handdator

Visa fullständig version : förvara omega3 i kylen?

Frumpish
2010-05-12, 17:56
Förvarar just nu omega3 i torrt skåp i rumstemp.
borde jag ha den i kylen? (tabs)

nogger schwarz
2010-05-12, 18:04
Jag har ingen aning om det ens blir någon nämnvärd skillnad, men varför chansa?

Sverker
2010-05-12, 18:17
Det ska stå i kylskåpet. Oljan håller betydligt bättre kallt och mörkt.

Drast
2010-05-17, 01:05
Hur mycket förlorar man på att ha sina omega3-piller ståendes i rummet. Dvs, om man gör slut på burken innan b.f.datum? Burkarna brukar ju stå i en hylla tillsammans med övriga kosttillskott i butiken.

Sverker
2010-05-17, 06:22
Att burkarna står framme i butiken är bara ett trix att exponera burkarna och öka försäljningen. I de butiker jag varit inne i så har det alltid bara stått några burkar framme på hyllkanten. Jag antar att resten står i en kyl på lagret...borde vara så.

Oljan härsknar lättare ute i rumstemperatur. Står burken ljust går det bara fortare.
Du får göra en studie. Halva burken i kylskåpet och andra halvan framme. Ta varannan gång från burkarna. De sista kapslarna kan du lägga på ett vitt papper. Har de samma färg eller har någon av dem mörknat ? Smakar de lika mycket eller är det mer fisksmak på den ena ?

944RS
2010-05-17, 20:19
Att burkarna står framme i butiken är bara ett trix att exponera burkarna och öka försäljningen. I de butiker jag varit inne i så har det alltid bara stått några burkar framme på hyllkanten. Jag antar att resten står i en kyl på lagret...borde vara så.

Oljan härsknar lättare ute i rumstemperatur. Står burken ljust går det bara fortare.
Du får göra en studie. Halva burken i kylskåpet och andra halvan framme. Ta varannan gång från burkarna. De sista kapslarna kan du lägga på ett vitt papper. Har de samma färg eller har någon av dem mörknat ? Smakar de lika mycket eller är det mer fisksmak på den ena ?

Tror du verkligen att de har burkarna i någon form av kylförvaring bara för de borde det?
De butiker jag har jobbat i har inte haft dem förvarade så och de butiker jag handlat omega-3 kapslar i har haft hyllorna fulla.

Denniss
2010-05-17, 20:28
Gäller detta även kapslar eller bara flytande form?

Eddie Vedder
2010-05-17, 20:33
Gäller detta även kapslar eller bara flytande form?

Båda.

Kallt, mörkt och utan tillgång till syre.

Frumpish
2010-07-08, 07:09
Har kännt mig lite risig i kistan senaste 2 dagar och öppnade en omega3 kapsel idag och luktade.. luktade extremt äckligt = härsket fiskfett, hur illa är det att jag förmodligen smaskat i mig 30-40 tabletter alá 0.5g med detta härskna fett?

Tänkte faktiskt gå tillbaka o klaga i affären..

Frumpish
2010-07-08, 16:43
bump:em:

Sverker
2010-07-08, 17:06
Har du förvarat fiskoljan efter anvisningarna på packetet så ska du självklart reklamera produkten. Det är viktigt för återförsäljaren/tillverkaren att få återkoppling på produkten.

Härsket fiskfett är vidrigt. Det kan åka upp i halsen flera timmar efteråt. Kanske var inte oljan så dålig när du öppnade burken.
20 gram fördelat över några dagar/veckor är inte så allvarligt. Härsket fett som enda livsmedel under flera månader är en annan sak.

Frumpish
2010-07-08, 17:20
tack för svar!

Har förvarat i kylskåp, hände någon gång att jag rapade en timma efter jag ätit tabletterna och det smakat fisk men då har det inte smakat härsket, luktade dock på en tablett som jag öppnade igår och det luktade helt sinnesjukt äckligt!

Funderar på att börja käka makrill på burk istället som omega3 källa, känns lite creepy att käka tabletter man faktiskt inte vet smaken på pga. inkapslingen och även att det är sjukt svårt att ta reda på var fisken som pressades till kapslarna är fiskad någonstans (vilket alltid står på makrillburkarna)

Buck
2010-07-08, 18:55
Tycker de är lättare att svälja och typ "godare" när de är kalla också x)

capron
2010-07-08, 19:00
På min burk omega 3 st forte burk står det förvaras torrt i rumstemperatur. Så jag kör på det även om tror på sverker att oljan håller sig bättre i kylskåp.

Albin Eriksson
2010-07-08, 19:03
Vet ni vad jag skall göra nu?

Jo jag skall ställa in mina omega-3 burkar i kylen.

Silencer
2011-05-01, 22:01
Jag har undrat mycket över detta. När man luktar på en Omega 3 burk, även helt nyöppnad, så luktar det jävligt starkt och jag kan tycka att det är lite unken lukt. Men det kan inte vara så att varenda Omega 3 burk jag köpt i ett år varit dålig. Det ska väl lukta så.

Dock så ska jag helt klart ställa in burkarna i kylen direkt.

bear.flowertwig
2011-05-01, 22:15
Jag har undrat mycket över detta. När man luktar på en Omega 3 burk, även helt nyöppnad, så luktar det jävligt starkt och jag kan tycka att det är lite unken lukt. Men det kan inte vara så att varenda Omega 3 burk jag köpt i ett år varit dålig. Det ska väl lukta så.

Dock så ska jag helt klart ställa in burkarna i kylen direkt.

Kör du ner näsan i burken då? Annars känner man ju knappt någon lukt alls (provluktade just och har aldrig lagt märke till någon lukt tidigare).

Silencer
2011-05-01, 22:28
Kör du ner näsan i burken då? Annars känner man ju knappt någon lukt alls (provluktade just och har aldrig lagt märke till någon lukt tidigare).

Ja, jag trycker näsan mot hålet och luktar.

christofer79
2011-05-03, 08:25
Bruka tugga med jämna mellanrum på mina omega3 kapslar då känner man om det smakar härsket.

Tabbe
2011-05-03, 08:30
Vet ni vad jag skall göra nu?

Jo jag skall ställa in mina omega-3 burkar i kylen.

samma här..

Thrower
2011-05-03, 09:43
Såg nån post om detta för ett halvår sen, så de står redan i kylskåpet ;P

Ne0phyte
2011-05-03, 09:56
Kan det finnas en kompling mellan omega-3 som har förvarats i rumstemperatur men utsatts för solljus visa fönster och nedsatt immunförsvar?

Alltså kan tabletterna påverkas såpass negativt av det att de skulle ge en negativ effekt?

Frumpish
2011-05-03, 10:07
Trodde först alla omega3 skulle lukta fisk då kapselinnehållet i mina 2 första burkar gjorde detta. Den enda burken var helt härsken och gav inte bara groce rapar men även risig kista så fick slänga.

Förvarade båda i kylen och de var olika märken köpta från mataffärer. Den tredje burken vart jag dock förvånad när jag öppnade några kapslar av, de luktade nämligen ingenting :)

Silencer
2011-05-03, 10:49
Men kapslarna smakar ju alltid skit när man biter sönder dem, och det ska de väl göra? Har svårt att tänka mig att fiskolja inte skulle smaka någonting.

svag74
2013-08-05, 08:58
Nu köper inte jag Pharbios längre, men kapslar som kapslar liksom.
Här står i alla fall rumstemp på deras sida.

http://pharbioomega3.se/node/613

Mina kapslar luktar extra illa/starkt denna batch märker jag, och kanske är det sommartempen som gör det?
Funderar på att slänga och köpa ny, och direkt in i kylen med den nya då.
Vet inte hur de ska lukta om de ska vara ruttna/farliga riktigt.
Mina luktar typ precis som en tjej där nere som inte tvättat sig på ett tag, en blandning av fisk och surt på nåt sätt.
Om jag däremot klipper upp en kapsel så luktar det 100% svart kaviar typ.

Hursomhelst, borde i alla fall inte vara farligt att ha dem i kylen kan man tycka :)

Klein
2013-08-05, 08:59
Men kapslarna smakar ju alltid skit när man biter sönder dem, och det ska de väl göra? Har svårt att tänka mig att fiskolja inte skulle smaka någonting.

Nej de ska inte smaka skit. Det ska bara vara en mild fisksmak. Ungefär som fettet som runnit från nystekt lax.

Pepz
2013-08-05, 09:23
de kan lukta pga olja som hamnat utanpå kapslarna och härsknat.
luktar de ok när man öppnar dem är det inget fel på produkten

svag74
2013-08-05, 11:11
de kan lukta pga olja som hamnat utanpå kapslarna och härsknat.
luktar de ok när man öppnar dem är det inget fel på produkten

Ah, så kan det vara, för mina verkar lukta värre i burken än när man klipper upp en.
Eller ja, luktar ju illa eftersom det luktar så starkt, men luktar typ som svart kaviar på burk, inget ruttet vad jag kan tycka.