handdator

Visa fullständig version : Time-under-tension?


Megalodon
2010-05-12, 02:08
1.Kan man använda sig utav Time-under-tension på alla övningar?

2.Finns det övningar där man inte bör använda sig utav T.U.T?

3.Finns det övningar som är mer lämpad för att använda sig utav T.U.T?

4.Hur ska man köra marklyft om man vill använda sig utav T.U.T vid den övningen?

Doctor Snuggles
2010-05-12, 02:13
Hur menar du att man kör när man inte använder TUT? Kör man så snabbt att musklerna på något magiskt sätt aldrig hinner att bli spända? Låter man motorer dra upp armarna på en?

Pjotor
2010-05-12, 07:25
1.Kan man använda sig utav Time-under-tension på alla övningar?
Ja.

2.Finns det övningar där man inte bör använda sig utav T.U.T?
På rak arm kommer jag på tunga utföranden av marklyft, knäböj, frivändningar, rakbensmarklyft och stångrodd. Mitt huvudskäl är att dålig teknik i dessa övningar kan få otrevliga följder -- skador -- och att tekniken försämras av kombinationen långsamt och tungt.

3.Finns det övningar som är mer lämpad för att använda sig utav T.U.T?
Jag skulle säga de flesta isoleringsövningar, framför allt de som inte ger ökad skaderisk om de utförs långsamt. Kanske är maskinövningar också bättre lämpade än friviktsövningar av det skälet?

4.Hur ska man köra marklyft om man vill använda sig utav T.U.T vid den övningen?
Vara extremt noggrann med tekniken i alla repetitioner och använda lättare vikter än man tror. Fast helst inte alls; marklyft är för mig en utpräglad maxstyrkeövning.

Salus
2010-05-12, 07:37
1.Kan man använda sig utav Time-under-tension på alla övningar?

2.Finns det övningar där man inte bör använda sig utav T.U.T?

3.Finns det övningar som är mer lämpad för att använda sig utav T.U.T?

4.Hur ska man köra marklyft om man vill använda sig utav T.U.T vid den övningen?

Tveksam om du förstått vad tut betyder?

Det är ett tidsmått som självklart går applicera på alla övn som tar tid.

joasimo
2010-05-12, 10:24
Jag använder det på alla övningar förutom marklyft. Kontakten och pumpen blir enorm, och då kör man ändå på lättare vikter.. jag har utvecklats bättre med TUT.. kör alltid med tut, och kommer aldrig sluta :)

z_bumbi
2010-05-12, 10:26
tveksam om du förstått vad tut betyder?

Det är ett tidsmått som självklart går applicera på alla övn som tar tid.

+1

Börje H
2010-05-12, 10:57
4.Hur ska man köra marklyft om man vill använda sig utav T.U.T vid den övningen?

Inga konstigheter alls att applicera tanken med extremt långsam nedsänkning i marklyftsmomentet. Bara det att vikterna kommer bli väsentligen mindre än de som går att hantera med konventionell hastighet. Tvärtemot vad Pjoter tycker så anser jag det vara ett ypperligt övningsval för att träna bålstyrka och motorisk kontroll.

Hur göra?
Lyft upp stången med ordinarie hastighet och sänk sedan ner densamma, långsamt, med extrem fokus på bibehållen ryggkurvatur och lodlinje.

pragmatist
2010-05-12, 11:47
Det folk verkar mena när de pratar om Time Under Tension är snarare den gamla Weiderprincipen Continuous Tension. Begreppet "T.U.T." är ingen träningsmetod utan syftar helt enkelt på hur länge musklen tvingas arbeta.

roosm
2010-05-12, 12:24
Hur menar du att man kör när man inte använder TUT? Kör man så snabbt att musklerna på något magiskt sätt aldrig hinner att bli spända? Låter man motorer dra upp armarna på en?

Tveksam om du förstått vad tut betyder?

Det är ett tidsmått som självklart går applicera på alla övn som tar tid.

Självklart använder man alltid TUT, men förmodligen har trådskaparen förstått vad TUT innebär, bara tänkte att alla säkert förstår att han menar längre TUT än normalt och att det var onödigt att förtydliga det. Visst att köra explosiv koncentrisk fas, ingen paus i topp eller bottenläge och inget fokus på långsam excentrisk fas blir också TUT. Däremot brukar de flesta som pratar om att träna med ett specifikt TUT träna med mer TUT än gemene man. Alternativt extremt explosivt. Med största sannolikhet menar trådskaparen längre TUT, antingen genom paus, eller mer troligt genom längre koncentrisk och/eller excentrisk fas.

Ett par övningar som (självklart) inte lämpar sig är väl är frivändningar (cleans) och snatch (ryck och stöt) då dessa dels är mer eller mindre omöjliga att göra långsamt och dessutom till stor del är till för att träna explosivitet. Även step-ups kan kännas svår...

Övningar som lämpar sig väldigt väl är koncentrationsövningar som curls, tricep-extensions, benspark, lårcurl, hantellyft, flyes, mag-övningar etc. Även bänkpress, roddar av diverse slag, latsdrag, benpressar osv är inga problem. En favorit är att köra 2 ben på koncentrisk fas och 1 ben på excentrisk fas på benpress och försöka göra den excentriska fasen så lång som möjligt. (Dock rekommenderas att endast piska en muskel med långa och tunga excentriska faser i ett fåtal set, ett helt pass kan bli för mycke för både muskeln och CNS).

Finns egentligen inget som hindrar att även köra böj och mark av olika slag med långt TUT förutom psyket. Dels är det svårt att vara tillräckligt koncentrerad under lång tid för att inte tappa formen, även om det inte på något sätt är omöjligt, dels är det fär j**la jobbigt så du måste verkligen vara motiverad. Klarar du det så go for it!

Lycka till och ja längre TUT is the shit för muskelutveckling! (Åtminstone enligt egna erfarenheter och de teorier jag lägger störst vikt vid)

Robban
2010-05-12, 13:14
Det iaf jag menar är ingen "metod". Det jag menar är att man jobbar i muskeln. Jag vilar ej ut vikten på leder, senor och ligament i något av slutlägena utan vänder innan. För mig har det inte ett dugg med hastighet att göra egentligen...

My 50 cents ;)

Megalodon
2010-05-12, 16:28
Alltså med T.U.T så menar jag när man inte kör en övning i full rörelse. man låser aldrig ut, ut kör bara där muskeln är maximalt anspänd.:)

z_bumbi
2010-05-12, 16:32
Alltså med T.U.T så menar jag när man inte kör en övning i full rörelse. man låser aldrig ut, ut kör bara där muskeln är maximalt anspänd.:)

Det är inte TUT.

Megalodon
2010-05-12, 16:33
Det är inte TUT.

Då har jag missuppfattat det:em:
Vad kallas det för, som jag menar då?

Anders The Peak
2010-05-12, 16:36
All they know is what's known as Time Under Tension (TUT), or Time Under Load (TUL). TUT and TUL can be used interchangeably.

While weight training to add muscle mass, muscle tension beyond a certain point, and maintained within a certain time frame (without moving into aerobic territory), causes the chemical reactions in the muscle that triggers the adaptive response. With enough rest before the next workout, this allows the muscle to over compensate and grow larger and stronger.

The amount of tension or load placed on the muscle, and the amount of time the muscle can maintain that tension are inversely proportional. Does that sound familiar? Yes, once again, to add muscle, you must work out harder, not longer.

You need to use enough tension to keep your body from using its aerobic power, but not so much tension that you don't keep the muscle under tension long enough to elicit a positive anaerobic reaction.

You need to use enough tension to keep your body from using its aerobic power, but not so much tension that you don't keep the muscle under tension long enough to elicit a positive anaerobic reaction

z_bumbi
2010-05-12, 16:38
Det folk verkar mena när de pratar om Time Under Tension är snarare den gamla Weiderprincipen Continuous Tension. Begreppet "T.U.T." är ingen träningsmetod utan syftar helt enkelt på hur länge musklen tvingas arbeta.

Då har jag missuppfattat det:em:
Vad kallas det för, som jag menar då?

Ett namn/variant.

Megalodon
2010-05-12, 16:38
Jag använder det på alla övningar förutom marklyft.
Varför inte på marklyft?

Kontakten och pumpen blir enorm, och då kör man ändå på lättare vikter..
Varför lättare vikter? Borde det inte bli tyngre vikter, då det är kortare väg att lyfta eller dra vikten?

jag har utvecklats bättre med TUT.. kör alltid med tut, och kommer aldrig sluta :)

Ok:thumbup:

Megalodon
2010-05-12, 16:43
Det iaf jag menar är ingen "metod". Det jag menar är att man jobbar i muskeln. Jag vilar ej ut vikten på leder, senor och ligament i något av slutlägena utan vänder innan. För mig har det inte ett dugg med hastighet att göra egentligen...

My 50 cents ;)

Använder du oxå mindre viktbelastning när du kör på det sättet?
Gentemot när du kör med utlåsningar?

Robban
2010-05-12, 16:47
Använder du oxå mindre viktbelastning när du kör på det sättet?
Gentemot när du kör med utlåsningar?

Det går ej att använda samma vikter. Jag kapar typ 10kg i vardera hanteln i pressar t ex.

Bänkpress typ -30kg, böj ca -30kg osv.

Megalodon
2010-05-12, 16:52
Det går ej att använda samma vikter. Jag kapar typ 10kg i vardera hanteln i pressar t ex.

Bänkpress typ -30kg, böj ca -30kg osv.

Ok, men hur kommer det sig, det blir ju kortare väg att dra eller pressa vikten?

Megalodon
2010-05-12, 16:58
Robban kan man använda sig utav den här träningsmetoden på alla övningar?
Jag tänker på marklyft, hur kör man den övningen då?

Robban
2010-05-12, 16:59
Ok, men hur kommer det sig, det blir ju kortare väg att dra eller pressa vikten?

Prova!

Megalodon
2010-05-12, 17:00
Prova!

Jag ska göra det:thumbup:
Har haft lite problem med mina leder, kan vara ett bra sätt att avlasta dem under en period kanske.

Megalodon
2010-05-24, 13:35
Det går ej att använda samma vikter. Jag kapar typ 10kg i vardera hanteln i pressar t ex.

Bänkpress typ -30kg, böj ca -30kg osv.

En tanke som slog mig, Ronnie Coleman kör med en väldigt kort rörelsebana och låser nästan aldrig ut några leder. Han kör med extremt tunga vikter (han är inte klen om man säger så) Menar du alltså att om han körde med full rörelsebana och låste ut lederna fullt skulle kunna träna med tyngre vikter?

Robban
2010-05-24, 13:47
En tanke som slog mig, Ronnie Coleman kör med en väldigt kort rörelsebana och låser nästan aldrig ut några leder. Han kör med extremt tunga vikter (han är inte klen om man säger så) Menar du alltså att om han körde med full rörelsebana och låste ut lederna fullt skulle kunna träna med tyngre vikter?

Prova själv. Jämför. ;)

Jag anser att han kör med perfekt rörelsebana för hypertrofi.

Megalodon
2010-05-24, 13:58
Prova själv. Jämför. ;)

Jag anser att han kör med perfekt rörelsebana för hypertrofi.

Jag ska testa detta och utvärdera.:thumbup:

Är det något speciellt reps-antal som är mer lämpligt för denna typen utav träning?

Eller spelar det ingen roll om man kör 5 eller 30 reps så länge muskeln har fått jobba till max?

beckman88
2010-05-24, 16:17
Perfekt rörelsebana för hypertrofi? Jag kör samma rörelsebana oavsett om jag kör 1RM eller 15 reps. Just nu kör jag Hypertrofi med 4 sec T.U.T, gick precis från ett styrka program men jag kommer alltid att ha samma rörelsebana oavsett vad jag siktar på.

Megalodon: För hypertrofi så ska man belasta muskeln under en längre tid runt 4 sec, 6-10 reps, 70-80% RM och 3-5 set.
För styrka brukar man säga 1-6 reps, 80-90% RM, här spelar inte tiden av lyftet någon roll bara man får upp det.
Hoppas du fått lite klarhet i det hela.

Megalodon
2010-05-24, 16:33
Jag läste denna artikeln utav Joachim Bartoll:

http://www.bartoll.se/index.php/articles/28-articles-2010/138-3-lyft-foer-din-traening

"Men om du inte accelererar belastningen
kastar du med stor sannolikhet
bort dina set; de bidrar till
onödig energiåtgång och ackumulerad
uttröttning utan att ge något
tillbaka (i form av potentiering och
aktiverade snabba muskelfibrer).
Slutligen bör du undvika onödigt
höga antal repetitioner i dina set
av samma orsak (då de i huvudsak
tröttar ut musklerna utan att åstadkomma
någon nämnvärd muskeluppbyggande
stimulans)."

Joachim nämner i artikel att man inte bör köra mer än 5 reps.

prOtotype
2010-05-24, 16:34
Perfekt rörelsebana för hypertrofi? Jag kör samma rörelsebana oavsett om jag kör 1RM eller 15 reps. Just nu kör jag Hypertrofi med 4 sec T.U.T, gick precis från ett styrka program men jag kommer alltid att ha samma rörelsebana oavsett vad jag siktar på.

Megalodon: För hypertrofi så ska man belasta muskeln under en längre tid runt 4 sec, 6-10 reps, 70-80% RM och 3-5 set.
För styrka brukar man säga 1-6 reps, 80-90% RM, här spelar inte tiden av lyftet någon roll bara man får upp det.
Hoppas du fått lite klarhet i det hela.

Runt 4 sek? Per rep eller vadå? Tror även att repsantalet ska vara lite högre. Runt 12-15 brukar väl pratas om opti för hypertrofi?

Megalodon
2010-05-24, 17:20
Perfekt rörelsebana för hypertrofi? Jag kör samma rörelsebana oavsett om jag kör 1RM eller 15 reps. Just nu kör jag Hypertrofi med 4 sec T.U.T, gick precis från ett styrka program men jag kommer alltid att ha samma rörelsebana oavsett vad jag siktar på.

Megalodon: För hypertrofi så ska man belasta muskeln under en längre tid runt 4 sec, 6-10 reps, 70-80% RM och 3-5 set.
För styrka brukar man säga 1-6 reps, 80-90% RM, här spelar inte tiden av lyftet någon roll bara man får upp det.
Hoppas du fått lite klarhet i det hela.

Kör jag 1-6 reps så får jag tryck i muskeln. Kör jag däremot 8-12 reps så får jag pump i muskeln.

Här är en bra förklaring på skillnaden mellan tryck och pump, som Joachim Bartoll har beskrivit det:

"Först bör vi skilja på pump och tryck. Pump beror på mjölksyra och blodansamling vilket gör det i stort sett omöjligt att kontrahera muskeln. Har du exempelvis riktig pump i underarmarna kan du inte ens knyta handen. Denna typ av pump är vanlig bland de som har en förkärlek till starka androgener vilket ökar blodtrycket, blodkropparna och vätskeretentionen både inuti muskelcellerna och utanför. Om du däremot får pump utan dopingpreparat har du utfört på tok för många repetitioner, eller så har du begränsat blodflödet på något sätt. Att få pump på sista setet för en muskelgrupp är okej om vi vill maximera blodflödet och näringstillförseln, men får någon det under sina arbetsset, vilket verkligen dödar prestationsförmågan, så tränar denne helt fel.
Tryck är däremot en känsla av hårdhet och kompakthet i musklerna, en känsla av att hela området runt muskeln känns stabilare och starkare än någonsin. Det är denna känsla som man ska eftersträva och den uppnås genom att aktivera och potentiera nervsystemet på rätt sätt, samt att ha flera arbetsset inom zonen på 70-85% av 1RM."

beckman88
2010-05-25, 09:39
Runt 4 sek? Per rep eller vadå? Tror även att repsantalet ska vara lite högre. Runt 12-15 brukar väl pratas om opti för hypertrofi?

Nja, 12-15 reps är lite väl mycket för hypertrofi brukar pratas om 6-10 reps,
4 sek = 4 sekunders repetitioner. Eller detta är iaf vad dom lär ut på University of sunshine coast, sports and recreation i Queensland, Australien. Så jag kan ju inte säga att detta är rätt. Dock har lärarna varit inom fitnessindustrin i 30 år typ.

z_bumbi
2010-05-25, 10:02
Kör man lång tid per reps så begränsar man belastningen så det är inte säkert att TUT ökar. Kör man snabbare reps kan man antingen göra fler reps på samma vikt eller lyfta mer vikt på lika många reps fast på en kortare tid.

Det repsomfång som man brukar prata om är "bäst" för hypertrofi är 8-12 men självklart funkar angränsande reps också och det är aldrig så enkelt inom träning att ett alternativ är det bästa för alla situationer.