handdator

Visa fullständig version : "Svältläge"?


Numse
2010-05-12, 12:12
Har sett åtskilliga trådar de senaste månaderna där folk klagar på att de stannat i sin viktnedgång under deffen, och som svar får de att de ska ligga på kaloribalans ett tag då kroppen ställt in sig i något slags svältläge.

Kan någon backa upp detta med lite fakta? Låter helt otroligt att kroppen helt plötsligt skall kunna ställa in sig i något slags optiläge och bränna mindre energi trots samma rörelsemängd.
Ifall kroppen ställer in sig på att bränna mindre så bör man bli otroligt trött och sova flera timmar mer per dag?

prOtotype
2010-05-12, 12:19
1. Vätskeinlagring
2. Minskad Kcal behov pga mindre kroppsmassa
3. Minskad aktivitetsnivå och minskad NEAT pga mindre energiintag.

Kan vara anledningar till dom platåerna. 1 och 3 kan ev lösas genom en tillfällig kaloribalans.
Känns som att risken är ganska stor att folk känner sig orkeslösa under deffen och därför inte gör lika mycket saker, aka dom sänker sin förbränning tills dom ligger på kcalbalans igen.

Joe Hardgainer
2010-05-12, 12:30
Ämnesomsättningen sjunker en aning vid underskott om jag inte minns fel, men inte markant.
Håller med protoype. Handlar oftst om de handlingar som sker vid mindre energi. Många har inte mycket energi lver till annat känner dom.

Ett annat sätt, som har funkar för mig är att sänka ytterligare några dagar. Ex. från -500 till -1000 kcal

Numse
2010-05-12, 12:34
Exakt. Att ligga på kaloribalans i några dagar borde bara vara en mental kick att fortsätta röra på sig.

young_george
2010-05-12, 12:44
In one of the all-time classic studies (the Minnesota semi-starvation study), men were put on 50% of their maintenance calories for 6 months. It measured the largest reduction in metabolic rate I've ever seen, something like 40% below baseline. Yet at no point did the men stop losing fat until they hit 5% body fat at the end of the study.

http://www.thefactsaboutfitness.com/research/lyle.htm

prOtotype
2010-05-12, 12:51
Känns fjantigt när det är andra gången jag länkar till den på tre inlägg nu men www.leangains.com <-- ut till höger finns två artiklar om water retention som jag tycker känns väldigt relevanta här

HulkH
2010-05-12, 12:58
1. Vätskeinlagring
2. Minskad Kcal behov pga mindre kroppsmassa
3. Minskad aktivitetsnivå och minskad NEAT pga mindre energiintag.

Kan vara anledningar till dom platåerna. 1 och 3 kan ev lösas genom en tillfällig kaloribalans.
Känns som att risken är ganska stor att folk känner sig orkeslösa under deffen och därför inte gör lika mycket saker, aka dom sänker sin förbränning tills dom ligger på kcalbalans igen.

Låter vettigt :) Dom sakern jag också kom fram till efter lite funderande :)

Pintan
2010-05-12, 13:10
det ÄR vätskeansamling. har själv legat på extremt underskott under en lång period (inte nu) och jag fortsatte såklart ned i vikt. däremot kommer jag ihåg att jag ofta var pluffsig men att det försvann när jag åt en måltid. typ swoosh effekten elr vad den kallas.

Eddie Vedder
2010-05-12, 20:47
Ämnesomsättningen sjunker en aning vid underskott om jag inte minns fel, men inte markant.

Jo det kan den faktiskt göra. Jag tror definitivt ninte att det gäller alla som hävdar det för då skulle det ju vara rena folksjukdomen. Men det kan ske markanta anpassningar till lågt energiintag.

Numse: Om du läst om "svältläget" i många trådar så föreslår jag att du läser mer än bara förstaposten i trådarna. Det diskuteras ju alltid.

mikaelj
2010-05-12, 20:57
Jag rör mig mycket mindre när jag får i mig för lite energi över tid. Definitivt en faktor.