handdator

Visa fullständig version : Ang att bli riktigt j#fla grov...


Hank
2010-05-12, 00:28
Har ni tänkt på en sak... På detta forum har vi en hel del väldigt grova, rippade, och allmänt vältränade personer. Vi har också en hel del trådar där frågeställningen om vad som är optimalt att göra ang träning och kost flödar hej vilt.

Något jag uppmärksammat är att i princip alla har olika sätt att träna på. Vi har Martin Axon Löwgren som tränar superstrikt och extremt strukturerat. Han får man väl räkna som hyffsat grov. Vi har 130kg finsk sisu som i princip bara bänkpressar :D. Han är ju också ganska grov. Sen har vi ju Arne Persson som gillar att träna tungt, tungt och få reps med många set. Vi har även en nyligen uppmärksammad profil i Robban aka mini-coleman som kör lätt, lätt många reps och mycket pump. Detta bara för att nämna ett par enstaka grova personer som är förebilder i mångas ögon.

Även bland bb proffsen är träningsmetoderna vilt skilda och alla har sin egen filosofi. Lik förbannat finns det horder av grova hingstar där ute. Så nog är det väl jäkligt intressant att vi dag efter dag fortsätter att jaga den där optimala vägen att gå för att bli riktigt jäävla grova när det beviserligen finns lika många sätt att bli grov på som det finns optinojtrådar på kolozzeum.

Så jag tänkte att syftet med denna tråd är att reda ut vad egentligen alla dessa grova människor som ändå tränar med så pass olika filosofier och upplägg har gemensamt? Och när vi har fått fram tillräckligt många svar så kanske detta är den enda tråd som behövs i träningsforumet eftersom folk lär sig förstå att hur många set med vilket repsintervall hur många gånger i veckan och under hur lång tid med vad för intensitet och ROM som egentligen är optimalast för att få stora guns inte spelar särskilt stor roll.

Sheogorath
2010-05-12, 00:31
Bra genetiska förutsättning, kontinuerlig träning och tillräckligt mycket kalorier över lång tid.

überstarken
2010-05-12, 00:33
Jag tror de har gemensamt att de tränar hårt, regelbundet, tillräckligt ofta samt stoppar i sig tillräckligt med mat för att växa. Jag har själv märkt att det hjälper avsevärt att träna hårt 4-5ggr per vecka istället för att bara "sikta" på att göra det. Nog för att jag räknas som en speta i sammanhanget men nog växer jag och blir starkare iallafall.


Jaha och där slank sheo emellan och säger samma sak, fast han lyckades använda färre ord än jag. :D

Medusa
2010-05-12, 01:00
Goda gener
Kontinuerlig tung träning
Mat
Tron på sin egen förmåga
Goda förutsättningar runtomkring, arbete, vila osv

så enkelt är det!

biffen669
2010-05-12, 01:38
Jag vet inte jag kan kalla mig riktigt grov men mina 1,66m alltså 2 äpplen hög och dryga 90kg i med bf på 12% är väl relativt vältränad i alla fall. Ja, jag har hyffsad genetik. Men min träningsfilosofi anammar jag även på mina adepters med olika kroppstyper. ALLA av dem har nått otroliga framsteg när det gäller både volym och styrka. På bara några veckor eller månader har de nått större ökningar än vad de själva gjort på 10-12 år på egen hand.

Vad är hemligheten i mitt koncept? Jo, inte så märkvärdigt. Utan periodisering, variation så man aktiverar Typ 1, Typ 2a, Typ2b i så stor utsträckning som möjligt och att kroppen utsätts för progressiva ökningar. Samt att man hela tiden fokuserar på hyptrofi samt en del näringstiming. Att CNS inte utsätts i för stor utsträckning är en balansgång som det tar år att finna. Men under rätt vägledning så går det på något år. Vilan och kosten är hörnstenarna i mina upplägg. Samt finna balansen i hela tillvaron.

Sedan måste man lära känna sin egen kropp och vad den tål allt eftersom ens egna förutsättningar. Men ribban ligger lååååångt över vad de flesta tror om sig själva.

Sedan att jag använder mig av alla möjliga intensitetshöjande metoder som dropsets, failure and beyond, forced reps, giant sets etc och viktigast av allt kontakt med muskeln och rätt teknik! Detta är täcker ganska bra min filosofi och de erfarenheter jag själv gjort och fått från mina mentorer. Mera detaljerad info och de små knepen lämnar jag bara till mina klienter.....

Genetik är INTE ett måste för att bli muskulös (jag har en adepter som är Doktorand inom detta område) utan med rätt vägledning når alla sin fulla potential och den ribban ligger rätt högt!

von huff
2010-05-12, 07:02
Genetiken spelar stor roll, vilket man har sett många ggr.Tänker inte bara på förmågan att bygga muskler utan hur alla fästen sitter osv.Det som skiljer spetorna från dom grova, är att dom grova framför allt har tränat länge.Dessutom tränar många t.ex rygg/beseps och vet inte vilka övningar,repsantal,vila osv osv de tränar med så strukturerad träning med fokus på att hela tiden öka är viktigt.

Pjotor
2010-05-12, 07:12
Tydliga och väl valda träningsmål som flyttas framåt löpande, kontinuerlig träning under lång tid, vettig mat, självdisciplin och en smula galenskap.

Sedan jag ganska ensidigt började fokusera på att bli stark (inte huvudsakligen grov) så är min träningsdisciplin enormt mycket bättre.

Arnoldisnumerouno
2010-05-12, 07:24
De har en gemensam sak som gör att de växer. *Trumvirvel* Den stora hemlighet ääääär ... De styrketränar!

Börje H
2010-05-12, 07:40
Så jag tänkte att syftet med denna tråd är att reda ut vad egentligen alla dessa grova människor som ändå tränar med så pass olika filosofier och upplägg har gemensamt?

Den gemensamma faktorn för samtliga som får bra resultat är dedikation™.
Sen är tvärr inte prepparfaktorn inte heller att bortse ifrån vilket naturligtvis grumlar sikten åtskilligt.

Och när vi har fått fram tillräckligt många svar så kanske detta är den enda tråd som behövs i träningsforumet eftersom folk lär sig förstå att hur många set med vilket repsintervall hur många gånger i veckan och under hur lång tid med vad för intensitet och ROM som egentligen är optimalast för att få stora guns inte spelar särskilt stor roll.

Grymt intressant forum det skulle vara då. Samma skulle naturligtvis gälla alla andra idrottare? Bara kuta ordentligt för att bli snabb... Bara kasta lite random för att bli bäst på spjut... Bara cykla järnet för att vinna Girot...

prOtotype
2010-05-12, 08:46
Kan väl också vara så att folk inte är exakt likadana. Jag tror det finns en anledning till att olika personer förespråkar olika träningssätt som den heliga graalen, det är att dom bygger bäst på det. Människor är olika.

Det gäller nog mycket att hitta det sätt som man själv växer bäst på.

Anders The Peak
2010-05-12, 09:04
Genetiken är helt avgörande för om man blir fördjävla grov(subjektiviteten blir stor här när det gäller när man är fördjävla stor). Men alla kan träna upp sig till sin genetiska potential.
Dedikation över lång tid ca 10-25 år för att nå toppen av sin potential.

Fetknoppen
2010-05-12, 09:24
Trådskaparen bör nog börja med att definiera vad som menas med att vara "riktigt grov". Åsikterna går nog isär en hel del här skulle jag tro. Någon kan tycka att en kille på 85-90kg som är vältränad och har smågrova armar är en riktig biff. Någon annan anser kanske att man bör ha passerat 110kg innan det kan räknas. I extrema fall finns det till och med personer som väger 130kg och tycker att dom är för småväxta:)

Gabriel Forslund
2010-05-12, 10:12
sen är tvärr inte prepparfaktorn inte heller att bortse ifrån vilket naturligtvis grumlar sikten åtskilligt.


+1

tsp
2010-05-12, 10:25
Tränar man hårt och tungt och strävar efter att bli starkare, samt varierar sin träning och provar på olika metoder, kommer man med tiden upptäcka receptet för framgång. :)

Robban
2010-05-12, 10:29
Genetik+anatomi+protein+dedikation+sömn+vatten

Det är viktiga bitar tror jag.

BobaFett
2010-05-12, 11:40
Det absolut viktigaste är att man faktiskt tar sig till gymmet året om, vilket jag inte fått kläm på än i alla fall *gah!*

+ Att inte skada sig. En skada är förödande för träningen.
+ Att hela tiden pressa sig själv vilket är en balansgång mellan att undvika skada.
+ Att variera sig. Att köra samma övningar, samma vikt, samma repsantal vecka in och vecka ut är inte att föredra.
+ Att inte pendla för mycket upp/ner i vikt. Man kan köra en grisbulk till att börja med för att sen deffa men det absolut sämsta för muskeltillväxt är en deff så om man lyckas undvika allt för långa deffar är det en förutsättning för att bli grov.
+ Att ligga på ett kaloriöverskott. Fast inte för mycket som sagt.
+ Proteinintag, dock inte lika viktigt som att ligga på ett kaloriöverskott.

HulkH
2010-05-12, 12:51
Som bobdafett säger så är det nog riktigt viktigt att hålla sig skadefri, gäller inom i princip alla sporter.
Sen som många skriver, så tror jag generna spelar störst roll. Sen tror jag själv att det gäller att pucha kroppen "to the limit" :).
I Pumping Iron säger arnold schwarzenegger själv att det som skiljer personerna som kommer långt och dem som övriga är att kunna pressa sig förbi sista repsen när det är riktigt tungt. Tkr jag själv låter rätt vettigt :)

Robban
2010-05-12, 12:57
Som bobdafett säger så är det nog riktigt viktigt att hålla sig skadefri, gäller inom i princip alla sporter.
Sen som många skriver, så tror jag generna spelar störst roll. Sen tror jag själv att det gäller att pucha kroppen "to the limit" :).
I Pumping Iron säger arnold schwarzenegger själv att det som skiljer personerna som kommer långt och dem som övriga är att kunna pressa sig förbi sista repsen när det är riktigt tungt. Tkr jag själv låter rätt vettigt :)

Jag tolkar det Arnold säger, och inflikar egen erfarenhet i det, att det handlar om att hantera smärta i de sista repsen! *flex*

Pumpen man får på "lätta", tunga vikter gör ONT! Inte som att lyfta en trea i böj att göra en 15-reppare med t.u.t, aaaaaaaaaaaaaj!

Numse
2010-05-12, 13:05
Vettig träning, kost och sömn. Kontinuitet och kvalitet, året om.

Den svåraste biten tycker jag är att inse att kroppen behöver vila för att inte paja, och att hålla en bra balans mellan riktigt hård träning och nog (men inte för mkt) vila.

Jag tror dock att många människor bromsas långt innan det. De flesta har helt enkelt inte fått lära sig vad hård träning är. Eller så har de dålig koll på mat och sömn.

Martin Löwgren
2010-05-12, 14:02
* Genetik
* Progression
* Intresserad av att utvecklas
* Hålla sig skadefri
* Undvika skadliga övningar
* Lyssna och lära av andra styrketränande
* Vilja av stål
* Träna regelbundet
* Träna smart
* Variera repsintervall
* Fokusera på övningar där mycket vikt kan hanteras säkert
* Lära känna sin kropp så att man vet när det är dags att vila
* Äta korrekt
* Sova ordentligt
* Inte ge upp bara för att resultaten kommer långsamt

Detta är nog en bra grund.

Dakke
2010-05-12, 14:54
Intressant att de flesta har skrivit "gener" först...

blondyz
2010-05-12, 14:57
Den gemensamma faktorn för samtliga som får bra resultat är dedikation™.
Sen är tvärr inte prepparfaktorn inte heller att bortse ifrån vilket naturligtvis grumlar sikten åtskilligt.


Ang. Preppfaktorn så hjälper doping såväl nybörjare som elit att öka i massa/stryrka. Däremot blir det som mest intressant då en person nått sitt genetiska max, då man kan fortsätta öka med hjälp av AAS.

En person som inte nått sitt genetiska max kan träna upp sig rent också, dock över en otroligt mycket längre tid och arbetet som krävs är enormt.

young_george
2010-05-12, 16:56
Intressant att de flesta har skrivit "gener" först...

Antagligen för att gener styr minst 50% av träningsresultatet.

Anders The Peak
2010-05-12, 17:02
Antagligen för att gener styr minst 50% av träningsresultatet.
Det där är ett snällt sätt att utrycka det. Det blir som alla kan sjunga...
Bara en illustration av verkligheten mm

http://cdn.fitnessguru.edgebooster.com/wp-content/uploads/2009/02/ahmadx32.jpg

cakehole
2010-05-12, 17:27
Det där är ett snällt sätt att utrycka det. Det blir som alla kan sjunga...
Bara en illustration av verkligheten mm


Menar du att han i mitten är större på grund utav sina gener? eller?
Hänger inte riktigt med på vad bilden ska illustrera.

Medusa
2010-05-12, 17:36
Menar du att han i mitten är större på grund utav sina gener? eller?
Hänger inte riktigt med på vad bilden ska illustrera.

måste vara svårt att hänga med för övrigt då om detta var kämpigt.. *cry* :Virro

Anders The Peak
2010-05-12, 17:41
Menar du att han i mitten är större på grund utav sina gener? eller?
Hänger inte riktigt med på vad bilden ska illustrera.
Genetiskt begåvad byggare med ett par mindre begåvade byggare samt en del osagt mellan raderna...

Kim Jong Il
2010-05-12, 17:44
Man kan bli stor och stark med i princip vilken "metod" som helst. Det som är relevant är att träna hårt och kontinuerligt, att vila ordentligt och att äta någorlunda vettigt. Viktigheten i fallande ordning ...

cakehole
2010-05-12, 17:54
måste vara svårt att hänga med för övrigt då om detta var kämpigt.. *cry* :Virro

För att förtydliga så var mitt inlägg 100% ironi.
Vilket jag antar att ditt inlägg också är?

HulkH
2010-05-12, 17:56
Jag tolkar det Arnold säger, och inflikar egen erfarenhet i det, att det handlar om att hantera smärta i de sista repsen! *flex*

Pumpen man får på "lätta", tunga vikter gör ONT! Inte som att lyfta en trea i böj att göra en 15-reppare med t.u.t, aaaaaaaaaaaaaj!

sisi :)

Tror dock mest på gener och skadefri, sen att man tkr det är skoj och därmed kan pucha sig! :)

Commando1980
2010-05-12, 18:02
Genetiskt begåvad byggare med ett par mindre begåvade byggare samt en del osagt mellan raderna...

*screwy*

den bilder illustrerar snarare vad hormonisering kan åstadkomma. (givetvis har han också tränat regelbundet i ett antal år).

Upptaget
2010-05-12, 18:03
Det där är ett snällt sätt att utrycka det. Det blir som alla kan sjunga...
Bara en illustration av verkligheten mm

http://cdn.fitnessguru.edgebooster.com/wp-content/uploads/2009/02/ahmadx32.jpg

Verkligheten?... Han har väl troligtvis inte varit ren på flera år?

Symphony Flex
2010-05-12, 18:06
Bland BB-proffsen är nog det viktigaste genetiska förutsättningar för organ som tål jävligt mycket stryk.

Anders The Peak
2010-05-12, 18:10
*screwy*

den bilder illustrerar snarare vad hormonisering kan åstadkomma. (givetvis har han också tränat regelbundet i ett antal år).

Nu var bilden bara ett exempel. När det gäller genpotentialen så lär den vara rätt jämförbar för ni vet kanske vilka killarna är som poserar med Ahmed.

Commando som jag sa tidigare i tråden så är inte kvalitetsmuskler något man trollar fram på ett fåtal år utan det är tiotal år oavsett dos av prep.

cakehole
2010-05-12, 18:12
Nu var bilden bara ett exempel. När det gäller genpotentialen så lär den vara rätt jämförbar för ni vet kanske vilka killarna är som poserar med Ahmed.

nej. vilka är dom?

Jag tycker bilden var ett dåligt exempel.

1. Det är dunderhonung inblandat.
2. Småkillarna ser inte ut att ha rört en skivstång under hela sitt liv.

Ska man jämföra gener ska det väl vara på lika vilkor. Det vill säga samma kost,sömn,träning och eventuell honung.
Först efter ett flertal personer använt sig av PRECIS samma upplägg, först då kan man konstatera vad generna haft för betydelse.

dupper
2010-05-12, 18:14
nej. vilka är dom?

Det är, om jag inte är helt ute och cyklar, Ahmads bröder/kusiner.
Rätta mig om jag har fel.

Medusa
2010-05-12, 18:16
nej. vilka är dom?

du gör det igen... hur klarar du vardagen? :confused: *cry*

Commando1980
2010-05-12, 18:18
Nu var bilden bara ett exempel. När det gäller genpotentialen så lär den vara rätt jämförbar för ni vet kanske vilka killarna är som poserar med Ahmed.

Commando som jag sa tidigare i tråden så är inte kvalitetsmuskler något man trollar fram på ett fåtal år utan det är tiotal år oavsett dos av prep.

nej jag har ingen aning vem han poserar med. din bild säger inte mycket om deras inbördes (naturliga) genetiska potential. utan den säger att killen i mitten är dopad och uppenbarligen har tränat mycket längre än de två andra.

känns som om man vill belysa hur viktig genetiken är så kan man hitta bättre bilder än så.

personen är en bra byggare men utan hormoner så skulle det inte ens synas att han tränar om kläderna är på. (med andra ord så blir man helt enkelt inte speciellt stor om man är 169cm lång och icke dopad...iaf inte i hyffsad form)

Anders The Peak
2010-05-12, 18:19
Det är, om jag inte är helt ute och cyklar, Ahmads bröder/kusiner.
Rätta mig om jag har fel.


http://forum.body.se/showpost.php?p=704218&postcount=14

cakehole
2010-05-12, 18:20
du gör det igen... hur klarar du vardagen? :confused: *cry*

Var god och läs inlägg 35.
Läs noggrant så förstår du nog vad jag menar.

Anders The Peak
2010-05-12, 18:23
nej jag har ingen aning vem han poserar med. din bild säger inte mycket om deras inbördes (naturliga) genetiska potential. utan den säger att killen i mitten är dopad och uppenbarligen har tränat mycket längre än de två andra.

känns som om man vill belysa hur viktig genetiken är så kan man hitta bättre bilder än så.

ahmed är en bra byggare men utan hormoner så skulle det inte ens synas att han tränar med kläderna på. (med andra ord så blir man helt enkelt inte speciellt stor om man är 169cm lång och icke dopad...iaf inte i hyffsad form)

Nu vill du som alltid gå i kollisionskurs med mig så jag kommenterar inte dina fördomsfulla inlägg.

Commando1980
2010-05-12, 18:27
Nu vill du som alltid gå i kollisionskurs med mig så jag kommenterar inte dina fördomsfulla inlägg.

ja, någon måste ju påpeka att du konstant skriver en massa tokigheter.

det är tydligt att du vart med i gamet länge och är intresserad av styrketräning och allt som hör till men dina inlägg är mycket ojämna. rena tokigheter blandat med en del vettiga grejer.

cakehole
2010-05-12, 18:32
hej

Anders The Peak
2010-05-12, 18:32
ja, någon måste ju påpeka att du konstant skriver en massa tokigheter.

det är tydligt att du vart med i gamet länge och är intresserad av styrketräning och allt som hör till men dina inlägg är mycket ojämna. rena tokigheter blandat med en del vettiga grejer.

Commando vissa saker finns det ingen riktig sanning kring utan det mesta är tillsrättalagt med konstiga antagandet. I synnerhet där man har försökt hitta någon validitet och i de fallen kan jag vara lite ironisk där andra tror på saker som inte alls är bekräftade utan är antagandet utifrån brist av förståelse för sammanhangen.

Man and Machine
2010-05-12, 20:14
Blir ganska förvånad över att så många nämner genetiken? Hur skulle den spela nån roll? Mycket träning och mat under många år så blir man grov. Enkelt.

Depzon
2010-05-12, 22:06
99 % kan förmodligen bli så pass grova av "någorlunda hård och långvarig träning" att medelsvensson säger "jävlar vad grov du är då". Men att bli som en tävlande kroppsbyggare är en annan femma. Hade alla haft 50 år att arbeta på på en 25-årings nivå så hade det varit en sak, men de allra flesta hinner inte med att uppnå en så hög nivå.
Många har för det första svårt att få i sig så pass mycket mat, och därtill bra mat, att de går upp nog mycket i massa, och för det andra ska generna till så att den massan blir kvalitativ.

BajareN
2010-05-13, 09:56
Sanningen är att utan prepp blir du inte speciellt grov.

Medusa
2010-05-13, 10:07
nej du kan verkligen inte bli grov utan prepp, nänä...

skitsnack helt enkelt, den vanföreställningen kanske tom får folk att börja preppa..

http://www.intensemuscle.com/attachment.php?attachmentid=33819&d=1272685416

http://media.traningslara.se/2009/11/ronnyrunesson.jpg

http://web.flexonline.com/images/fl/209570/5619.jpg

http://musclemaximize.com/gallery/jeffwillet.jpg

AwKx20mBR0w

Mart|n
2010-05-13, 10:08
Sanningen är att utan prepp blir du inte speciellt grov.

Vilket skitsnack!

Vad är din definition av grov egentligen?

Inge Enveten
2010-05-13, 10:19
Blir ganska förvånad över att så många nämner genetiken? Hur skulle den spela nån roll? Mycket träning och mat under många år så blir man grov. Enkelt.

Det är lätt att övertala sig själv efter någon månads ansträngning "äsch, jag har inte bra gener för detta helt enkelt". Så tror jag att många resonerar, och helt orimligt är inte det resonemanget.. Många tjockisar tror exempelvis att dem har slö metabolism men i själva verkat handlar det ofta om en felberäkning angående hur mycket kalorier man förbränner eller stoppar i sig, och på samma sätt tror jag många som försöker bli "stora" räknar fel på proteinintag eller kanske inte tränar tillräckligt intensivt.

Sen så på det stora hela beror denna frågeställning helt på vad varje individ har för definition på ordet i fråga. Enligt mig kan man inte bli "grov" utan saft.

Gabriel174
2010-05-13, 10:20
Sanningen är att utan prepp blir du inte speciellt grov.

http://www.fairing.se/wp-content/plugins/yet-another-photoblog/cache/sifechesst.a9im9qtzrc8oww8cg84gc4g80.6jrsr2axij4so ksg4ws480k4w.th.png

Eller vad snackar jag om... Andy är ju en speta.

Fredrik_S
2010-05-13, 10:20
Sanningen är att utan prepp blir du inte speciellt grov.

Du kanske inte kan väga 100kg+ hård på 175 cm i 22 års ålder. Men nog kan du bli sjukt jävla grov utan prepp...

Medusa
2010-05-13, 10:28
Sen så på det stora hela beror denna frågeställning helt på vad varje individ har för definition på ordet i fråga. Enligt mig kan man inte bli "grov" utan saft.

vad skulle du kalla herrarna i min tidigare post?? aaah, dom kanske inte är så grova ändå eller hur? speciellt inte Michael Lockett... :smash:

BobaFett
2010-05-13, 10:38
http://coupdetodd.files.wordpress.com/2010/01/coleman.jpg

Angående att bli riktigt grov utan prepp så är det väl bara att dra bort 15 kilo muskler från den här mannen och inse att han fortfarande hade varit JÄVLIGT grov :thumbup:

Folke50
2010-05-13, 10:44
Haha, 15 kg Boba? Puss =)

BobaFett
2010-05-13, 11:09
Haha, 15 kg Boba? Puss =)

Ok, dra bort 30 kilo då :D ...fortfarande över 100 kilo tävlingsform.

Hans största vikt under tävling är väl 138 kilo på 180 cm *flex*

Aimbert
2010-05-13, 11:21
vad skulle du kalla herrarna i min tidigare post?? aaah, dom kanske inte är så grova ändå eller hur? speciellt inte Michael Lockett... :smash:

Fast du vet inte om de är rena.

Lifeless
2010-05-13, 11:24
Tänker inte bara på förmågan att bygga muskler utan hur alla fästen sitter...

Spelar väl ingen roll hur muskelfästena sitter. Man kan väl vara grov fast man är ful ;)

Medusa
2010-05-13, 11:30
Fast du vet inte om de är rena.

SUCK... jävla tramsande, dom själva hävdar att dom är rena och i samtliga fall stöttas detta av andra kända coacher, ibland tester, och även andra tävlande.. bara för att någon är grov och hård är de inte dopade.. fatta..

acceptera att man kan bygga en bra fysik helt naturligt genom tung träning och bra kosthållning..

finns en bra text av DC, och tyvärr stämmer detta..

"You know what amazes me about this sport? How many long time juicers somehow forget both that you can build a great physique naturally with hard work and the bottom line is that genetics determine who has a great physique or not. I absolutely believe Michael Lockett is natural, and I feel incredibly sorry for anyone in bodybuilding who builds an awesome physique clean. No one will believe you, you will be constantly deluged with accusations of drug use, its a losing battle....and do you know where it all stems from? Jealousy. Noone can stand anyone else better than themselves physiquewise in this sport....so you have to blast them with "oh they must be doing this and that"... how can they look so different than I do?.........you see bickering even at the pro level and it all trickles on down"

men du kan ju fortsätta leva i den trosuppfattningen om du vill, gör saken desto lättare för dom som har förstått vad det egentligen handlar om..

spoon
2010-05-13, 11:38
Jag tror många sätter krokben på sig själva när dom ger upp innan dom ens har försökt.

Det går inte jag har fel gener
Det går inte alla som är stora har dopat sig

Kontenuerlig träning med bra mat över lång tid kommer att ge mycket. Hur långt man kommer vill ju tiden utvisa.

Lifeless
2010-05-13, 11:51
Det går inte alla som är stora har dopat sig

hehe, mina tentakler till armar var nog inte ens över 40 cm när folk började komma med kommentarer om steroider...

HulkH
2010-05-13, 11:56
Jag tror många sätter krokben på sig själva när dom ger upp innan dom ens har försökt.

Det går inte jag har fel gener
Det går inte alla som är stora har dopat sig

Kontenuerlig träning med bra mat över lång tid kommer att ge mycket. Hur långt man kommer vill ju tiden utvisa.

håller med dig där :)

Dock så tror jag även att gener spelar stor roll, men jag tror om att bara försöker tillräckligt hårt, så kan nog i princip alla bli grova :)

cakehole
2010-05-13, 12:19
SUCK... jävla tramsande, dom själva hävdar att dom är rena och i samtliga fall stöttas detta av andra kända coacher, ibland tester, och även andra tävlande.. bara för att någon är grov och hård är de inte dopade.. fatta..


Nu vet jag inte hurpass naiv du är. Men jag hoppas att du är medveten om att dopning är hyckleri på hög nivå. Jag har haft en del bekanta som har använt, och en del av dom hade ljugit om sin renhet såpass länge, att dom tillslut trodde på sin egen lögn.

Sen har vi det där med naivitet, jag känner ett antal EXTREMT naiva personer. Jag anser att jag har ett ganska så tränat öga vad det gäller att bedöma om en person använt honung. Men som sagt jag har märkt att naiviteten är påtaglig.

Och det är säkert många fler med mig, som känner en viss frustration av att folks naivitet nedvärderar ens egna prestationer med att jämföra ens egna tränngsresultat med bilderna ifrån en fitness blaska.

Robban
2010-05-13, 12:19
Jag är nöjd om jag kan bli en "Mini-Coleman"!:)

Med "bullar o saft" skulle jag inte vara nöjd förrän jag stod på Olympia-scenen!
De som "fikar" utan att nå dit e kassa! :D

Fredrik_S
2010-05-13, 12:31
Alltså en person kan ju se "sjukt jävla grov" ut bara han är deffad, brun och oljig nog. Både vid 80 90 100 110 och 120 kg på en längd av 175 cm.
Det beror ju helt på ens referensmönster. Ställer man inget supermonster bredvid 80 kgs killarna ser de rätt sjuka ut också vid superlågt fett% och brunkräm... för ett "otränat" öga.

BajareN
2010-05-13, 12:36
Jag tror ju inte att man kan nå över 90kg i tävlingsform på 180cm ren. Det är ju högst personligt vad som anses grov. Bilden på Baboom får väl anses som väldigt vältränad men inte som grov. Han väger väl typ 73-75kg på bilden?

Lifeless
2010-05-13, 12:37
Jag är nöjd om jag kan bli en "Mini-Coleman"!:)

Med "bullar o saft" skulle jag inte vara nöjd förrän jag stod på Olympia-scenen!
De som "fikar" utan att nå dit e kassa! :D

Du står ju redan med i post numero ett som grof, och det kan man ju tydligen bara bli på ett sätt så nu får du vara så god och pallra dig upp på olympia-scenen :)

Robban
2010-05-13, 12:40
Jag tror ju inte att man kan nå över 90kg i tävlingsform på 180cm ren. Det är ju högst personligt vad som anses grov. Bilden på Baboom får väl anses som väldigt vältränad men inte som grov. Han väger väl typ 73-75kg på bilden?

Jag är och har alltid varit ren. Väger nu, tippar jag, runt 80kg i tävlingsform till mina 174cm. Jag ber att få återkomma i ärendet om några år... *flex*

Jag har inte givit upp, jag ska bli bodybuilder!

Yeah Buddy! :D

Man and Machine
2010-05-13, 12:40
Det är lätt att övertala sig själv efter någon månads ansträngning "äsch, jag har inte bra gener för detta helt enkelt". Så tror jag att många resonerar, och helt orimligt är inte det resonemanget.. Många tjockisar tror exempelvis att dem har slö metabolism men i själva verkat handlar det ofta om en felberäkning angående hur mycket kalorier man förbränner eller stoppar i sig, och på samma sätt tror jag många som försöker bli "stora" räknar fel på proteinintag eller kanske inte tränar tillräckligt intensivt.

Sen så på det stora hela beror denna frågeställning helt på vad varje individ har för definition på ordet i fråga. Enligt mig kan man inte bli "grov" utan saft.

Ja, detta håller jag helt med om. Det är denna förlorarinställning som får den här myten att leva vidare. Nej, klart som fan du inte blir grov bara för du kör hårt en vecka! 5 år plus får du nog räkna med innan du ens börjar närma dig.. Folk fattar inte att det tar tid. TID TID TID innan det händer något. Att folk sen blir feta handlar ju precis som du säger om att dom överskattar sin energiförbrukning. 12 set bröst motsvarar inte riktigt 6000+ kcal... 7 dagar i veckan. I mina ögon är inte grov och fet samma sak. Även om många på gym verkar tro det.

BajareN
2010-05-13, 13:26
Många är medvetna om att man kan bli vältränad ren men det är inte lika många som vill lägga ner mödan för att nå dit. Det är lättare att ta till medel och nå dessa resultat på säg två år istället för att köra ren i 10år.

BajareN
2010-05-13, 13:29
Jag är och har alltid varit ren. Väger nu, tippar jag, runt 80kg i tävlingsform till mina 174cm. Jag ber att få återkomma i ärendet om några år... *flex*

Jag har inte givit upp, jag ska bli bodybuilder!

Yeah Buddy! :D

Din form är det inte många som når upp till. Hur många år ligger det bakom den?

tigerofsweden
2010-05-13, 13:39
Jag tror ju inte att man kan nå över 90kg i tävlingsform på 180cm ren. Det är ju högst personligt vad som anses grov. Bilden på Baboom får väl anses som väldigt vältränad men inte som grov. Han väger väl typ 73-75kg på bilden?

Om jag inte minns fel så väger han under 70kg på bilden.

HulkH
2010-05-13, 15:30
Som många skriver (måste bara tillägga :)) så har nog många personer olika syn på "grov" och "vältränad".
Jag själv anser att en "grov" person ser ungefär ut som en tjur/oxe :) alltså väldigt liksom, bred allmänt stor (inte längd). Medans en vältränad person är mer rippad, så man ser alla muskler med bra konsturer, men han/hon behöver inte nödvändigtvis vara speciell stor.

Anton Fräs
2010-05-13, 16:41
Det finns många vägar till Rom. Frågan är vilken som går fortast.

Det viktigaste trots allt är att träna hårt, sköta vilan och hålla i år efter år.

Då får man de resultat man vill se.

Anders The Peak
2010-05-13, 17:03
Man har ofta en bild av det man vill uppnå från början som är ett rätt realistiskt mål men tyvärr förskjuts målbilden framåt allt eftersom man gör framsteg och det sker nästan alltid med dem som håller på med bodybuilding.

Om man har otur så hamnar man i en skräcksituation där man är 170 cm lång och väger strax över 90-95kg i hygglig form och ser sig själv som ett sugrör och vågar knappt gå i en vanlig T-shirt ute bland folk.

Men i andras ögon är han ruggigt djävla grov...

Fettknoppen på 130 kg antydde tidigare i tråden att han kände sig tunn och det är tyvärr verkligheten för de flesta som tränar styrka.

Robban
2010-05-13, 18:04
Din form är det inte många som når upp till. Hur många år ligger det bakom den?

Snart 16 år sen jag började gymma men du kan nog dra bort fem av dem pga ett jävla diskbrock! *grr*

Då jag började kunna träna igen efter det var det bara helkroppspass med typ isolationsövningar som fungerade, körde så i ca sex år, 1-2 pass i veckan. Innan skadan ca 3 år vanlig split, 3-5 pass i veckan. Nu äntligen tillbaka på allvar igen med snart två års Coleman i bagaget och ökningar som aldrig förr...

Kommer nog göra en längre variant av detta inlägg i min träningsdagbok sen...

stevebc
2010-05-13, 19:08
http://www.fairing.se/wp-content/plugins/yet-another-photoblog/cache/sifechesst.a9im9qtzrc8oww8cg84gc4g80.6jrsr2axij4so ksg4ws480k4w.th.png

Eller vad snackar jag om... Andy är ju en speta.Helvete vad fina axlar.

Ang. topic så säger jag som jwzrd:

Det handlar helt enkelt om att träna hårt och kontinuerligt, lassa in kött n potatis år in och år ut.

Zoidy
2010-05-16, 23:55
Commando vissa saker finns det ingen riktig sanning kring utan det mesta är tillsrättalagt med konstiga antagandet. I synnerhet där man har försökt hitta någon validitet och i de fallen kan jag vara lite ironisk där andra tror på saker som inte alls är bekräftade utan är antagandet utifrån brist av förståelse för sammanhangen.

Måste nog säga att jag håller med Commando där. Den bilden ger verkligen ingen bra bild av genernas betydelse. Han i mitten har uppenbarligen gått på honung i många år, medans de två på sidorna inte ser ut att ha tränat styrketräning i mer än nån månad på sin höjd.

Ska man jämföra gener får man ju jämföra mellan folk som allihopa haft tillgång till honung (eller inte), och som tränat lika länge, och på snarlika sätt. Du kan ju inte jämföra mellan en som tränat 50 ggr längre och som haft hjälpmedel?

Inge Enveten
2010-05-17, 00:32
vad skulle du kalla herrarna i min tidigare post?? aaah, dom kanske inte är så grova ändå eller hur? speciellt inte Michael Lockett... :smash:

Om Michael Lockett säger att han är ren så tror du på det va? Du tror också på att han har myostatingenen som han (eller var det hans sponsor) påstår att han besitter?

Kanske ska ta och köpa dig en nattmössa så att du även bokstavligen kan tala i den........

dt06mj2
2010-05-17, 00:33
Eller vad snackar jag om... Andy är ju en speta.

Nerdeffade och utan tillsatser så ser nog alla små ut, i jämförelse med Coleman. Däremot ser de rikigt bitiga ut i verkligheten när de inte deffat bort all utfyllnad.

Är detta grov?
http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S-5Ks2B3cWI/AAAAAAAAB1k/9m_BrbO3P2M/s1600/egypten01.jpg

Sjoba
2010-05-17, 00:48
Nerdeffade och utan tillsatser så ser nog alla små ut, i jämförelse med Coleman. Däremot ser de rikigt bitiga ut i verkligheten när de inte deffat bort all utfyllnad.

Är detta grov?
http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/S-5Ks2B3cWI/AAAAAAAAB1k/9m_BrbO3P2M/s1600/egypten01.jpg

Ironi över nätet är svårt :smash: Tror dom flesta av oss har sett bilder på Andy odeffad och där är han allt annat än liten kan man ju säga *cupid*