handdator

Visa fullständig version : Ont i en kota samt ovanför vänster skinka


überstarken
2010-05-12, 00:20
Jag tränade i Lördags rygg och biceps duktigt tungt (länk till passet i journalen: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4350407&postcount=1660). Nu när jag tänker efter då kan det vara så att jag svankade lite väl mycket då jag körde smithroddarna utan att använda buktrycket som jag borde... Det kändes bra då men sen ett par dagar tillbaka har jag haft ont i en ryggkota och jag upplever att den sticker ut alt. är större än de runt omkring och det gör ont då jag trycker på den.
Idag känner jag en lätt smärta ovanför vänster skinka samtidigt som värken i ryggkotan blivit något mildare. Det är inte direkt så det begränsar mig i rörligheten särskilt mycket med det gör mig orolig att det kan vara något allvarligt så jag vågar inte belasta ryggen då jag tränar.
Kan det vara diskbråck?
Borde det vara ok att lasta på lite vikter och köra ex. stångrodd/marklyft/knäböj eller kan det vara skadligt trotts att jag kör såpass lätt att tekniken är 100% hela tiden?

Martin Löwgren
2010-05-12, 09:16
Nej du har inte klassiska symptom för diskbråck men det går ändå inte att helt utesluta det då man kan ha diskbråck utan bensmärta.

Fyll gärna i skademallen i forumet för att få mer hjälp.

/Axon

überstarken
2010-05-12, 11:38
Nej du har inte klassiska symptom för diskbråck men det går ändå inte att helt utesluta det då man kan ha diskbråck utan bensmärta.

Fyll gärna i skademallen i forumet för att få mer hjälp.

/Axon

Okej för ett snabbt svar! Nu känner jag mig lite mindre orolig iaf. Jag har fyllt i mallen här:

Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 185cm/97kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Det gör ont i en kota mitt på korsryggen samt ovanför vänster skinka.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? I kotan känns den ytlig, ovanför skinkan lite längre in.
Gör det ont någonstans då du trycker? Kotan gör ont då man trycker på den.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Det uppkom en dag efter ett tungt ryggträningspass, började i ganska skarp ytlig värk i ryggkotan och har mer övergått till värk i skinkan
Är smärtan skarp eller mer dov? Skarp
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Ryggvärken känns mest om jag böjer mig bakåt (svankar), då känns det som att kotan krossas på något vis. Men inte då jag böjer mig framåt.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Det känns bättre efter träning, har dock inte belastat ryggen tungt ännu.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Skarp brygga i bänkpress är den enda jag känt av.
Hur länge har du haft ont? I 3 dagar.
Smärtvariation över dygnet. smärtan är konstant oavsett tid på dygnet

Vad och hur mycket tränar du? Tung styrketräning 4-5ggr per vecka Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Jag har börjat med stångrodd i smithmaskin, bytt från 3 till 2-split (över/underkropp) samt börjat träna mycket oftare.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Smärtan är inte så farlig att jag tar några tabletter



Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? NEJ
Domningar i ben eller fötter? NEJ
Svårighet att gå på tå eller häl? NEJ
Domning i underliv? NEJ
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? NEJ

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? NEJ

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: NEJ

L-Sami
2010-05-12, 13:01
Konstant smärta (verkar inte vara belastningsberoende, inte disken?). Endast smärta på ena sidan även smärta mitt på kotan, ligamentet? (lateral buktning av disken/facettleden/muskulatur på den sidan, referererad smärta till skinkan möjligtvis?). Ingen utstrålning till benen vad jag förstår. Smärta vid extension av ryggen t ex i bänkpress, ytterlägessmärta?

Rent spontant kan det vara flera strukturer som är påverkade helt klart, främst facettleden, ligamentet, muskulaturen och disken? Verkar inte vara neurogent som diskbråck iaf med tanke på ingen utstrålning ner till benen, kraftnedsättning i benen eller domningar. Eller annat som tyder på det.

Martin Löwgren
2010-05-12, 13:58
Låter absolut inte som ett diskbråck. Att disken är retad är jag rätt övertygad om och då kan det röra sig om en lättare buktning.

Mest troligt är ligament, facettled, muskulatur och diskpåverkad men vad som är hönan och vad som är ägget i just ditt fall är svårare att säga.

Av de du beskriver låter det iallafall inte som något direkt farligt utan ett vanligt ryggproblem. Släpper inte smärtan kan ett besök hos naprapat eller omt/omi sjukgymnast vara på sin rätt men jag skulle ha is i magen några dagar och försöka röra på mig så mycket som möjligt.

Mvh

überstarken
2010-05-13, 14:32
Tack för snabba svar, verkligen! Värken har faktiskt nästan gått över nu, det känns längre inget i skinkan och värken i ryggen känns bara då jag böjer mig kraftigt bakåt. Så jag ska vila från träningen ett par dagar till och sen börja lasta på lite lugnt för att känna hur det känns.

Martin Löwgren
2010-05-13, 15:05
Tack för snabba svar, verkligen! Värken har faktiskt nästan gått över nu, det känns längre inget i skinkan och värken i ryggen känns bara då jag böjer mig kraftigt bakåt. Så jag ska vila från träningen ett par dagar till och sen börja lasta på lite lugnt för att känna hur det känns.

Undvik då detta och böj dig istället framåt och åt sidorna (långsamt) och promenera mycket.

Mvh

überstarken
2010-05-13, 21:13
Undvik då detta och böj dig istället framåt och åt sidorna (långsamt) och promenera mycket.

Mvh

Okej tack för tipset! Har hittills böjt mig bakåt ibland för att känna efter om det försvunnit.. så det får bli lite gymnastik framöver då :P