktskiva istället för hantel och om så är fallet talar vi om axelträning

mistermr
2010-05-12, 20:17
Nu förstår jag inte alls.. du nämner ett utförande i första posten och nu ändrar du dig? Vilket gäller?

Jag tror att du menar en slags variant av raka hantellyft framåt fast med viktskiva istället för hantel och om så är fallet talar vi om axelträning

Jag har möjligen varit ej lyckosam med att beskriva övningen utförligt.

Övningen i fråga är i princip: Man har en viktskiva som man håller över huvudet och sedan med fortsatt sträckta armar rör armarna nedåt så att viktplattan passerar ansiktet ner till midjan för att sedan upprepa. Med andra ord man håller viktplattan framför sig med utsträckta armar när man utför rörelsen.

Heter inte övningen ngt speciellt?

/mistermr

pragmatist
2010-05-12, 20:32
Det är en sorts frontlyft med en viktplatta istället för en skivstång eller ett par hantlar. Rätt poänglös om du frågar mig.

vicarious
2010-05-12, 21:01
Menar du såhär, fast med en viktplatta istället? Isåfall är det främst främre delen av axlarna som arbetar då.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html

Sjoba
2010-05-12, 21:12
Hur är dock skaderisken på ett utförande med handflator mot varandra och ett nästan 180-gradigt ROM?

Har personligen aldrig sett poängen med front raise, axel och militärpress samt olika plana pressar är det som gäller i min mening.

mistermr
2010-05-12, 21:33
Menar du såhär, fast med en viktplatta istället? Isåfall är det främst främre delen av axlarna som arbetar då.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html

Ja mer eller mindre.


/mistermr

tomp
2010-05-12, 21:59
om det är den jag tänker på så tar det mycket i framsida axlar.

Gorilla
2010-05-13, 12:36
Jag har möjligen varit ej lyckosam med att beskriva övningen utförligt.

Övningen i fråga är i princip: Man har en viktskiva som man håller över huvudet och sedan med fortsatt sträckta armar rör armarna nedåt så att viktplattan passerar ansiktet ner till midjan för att sedan upprepa. Med andra ord man håller viktplattan framför sig med utsträckta armar när man utför rörelsen.

Heter inte övningen ngt speciellt?

/mistermr
Du menar nog tvärtom. Annars är det negativa frontlyft med viktplatta du menar.

Tänk om lite, vad är det egentligen som är jobbigt i ett frontlyft? Vägen upp eller vägen ner?

Martin Löwgren
2010-05-13, 15:28
Jag har möjligen varit ej lyckosam med att beskriva övningen utförligt.

Övningen i fråga är i princip: Man har en viktskiva som man håller över huvudet och sedan med fortsatt sträckta armar rör armarna nedåt så att viktplattan passerar ansiktet ner till midjan för att sedan upprepa. Med andra ord man håller viktplattan framför sig med utsträckta armar när man utför rörelsen.

Heter inte övningen ngt speciellt?

/mistermr
Skräpövning.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134925