handdator

Visa fullständig version : Kreatin under längre period?


_xtreme_
2003-10-08, 02:08
Har hört att man ska ta en kur (1 månad) kreatin och sedan göra ett uppehåll för att sedan gå på nästa kur, stämmer detta? Hur blir så fall effekten fall man inte gör någon "pause" utan i stället kör konstant och börjar på ny när den gamla är slut.

King Grub
2003-10-08, 11:03
Sökfunktionen fungerar bra när det gäller sådana här bryderier. Då hade du funnit den här tråden, bland andra:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8047&highlight=kreatin+uppeh%E5ll

Castro
2003-10-08, 12:49
8 månader....det var som fan. Men varför kör då alla med uppehåll?

z_bumbi
2003-10-08, 12:54
Castro: Bra fråga. Gissningsvis för att de flesta företagen som säljer kreatin brukar rekommendera det men kanske även för att "kreatineffekten" försvinner när man blir van att träna med extra halter med kreatin kroppen.
Träningseffekten försvinner inte men känslan av att fan vad jag blir stark, större mm tappar man ju då det ju är ett konstant tillstånd.

Sen finns det ju alltid frågetecken om ett långvarigt bruk av kreatin vad gäller effekter på kroppen men numera borde det nog finnas någon långtidsstudie som visar effekterna under ett år eller mer.

Sverker
2003-10-08, 18:12
Jag håller på med ett fullskaleförsök.

Jag har alltid först använt kreatin i en månad för att därefter vara utan en månad. Sedan på nytt med kreatin och så ett uppehåll på fyra månader.
Att jag gjorde så här var att kreatineffekten sitter i mig ca 1 månad efter jag slutat. Det känndes alltså meningslöst att ta det utan uppehåll.
Att jag därefter gjorde uppehåll i fyra månader var för att kunna följa en cykel över året med tung och lätt träning.

Denna gång kör jag på i tre månader under deffen utan uppehåll. Detta för att se vad som händer och för att kunna träna så tungt som möjligt.

fibre
2004-02-24, 20:30
Originally posted by Sverker

Att jag gjorde så här var att kreatineffekten sitter i mig ca 1 månad efter jag slutat. Det känndes alltså meningslöst att ta det utan uppehåll.



1 månad!??
jag tycker effekten försvinner efter ett par dagar utan kreatintillskott, sen följer en period på ytterligare ett par dagar då man känner sig extremt svag, sen börjar man återfå lite styrka allteftersom

men jag vet inte, det kanske är mentalt till en viss del.
/

denpa
2004-02-24, 20:50
Kan det inte va så att du har blivit starkare och när du sltar att använda kreatin så är du ändå starkare än innan du började med kuren?

z_bumbi
2004-02-24, 21:04
De siffror jag sett om hur fort man återgår till normala halter kreatin varierar men runt 30 dagar är den siffra jag kommer ihåg just nu, skillnaden på att ta en låg dos dvs 5 g eller något mindre jämfört med att hålla upp helt var ganska stor har jag för mig så man förlängde effekten markant med en sådan lägre dos.

Jag har inte referenserna kvar tror jag så jag kan inte ge några just nu och siffrorna ovan är inte exakta eftersom jag inte hittar referenserna.

fibre
2004-02-24, 21:17
ok, jag är ingen expert inom biokemi men den tidsperiod ni nämner har jag svårt att förstå.


edit: nån som har länkar till mer vetenskapliga rapporter om kroppens egna kreatinproduktion minskar efter en längre tids användning?