handdator

Visa fullständig version : Åsikter om teknik på marklyft


Erazor
2010-05-12, 15:09
Skulle vilja ha lite åsikter om min teknik när jag gör marklyft. Har precis börjat köra marklyft ofta och försöka få med det så mycket jag kan / orkar.

När detta filmades hade jag redan kört 2 set så var lite trött men vill bara höra vad ni tycker.

http://www.youtube.com/watch?v=dMT3vj_rMX8

// Tack på förhand

kjell33
2010-05-12, 15:12
Ryck inte igång stången utan tänk knäböj. Tänk dig att du trycker fötterna genom golvet i starten.

petersson
2010-05-12, 15:12
Skulle vilja ha lite åsikter om min teknik när jag gör marklyft. Har precis börjat köra marklyft ofta och försöka få med det så mycket jag kan / orkar.

När detta filmades hade jag redan kört 2 set så var lite trött men vill bara höra vad ni tycker.

http://www.youtube.com/watch?v=dMT3vj_rMX8

// Tack på förhand

Jag tycker att du ska stå lite smalare med fötterna men framförallt ska du börja dra igång skivstången istället för att rycka igång den. Bygg upp ordentlig spänning och sen kan du dra på :)

HulkH
2010-05-12, 17:47
Tkr det e bra förutom att du rycker upp stången.
Jag själv brukar stå med fötterna i axelbredd och i princip pekande rakt framåt, dock så är det hur JAG kör, och det funkar bra för mig. testa och se om det hjälper, annars så tkr jag det ser bra ut :)

nogger schwarz
2010-05-12, 17:58
Nu är jag ungefär så långt från marklyftsexpert man kan komma utan att vara utvecklingsstörd, men jag tycker det hjälper att tänka på att armbågarna inte ska böjas precis innan lyftet, det blir ett jävla stopp när dom rätas ut i lyftet annars tycker jag. Syns extra tydligt på sista repet.

Dvs ungefär vad alla andra redan sagt, ryck inte

Erazor
2010-05-12, 18:32
Tackar för alla era kommentarer! Ska tänka på att inte rycka så mycket i stången nästa gång!

cakehole
2010-05-12, 18:40
En sak du verkligen bör tänka på är att hålla stången närmare intill kroppen under hela lyftet. Jag ser på videon att stången är ett antal centimeter ut ifrån kroppen.

Man ser särskilt på ditt sista lyft hur stången svajar ute i det fria. Låt stången "hasa" emot smalbenen och låren.

Sjoba
2010-05-12, 18:48
Som många har påpekat, ryck inte. Det sliter som satan på bl.a. biceps-fästet.

Höften åker upp alldeles för tidigt och du lyfter i etapper. Lyftet ska vara en enda mjuk rörelse. I ditt fall åker höften upp först, sen hamnar trycket på ländrygg och ben som rätas ut. Benen och ryggen ska rätas ut ungefär samtidigt, och höften ska vara mer stilla i början av rörelsen.

Tänk dig att du ska trycka benen ner genom golvet, inte dra upp stången i luften, och hela kroppen ska rätas ut ungefär samtidigt. En lång jämn rörelse.

cakehole
2010-05-12, 18:54
Att du till en början får skrapsår på smalben och lår är ett tecken på att du lyfter med stången tillräckligt nära kroppen.